De VVD is vorig jaar akkoord gegaan met het nieuwe (door de VVD geamendeerde) afvalbeleidsplan 2016-2020. Wij waren er van overtuigd dat dit plan moest leiden tot lagere kosten voor de inwoners en tevens een positieve bijdrage kon leveren aan de milieudoelstellingen van de gemeente.
Per 1 januari 2017 is het nieuwe afvalbeleidsplan 2016-2020 van start gegaan. Een belangrijk onderdeel van dit plan is de wijze van afvalverwijdering en –scheiding.
Tijdens de
raadsvergadering van 8 november j.l. is de
Begroting 2018 behandeld. Als onderdeel van deze behandeling kwam onder andere
de kostenontwikkeling van de afvalverwijdering en -verwerking aan de
orde.
Stijging van de lasten?Voor de behandeling in
de raad waren er veel onduidelijkheden met betrekking tot dit onderwerp. Ook de
antwoorden op door de VVD aan het college gestelde vragen over het afvalbeleid lieten
aan duidelijkheid te wensen over. Waar wij geen grip op kregen was het gegeven waarom
de lasten van afvalverwijdering in 2018 fors zouden stijgen. Er zou namelijk sprake zijn van een stijging van lasten voor afvalverwijdering van € 196.000,-! Een aanmerkelijke stijging waarvoor de VVD een nadere verklaring wilde hebben.
Oorzaak!Inmiddels is duidelijk geworden dat deze stijging een direct
gevolg is van de huidige economische ontwikkelingen. De (ver)bouwactiviteiten
nemen toe en een direct gevolg hiervan is een toename van het aanleveren door
inwoners van afvalstoffen (grofvuil) bij
het afvalbrengstation Veentjesbrug. De
verwerkings- en verbrandingskosten van dit extra afval nemen toe. Ook het extra
ophalen van PMD speelt een belangrijke rol in de toename van de kosten, zeker
door dalende opbrengsten van deze her te gebruiken materialen.
Kosten in de hand houdenAlhoewel de stijging daardoor verklaarbaar is, vind de VVD het erg belangrijk dat de kosten van het verwerken van afval snel veel
beter beheerst wordt, zodat in de nabije toekomst wij niet wéér worden geconfronteerd met extreme kostenstijgingen.
Daarom zijn wij mede-indiener van de motie 'Onderzoek
vermindering afvalstoffenheffing'. In deze motie wordt het college gevraagd om vóór de behandeling
van de Voorjaarsnota 2018 met een voorstel komt of en hoe de kosten van de
afvalinzameling in de gemeente Renkum verlaagd kunnen worden.
Uiteraard zijn wij scherp op een tijdige reactie van het college. Zodra wij meer weten informeren wij u zo snel mogelijk!
Ton de BoerFractievoorzitter VVD Renkum