In de raadvergadering van 28 februari heeft een meerderheid van de raad aangegeven geen bedenkingen te hebben tegenover het nieuwbouwplan 'New Harlem'. In dit plan moeten er 60 woningen komen in het middeldure segment. Deze woningen worden extra duurzaam gebouwd.

Zou iedereen vóór moeten zijn toch? Gevoelig ligt het ontbreken van parkeerplaatsen. Nieuwe bewoners van dit complex kunnen geen parkeervergunning aanvragen (ligt nl. in vergunninggebied) en zijn toegewezen op vier deelauto's die onderdeel uitmaken van het plan. Veel partijen gaan ervanuit dat iedere nieuwe bewoner een auto zal hebben en deze zal gaan parkeren in het vergunningsvrije deel van de wijk achter het complex. GroenLinks begrijpt deze zorg, maar vindt de stelling ook wat achterhaald. Steeds meer jongeren bezitten of gebruiken geen auto. Precies de doelgroep van dit project. Daarbij, als je parkeervoorzieningen gaat bouwen en aanbieden weet je zeker dat er auto's bij gaan komen.

Namens GroenLinks sprak fractievoorzitter Jasper Drost de volgende woorden uit:  

Voorzitter,

GroenLinks gaat een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Ten eerste omdat in het plan veel energie op het dak opgewekt wordt en ten tweede omdat er veel extra woningen in het middeldure huursegment bijkomen.

Uitgangspunt van GroenLinks is dat we stoppen met het ontwerpen van de stad rond de auto. Dus in principe steunt GroenLinks elk plan waarbij die auto een keer niet centraal staat. Want auto faciliteren is autobezit stimuleren. Met een parkeergarage weet je 100% zeker dat je je richt op de autobezitter.

Dit plan stimuleert niet autogebruik dus kan GroenLinks mee instemmen. En daarbij, een deelauto heeft gemiddeld 22 gebruikers, dus tel uit je winst.

De PvdA heeft het net al goed aangegeven. Het is een afweging tussen 60 extra woningen die we kei en keihard nodig hebben of een mogelijke parkeerdrukverhoging die altijd kan optreden aan de rand van niet gereguleerd gebied. GroenLinks kiest het eerste.