De Gelderlander Keerpunt 2010 Laatste Nieuws permanente campagne Uit mijn archief Voorpagina

Scheepswerf en gemeente zijn tot elkaar veroordeeld.

De zaak Scheepswerf Grave/Gemeente Grave

Hoeveel miljoenen zal de gemeente Grave moeten betalen nu het door het hof in Den Bosch verantwoordelijk wordt gehouden voor het faillissement van de scheepswerf?

HERMAN WISSINK; journalist van de Gelderlander.

Er zal nog heel wat Maaswater aan de scheepswerf in Grave voorbijgaan voordat antwoord op die vraag gegeven kan worden. De gemeente en de curator van de scheepswerf zijn tot elkaar veroordeeld om daar uit te komen.

Het oordeel van de rechters De Haan, Wabeke en Van der Wal was onverbiddelijk. ‘De gemeente heeft onrechtmatig jegens de scheepswerf gehandeld en is aansprakelijk voor de als gevolg daarvan door de scheepswerf geleden en nog te lijden schade.’ Daarmee werd door het hof een eerder oordeel van de rechtbank vernietigd.

De gemeente Grave had nooit een lengtebeperking van maximaal 110 meter voor de te bouwen schepen mogen opleggen. Die lengtebeperking werd opgelegd in de vergunning, maar was niet gestoeld op de toen geldende bestemmingsplannen. Daarin werd niet gerept over een maximale lengte van 110 meter.

De werf had, zo was in 2010 al aangegeven, toestemming nodig om cruiseschepen met een lengte van 135 meter te mogen bouwen. Dat was in Grave mogelijk zonder dat er enige aanpassing van de werf nodig was.

Maar eigenaar Rob van Kessel kreeg een vergunning voor maximaal 110 meter en zijn verzoek voor schepen van 135 meter waren aan dovemansoren gericht. Die toestemming kwam er uiteindelijk wel, maar te laat. Het faillissement was toen al onherroepelijk.

De Graafse werf kon een order krijgen voor de bouw van schepen, samen goed voor 40 miljoen euro. Er werd weliswaar op het laatste moment een gedoogconstructie bedacht tot 2015, maar daar had de opdrachtgever weinig fiducie in. Wat als de schepen half gebouwd zouden zijn en er zou dan niet meer gedoogd worden? Een onacceptabel risico.

Er kwamen 65 personeelsleden zonder enig sociaal plan op straat te staan, met alle gevolgen van dien.

Momenteel zijn er diverse activiteiten op de Graafse werf. Eigenaar Van Kessel verhuurt een deel. Ondertussen wordt gesproken over de bouw van woningen op de plek van de werf. De gemeente is de grote grijze hal aan de rand van de Maas liever kwijt dan rijk. Maar om dat voor elkaar te krijgen, hebben eigenaar Van Kessel en de gemeente elkaar nodig.

Eer dat zover is, zal er eveneens nog veel Maaswater aan de werf voorbijgaan en zijn ook daarbij gemeente en werf tot elkaar veroordeeld.

Het was in die jaren inderdaad ook al geen sterk punt van de gemeente Grave, zowel de jaren vóór, tijdens en ná het faillissement van de scheepswerf. Het was meer de houding van ‘scheepswerfje pesten’. De gemeente Grave wilde al heel lang van de scheepswerf op díe plaats af. Dus, waar men dwars kon zitten, deed men dat ook.

De huidige wethouders (twee van de LPG en een van het CDA) zaten toen ook al in het gemeentebestuur, als fractievoorzitter dan wel als raadslid. En nu moeten àlle Graafse inwoners ‘op de blaren’ zitten.

Het is vooral triest voor al die medewerkers van de werf die indertijd ontslagen moesten worden, evenals voor de eigenaar van de werf, de heer Robert van Kessel.

Het mankeert al veel langer aan bestuurskracht in Grave.

Beantwoorden