Vorig jaar diende D66, samen met de SP en GroenLinks, een wijzigingsvoorstel op het bestemmingsplan voor Rotterdam-The Hague Airport in. Doel was om ervoor te zorgen dat luchthaventerminal niet kan uitbreiden zonder toestemming van de gemeenteraad. De luchthaven stapte hierover naar de Raad van State, maar werd vandaag in het ongelijk gesteld.

Geluidscontour In februari 2017 stemde de gemeenteraad in met een nieuw bestemmingsplan voor Rotterdam-The Hague Airport. D66-raadslid Stefan Kroon: “Met dit amendement zorgen we ervoor dat een uitbreiding van de terminal pas kan plaatsvinden na toestemming van de gemeenteraad. Op die manier voorkomen we dat het nieuwe bestemmingsplan vooruit loopt op een nieuw luchtvaartbesluit van de Minister, en dat omwonenden plots te maken krijgen met extra geluidsoverlast.”

 

D66 wil vasthouden aan huidige normen D66 wil dat ontwikkeling van de luchthaven plaatsvindt binnen de huidige geluidsruimte en luchtnormen. We houden vast aan de nachtstilte en handhaven de aanvliegroutes. Samen met omwonenden worden afspraken gemaakt over verdere ontwikkeling. D66 kiest voor een innovatieve luchthaven, waar de stilste en schoonste vliegtuigen landen. Wat ons betreft krijgt de luchthaven een expliciet zakelijk profiel met enkel vluchten naar grote (Europese) steden.

Lees hier de volledige uitspraak van de Raad van State.

Het bericht D66-amendement over terminaluitbreiding doorstaat toets Raad van State verscheen eerst op Rotterdam.