….die VVD en Gemeentebelangen gezamenlijk tentoonspreidden tijdens de laatste raadsvergadering was navrant. Er is geen beter woord voor want ‘navrant’ betekent allerdroevigst, diep treurig, godgeklaagd, pijnlijk, schrijnend. Wat was er aan de hand?

De Bergsebaan, gelegen tussen restaurant De Houtse Meer en De Meerberg, is al jaren zeer fietsonveilig en moet bovendien hoognodig worden gerenoveerd. Nadat er al een aantal jaren politiek debat over is, legde het college van burgemeester en wethouders nu eindelijk een voorstel aan de gemeenteraad voor dat voorzag in een nieuwe weginrichting met rode fiets(suggestie)stroken aan beide zijden en één rijbaan in het midden. Regelmatige drempels zouden de snelheid uit het gemotoriseerde verkeer moeten halen. Dat ging niet zonder slag of stoot, want de Raad van State moest er na een beroepszaak en een schorsingsverzoek van de Milieu Vereniging Oosterhout (MVO) aan te pas komen om ruim vijfentachtig stevige bomen voor een beoogde verbreding te sparen. Ook de Fietsersbond en bewonersgroepen waren het niet eens over het aanvankelijke ontwerp. Nu, eindelijk was er consensus bereikt over hoe de weginrichting er uit moest gaan zien. De MVO was nu ook bereid een nog lopend beroep bij de Raad van State in te trekken en deed dat ook onder de voorwaarde dat geen enkele variant van nieuwe weginrichting schade zou berokkenen aan de natuur.

Beide grootste collegepartijen GB en VVD dienden gisteravond nu plotseling een motie in die er op neerkomt, dat alsnog een brede strook bos en groen achter de gespaarde bomen zal moeten verdwijnen voor de aanleg van een vrijliggend fietspad. Immers, er wordt nu plotseling niet meer uitgegaan van het opknappen van een smal fietspad dat al achter de bomen ligt, maar van de aanleg van een dubbelzijdig fietspad dat tenminste 7 meter breedte zal vergen. De ervaringen met de aanleg van het fietspad naar Dorst – waar diezelfde breedte nodig was – laten zien dat op sommige gedeelten daarvoor misschien wel 10-15 meter natuur geruimd moet worden. Aan natuurcompensatie doet dit college ook amper nog, zo stellen wij al jaren vast.

Welnu de motie werd aangenomen, hetgeen niet verwonderlijk is, want beide partijen hebben samen een meerderheid van 16 stemmen in deze raad van 31 raadsleden.

Wij vinden dat VVD en GB met deze politieke actie de betrokken belangengroepen, die zich na veel overleg eindelijk ook konden vinden in het collegevoorstel voor de nieuwe weginrichting, ernstig schofferen. Terwijl beide grootste partijen ook de mond vol hebben van burgerparticipatie en regelmatig melden dat ze zo goed willen en zullen luisteren naar mensen en organisaties die constructief meedenken en meepraten over gemeentelijk beleid. Niets is minder waar! En het is nog erger: met de MVO lag er een afspraak die leidde tot intrekking van hun beroep. Van een betrouwbare gemeentelijke overheid is hier nu echt geen enkele sprake meer. Plaatsvervangende schaamte heeft zich van ons meester gemaakt. Een nieuwe beroepsprocedure tot bij de Raad van State ligt in het verschiet. Neem daar maar gif op in. Dat betekent dat de weg er de komende jaren onveilig bij zal blijven liggen. Terwijl de aannemers nu klaarstonden om er mee te beginnen. We mogen nu hopen dat een verbrede weg, breder dan de huidige, met alle natuuraantasting vandien, eveneens geen genade kan vinden in de ogen van de rechter. De onbegrijpelijke machts-move die nu plaatsvond, zal dan niet leiden naar een eerste aanzet voor een Westelijke rondweg dwars door de natuur en open landschap, zoals VVD daar al jaren voor pleit.

En oh ja, waar we ook nog op kunnen hopen: dat het college de rug rechthoudt, achter zijn eigen raadsvoorstel blijft staan en de motie naast zich neerlegt.

Jan Boers/GroenLinks