De stikstofcrisis blijft overheden en bouwpartijen in de greep houden. Brancheverenigingen van bouwers en opdracht waarschuwen het kabinet: als nieuwe afspraken uitblijven, is dat een ramp voor bouwprojecten. Zowel infraprojecten als woningbouw lopen nu al forse vertragingen op.

Maar in slechte tijden zien anderen kansen. De Amersfoortse wethouder Hans Buijtelaar (mobiliteit, VVD) wil in november beginnen met de aanbesteding van de westelijke ontsluiting van de stad. Het is geen onomstreden project: er moeten duizenden bomen worden gekapt. En het project kost grofweg zo’n 70 miljoen euro, waarvan het grootste deel door de provincie Utrecht wordt betaald. Dat budget is krap, en eventuele kostenoverschrijdingen zijn voor rekening van de gemeente. Nu doemt ook nog een nieuw probleem op: de strenge stikstofregels voor ruimtelijke ontwikkelingen.

Maar deze week vertelde Buijtelaar trots dat kosten en stikstof geen probleem zijn. Volgens de kostenraming kan het project binnen budget uitgevoerd worden. Uit de stikstofcalculator blijkt bovendien dat het bouwproject binnen de norm blijft. Volgens de wethouder is er méér goed nieuws: de kosten zouden wel eens lager kunnen uitvallen, door die stikstof. ‘Aangezien veel andere infraprojecten voorlopig niet kunnen doorgaan, zie je dat het aanbod van aanbestedingen afneemt.

Aangezien aannemers graag werk houden, verwacht ik dat hierdoor een prijsdrukkend effect optreedt.’ Of het project écht goedkoper gaat worden door met de prijs stuntende aannemers, weet Buijtelaar niet zeker. ‘Zekerheidshalve hebben we deze verwachting echter nu niet in de kostenraming meegenomen.’