Wat kan Westland zelfstandig, wat doen we samen met anderen? (Gemeenschappelijke regelingen)

Doordat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer verantwoordelijkheden hebben gekregen, is de noodzakelijkheid om als gemeenten samen te werken toegenomen. Voor kleinere gemeenten is dit noodzakelijk, maar ook voor een grote gemeente als Westland is het onontkoombaar om zaken samen met andere gemeenten op te pakken. Als duidelijk voorbeeld geldt het Openbaar Vervoer. Wij willen binnen het Westland kunnen reizen, maar ook naar omliggende plaatsen.

Voor wat we samen met anderen doen zijn er overeenkomsten getekend: de Gemeenschappelijke Regelingen. In de komende tijd nemen we de lezers mee langs een aantal activiteiten die met zulke regelingen te maken hebben.

Als eerste is het Openbaar Vervoer aan bod. Hieronder een impressie van een bijeenkomst op het provinciehuis waar van gedachten gewisseld werd over de MRDH: Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

MRDH-commissie in het provinciehuis.

De commissie bestuur en middelen van de provincie heeft raadsleden uit de gemeenten die aangesloten zijn bij de MRDH uitgenodigd voor een overleg. Het was interessant om te zien hoe raadsleden uit de verschillende gemeenten staan tegenover de MRDH. Sommigen (ook uit Westland) vinden dat zij zelf de MRDH zijn. Anderen zien MRDH als een extra (lastige) overheidslaag.

Misschien gaat dat gebeuren, uit het overleg heb ik opgestoken dat Rotterdam niet meer afwijzend staat tegen samenwerking van MRDH en provincie.

Zelf ben ik van mening dat de MRDH op gebied van openbaar vervoer Westland  stiefmoederlijk bedeelt. Zoals u op onderstaand kaartje kunt zien zit een echt met Openbaar Vervoer ontsloten Westland nog (steeds) niet in de plannen. Wij blijven er ons voor inzetten. En ook voor de beste oplossing: een Lightrail door het Westland, zodat ieder vlot op de bestemming kan arriveren.

Willy de Zoete, fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Westland