Nieuws van Lokaal Wassenaar! in Wassenaar inzichtelijk

5 documenten

Van regen en drup, drup, drup

Lokaal Wassenaar! Lokaal Wassenaar! Wassenaar 03-12-2023 09:10

Bij de afgelopen raadsvergadering waren er ongeveer tien insprekers. Bijna allemaal over het verkeer, op een na. Die ene inspreker bracht het onderwerp wateroverlast naar voren. Wateroverlast; iets wat de raad en het college zelf ook al hadden geconstateerd, maar waar in de politiek bureaucratische organisatie nagenoeg niet over was gesproken. Het is goed als een inwoner ons dan de ogen opent.

Het is tot dusverre een erg nat najaar geweest. De bodem is verzadigd geraakt en zoekt zich een weg naar het laagste punt. Vaak zijn dit kelders en kruipruimtes; de brandweer en bedrijven zijn er druk mee geweest. Als we de klimaatmodellen kunnen geloven, zal dit de praktijk worden in de jaren die voor ons liggen. Eigenlijk is het de verwachting dat het alleen nog maar erger zal worden. Tijd dus dat de politiek zich hier ook actief mee gaat bemoeien. Niet dat de gemeente hier als enige een verantwoordelijkheid in heeft; ook inwoners, het waterschap, Dunea en anderen hebben hier een rol in te spelen.

Het raakt ons allemaal. In de zomer, met lange periodes van droogte en in het najaar en voorjaar met aanhoudende regen. Ons rioolstelsel lijkt het nu allemaal nog aan te kunnen, maar het is goed om ook na te denken over toekomstige maatregelen. Misschien is het ook een goed idee om alle herfstbladeren zo veel mogelijk op te ruimen, zodat ze niet in het riool verdwijnen. Maar dat zal een expert ons dan wel vertellen.

Wij zullen het onderwerp waterbeheersing in ieder geval op de politieke agenda zetten. Zo sijpelen de behoeften en de prangende vraagstukken van onze inwoners de raadzaal in. Aan een ieder die problemen om zich heen ziet: spreek je uit, zoek ons op! Lokaal Wassenaar zal niet alles kunnen verhelpen, maar we doen ons best en bieden een luisterend oor.

Vrijliggend fietspad Schouwweg moet blijven

Centrumplan: De kracht van argumenten vs. propaganda

Lokaal Wassenaar! Lokaal Wassenaar! Wassenaar 27-11-2023 20:05

Hier en daar duiken de laatste tijd advertenties op die betaald zijn door pandeigenaren uit de Langstraat of artikelen waarin de verantwoordelijk wethouder het centrumplan eenzijdig aanprijst. De meeste Wassenaarders hebben er nauwelijks kennis van genomen. Toch menen wij dat het goed is om de framing enigszins te debunken (zoals ze dat noemen).

Er is niemand in de gemeenteraad tegen een gezellig centrum. Sommigen doen het voorkomen alsof partijen die tegen het centrumplan zijn daardoor ook tegen een gezellig en “bruisend” centrum zijn. Lokaal Wassenaar is niet tegen een gezellig centrum; we hebben destijds zelfs voor het centrumplan gestemd. We zijn wel tegen de buitensporige kosten van 6.5 miljoen euro. Voor het oorspronkelijke plan was ooit 350.000 euro nodig, dit ging naar 2.7 miljoen euro, nu staat de teller al op 6.5 miljoen euro.

Als besluitvorming al meer dan zeven jaar duurt, is dat geen reden om dan nu maar in te stemmen met het voorstel. Pleitbezorgers voor het centrumplan hoor je verzuchten: “We zijn al zo lang bezig…”, vaak aangevuld met “We hebben er als centrum zo veel energie in gestoken.” Dat is natuurlijk geen inhoudelijk argument. Als je maar lang genoeg iets op de politieke agenda zet, kun je daar niet het recht aan ontlenen dat het dan ook maar gerealiseerd moet worden. Neem rekeningrijden, districtenstelsel, kerosine-tax, basisloon, etc. Hebben we het ook al heel lang over, maar is nooit ingevoerd….

De overgrote meerderheid van de Wassenaarders is tegen het centrumplan. Iedere keer wordt door de wethouder net gedaan alsof er heel veel draagvlak bestaat voor het plan. Het enige dat we weten is dat een deel van de pandeigenaren het plan ziet zitten. Tijdens het flyeren in de Langstraat voor de gemeenteraadsverkiezingen bleek ons dat er onder de Wassenaarders heel weinig voorstanders zijn.

Het is geen kwestie van “Nu of nooit”. Er wordt door voorstanders net gedaan alsof wanneer de gemeenteraad nu tegenstemt er nooit meer iets aan het centrum zal worden gedaan. Alle partijen zijn het er echter over eens dat het achterstallig onderhoud opgepakt dient te worden.

Lokaal Wassenaar is voortdurend in contact met de Wassenaarders en ook met onze middenstand. We bekijken wat er voor ons dorp belangrijk is, waar op dit moment prioriteit aan gegeven moet worden en hoe dat te betalen. Het centrum zoals dat nu is, kan worden opgeknapt; bomen herplanten waar nu nog stronken staan, nieuw straatmeubilair (waarvan een deel al is gekocht) plaatsen. Dit kost ongeveer 1 miljoen. Verder staan we open voor het brancheringsplan, meer ruimte voor ondernemers en het combineren van woon- en winkelfuncties van panden. Gezien het grote aantal toeristen dat Wassenaar bezoekt, de 5600 nieuwe woningen op Valkenburg en de Wassenaarse klandizie, zien wij het zonder 6,5 miljoen uit te geven zonnig in voor het centrum.

Lokale Inclusie Agenda, een gemiste kans

Lokaal Wassenaar! Lokaal Wassenaar! Wassenaar 15-10-2023 17:01

Woensdag 4 oktober stond tijdens de commissievergadering van Mens en Maatschappij de informatiebrief inzake de Lokale Inclusie Agenda op de agenda. Lokaal Wassenaar complimenteerde onderzoeksbureau Inclusionlab en de ambtenaren voor het uitgebreide adviesrapport, waarvoor zij vele partijen had gesproken. Inclusie omvat in het kort onder andere de problemen die verschillende groepen ondervinden in de maatschappij. Een breed begrip.

In het rapport werden verschillende problemen benoemd. Een van de zaken waar inwoners klachten over hadden was de slechte staat van de openbare ruimte. Schokkend was om te constateren dat er verschillende oudere inwoners niet meer de straat op durven omdat voet- en fietspaden slecht onderhouden zijn. Zij zijn bang om te vallen en door de gevolgen daarvan in een isolement te geraken.

Lokaal Wassenaar drong er wederom op aan om fiets- en voetpaden goed te onderhouden. Helaas is ons voorstel om de fiets en voetpaden naar onderhoudsniveau A te verhogen enkele weken geleden door de coalitiepartijen weggestemd. Verbetering is echter zeer noodzakelijk. We kunnen discussiëren over een gemiddeld niveau van B, maar waar het echt om gaat is dat de buitenruimte veilig is, welk niveau er ook aan gehangen wordt. Daar is nu geen sprake van. Het is dan ook een gemiste kans van College en Raad dat de Lokale Inclusie Agenda niet is meegenomen tijdens de Beheervisie Openbare Ruimte enkele weken geleden.

Het rapport geeft ook aan welke acties op korte termijn moeten plaatsvinden. Eén van de opmerkingen van het college daarop is: “Bewoners hebben heel concreet genoemd waar ze last van hebben; deze knelpunten moeten spoedig onderzocht worden”. Lokaal Wassenaar zal er op toe zien  dat de gemeente snel de problemen in kaart brengt en oplossingen uit gaat voeren. Daarnaast kunnen bewoners ook zelf aangeven waar er problemen zijn op fiets- en voetpaden. Onze oproep is: MELD HET PROBLEEM. Indien u het lastig vindt om dit te melden bij de gemeentelijke website, kunt u dit ook per brief doen. Of meld het bij Lokaal Wassenaar, fractie@lokaalwassenaar.nl

Daarnaast werd door onze fractie bepleit dat de Lokale Inclusie Agenda bij elke onderwerp (Visie, Beleidsplan etc.) wordt meegenomen, zodat het geen separaat item blijft. We hebben gemerkt dat het goed gaat met bijvoorbeeld participatie, maar naar inclusie niet wordt gekeken. Wij zullen dit onderwerp blijven benadrukken zodat het de aandacht krijgt die het verdient. Het gaat immers om de veiligheid van onze inwoners.

Bij financiën is hoop geen goede strategie

Zijbelading Avalex houdt de gemoederen bezig

Lokaal Wassenaar! Lokaal Wassenaar! Wassenaar 06-10-2023 08:33

Vernieuwing en verandering gaan met vallen en opstaan. Sommige initiatieven slagen, sommige mislukken. Een goed idee heeft baat bij draagvlak en praktische haalbaarheid. Dat geldt ook voor de zijbelading bij het wekelijks ophalen van het huisvuil.  Hierbij worden de minicontainers via een mechanische arm opgetild en geleegd. Het ophalen van de containers kan dan gedaan worden door een (1) vuilnisvrouw/man in plaats van drie. Uiteindelijk zou daarmee voor inwoners de afvalstoffenbelasting ook lager kunnen worden. Nu horen inwoners al jaren dat de afvalstoffenbelasting omlaag zal gaan door kostenbesparende initiatieven, maar ok.

Het college geeft aan dat voor de invoering van zijbelading slechts “kleine veranderingen in aanbiedlocaties benodigd zijn”. Inwoners kunnen tijdens voorlichtingsavonden hun mening geven over deze kleine veranderingen. Het is zaak dat Avalex en gemeente deze geluiden van de inwoners serieus nemen. Niet met oogkleppen op doorstomen met de invoering. Luister naar bezwaren en bekijk het met de menselijke maat. Aspecten als veiligheid voor fietsers en een redelijke afstand waarbinnen je je minicontainer kunt plaatsen, zijn zaken die bij de invoering van belang zijn.

Lokaal Wassenaar bekijkt de vernieuwing met een positieve grondhouding, maar heeft als lokale partij oog voor de praktijk van alledag.

Lokale Inclusie Agenda, een gemiste kans

T-splitsing Violierenweg moet veilig blijven

Lokaal Wassenaar! Lokaal Wassenaar! Wassenaar 24-08-2023 09:00

Sinds afgelopen maandag rijdt busbedrijf EBS in de ochtendspits op lijn 43 met gelede bussen richting Leiden. Het aantal passagiers dat in de ochtend met de bus wil gaan, past niet meer in een gewone bus van 12m lengte. Op zich goed nieuws dat het openbaar vervoer zo duidelijk in de lift zit.

Wat minder is het feit dat deze langere bus nu de normale route via de Van Cranenburchlaan – Violierenweg niet meer kan volgen. De T-splitsing van beide wegen is te krap voor deze 18 meter lange bus om de draai te kunnen maken.

Het is niet voor niets dat deze T-splitsing te krap is voor langer verkeer. Dat is enige jaren geleden voor veel geld juist bewust zo aangelegd. De omwonenden en wijkvereniging klaagden al vele jaren over zeer gevaarlijks situaties. Lange vrachtwagens reden met enige regelmaat fietsers klem of half over de stoep om de draai te kunnen maken. Ook bij de om de hoek gelegen St. Jan Baptist school ging het met enige regelmaat net niet goed mis. Terecht dan ook dat deze T-splitsing dusdanig werd aangepakt dat dit soort verkeer er niet meer doorheen kan. Sinds de aanpassing heeft zich geen enkel probleem meer voorgedaan.

Nu is er echter sprake van een mogelijke aanpassing van de T-splitsing om de gelede bussen van 18 meter lang de draai te kunnen laten maken. Busmaatschappij EBS zou dat aan de gemeente hebben gevraagd.

Als dit klopt en de T-splisting zou weer worden teruggebracht in (vrijwel) de oude situatie dan is het een kwestie van tijd tot het eerste ongeluk plaatsvindt. Verbodsborden met lengtebeperking hebben nauwelijks effect als er door politie en/of gemeente wegens gebrek aan mankracht en prioriteit toch niet op wordt gehandhaafd.

Aangezien Lokaal Wassenaar dit een mogelijk zeer ongewenste ontwikkeling vindt heeft onze fractie het college van B&W schriftelijke vragen gesteld om e.e.a. duidelijk te krijgen. Tevens zijn wij van mening dat mocht een verzoek van de busmaatschappij om aanpassing van de T-splitsing door het college positief worden beoordeeld de gemeenteraad hier een uiteindelijk oordeel over zou moeten vellen. De raad gaat immers over het benodigde geld.

Lokaal Wassenaar volgt e.e.a. zeer kritisch en zal u nader op de hoogte houden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.