Bestaat er een Ambachtse identiteit? En wat is dat dan? Wat maakt ons dorp zo anders dan Zwijndrecht of Ridderkerk? ‘Ik kom uit Ambacht’, dat was het thema van een gezellige avond op 22 februari waarop het dorpse karakter van Hendrik-Ido-Ambacht centraal stond.

Na een korte inleiding van de lijsttrekker André Flach, werd met de hulp van de aanwezigen geprobeerd het dorpse karakter in foto’s uit te beelden. Vervolgens was een muzikaal intermezzo door  de Ambachtse pianovirtuoos Laurence Fierens  die al op 16-jarige  leeftijd het Nederlands Premiere concours won.

Aan het eind van de avond wachtte  de aanwezigen een bijzondere verrassing. Om het dorpse karakter te onderstrepen heeft de SGP-ChristenUnie in Hendrik-Ido-Ambacht twee lokale kwaliteitsbieren op de markt gebracht. André Flach: “De SGP-ChristenUnie hecht aan het dorpse karakter en de historie van ons dorp. We wilden dit op een aansprekende manier tastbaar maken en onder de aandacht brengen. In een brainstorm met Erik van Hartingsveldt ontstond toen het idee van deze stijlvolle kwaliteitsbieren.”

Er zijn twee varianten op de markt gebracht. Zo beeldt het eerste bier ‘Scheepssloper’ iets uit van de lange historie van het vak van scheepssloper op de scheepssloperijen in Ambacht. De karaktervolle tripel met een eigen identiteit beeldt iets uit van het zware werk van deze scheepsslopers. Het andere bier ‘Vrouwgelen’ verwijst naar een smalle landweg die al eeuwen door het dorp slingert met daaraan het Perenlaantje. Het frisse en zelfstandige blond bier is toegankelijk en heeft een licht fruitige smaak. Vanaf heden worden deze kwaliteitsbieren verkocht door Slijterij Leo Verhagen, Jumbo van Daalhuizen, Plus Koehoorn, De Heeren van Ambacht en bij Cultureel Centrum Cascade. Op de pagina www.ambachtsebieren.nl is meer informatie te vinden.