Nieuws van Echt voor Ambacht inzichtelijk

13 documenten

Algemene Beschouwing BEGROTING 2024 – TWEEDE TERMIJN

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 27-11-2023 10:52

Voorziening RIOLERING.

Voorzitter, de reserve voor de riolering loopt op van 7,3 miljoen naar 9,2 miljoen in 2027 (blz. 130). Daarnaast is er nog een bestemmingsreserve van 1 miljoen euro voor de riolering. In de eerste termijn is dit aan de orde geweest. U hebt gereageerd dat de grondslag in onze gemeente zo slecht is dat hier rekening mee moet worden gehouden. Kan aan deze bedragen dan ook een financiele planning worden gehangen, want dat zou dan de weg zijn? Want op deze manier lijkt het of de inwoner veel meer betaalt dan nodig is. De fractie van EVA stelt u dan ook voor om voorlopig af te zien van de verhoging van 8%.

DE ONVEILIGE KRUISING ANTONIUSLAAN-AVELINGEN

Voorzitter, onze fractie heeft een pleidooi gehouden om bij genoemde kruising zo spoedig mogelijk een interactieve oversteekplaats aan te leggen. Wij hebben u een aantal argumenten genoemd. Daarbij komen ook nog de ouderen, die hier uitkijken op deze kruising en hier ook oversteken. Zij zijn zeer bezorgd. De portefeuillehouder heeft toegezegd dit verzoek mee te nemen. De fractie van EVA vraagt u met klem om hier een termijn of datum aan te hangen. De veiligheid kan hier immers niet wachten. De fractie van EVA is van mening dat het thans te ‘vrijblijvend’ beantwoord is in de eerste termijn. De veiligheid hier behoort ons aan het hart te gaan.

INZAMELING AFVAL

Voorzitter, de fractie van EVA wacht de evaluatie af. Mogelijk kan de nascheiding hier een rol in vervullen. De fractie van EVA wil deze mogelijkheid in ieder geval open houden en tevens naar andere ontwikkelingen op dit vlak kijken.

VRIJMARKT OP KONINGSDAG.

Voorzitter met het antwoord van de portefeuillehouder “Neem eens contact op met de voorzitter van de Oranjevereniging” zijn de armoedige omstandigheden van het kind niet geholpen. Hier moet een andere oplossing voor komen. Mogelijk kan de vereniging het te betalen bedrag voorfinancieren, waarna de gemeente het subsidieert. Je zou er ook nog een norm aan kunnen hangen van 120% van het minimumloon wat de ouders betreft. Graag uw reactie.

EENZAAMHEID.

U bent vergeten te reageren op onze vraag inzake de nota Publieke Gezondheid, die u eind 2023 beoogt voor te leggen. In 2024 geeft u hier aandacht aan door het stimuleren van ontmoetingen en duurzame contacten en het versterken van sociale netwerken. Hoe gaat u de stimulering ten aanzien van jongeren aanpakken?

AANLEG INVALIDE PARKEERPLAATSEN

De fractie van EVA nam nota van uw standpunt om de genoemde parkeerplaatsen mee te nemen bij de herbouw van de Oranjebuurt. De parkeerplaatsen op de markt wilt u zorgvuldig bezien in samenhang met de verplaatsing van de fietsenstalling. De fractie van EVA wacht uw voorstellen af.

COLLECTIE SPOOR

Het gaat hier om de herbestemming van de collectie die niet is ondergebracht bij het Historisch Genootschap. Ondanks dat uw college hier weinig urgentie in ziet zal een en ander wel gestalte moeten krijgen. Het historisch Genootschap zal dit uiteraard met belangstelling volgen.

DE HONDENBELASTING.

De portefeuillehouder heeft een uiteenzetting gegeven over het in het eerste kwartaal van 2024 te voeren beleid. Zij komt met een overzicht van de uitgaven en de visie, waarvan de beleidsaspecten worden meegenomen. Maar voorzitter er is het vorige jaar een notitie overhandigd waarin staat dat de kosten ongeveer 50 euro per hond bedragen en tussentijds 70 euro bij incidentele aanpassingen. Dat is niet mis te verstaan. Dit betekent gewoon dat de inwoner teveel betaalt bij 146, 00 euro. We zijn als gemeente natuurlijk niet voor niets de op 1 na duurste gemeente in Nederland wat dit betreft. Voorzitter, de fractie van EVA beveelt de RAAD de ingediende motie aan als aanvaardbaar compromis voor de coalitie, want tot en met 2026 blijft dan de hondenbelasting in afgeslankte vorm bestaan.

Tot slot voorzitter, de fractie van EVA zal het amendement van Realistisch Ambacht inzake de extra compensatie steunen. Verder zullen wij eventueel een stemverklaring afleggen, indien de motie inzake de hondenbelasting niet voldoende wordt gesteund.

Last but not least:

De fractie van EVA bedankt de voorzitter, wiens laatste Algemene Beschouwing dit is en de heer Flach , die we toch een beetje gemist hebben bij de beantwoording van de financiële vragen, voor hun inzet en betekenis voor onze gemeente. Het ga u beiden goed.

ALGEMENE BESCHOUWING BEGROTING 2024 – EERSTE TERMIJN

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 27-11-2023 10:49

Voorzitter,

In het algemeen zijn de woonlasten voor het komende jaar met 8 % geïndexeerd. Dit is de inflatie, die door het CPB is berekend. Althans de ozb heffing zal in december a.s. definitief worden vastgesteld, wanneer de stijging of daling van de WOZ-waarden bekend is. De stijging of daling leidt tot aanpassing van het tarief. Aangezien dit een behoorlijke toename aan lasten is, wordt deze verhoging in 2024 gecompenseerd met een bedrag van 76 euro per huishouden. De fractie van EVA kan dit ondersteunen. Wel heeft onze fractie problemen met de verhoging van de rioolbelasting met 8 %, terwijl de voorziening voor de riolering van 7.365.881 oploopt naar 9.271.641 euro in 2027.( blz. 130) Daarnaast is er nog een bestemmingsreserve van 1 miljoen of 1.000.000 euro voor de riolering. Graag verzoekt de fractie van EVA u enige uitleg in relatie tot de 8 % verhoging.

DE ONVEILIGE KRUISING ANTONIUSLAAN-AVELINGEN.

De fractie van EVA heeft al eerder gevraagd om snel maatregelen te treffen ten aanzien van de onveilige situatie op deze kruising. In de loop van de tijd is het hier veel drukker geworden. Denk hierbij aan de skatebaan, de hondenuitlaat, evenementen in het Baxpark, de winkels bij het Louwersplein en niet in de laatste plaats aan de kinderen, die hier oversteken. Onze fractie is van mening, dat hier minstens een interactieve versteekplaats dient te komen. Dit kan snel. De fysieke maatregelen om de snelheid te verlagen kunnen op de termijn, die u al een keer heeft toegelicht, via het mobiliteitsplan worden grealiseerd. Vraag is: Hoe lang moet deze kruising nog onveilig zijn.

INZAMELING AFVAL.

Voorzitter, in de laatste Raad is hier een besluit over genomen. De tarieven hebben wij onderschreven, echter met de inzameling van het PBD afval heeft de fractie van EVA niet ingestemd. Dit afval zou door nascheiding kunnen worden ingezameld, waardoor niet allerlei gele zakken de gehele week in de gemeente hangen. Onze fractie verzoekt u dan ook – indien er geen verbetering in komt – om in de loop van het volgende jaar een evaluatie te houden en daarbij het financiële plaatje te overleggen van inzameling door nascheiding. Qua kosten behoeft dit onze mening niet zoveel te verschillen.

MONUMENTALE PANDEN.

In onze gemeente hebben we diverse monumentale panden. (Gemeentelijke- en rijksmonumenten). Op een aantal van deze monumentale panden zijn aan de gevel zgn. ANWB bordjes bevestigd met informatie inzake het betreffende pand. Kunnen aan de panden, waar deze informatie (nog) ontbreekt ook deze bordjes worden bevestigd?

VRIJMARKT OP KONINGSDAG.

Her vorige jaar is er een kinderkleedjesmarkt gehouden, een zgn. vrijmarkt, waarop kinderen hun meegebrachte waar konden verkopen. Wanneer ouders geen lid waren van de Oranjevereniging dienden de kinderen voor deelname 12,50 euro te betalen. Er zijn kinderen, die hier niet aan kunnen deelnemen, in verband met (stille) armoede. Kunt u uw invloed aanwenden om dit soort teleurstellingen te voorkomen, bijv. door het verbinden van voorwaarden aan de subsidie. Anders is er geen VRIJMARKT voor bedoelde kinderen.

EENZAAMHEID.

In de begroting schrijft u dat eenzaamheid optreedt onder zowel jongeren als ouderen en grote invloed heeft op het welzijn en welbevinden van onze inwoners. Het is 1 van de thema’s in de nota Publieke Gezondheid, die u eind 2023 beoogt aan de

Raad voor te leggen. In 2024 blijft u hier aandacht aan geven door het stimuleren van ontmoeting en duurzame contacten en het versterken van sociale netwerken. Hoe gaat u die stimulering ten aanzien van jongeren aanpakken?

GROENBELEIDSPLAN.

Op de ranglijst van het aantal bomen per inwoner heeft onze gemeente er zes per inwoner. Wat betreft het groen per woning is er een bestaand criterium van 75 m2 per woning. Wordt deze norm van 75 m2 per woning meegenomen in het nieuwe groenbeleidsplan?

AANLEG INVALIDEPARKEERPLAATSEN

In de voorliggende begroting mist onze fractie de plannen voor de aanleg van invalide parkeerplaatsen bij de ingang van de Schoof (locatie Action) en een aanpassing van de invalide parkeerplaatsen op het grote parkeerterrein, waar op woensdag – tijdens de markt – deze parkeerplekken niet beschikbaar zijn. Graag uw aandacht hiervoor. Ook in het verleden is hier al diverse malen door ons op gewezen.

COLLECTIE SPOOR.

Volgens uw aankondiging in de kadernota bereidt u een onderzoek voor naar de herbestemming van de collectie, die niet is ondergebracht bij het Historisch Genootschap. Hoe is het hiermee, uitgaande van het verleden dat een permanente plaats in onze samenleving verdient.

SNACKCOUNTER AAN DE WETERINGSINGEL.

Voorzitter hoe staat het met de amovering en schadeloosstelling, dan wel verplaatsing van de snackcounter aan de Weteringsingel. Een en ander in verband met het nieuwbouwproces van de Meander.

DE HONDENBELASTING. (last but not least)

In het verleden heeft onze fractie een amendement ingediend teneinde niet meer belasting op te leggen dan de reële kosten van het houden van een hond, die structureel op ongeveer 50 euro kunnen worden gesteld. In de voorliggende begroting wordt per hond een bedrag opgevoerd van 145 euro. Bij onze buurgemeenten Zwijndrecht en Ridderkerk is deze belasting afgeschaft. Ook in Dordrecht wordt de hondenbelasting voor 2024 afgeschaft. Daarmede zijn onze inwoners met een hond in een financieel nadeliger positie gebracht ten aanzien van de inwoners met een hond in deze regiogemeenten. Ik zou hierbij kunnen zeggen: Samenwerken in de regio is uitstekend, maar niet als het geld kost.

In het verleden hebt u erop gewezen dat deze coalitie voornemens is de hondenbelasting te handhaven. Die afspraak kunnen wij als fractie best respecteren, maar je zou deze afspraak ook kunnen realiseren door deze belasting met 1/3 deel voor de komende jaren 2024 t/m 2026 terug te brengen, meer in verhouding met onze buren en ten voordele van onze inwoners. Onze fractie is van mening dat ons voorstel een aanvaardbaar compromis kan zijn voor de coalitiepartijen. Daarom dienen wij de volgende motie in: Zie separate motie.

Afsluitend: De fractie van EVA bedankt het college en ambtenaren voor de beantwoording van de in het afgelopen jaar gestelde vragen, alsmede de griffie voor de verstrekte bijstand wanneer daarom werd gevraagd.

Doe mee met de poll!

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 28-08-2023 12:18

Halverwege het gewenningsjaar voordat het recycletarief wordt ingevoerd. In 2014 zijn de landelijke doelstellingen vastgesteld, met als doel het aantal kilo’s restafval per inwoner te verminderen. Die vermindering was beoogd in 2020 in te gaan. Gelijktijdig heft de Rijksoverheid een Verbrandingsheffing/afvalstoffenbelasting op elke ton restafval die verbrand wordt. Uitgangspuntpunt was dat er nog maar 100 kg. restafval per inwoner wordt geproduceerd. De komende jaren zal dit nog verder verlaagd worden terwijl de Verbrandingsheffing/afvalstoffenbelasting nog verder verhoogd zal worden. De Rijksoverheid wil dat Nederland meer grondstoffen gaat hergebruiken en minder afval gaat verbranden. In Hendrik-Ido-Ambacht was er in 2020 nog sprake van 277 kilogram restafval per inwoner per jaar. Het aantal kilogram restafval ligt in Hendrik-Ido-Ambacht nog fors boven de landelijke doelstelling en hoger dan in vergelijkbare gemeenten waar het restafval 202 kg. per persoon is.

Bovenstaande leidde tot het voorstel ‘Invoering recycletarief’ van het college. Het college stelde dat de inwoners voorstander van het recycletarief zouden zijn en concludeerde dat op basis van de slechts 385(!) reacties op vragen aan inwoners. Totaal waren er 1300 brieven naar Ambachtse huishoudens gestuurd.

Het voorstel werd in de gemeenteraad in meerderheid aangenomen. In die gemeenteraad namen enkele inwoners de moeite hun mening over dit voorstel te geven.

Wat houdt het recycletarief precies in? Belangrijk is het om daar een onderscheid te maken tussen Vastrecht en restafval.

Vastrecht

Het inzamelen van GFT en plastiek (PBD-afval) valt onder het Vastrecht. GFT kan deponeerd worden in de GFT containers. PBD-afval kan in speciale zakken aangeboden worden, waarbij de bewoners deze zak op donderdagavond aan een speciale ring op kunnen hangen. Deze wordt dan op vrijdagochtend opgehaald.

Restafval

Restafval daarentegen wordt per aanbieding betaald. Men kan hiervoor 30 of 60 ltr. zakken gebruiken. Elk huishouden krijgt 3 gratis inworpen. Daarnaast betaalt men € 1,30 (30 ltr.) of

€ 2,60 (60 ltr.) per aanbieding. De “winst” zit hem in het goed scheiden van afval. Hoe beter men afval scheidt, hoe minder in rekening wordt gebracht.

We zijn nu halverwege het “oefen jaar” en lezen we louter negatieve reacties op de diverse social media. Echt Voor Ambacht (EVA) wil graag uw mening weten. Doe mee met de poll! Ga naar Facebook Echt Voor Ambacht  https://www.facebook.com/groups/122762011867579/?ref=share_group_link

Ben je het ermee eens dat de hoeveelheid (rest)afval in onze gemeente verminderd moet worden?

O Ja.       O Nee.

2. Ben je voor invoering van het recycle-tarief?

O Ja.       O Nee.

3. Ben je voor invoering van het recycle-tarief als het plastiek (PBD-afval) op een andere wijze zou worden ingezameld?

O Ja.        O Nee.

4. Wil je invloed hebben op de hoogte van het variabele deel van de Afvalstoffenheffing?

O Ja.       O Nee.

5. Ben je het ermee eens dat de hoogte van de Afvalstoffenheffing (het variabele deel) bepaald wordt door de grootte van een huishouding?

O Ja.     O Nee.

6. Ben je het eens met de wijze van inzameling van het plastiek (PBD-afval)?

O Ja.        O Nee.

7. Ben je het ermee eens dat er ook lokale inzamelpunten moeten komen voor het plastiek (PBD-afval)?

O Ja.       O Nee.

Vragen artikel 48 parkeerterrein De Schoof

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 20-03-2023 09:51

Aan de voorzitter van de gemeenteraad Hendrik-Ido-Ambacht

Hendrik-Ido-Ambacht, 2 maart 2023.

Betreft: Parkeren rond winkelcentrum de Schoof en Parkeerterrein (achterzijde) Artikel 48

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Hendrik-Ido-Ambacht,

Inmiddels is begonnen met de aanleg van een overdekte Fietsenstalling op het parkeerterrein (achterzijde) van winkelcentrum De Schoof, deze fietsenstalling heeft de grootte van vier parkeerplaatsen. Eveneens zijn vier (parkeerplaatsen)plaatsen voor standhouders ingericht alsmede een ruimte, vergelijkbaar met 5 parkeerplaatsen voor HVC doeleinden. Dus het gaat ten kosten van 13 parkeerplaatsen. We komen daar nog op terug

De fractie van Echt Voor Ambacht (EVA) heeft n.a.v. bovenstaande de navolgende vragen;

Is er overleg met de winkeliersvereniging geweest m.b.t. beschikbaar stellen standplaatsruimten (4x) en overig genoemde ruimten op het parkeerterrein?

Zo ja. Wat waren de uitkomsten van dat overleg? Is hier een verslag van gemaakt en kunnen we dat inzien?

Wat is de motivatie geweest om – in deze voor de middenstand – moeilijke tijden concurrentie toe te laten bij winkelcentrum De Schoof?

Zijn deze standhouders ook welkom in de overige winkelcentra?

Het parkeerterrein omvat 318 parkeerplaatsen + 6 Invalideparkeerplaatsen  (waarvan 13 van de 318 niet beschikbaar) + 12 parkeerplaatsen, deze bevinden zich aan de ‘kopzijde’ (aan winkelcentrum kant) van de parkeerplaatsen. Is bij het college bekend dat deze parkeerplaatsen iets afwijken wat afmetingen betreft van de overige parkeerplaatsen en de veilige doorgang van zowel voor lopend publiek als automobilisten belemmeren, ook door het laden en lossen van bezorgdiensten? Met name bij P

Voldoet door realisatie van een overdekte fietsenstalling (4 parkeerplaatsen), standhouders plaatsen (eveneens vier parkeerplaatsen) en HVC-locatie (5 parkeerplaatsen),  (Totaal 13 parkeerplekken) het parkeerterrein met 318  + 6 + 12 – 13 = 323 parkeerplaatsen aan de Parkeernorm 2022 CROW? Graag onderbouwd.

Al eerder heeft de fractie aandacht gevraagd voor de locatie van de vier gehandicaptenparkeerplaatsen, die op woensdagen (marktdag) niet bereikbaar zijn, dit zal ook gaan gelden voor de overdekte Fietsenstalling. Is er al een besluit genomen om het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen met minimaal twee uit te breiden en de locatie aan te passen zodat deze ook op de marktdagen (woensdag) voor bewegings beperkten bereikbaar zijn?

Zover de fractie begrepen heeft zouden er ook invalideparkeerplaatsen aan de Willem de Zwijgerstraat (zijingang winkelcentrum De Schoof) worden gerealiseerd, is hier al nadere informatie over?

Ooit zijn er afspraken gemaakt over het parkeerdek, dit zou gebruikt worden door personeel van winkelcentrum De Schoof. Gelden die afspraken nog steeds in de praktijk?

En wordt het parkeerdek inderdaad voor dit doel gebruikt?

Bestaat er een vrijstellingsregeling voor aanhangwagens, die regelmatig geparkeerd staan en in veel gevallen twee parkeerplekken innemen?

In afwachting van uw schriftelijk reactie, met vriendelijke groet,

Echt Voor Ambacht blijft ontwikkelingen rond de Hondenbelasting en Openbare Orde & Handhaving nauwlettend volgen

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 17-01-2023 11:56

De fractie van EVA belicht uit de voorgestelde begrotingswijziging twee onderwerpen, het herijken van het hondenbeleid voor 2023 met incidenteel een bedrag van 10.000,00 euro en dit bedrag te dekken uit het begrotingssaldo, alsmede de uitbreiding van de BOA capaciteit. Nu weten we dat het batig saldo bij de hondenbelasting de uitgaven verre overstijgt. En uiteraard wordt dit gevoegd bij het begrotingssaldo. Het is tenslotte geen doelbelasting zoals is bepaald bij de stemming inzake het door ons ingediende amendement in november j.l.

Maar juist die 10.000 euro incidenteel daar gaat het ons om. In antwoord op onze vragen in augustus 2022 hebt u medegedeeld dat er voor het herijken van het hondenbeleid voor 2022 en 2023 incidenteel 38.000 euro is opgenomen. Is het bedrag van 10.000,00 euro bedoeld als extra bedrag boven deze 38.000 euro? En zoja, wat bent u dan van plan via de startnotitie met deze 48.000 euro.?

In 2022 werd er al gesproken over het nieuwe beleid, waar voor die 38.000 euro was gereserveerd.  Zie de diverse verslagen van de Raad.

Voorzitter, de fractie van EVA heeft verzocht de hondenbelasting af te schaffen en heeft meermaals een stemverklaring hiertoe afgegeven, dat blijft ook zo, maar als democratische politieke vereniging blijven we wel meedenken ten behoeve van onze inwoners.

Uitbreiding BOA capaciteit.

Voorzitter, Het adviesbureau  voor Veiligheid en Handhaving heeft  een rapport uitgebracht inzake een formatieonderzoek wat betreft de capaciteit van de BOA’S. De aanwezige BOA-medewerkers krijgen de meldingen niet meer weggewerkt binnen een acceptabele doorlooptijd. Gevolg: de inwoner, die een melding doet, raakt gefrustreerd, Geen snelle opvolging.

In het rapport zijn 3 scenario’s uitgewerkt. U kiest voor het minimale scenario, waarbij de wettelijke toezicht- en handhavingstaken uitgevoerd kunnen worden. Naar de mening van de EVA fractie hoort bij onze gemeente echter het “basisscenario”. Het basisscenario betekent officieel 2 fte boven het minimale scenario. Dit houdt in 3 fte ten opzichte van de huidige  bestaande situatie. Begrijpelijk dat u dat te ver vindt gaan. Echter onze fractie stelt u voor om 2 fte toe te voegen ten opzichte van de huidige bestaande situatie. Dus eigenlijk het minimale scenario plus 1..  Daarmede zijn de BOA’s voorlopig gereed om ook toekomstige ontwikkelingen op te pakken, Denk hierbij aan de Omgevingswet die er aan komt..

Zoals een lid van mijn fractie zei: Wanneer als duo wordt opgetreden, en dat is de bedoeling, zal in het overige van de gemeente niet  kunnen worden opgetreden, preventief of reactief. De fractie van EVA acht 2 fte boven de huidige bezetting toch wel het minimale. Dus 1 meer dan in uw voorstel.  De fractie van EVA stelt u voor hiertoe te besluiten.

Ambacht laat hondenbezitter toch meebetalen aan uitgaven van de gemeente

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht PvdA Hendrik-Ido-Ambacht 29-11-2022 09:34

Al eerder pleite de fractie Echt Voor Ambacht (EVA) voor afschaffing van de Hondenbelasting, de fractie kreeg daar in een eerdere gemeenteraadsvergadering geen meerderheid voor.

Bekend was dat een Hondenbezitter meer aan Hondenbelasting/heffing betaald dan nodig is voor de uitvoering van het Hondenbeleid. Bij de behandeling van de Begroting voor 2023 heeft de fractie onderstaand Amendement ingediend met als doel het tarief dan te verlagen naar het bedrag wat nodig is om het Hondenbeleid uit te voeren.

Ook dit Amendement kreeg onvoldoende steun van de gemeenteraad. Alleen de PvdA en RA steunde het door Echt Voor Ambacht (EVA) ingediende Amendement.

AMENDEMENT

De Gemeenteraad van Hendrik-Ido-Ambacht in vergadering bijeen op 10 november 2022

Gelezen het raadsvoorstel betreffende de vaststelling begroting 2023-2026

Constaterende dat:

Steeds meer gemeenten de hondenbelasting afschaffen, omdat deze niet meer van deze tijd is, complex is om te handhaven en omdat zij de lasten voor hun inwoners (in het bezit van een hond) willen verlichten;

De bedragen, die hondenbezitters in Hendrik-Ido-Ambacht voor het houden van een hond betalen, fors te noemen zijn in vergelijking met het landelijk gemiddelde;

Hondenbelasting een behoorlijke aanslag vormt op het budget van inwoners met een laag inkomen;

Een groot deel van deze belasting jaarlijks naar de Algemene Middelen terugvloeit;

Er volgens de begroting voor 2023 een positief begrotingssaldo is van 1.140.000 euro;

Overwegende dat:

De gemeentewet gemeenten de mogelijkheid geeft om hondenbelasting te heffen, maar dit niet verplicht;

Het aantal gemeenten, dat deze belasting heft, in de loop der jaren fors is afgenomen;

Er vraagtekens kunnen worden gezet bij de bestaansredenen van de hondenbelasting;

Besluit aan het raadsbesluit het volgende punt toe te voegen:

5.a bij vaststelling van de belastingverordeningen in december 2022 de hondenbelasting te beschouwen als een doelbelasting: er worden niet meer opbrengsten opgehaald dan de kosten, die daaraan worden toegerekend.

5 b ten gevolge van 5a de opbrengsten van de hondenbelasting te verlagen met circa 120.000 euro dan wel het gedeelte dat meer dan de kosten wordt ontvangen of opgehaald, dit te verwerken in het tarief en ten laste te laten komen van het begrotingssaldo van 2023;

5 c De verdere uitwerking van de hondenbelasting mee te nemen in afwachting van de landelijke ontwikkelingen hondenbelasting en herziening van het gemeentelijk belastinggebied;

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie van EVA,

Adrie Scheurwater

ALGEMENE BESCHOUWING BEGROTING 2023 – EERSTE TERMIJN

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 20-11-2022 19:40

Voorzitter,

Nederland en dus ook onze gemeente ging ook dit jaar nog gebukt onder het coronavirus. Persoonlijk heb ik hiervan nog een staartje meegekregen tijdens de verkiezingen in maart jl. De verwachting  voor deze winter is niet positief. We zullen het moeten afwachten. Een opvolgend doemscenario is de oorlog in het oosten van Europa. Met gevolgen voor de inwoners  met betrekking tot de energie en de inflatie. Juist in deze zullen we als rijk en gemeente de helpende hand moeten bieden om onze inwoners overeind te houden. Als gemeente hebben we onlangs met algemene stemmen de energietoeslag verhoogd voor huishoudens met een inkomen tussen 120% en 130% van het wettelijk sociaal minimum.

INDEXATIE

U hebt in deze begroting een hogere indexatie toegepast dan die we in het verleden gewend waren, nl.6,2%. De afvalstoffenheffing is zelfs hoger geïndexeerd. Op dit tarief zal voor elk gezin in 2023 gemiddeld een korting van 63 euro worden verstrekt in verband met de gestegen inflatie. De fractie van Echt Voor Ambacht (EVA) kan dit ondersteunen. Voor een hondenbezitter kan dit voelen als een sigaar uit eigen doos. Ik kom daar nog op terug. Verder vraagt onze fractie zich af of het nodig is de rioolbelasting opnieuw te verhogen. Er is een reserve riolering, die als doel heeft het gelijkmatig verdelen van kosten in de tijd om schommelingen te voorkomen. Deze voorziening wordt gevoed met het verschil tussen de jaarlijkse exploitatiekosten van de riolering en de inkomsten. Het bedrag van de huidige voorziening is 7,3 miljoen. De fractie van Echt Voor Ambacht (EVA) is van mening dat het niet noodzakelijk is het tarief voor het jaar 2023 weer te verhogen.

WONEN

Een van de grootste problemen in onze gemeente is het vinden van huisvesting, vooral voor jongeren. Onze gemeente is bijna volgebouwd. De wachtlijsten zijn niet korter geworden. Er resteren nog percelen bij de vervangende bouw van de scholen. De grond tegenover De Schoof zal nog worden bebouwd. Hier zal een gedeelte koop- en huurwoningen verrijzen. Wij zijn een gemeente met minimale hoogbouw. Wellicht zijn er mogelijkheden om eenmalig enige hoogbouw toe te staan dan wel flexwoningen te bouwen of tiny houses. Overigens heeft het kabinet het aantal sociale woningen bepaald op 30%, De gemeente heeft de vrijheid hiervan af te wijken. Laten we als gemeente hier dan ook gebruik van maken zodat de wachtlijst voor onze jongeren, maar ook ouderen, een positief beeld krijgt. De gemeente heeft thans circa 27% sociale woningbouw. Er komen er nog 90 bij, aldus de portefeuillehouder. Onze fractie stelt met klem voor extra sociale woningbouw voor onze jeugdige inwoners mogelijk te maken. Een eerste aanzet van de portefeuillehouder om de grond qua prijs hiervoor beschikbaar te stellen vernam onze fractie tijdens de bespreking van het coalitieprogramma. Onze fractie zal hier graag aan meewerken.

BUITENRUIMTE EN GROENONDERHOUD

Bij de vorige Algemene Beschouwingen hebben wij als fractie onze zorgen geuit over het groenonderhoud. Waar het onderhoud heeft plaats gevonden is dat te zien aan het groenafval wat achterblijft. Het is dit jaar nog niet verbeterd ondanks de goede voornemens. Onze inwoners laten ons regelmatig weten dat er dringend onkruid dient te worden bestreden op parkeerplaatsen in de wijk en tussen de straattegels op het trottoir, omdat dit erg onveilig kan zijn door gladheid en verstopping van de waterafvoer. Het gaat in deze vooral om onkruid op de verharding. Het is tenslotte onze taak  om overmatig onkruid te bestrijden in de openbare ruimte of het nu gaat om parkeerplaatsen, pleinen e.d.

Echt Voor Ambacht wil dan ook uw stelling onderstrepen dat u een kwalitatief goed onderhoudsniveau belangrijk vindt. Bij de groei van de gemeente hoort een goede kwaliteit van de openbare ruimte, alsmede het streven om dit kwaliteitsniveau te verhogen. Gezien de beschikbare gelden moet dit kunnen lukken. Voorlopig wachten we de effecten van het groenbeheersplan plus 2022-2026 af,

GRONDSTOFFEN EN AFVAL

De Raad heeft besloten om te gaan werken met een recycletarief. Dit wordt in stappen ingevoerd. Momenteel bereiken er onze fractie velerlei klachten aangaande de nieuwe containers. De container opent bijv. niet bij een stort van 30 kilo, maar wel bij 60 kilo. Ook ontbreekt het aan een goede bewegwijzering op de deksels. We vertrouwen erop – we hebben nog ruim een jaar te gaan – dat dit goed komt, mede door een goede voorlichting.  Hoe gaat dit er overigens uitzien? Komt er een plan van aanpak en zo ja wanneer kan de Raad dat tegemoet zien? Onze fractie stelt u verder voor om vanaf het begin de uitvoering te monitoren, zodat er een positieve ontwikkeling ontstaat

Het zal u bekend zijn dat er steeds meer ontwikkelingen zijn op het gebied van afvalverwerking. Bij sommige afvalverwerkers is het scheiden niet nodig, omdat de installaties de grondstoffen scheiden uit het restafval. Onze fractie vraagt u de hand aan de ploeg te houden in deze. Bedoeld wordt dat, wanneer er een betere verwerking voorhanden komt en deze is toepasbaar in onze gemeente, wij als gemeente niet zullen schromen deze mogelijkheid te gebruiken. Wat de fractie van Echt Voor Ambacht (EVA) betreft: Laten we vooral letten op betaalbaarheid en belonen.

PARKEREN VAN VRACHTWAGENS VAN AMBACHTSE CHAUFFEURS

Er is nog steeds de behoefte onder chauffeurs in onze gemeente om hun vrachtwagens hier te kunnen parkeren, zodat zij niet na werktijd nog eens een uur moeten reizen om thuis te kunnen komen. Het is bekend dat zij in Zwijndrecht niet welkom zijn. Onze fractie verzoekt of er toch een mogelijkheid kan worden gecreëerd om in onze Antoniapolder een parkeerruimte te creëren voor bijv. 4 auto’s, al was het maar langs de weg?  Tegenwoordig is hier veel minder doorgaand verkeer. Ook de waterzijde van het Noordeinde vanaf de Veersedijk tot aan het Waterbusplein zou hiervoor in aanmerking kunnen komen. . Uiteraard moet er wel een financiële bijdrage tegenover staan.

LOKALE HEFFINGEN

Voorzitter, het riool heeft een dekking van 100%, het begraven is hier qua kostendrager ook 100%, het afval gaat naar 100%. De bouwleges liggen op 43% en de markt op 45%. Het is onze fractie niet duidelijk waarom de bouwleges op 43% liggen. Dit is een eenmalige uitgave, die in de bouwkosten wordt verwerkt. Voor een aannemer is het en kwestie van doorberekenen.

BOMEN

Zoals u bekend is heeft onze fractie aanvullende vragen gesteld over de bomenkap in de Oranjebuurt. Dit naar aanleiding van uw raadsinformatiebrief van 6 september 2022 en de commissievergadering van 20 september 2022. U begrijpt de bomen gaan ons aan het hart. Wij betreuren dat een aantal bomen niet anders dan gekapt kon gaan worden. Eventueel zou er nog wel een aantal in een bomenbank geplaatst kunnen worden. Het nut en noodzaak van een bomenbank werden door de portefeuillehouder onderschreven. Dit zou worden bezien. Kan over genoemde bomenbank meer duidelijkheid worden gegeven?

Wij refereren ook aan uw toezegging dat er zelfs meer bomen van grotere omvang voor terugkomen, alsmede dat de omgeving groener wordt met struiken, groene daken e.d. De fractie van Echt Voor Ambacht (EVA) wil u graag houden aan uw toezegging in de commissie. In de commissie ABA van 19 oktober 2022 hebt u aangegeven, bij de beantwoording van de technische vragen, dat bij een uit te voeren herontwikkeling, waarbij de gemeente betrokken is, op te nemen dat als groen verdwijnt compensatie verplicht is middels een anterieure overeenkomst, waar dan ook in de gemeente. Dit lijkt ons een juiste zaak. Wanneer hier nog een voorstel aan de Raad voor moet komen ziet onze fractie dit graag tegemoet.

Voorzitter, in de Raad van 3 december 2018 is het Bomenbeleidsplan 2018-2033 behandeld en vastgesteld. Hierbij is toegezegd dat jaarlijks een evaluatie zou plaatsvinden. Dit beleidsplan geldt dus nog 10 jaar. Gezien de bomenkap bij Beatrixhof en Oranjebuurt en nog komende projecten zou een (tussentijdse) evaluatie als zinvol gezien kunnen worden.

DE HONDENBELASTING

Voorzitter, op 12 september 2022 heeft de Raad uw coalitieprogramma bediscussieerd. De fractie van EVA heeft toen een motie ingediend, waarin werd verzocht de hondenbelasting af te schaffen, dan wel, indien dit niet haalbaar was, slechts de kosten te berekenen. Deze motie werd met 13 tegen 6 stemmen verworpen. Thans stellen wij u voor de hondenbelasting te beschouwen als een doelbelasting, hetgeen wil zeggen dat alleen de kosten, die gemoeid zijn met een hond, kunnen worden berekend. Reden hiervoor is dat er allerlei kostenposten worden betaald door de gemeente uit de meerdere  belastingopbrengsten van de hondenbelasting. Geen verwijt, maar heeft te maken met een algemene heffing. Dit betreft een bedrag van circa 120.000 euro. Dit betekent dus dat de hondenbezitter ook nog eens extra wordt belast, naast de onroerendezaakbelasting en rioolbelasting, met een extra gemeentelijke last. Vandaar ook die sigaar uit eigen doos. Dus naast de last van het bezit van een hond. Aan de partijen in de Raad wil de fractie Echt Voor Ambacht (EVA) dan ook vragen of zij in de tweede termijn willen aangeven of zij het gerechtvaardigd vinden, de inwoner die een hond heeft extra te belasten voor de gemeentelijke taken of diensten. In tweede termijn zal de fractie van Echt Voor Ambacht (EVA) een amendement indienen.

GEVAARLIJK KRUISPUNT ANTONIUSLAAN/AVELINGEN:

Voorzitter het kruispunt Antoniuslaan – Avelingen zorgt door de toegenomen activiteiten in het park voor onveilige situaties: denk aan de Skatebaan/ de hondenuitlaat/ evenementen in het Baxpark/ de verbinding naar het centrum en de winkels aan het Louwersplein.  Er is hier behoefte aan een veilige interactieve oversteekplaats voor voetgangers, thans is er al 1 voor fietsers, Er ligt wel een tunneltje in de buurt, echter dit is niet de route die steevast door de inwoners wordt genomen. Dit kruispunt wordt ook nogal eens met een te hoge snelheid door het autoverkeer gepasseerd. Onze fractie vraagt uw aandacht in deze om de snelheid bij dit kruispunt door middel van fysieke maatregelen te verlagen.

JONGEREN.

Voorzitter, jongeren betrekken bij de politiek is een opgave. De meeste jongeren zien de politiek als saai, bureaucratisch en niet interessant. “Anderzijds hechten jongeren veel waarde aan de democratie  en vrijheid van meningsuiting” aldus de Raad voor het Openbaar Bestuur. “Het is van belang dat jongeren niet alleen in theorie de politiek leren kennen’maar dat ze met democratische vaardigheden bijvoorbeeld ook zelf kunnen anticiperen bij verkiezingen of inspraakavonden van gemeenten. Gemeenten zouden hierbij een faciliterende rol kunnen spelen”. Einde citaat Raad voor het Openbaar Bestuur.

Wat betreft onze opmerkingen inzake het betrekken van jongeren bij de politiek en serieus kijken naar de specifieke behoeften van jongeren was het antwoord van de wethouder dat hij het hiermee geheel eens is. Het college wil zeker gesprekken met de jongeren voeren maar de ervaring leert dat dezen niet altijd gemakkelijk te vinden zijn. Hij was benieuwd naar eventuele plannen, aldus de wethouder in de Raad van 12 september 2022.

Deze reactie was wat kort door de bocht, maar wel duidelijk. Als we de jongeren serieus willen nemen zullen we naar hun behoeften serieus moeten kijken. Welke behoeften zijn er? Wanneer we daar antwoord op willen geven zullen we eerst moeten inventariseren wat de voorzieningen in onze gemeente zijn. Of deze voorzieningen voldoende zijn kunnen alleen de jongeren zelf beantwoorden. En gaan derden in die behoefte mee? Afgelopen dinsdag hebben we kunnen leren hoe we participatie vorm kunnen geven. Misschien kunnen we dat hier gebruiken om behoeften in kaart te brengen. Onze fractie heeft begrepen dat een plaatselijk horecabedrijf op bepaalde dagen het toegangsbeleid vanaf 22.00 uur heeft gewijzigd. Jongeren zien hun vrije tijd breed. Zo is bekend dat veel inwoners muzikaal zijn. Jongeren spelen bijv. in een bandje, maar een betaalbare oefenruimte is niet te vinden. Ook kijken de oudere jongeren naar een woning (ook een specifieke behoefte) voor het stichten van een gezin. De kans op een huis is heel erg klein. Jongeren zoeken jongeren op, maar een specifieke ruimte gericht op jongeren is er niet. Een andere fractie sprak hier ook al over. Misschien kan Cascade  – na de verbouwing – ook hier een rol in spelen.

Ook de regering is inmiddels overtuigd van het feit dat jongeren belangrijk zijn. Zo pleitte de eerdere minister Ollongren  van Binnenlandse Zaken voor de installatie van een Jongerenparlement in Den Haag met als doel de betrokkenheid van jongeren bij de politiek te vergroten en hen een stem te geven in de democratie  De VNG kan de gemeente hierin behulpzaam zijn.

Tot slot voorzitter, ons idee: Laat de gemeente een inventarisatie maken van voorzieningen specifiek gericht op jongeren. Met die gegevens kunnen we als gemeente een bureau opdracht geven een plan te schrijven.

De fractie van Echt Voor Ambacht  wil het college en het ambtelijk apparaat bedanken voor de beantwoording van de door de fractie in het afgelopen jaar gestelde vragen. Ook de griffie wil zij bedanken voor de hulp als de fractie daarom vroeg.

Fractie Echt Voor Ambacht

ALGEMENE BESCHOUWING BEGROTING 2023 – TWEEDE TERMIJN

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 20-11-2022 19:32

Voorzitter,

WONEN

Voorzitter, wat de discussie betreft in eerste termijn inzake het wonen neemt de fractie van Echt Voor Ambacht aan dat we nu serieus meer werk gaan maken van sociale woningbouw, zodat de wachtlijsten ingekort kan gaan worden en jongeren aan huisvesting kunnen worden geholpen. Om eventueel de doorstroming te bevorderen – we hebben het al meer gezegd – zou dit aantrekkelijker gemaakt moeten worden, bijv. door een verhuisvergoeding. Mogelijk kan de VNG dit landelijk aankaarten, zodat het Rijk hier het voortouw in kan nemen teneinde de wooncrisis te luwen.

BUITENRUIMTE EN GROENONDERHOUD

Voorzitter, de portefeuillehouder heeft toegezegd dat we over het groen in gesprek gaan. Wat betreft onkruidbestrijding en onderhoud is er wel een prijskaartje aan verbonden. U komt met een plan met een keuze over de beeldkwaliteit. De fractie van EVA is hier positief over. Tijdens de behandeling van de technische vragen is er wel gesproken over het huidige budget, dat ook al voorzien was van een extra krediet voor dit jaar en volgend jaar. Maar voor “groen en grijs” (lees de verharding) hebt u meer nodig. We zijn benieuwd naar de plannen en de kosten.

GRONDSTOFFEN EN AFVAL

Voorzitter, de portefeuillehouder is volop bezig met het verhelpen van de storingen, de zgn. beginperikelen van de omzetting naar het recycletarief. Begrijpelijk dat er klachten zijn, maar we hebben het vertrouwen dat het goed komt. Met de voorlichting bent u al vergevorderd in uw plannen. A.S. woensdag verschijnt er al  een voorlichtingspagina in De Brug.  Ook het monitoren van de plaatsing en de uitvoering van de nieuwe zuilen – een vraag onzerzijds – pakt u aan. De fractie van EVA beveelt u aan de voorlichting hier niet bij te laten, maar periodiek terug te laten komen ten behoeve van een positieve ontwikkeling.

LOKALE HEFFINGEN

De bouwleges liggen qua dekking op 43 %  van de kosten. De fractie van EVA lijkt het niet juist dat wij de bouwkosten van een subsidie voorzien. Bij sociale woningbouw kunnen we ons dat nog voorstellen. Misschien moeten we een onderscheid maken tussen sociale woningbouw en de vrije sector. Is dit mogelijk?

BOMEN

Voorzitter, bij de beantwoording van de portefeuillehouder in de commissie van 20 september 2022 is gesproken over de eventuele op te richten bomenbank. Deze zou worden bezien. Bij de algemene beschouwingen is het antwoord gegeven dat er nog geen locatie was gevonden voor de bomenbank. Is deze niet nodig gebleken is onze vraag? ZIjn de bomen bij de Margrietstraat 2-8 wel gehandhaafd ? De fractie van EVA ziet wel gaarne een bomenbank voor nog komende projecten.

Mogelijk kan de bomenbank in het Sandelingenpark aan de Reeweg worden geplaatst met enkele wandelpaden er tussendoor, zodat deze niet opvalt als bomenbank.

Inzake het bomenbeleidsplan  van 3 december 2018 hebt u geen reactie gegeven op onze aanbeveling een tussentijdse evaluatie te houden. Deze toezegging is wel gedaan in de Raad van genoemde datum.

Dan voorzitter de hondenbelasting.

De fractie van EVA heeft – zoals bekend – een amendement aangekondigd om niet meer dan de kosten te berekenen, die gemoeid zijn met het houden van een hond. Het is u bekend dat in uw voorstel het tarief wordt verhoogd met 8 euro. Een groot verschil met omliggende gemeenten, die 40 euro berekenen , alsmede die deze heffing hebben afgeschaft. Bij de beantwoording van onze vragen is gebleken dat de kosten van een hond structureel  50 euro is, incidenteel zou het een bedrag van 60 euro zijn voor 2023. Het aan de hondenbezitter op te leggen bedrag als heffing in 2023 komt op 134,78. We moeten als gemeente toch niet willen dat  we met het verschil onze inwoners hondenbezitter een grotere last opleggen dan de kosten. Aan de collega’s in de Raad wil de fractie van Echt Voor Ambacht dan ook vragen of zij willen aangeven dat zij het al of niet gerechtvaardigd vinden de inwoner, die een hond heeft extra te belasten voor de gemeentelijke taken of diensten.

Voorzitter, ik zal u het in te dienen amendement voorlezen.

Fractie Echt Voor Ambacht

Schaf hondenbelasting af

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 21-09-2022 08:13

Zoals bekend had Echt Voor Ambacht (EVA) vragen gesteld over de inkomsten en gespecificeerde uitgaven van de Hondenbelasting. Uit de antwoorden bleek dat een Hondenbezitter € 76,00 meer betaald dat wat nodig is om het Hondenbeleid uit te voeren. Voor EVA reden om via een motie te bewerkstelligen de Hondenbelasting af te schaffen. Bij monde van de portefeuillehouder financiën, die aangaf de meeropbrengsten van de Hondenbelastingen niet te kunnen missen, en werd de motie door hem afgeraden. Het klonk alsof onze gemeente armlastig zou zijn, niets is minder waar. Het jaar 2021 werd afgesloten met een positief saldo van € 3.254.320,00 en het verwachte resultaat voor 2022 ziet er ook positief uit. De partijen, vertegenwoordigd in het college, trokken één lijn en stemde tegen de motie, de overige partijen stemde in een hoofdelijke stemming voor.

De ommezwaai van twee collegepartijen was vreemd. Zowel VVD* als Gemeente Belangen hadden zich eerder uitgesproken voor afschaffing van de Hondenbelasting te zijn. In de discussie verwezen ze o.a. naar het voornemen om één tarief voor elke hond vast te gaan stellen. In de komende Begrotingsbehandeling voor het jaar 2023 komt Echt Voor Ambacht (EVA) hier zeker op terug.

Samen voor Ambacht

ALGEMENE BESCHOUWING BEGROTING 2023 – TWEEDE TERMIJN

Samen voor Ambacht

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 21-09-2022 08:10

Voor de belangstellenden, via deze link: https://hendrikidoambacht.raadsinformatie.nl/

kan men het Coalitieprogramma Samen voor Ambacht downloaden. (zie de agenda van 12 september 2022)

‘Samen’, het sleutelwoord tot maart 2026

Voorzitter, de fractie van EVA nam kennis van het coalitieprogramma Samen Voor Ambacht voor de komende 4 jaar. Vanavond staat op de agenda “Bespreking coalitieprogramma” . De beschouwing van de fractie van EVA luidt als volgt:

Bestuursstijl. (blz. 5)

U wilt onze gemeente samen besturen . U wilt op een betrokken, transparante en daadkrachtige manier plannen maken. U staat open voor inbreng en debat met alle raadsleden.

Als we praten over een nieuwe bestuursstijl hadden we hier dan geen handen en voeten aan moeten geven door de plannen concreet te maken en samen met de Raad en daardoor de inwoners duidelijk te omschrijven. Je bent betrokken als je mede het fundament kan leggen en transparant wanneer je vanaf de staart en ieder erbij betrekt.

Blz. 6:  De zondag wilt u zo houden wat betreft de openingstijden van de winkels; Zijn het de ondernemers, die dit willen of is het een kwestie van politieke overtuiging door de meerderheid in het college, want als fractie is ons bekend dat 1 partij in het college hier een breekpunt van zou maken. We zouden het ook aan de ondernemers kunnen overlaten. Overigens is de winkeltijdenverordening, die in 2018 door de Raad is vastgesteld, nog wel actueel in 2022 t/m 2026.

Blz 7 Wonen: U ziet een belangrijke opgave wat betreft groepen, die moeilijk aan een woning kunnen komen. De vraag is hoe we deze opgave kunnen realiseren. Onze gemeente is bijna volgebouwd en we gaan van een bouwgemeente naar een beheergemeente. Er resteren nog percelen bij de te verplaatsen scholen. De wachtlijsten worden niet korter. Uit eigen wetenschap is mij bekend dat er op dit moment een gezin is, dat al acht jaar wacht op een sociale woning. Wij zijn een gemeente met minimale hoogbouw. Wellicht zijn er mogelijkheden om eenmalig enige hoogbouw toe te staan dan wel flexwonen ( mogelijk inmiddels verplicht) of tiny houses. Overigens heeft het kabinet het aantal sociale woningen bepaald op 30 %. De gemeente heeft de vrijheid dit percentage te verhogen.

Blz. 9 U gelooft dat een beweging naar voren er daadwerkelijk voor zorgt dat een ieder mee kan doen. De fractie van EVA is van mening dat u dat concreet kunt maken door het instellen van burgerpanels of fora. De extra aandacht voor jongeren wordt hier gemist. Zij vallen hier onder het begrip “iedereen”. Betrek jongeren bij de politiek en het maken van plannen en beleid, waarbij ook gekeken wordt naar de specifieke behoefte van die jongeren.

Blz. 11 Schulden: U blijft op schuldhulpverlening inzetten en ontwikkelt een “vroeg erop af aanpak”. Wanneer kan de Raad en degenen die het betreft dit beleid tegemoet zien, want de financiële situatie verslechtert met de dag.

Blz. 12 Relatieloket. Als fractie kunnen we dit uitgangspunt onderschrijven.  Is overigens de opzet van een dergelijk loket wel een gemeentelijke taak?

Blz. 20 De vraag naar energie moet verkleind. Kunnen we als gemeente het goede voorbeeld geven. Minimale of geen verlichting in openbare gebouwen en straat verlichting met om en om sensors? In het kader van de regionale energiestrategie is het opvallend stil. Is er al bekend of hier ook de benodigde gelden voor beschikbaar komen. Uw portefeuillehouder heeft zich nog negatief opgesteld tijdens de algemene beschouwing indien er geen gelden beschikbaar komen.

Blz. 21en 22: Groen: Vele Ambachtse straten hadden links en rechts bomen, velen in particulier bezit. De fractie van EVA is van mening dat verbeteren en uitbreiden van het bomenbestand gerealiseerd moet worden waar dat mogelijk is. Het is gewoon noodzakelijk door de toename van regenbuien en de berging van het water.

Om bomen te behouden zouden zij -indien er noodzakelijk gerooid moet worden – tijdelijk opgeslagen moeten worden in een zgn. bomenbank (Zie ingediende vragen van 22 maart 2022) Kan uitgelegd worden waarom een degelijk plan jaren moet duren om dit te realiseren. Overigens hebben we in het verre verleden zo’n ( kleine) bomenbank gehad aan de Vrouwgelenweg.

Verder vragen we ons af of het onderhoudsbedrijf wel de juiste aansturing krijgt. We hebben bijv. een bijenlint, waar vlinderstruiken een belangrijk onderdeel zijn Toch worden deze in het seizoen gesnoeid .

Blz. 30 Buitenruimte: Het authentieke karakter van Ambacht laten we terugkeren. De herinrichting van de Kerkstraat wordt als zeer positief ervaren. De geplaatste nostalgische palen zouden -aangevuld met bomen – zeker niet misstaan in de Oranjestraat, Dorpsstraat, Kerkstraat vanaf de Graaf Willemlaan, Thorbeckestraat, Oude Raadhuisplein  en Onderdijkse Rijweg. En als we dan toch in de Kerkstraat bezig zijn, laten we dan ook het bord met de tekst Vakteekenschool terugplaatsen in de gevel van het pand wat nu Ristorante Bella Milano is.

Blz. 34  Verkeersveiligheid: Kruisingen en rotondes worden veiliger: Wordt ook gekeken naar de voorrangsregels voor fietsers “Fietsers voorrang op rotondes”.

Blz, 40: Openbare orde en veiligheid: Als fractie bestaat bij ons de indruk dat de wijkagent minder belangrijk wordt gevonden, terwijl zij de oren en ogen van een wijk zijn. Heeft elke wijk wel een wijkagent en hoeveel uur brengen zij per week door in de wijk. In hoeverre heeft onze gemeente invloed om de wijkagent een vast onderdeel van de Openbare Orde en Veiligheid te laten zijn?

De hondenbelasting: Voorzitter in juli j.l. heeft onze fractie vragen gesteld inzake de inkomsten over 2022 inzake het uit te voeren hondenbeleid. Gebleken is dat de inkomsten van 1492 honden een bedrag van € 195.000,00 zijn, De structurele kosten zijn € 73.172,00. Dit laatste bedrag wordt nog verhoogd met incidentele kosten van € 38.105,00 in verband met het plaatsen van borden in 2022 en het eventueel wijzigen van het beleid in 2023, Dit betekent dat elke hond aan kosten zoals afvalbakken, toezicht etc. een bedrag van € 50,00 kost.

Met de incidentele kosten wordt dit bedrag € 75,00. Dit houdt in dat de hondenbezitter teveel is belast in de huidige nog bestaande hondenbelasting.

In het nieuwe coalitieprogramma is afgesproken om deze belasting aan te passen naar een tarief voor elke hond. De fractie van EVA is van mening dat de hondenbezitters in het verleden teveel hebben betaald en dient bij deze dan ook een motie in om de hondenbelasting met ingang van 2023 af te schaffen. Indien geen meerderheid hiervoor te vinden is pleit EVA ervoor het bedrag van de heffing aan te passen aan het bedrag wat wordt uitgegeven aan het Hondenbeleid.

MOTIE (vreemd aan de orde van de dag)

Onderwerp: Hondenbelasting.

De raad van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, in vergadering bijeen op 12 september 2022,

In aanmerking nemende dat:

De opbrengst van de hondenbelasting van 1471 honden in 2022 een bedrag oplevert van 195.000 euro;

De kosten hiervan structureel een bedrag vergt van 73.172 euro en incidenteel van 19052 euro in 2022;

De kosten per hond voor de gemeente structureel nog geen 50 euro bedraagt en met incidentele kosten ruim 60 euro per hond;

De hondenbelasting in 2022 voor 1 hond 126,96 euro bedraagt en voor elke hond meer het tarief toeneemt van circa 208 euro per hond;

Overwegende dat:

De hondenbelasting geen doelbelasting is;

Het college aangeeft dat de inkomsten grotendeels zo niet volledig ingezet wordt ten gunste van de honden;

Dat uit het voorgaande objectief blijkt dat de cijfers een ander beeld geven;

Is van mening dat:

De inwoners al heel lang teveel hebben betaald voor elke hond wat betreft de hondenbelasting in relatie tot de uitgaven ten behoeve van de hondenoverlast:

Gelet op onder meer artikel 43 van het Reglement van Orde voor de raad van Hendrik-Ido-Ambacht;

Verzoekt:

Het college bij de begrotingsbehandeling met een voorstel te komen om de hondenbelasting met ingang van 1 januari 2023 af te schaffen dan wel de inkomsten via de hondenbelasting af te stemmen op de uitgaven,

en gaat over tot de orde van de dag.

Hendrik-Ido-Ambacht, 12 september 2022

Namens de fractie van

Echt Voor Ambacht (EVA)

Adrie Scheurwater

In de stemming werd de motie afgewezen met 6 tegen 14.

De coalitiepartijen SGP/CU, Gemeente Belangen, VVD en CDA stemden (ondanks eerdere uitspraken van twee woordvoerders van 2 collegepartijen ‘We schaffen de Hondenbelasting af’) tegen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.