Vanwege het nieuwe subsidiebeleid wordt gesproken over het bundelen van krachten en het gezamenlijk gebruiken van  accommodaties. Daarnaast zullen accommodaties duurzamer moeten worden. Gezocht wordt ook naar locaties voor woningbouw. Verschillende  uitdagingen die in samenhang moeten worden opgepakt. Daarom presenteren CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD vandaag een initiatiefvoorstel  voor een samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid.                                              

Voorschoten wil “een aantrekkelijke en groene woonomgeving en gemeentelijke gebouwen die optimaal de maatschappelijke functies faciliteren”. Dat staat in de begroting 2019 van de gemeente en wie is het hier niet mee eens? Tegelijkertijd is er veel discussie in ons dorp over wat er nu gaat gebeuren en hoe die ambities kunnen  worden waargemaakt. Lees bijvoorbeeld de recente berichten van de Cultuurfabriek.

Door de financiële perikelen van de laatste jaren moest er flink worden bezuinigd. Daardoor staat de gemeente voor een lastige opgave. CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD zeggen niet dat zij de uitdaging met de accommodaties eenvoudig zullen oplossen. Wel denken zij dat er veel winst is te behalen door meer samenhang tussen de verschillende opgaven aan te brengen.

Daarom komen CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD met het initiatiefvoorstel voor een samenhangend en duurzaam accommodatiebeleid. We willen beginnen met een inventarisatie. Welke informatie is er al? Welke extra informatie is nog nodig voor een samenhangende aanpak waarbij je niet alleen naar duurzaamheid kijkt, maar je je ook afvraagt of het vervangen van bijvoorbeeld drie gebouwen door één gebouw met meer en andere faciliteiten niet beter aansluit bij behoeftes en tegelijkertijd doelmatiger is? Kan daardoor ook een slim antwoord worden gegeven op de financiële uitdagingen? Ook willen we kijken naar de faciliteiten (de gebruiksmogelijkheden) van bestaande accommodaties en naar de mogelijkheden die een locatie kan bieden als antwoord op onze woonopgave.  Dit vormt dan de basis voor een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid dat eind van dit jaar klaar zou moeten zijn.

CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD beseffen dat dit een hele klus is waarbij je goed gebruik moet maken van de kennis en creativiteit die in ons dorp aanwezig is. Maar om te beginnen roepen zij met dit initiatiefvoorstel raad en college op de handen ineen te slaan om een goed plan te maken waar Voorschoten jaren mee vooruit kan.

Het initiatiefvoorstel is gepubliceerd op www.cdavoorschoten.nl  www.voorschoten.pvda.nl www.vvdvoorschoten.nl

 

Hieronder leest u de tekst van het gezamenlijk voorstel:

Initiatiefvoorstel Samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid

Indieners CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD

Gemeenteraad 4 april 2019

Voorgesteld besluit:

Context

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, de woonopgave en de beschikbaarheid van accommodaties met  functionaliteiten die zoveel als mogelijk aansluiten bij het rijke Voorschotense verenigingsleven behoeven een samenhangende benadering van het gemeentelijk accommodatiebeleid (i.h.b. het gemeentelijk vastgoed) met realistische oplossingsrichtingen die

passen binnen de beperkte financiële mogelijkheden waarover Voorschoten beschikt en de financiële taakstellingen die op de verschillende beleidsterreinen van toepassing zijn, ruimte bieden voor samenwerking en concentratie waardoor ruimtelijke mogelijkheden ontstaan voor woonlocaties, op voldoende draagvlak mogen rekenen bij betrokkenen, en invulling geven aan de duurzaamheidsdoelstelling.

 

Besluit tot

Het opstellen van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid op basis van een inventarisatie van huidige gemeentelijke accommodaties die is toegespitst op

de gebruiksmogelijkheden van de accommodaties; de bezettingsgraad van de accommodaties oftewel welk deel van de week wordt daadwerkelijk gebruik gemaakt van de ruimten; de huidige exploitatielasten; de noodzakelijke investeringen en jaarlijkse exploitatielasten gegeven de duurzaamheidsopgave en andere noodzakelijk geachte investeringen; de mogelijkheden die de locatie eventueel biedt voor alternatieve bestemmingen zoals woningbouw.

Op basis van deze inventarisatie worden uitgangspunten voor een gemeentelijk accommodatiebeleid vastgesteld ten behoeve van een uitvoeringsplan dat eind 2019 beschikbaar is.

Fasering

Fase 1: Inventarisatie (oplevering 1 juli 2019)

Deze fase is gericht op samenhang en (aanvullende) inventarisatie.

Welke informatie is of komt beschikbaar vanuit het project ‘Routekaart naar Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed? Hebben de gegevens bijvoorbeeld ook betrekking op de gebruikswaarde van accommodaties? Welke informatie is of komt beschikbaar vanuit het project geactualiseerde woonvisie en is dienstig voor de totstandkoming van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid? Welke aanvullende informatie is noodzakelijk? Welke informatie is of komt beschikbaar uit de discussies over het subsidiebeleid? Welke aanvullende informatie is noodzakelijk?

Deze eerste fase levert een samenhangende inventarisatie op en een voorstel voor de vaststelling van de uitgangspunten voor de totstandkoming van een plan van aanpak voor fase 2.

Fase 2: Beleidsvorming (oplevering 1 december 2019)

Deze fase is gericht op de totstandkoming van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid en in het bijzonder een uitvoeringsplan. Dit plan moet een antwoord geven op de uitdagingen zoals hierboven onder ‘context’ geformuleerd

Financiën

De netto kosten van dit project worden geraamd op € 40.000. Dekking geschiedt vanuit de bestemde reserve duurzaamheid

(Onder netto-kosten worden de extra kosten verstaan boven de kosten die samenhangen met lopende projecten).

Inhoud Voorstel:

 Aanleiding/probleem-stelling

De gemeente staat voor belangrijke opgaven die een samenhangende aanpak behoeven. Voorschoten

heeft zich voorgenomen om alle gemeentelijke accommodaties m.i.v. 2025 duurzaam te maken; staat voor grote financiële en ruimtelijke uitdagingen voor wat betreft o.a. subsidiebeleid, het IHP en een geactualiseerde woonvisie; heeft de ambitie om het gebruik van gebouwen te optimaliseren door bijvoorbeeld logische functies bij elkaar te brengen.

Sommige voorbereidende projecten zijn inmiddels in uitvoering genomen, andere volgen binnen afzienbare termijn. Besluitvorming  moet nog plaatsvinden. Het aanbrengen van meer samenhang vergroot de kwaliteit van en het draagvlak voor besluitvorming.

Wettelijk en/of beleidskader

Zonder uitputtend te zijn worden de volgende relevante kaders genoemd:

Het Klimaatakkoord van Parijs – gasvrij in 2050; Op 5 september 2018 door College ondertekende convenant van Holland Rijnland m.b.t. aardgasvrije nieuwbouw en bestaande bouw; Verplichting van gemeentes om voor 2021 een lokaal energie-transitieplan klaar te hebben; De raad ingestemd heeft met het opstellen van een energie scan van alle (levensvatbare) gemeentelijke accommodaties; Coalitieakkoord 2018 – 2022 Programmabegroting 2019 – 2022

Gedachtengang

Verwezen wordt naar de tekst bij het kopje ‘besluit’ en de tekst hierboven bij ‘aanleiding/gedachtegang’. In dit initiatiefvoorstel wordt voorts aangesloten bij de doelstellingen over het onderhoud van kapitaalgoederen zoals geformuleerd op bladzijde 136 van de programmabegroting 2019 – 2022. Uitgangspunt is dat “voor het goed functioneren van de samenleving het noodzakelijk is dat de gemeente haar eigendommen in goede staat onderhoudt. In samenwerking met betrokken partijen streven wij naar een aantrekkelijke en groene woonomgeving en gemeentelijke gebouwen die optimaal  de maatschappelijke functies faciliteren”.  Hieruit volgen in de begroting drie doelstellingen t.w. basis op orde, integrale aanpak en verduurzaming beheer.

 In dit initiatiefvoorstel komen kernbegrippen zoals samenhang, samenwerking met betrokken partijen, optimaal faciliteren van maatschappelijke functies, integrale aanpak en verduurzaming nadrukkelijk en herkenbaar terug. Een aanpak die meer samenhang aanbrengt tussen gemeentelijk accommodatiebeleid, duurzaamheidsbeleid, subsidiebeleid en de woonopgave zal kwaliteit en doelmatigheid van de uiteindelijke voorstellen vergroten.

Overwegingen die leiden tot voorgestelde besluit

Zie boven

Relatie met:

Planning

Routekaart verduurzaming gemeentelijke accommodaties; Actualisering woonvisie; Subsidiebeleid 2019 en verder; Beëindiging subsidie cultureel centrum; Verplicht Energie-transitieplan voor 2021 Zie verder: tekst besluit

Financiën/Financiële dekking

De netto kosten van dit project worden geraamd op € 40.000. Dekking geschiedt vanuit de bestemde reserve duurzaamheid

(Onder netto-kosten worden de extra kosten verstaan boven de kosten die samenhangen met lopende projecten).

Communicatie

Twee vormen van communicatie worden onderscheiden. Allereerst de reguliere publiekscommunicatie via bestaande structuren en overleggen waarin reeds is voorzien bij de uitvoering van de afzonderlijke (deel-)projecten zoals de totstandkoming van een nieuw subsidiebeleid of de vormgeving van een nieuwe geactualiseerde woonvisie.

In de tweede plaats zal bij de uitvoering van fase 1 (zie tekst besluit onder inventarisatie) worden bezien welke aanvullende communicatie met relevante betrokkenen wenselijk en/of noodzakelijk is.

Coalitieprogramma

2018-2022

Naast de verwijzing hierboven naar bladzijde 136 van de programmabegroting 2019- 2022 bevat de tekst van het huidige coalitieakkoord voornemens die expliciete raakvlakken hebben met dit initiatiefvoorstel. Gesproken wordt over creatieve oplossingen, het zoeken van alternatieve kostendragers, het combineren van functies en het beter benutten en gebruik maken van ideeën en expertise vanuit de Voorschotense samenleving.

Dit initiatiefvoorstel geeft hier mede invulling aan door het benadrukken van de totstandkoming van een samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid vanuit de brede invalshoek van verschillende beleidsdomeinen, zoals aangeduid bij de beschrijving van de context van het besluit.

 

 

 

 

 

Het bericht CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD: Gemeentelijk accommodatiebeleid kan beter! verscheen eerst op PvdA Voorschoten.