De fracties van BurgerBelangen Hoeksche Waard en Constructief Hoeksche Waard
stelden op 27 november 2023 schriftelijke vragen over het project ‘Randweg
Klaaswaal”. In deze brief lees u de vragen en onze antwoorden daarop.
1 a- Waarom is er pas in 2022 een reservering van € 691.000 voor de bypass in
de begroting opgenomen, terwijl een reservering van € 5.000.000 al vanaf 1
januari in de begroting had moeten staan.
b- Waar is het ontbrekende bedrag van € 4.309.000?
Antwoord:
De reservering voor de dekking van de voorbereidingskosten/planschade zijn
vanaf 2019 gereserveerd in het totaal van de reserve “ontwikkeling kernen”. Bij
de harmonisatie van de nota reserves/voorzieningen is de reserve
“Bypass Klaaswaal” gevormd en zijn de middelen (€ 691k) vanuit de reserve
“ontwikkeling kernen” in de reserve “bypass Klaaswaal” gestort. De reserve
“bypass Klaaswaal” is hierdoor separaat zichtbaar geworden in het boekwerk.
Vanaf 2019 zijn de middelen voor aankoop grond en aanleg bypass
gereserveerd, en zijn gestort in de dekkingsreserve “kapitaallasten”. Het totale
saldo in de dekkingsreserve “kapitaallasten” is € 55 miljoen per 31-12-2022,
hierin zit een bedrag van € 7 miljoen dat gereserveerd is om de (toekomstige)
kapitaallasten van de investeringskredieten “randweg Klaaswaal” te dekken.
2 a– Kan het college bevestigen wat de briefschrijver in het Kompas beweert dat
door bronnen in het gemeentehuis wordt aangegeven dat er geen Randweg
komt.
b- Hoe verhoudt zich dit met het feit dat de provincie zit te wachten op een
voorstel van de gemeente en kunnen wij dit voorstel op zeer korte termijn
verwachten? (zie de opmerking van de wethouder in de vergadering 16-5-23)
Antwoord
De Bronnen waar de briefschrijver naar verwijst zijn niet bij het college bekend
en er kan dus niet worden nagegaan wat hiermee wordt bedoeld.
September 2023 is er een lobby memo opgesteld voor raadsleden om over dit
onderwerp met de leden van PS in gesprek te kunnen. Oktober 2023 heeft de
wethouder een brief gestuurd aan de leden van PS om zich opnieuw uit te
spreken over de noodzaak voor een gezamenlijke aanpak van de
verkeersproblematiek in Klaaswaal. Oktober 2023 is er ook overleg geweest
met de gedeputeerde, waarin hij heeft aangegeven dat de provincie geen
financiële middelen beschikbaar heeft om bij te dragen aan een randweg bij
Klaaswaal. Ook nu de provincie niet meer mee doet, is er nog steeds behoefte
de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Klaaswaal te verbeteren. Het is de
wens van het college hier iets aan te doen en dit is opgenomen in het
collegeprogramma 2022-2026.
3 Als de provincie nu aangeeft de Randweg om financiële redenen niet door kan
gaan, waarom wordt er dan geen actie ondernomen om het besluit van de
gemeente Cromstrijen uit te voeren door de veel goedkopere versie van een
bypass aan te leggen. Wij zouden toch besluiten van de vorige gemeente
respecteren?
Antwoord:
In het bestuurlijk overdrachtsdocument van de voormalige gemeente
Cromstrijen naar de nieuwe gemeente Hoeksche Waard is vermeld dat op 8
november 2016 het besluit is genomen tot de realisatie van een verkorte
Bypass in combinatie met duurzame maatregelen op de centrale assen. Op 9
mei 2017 heeft de raad besloten de definitieve besluitvorming aan te houden tot
besluitvorming over de regionale variant plaatsvindt. Nu, sinds oktober dit jaar,
duidelijk is dat de provincie andere prioriteiten boven een randweg bij
Klaaswaal kiest, is er een voorstel in voorbereiding hoe we nu verder gaan. Wij
streven er naar het voorstel voor de raad van januari 2024 aan te bieden.
4 Door de nieuwe werkelijkheid zal de provincie, met grote waarschijnlijkheid, blij
zijn met de bypass vanwege de beperkte kosten en dat de problemen in
Klaaswaal direct kan oplossen. Deelt het college onze mening?
Antwoord:
Om de bypass, met een doorstroomsnelheid van 60 km/uur, een
vanzelfsprekend alternatief te laten zijn voor bestaande routes, zullen op die
bestaande routes stevige maatregelen moeten worden genomen. Hiermee
wordt de verkeersintensiteit in het dorp van Klaaswaal omlaag gebracht, maar
hebben wij ook zorg over de verkeersveiligheid op locaties buiten de komgrens
waar de bypass geen oplossing voor is. Zoals de Rijksstraatweg ten zuiden van
Klaaswaal. Dit is onderdeel van de Provincialeweg N488 en de provincie heeft
aangegeven dit niet als prioriteit te zien en andere keuzes te maken.
5 Is het college voornemens, na het recente ongeval op de Molendijk, de ouders
van alle kinderen die over de Molendijk fietsen, meer duidelijkheid te
verstrekken welke maatregelen er genomen zijn of worden genomen, zodat hun
kinderen op de Molendijk veilig aan het verkeer kunnen (blijven) deelnemen?
Indien niet, waarom niet?
Antwoord:
Zowel bij de aanleg van een randweg, als van een Bypass horen duurzame
maatregelen op de centrale assen. Hiermee wordt het doorgaande verkeer om
het dorp gestuurd en is er op de bestaande wegen meer plaats voor
voetgangers, fietsers, lokaal verkeer en parkeren. De duidelijkheid voor alle
weggebruikers wordt verstrekt door een herkenbare inrichting van de weg,
zodat iedereen veilig aan het verkeer kan deelnemen en is er aandacht voor de
kwetsbare groepen in het verkeer.
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard
D.E. Koops F.D. van Heijningen
secretaris burgemeester