Nieuws van JESS inzichtelijk

29 documenten

4 versterkende maatregelen aanpak handhaving woningbeleid

JESS JESS CDA Schagen 09-11-2019 15:35

Tijdens onze gesprekken met ambtenaren en collegeleden is ons duidelijk geworden, dat de gemeente gewoonweg niet weet, waar deze problematiek zich afspeelt. Nu wordt reactief gehandeld en is het voor de gemeente niet duidelijk waar begonnen moet worden. Het ontbreekt aan capaciteit, waardoor doelmatige handhaving uitgesloten is. In het GBA staan maar 120 buitenlandse werknemers ingeschreven. Bovendien zijn 300 woningen geregistreerd, waar geen inwoners voor zijn aangemeld.

Voor ons als JESS een uitdaging om samen met de gemeenteraad te bekijken waar we elkaar kunnen versterken en ondersteunen. We zullen op basis van onderstaande informatie een motie indienen, zodat we als gemeenteraad ons kunnen uitspreken waar de grens ligt. Deze motie wordt, mede afhankelijk van de reactie van de collega partijen en het College tijdens de raad van 12 november 2019 ingediend. Maar we gaan ervan uit dat de meerderheid van de Raad onze standpunten ondersteunt en dat het College deze zal overnemen.

Wat we willen:

We willen een actieve handhaving.We vinden dat deze actie verantwoord is in het kader van de leefbaarheid en bijdraagt tot behoud van woningen voor onze inwoners.

Een huisvestingsverordening binnen de gemeente Schagen

–  Beschermen van de krappe woningvoorraad binnen de gemeente.

–  Door middel van strenge handhaving en meldplicht vooraf bij verhuur.

–  Verhuur is alleen mogelijk gedurende de maanden juli en augustus,daarbuiten is verhuur niet toegestaan. Nachtregister bijhouden isverplicht.

–  Bij geen melding van tijdelijke verhuur vooraf, of voor het nietbijhouden van een nachtregister, in alle gevallen overgaan tot sancties.

–  Sanctie opnemen volgens de 5e categorie (max. geldboete €83.000,00 – norm 2019)

–  Bijkomend voordeel: verhoging inkomsten toeristenbelasting.

–  Op elk adres dient een bewoner ingeschreven te staan bij GBA.

Aanpak oneigenlijk gebruik van recreatieparken, samen met de recreatiesector.

Taskforce project ‘Handhaving (H)eerlijk wonen’ voor een periode van 4 jaar.We willen dat het College een sluitend plan van aanpak gaat opstellen en de Raad uiterlijk februari 2020 een voorstel ontvangt.

Bovenstaand verhaal kwam rechtstreeks uit de algemene beschouwingen. Geen enkele partij reageerde negatief tijdens de begrotingsraad. CDA was uitgesproken positief. Als partij gaan we middels een motie proberen een meerderheid bij elkaar te zoeken op 12 november zodat de gemeente er echt mee aan de slag moet.

Download Premium WordPress Themes Free

Investeer meeropbrengsten toeristenbelasting in infrastructuur

JESS JESS Schagen 06-11-2019 09:34

Onderstaand stuk komt rechtstreeks uit de algemene beschouwingen

Al enkele jaren geven wij aan verbaasd te zijn, dat de groei van het aantal toeristen, die onze gemeente bezoekt niet terug te vinden is in de jaarcijfers van de gemeente. We hebben daarom ook meegewerkt om de verordening aan te passen, waardoor zowel de groei als tegenslagen zichtbaar worden in de cijfers van de gemeente. Het positieve effect van onze vermoedens zijn in 2019 inzichtelijk geworden. Wij denken overigens, dat we nog steeds niet alle toeristenbelasting innen, die door de toeristen aan de accommodatieverstrekkers wordt betaald.

We begrijpen dat de sector is geschrokken van de hogere afdracht toeristenbelasting aan de gemeente. Maar een (recreatie) ondernemer had dit aan moeten zien komen, want door de oude verordening werd veel toeristenbelasting niet afgedragen, terwijl de ondernemers dit wel inden. Het kan niet anders, dan dat dit in de administratie zichtbaar geweest moet zijn. We prijzen ons gelukkig dat we nu een beter inzicht krijgen in de werkelijke inkomsten door de toerist en dat we de meeropbrengsten kunnen inzetten om onze gemeente nog mooier te maken dan deze al is.

Vanuit de recreatiesector wordt er altijd aangedrongen op een beter inzicht in de uitgaven. Dat is lastig, zeker omdat we de pleinen in Petten, Callantsoog en Groote Keeten hebben aangepakt en dat heeft de gemeenschap veel geld gekost. Maar mede dankzij de toeristenbelasting konden we dit ook realiseren. Zowel de toerist als onze eigen inwoners hebben geprofiteerd. Alle maatregelen die we treffen raken zowel de toerist als ook onze eigen inwoners. Dit maakt dat onderscheid maken lastig is.

JESS is nooit voorstander geweest van verhoging van het nachttarief van de toeristenbelasting. We willen als gemeenschap mee profiteren van de groei van het aantal toeristen die onze gemeente bezoekt. Wel stellen vast dat de lastenverzwaring voor onze inwoners groter is dan voor de toeristen. Vandaar dat we de voorgestelde aanpassing van het tarief redelijk vinden.

ebben een tweetal zaken die we onder de aandacht willen brengen:

We willen graag met de sector meedenken en we willen gelijktijdig de sector uitdagen. Beiden hebben we een belang om mee te profiteren van de groei van het aantal toeristen die Nederland jaarlijks bezoekt. Maar we moeten samen ook zorgdragen dat de voorzieningen op peil blijven. Zowel de gemeente als de sector heeft hier zijn verantwoordelijkheid. Denk hierbij aan het revitaliseren van de oudere parken, goede fiets- en wandelpaden, uitstraling van de dorpen en wegen waaraan toeristen accommodaties aan zijn gelegen, etc. Wij zijn bereid om alle meer- inkomsten dan begroot te besteden aan de recreatieve sector bijvoorbeeld door te investeren of te faciliteren in genoemde voorzieningen.

We hebben nog een wens, namelijk het vereenvoudigen van de verordening. We zijn voorstander van goede handhaving, maar we moeten er ook op toezien dat we simpel en doelmatig kunnen handhaven. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar Artikel 6 ‘Forfaitaire berekeningswijze van de maatstaf van heffing’, willen wij dit vereenvoudigen. Wij nemen hiervoor gemeente Texel als voorbeeld. Wij willen graag met de sector hier een bijdrage aanleveren en komen dan in 2020 met een gespreksnotitie om het gesprek, politiek en sector, aan te gaan.

Bovenstaand stuk komt rechtstreeks uit de algemene beschouwingen.

Premium WordPress Themes Download

Loonkostensubsidie in geest van sociale gedachte

JESS JESS Schagen 05-11-2019 22:54

Onderstaand stuk komt rechtstreeks uit de algemene beschouwingen

In de begroting staan we stil wat onze maatregelen als maatschappelijk effect beogen. Over kinderen schrijft de gemeente onder andere dat ze, door het aanbieden van preventieve programma’s, gezond en veilig kunnen opgroeien. Kinderen kunnen blijven meedoen op school en aan andere activiteiten. We stimuleren deelname in het maatschappelijk leven. Wij zien een maatschappij waarin dat voor vele mensen lukt. Zij kunnen in onze gemeente op een gezonde en veilige manier opgroeien met goed onderwijs en mogelijkheden tot sport en spel.

Maar een hoogontwikkelde maatschappij heeft een grote schaduwkant. Hoe harder de trein rijdt naar maatschappelijk succes, hoe dieper het gat is voor de individu, die niet mee kan komen. Voor het kind dat geen veiligheid voelt in zijn eigen klas, voor de individu die niet op eigen kracht aan een baan komt, voor de individu die niet zonder hulpmiddel over straat kan, voor de oudere die niemand meer tegenkomt. Voor al die verschillende individuen, met individuele hulpvragen proberen wij gemeenschappelijk beleid te maken.

Wij geloven dat we individuen deels de zorg uit handen moeten nemen. Het woordje ‘deels’ is daarin onmiskenbaar. We moeten namelijk zorgen dat we hulpmiddelen of begeleiding bieden aan mensen, zodat ze zelf de kracht vinden om zichzelf door te kunnen ontwikkelen. Een goede stoep, een rolstoel, een sportabonnement of loonkostensubsidie, allemaal hulpmiddelen om iemand te activeren binnen zijn eigen capaciteit te kunnen laten deelnemen aan de maatschappij.

We zijn blij dat de WMO al meer in dit stramien meegaat, inzet op verzelfstandiging van mensen en tegelijkertijd langere beschikkingen afgeeft voor de mensen die gebaat zijn bij rust en duidelijkheid. Het opvangen van de klappen bij jeugdzorg zien we voor dit jaar als ons plicht. Wij steunen de organisatie voor het feit, dat we hierin niet direct zijn gaan bezuinigen. De kwetsbare jeugd verdient onze grootste steun om te voorkomen, dat ze niet nog dieper wegvallen. Een pilot als de praktijkondersteuner voor GGZ-jeugd kan hierin voor het individu het verschil maken.

Eenzame mensen en mensen met een lagere begaafdheid, keren zich vaak af tegen de maatschappij, tegelijkertijd missen zij wederkerige relaties. Door de inzet van begeleiding naar passend vrijwilligerswerk of door inzet van loonkostensubsidie kunnen zij ontdekken dat er plekken zijn in de maatschappij waar ze wel worden gewaardeerd, waar ze wel ‘gezien’ worden en waardevol kunnen zijn. We waarderen dan ook de verkenning voor loonkostensubsidie als positief.

Premium WordPress Themes Download

Download Premium WordPress Themes Free

download udemy paid course for free

Harde maatregelen tegen oneigenlijk woninggebruik

JESS JESS Schagen 28-10-2019 21:00

JESS wilt optreden harder optreden tegen het onttrekken van woonhuizen aan permanente bewoning voor inwoners. Tijdens de begrotingsraad in november zal JESS met voorstellen komen om dit tegen te gaan. Het tekort aan woningen voor onze inwoners is enorm. Dit terwijl JESS heeft geconstateerd dat woonhuizen gebruikt  worden voor huisvesting van arbeidsmigranten, zijn opgekocht door (particuliere) beleggers of worden verhuurd in de recreatieve sector. “Het is heel ongewenst dat onze inwoners mede hierdoor ergens anders hun heil moeten zoeken, de leefbaarheid van dorpen staat onder druk”, aldus Lars Dignum.

Sinds mei heeft JESS een meldpunt aan om oneigenlijk gebruik van woningen door te geven. JESS kreeg niet bij iedereen de handen op elkaar bij aankondiging van het meldpunt. Nogmaals Dignum: “De methode leverde bij ons ook discussie op, maar de urgentie van het in kaart brengen van het probleem is te groot. We willen de feiten boven tafel”. De meeste meldingen zijn inmiddels doorgespeeld aan de gemeente. JESS voelt zich gesterkt in haar oproep voor meer handhaving. Dit is nodig zodat de gemeente daadkrachtiger kan optreden.

De doorgegeven woningen concentreren zich vooral in de kustdorpen. In Callantsoog gaat het om meer dat 25 woningen. Hij nuanceert wel dat er ook meldingen zijn binnengekomen die eerder mondeling al bekend waren bij de partij. Naast feitelijke melden zijn er diverse gesprekken gevoerd met inwoners en dorpsraden, die hun zorgen uitten, maar niet willen overgaan tot officieel melden. Deze mondelinge gegevens neemt JESS ook mee, om de omvang van het probleem te duiden. “Onze eerdere bevindingen zien we daarmee bevestigd” zegt raadslid Lars Dignum.

Download Premium WordPress Themes Free

Raad unaniem akkoord: Wethouder moet gesprekken aangaan over behoud kwartierdienst in de spits

JESS JESS Schagen 25-09-2019 06:21

De raad is het er unaniem over eens. De wethouder moet in de gesprekken met de NS blijven strijden voor behoud van de kwartierdienstregeling in de ochtend- en avondspits. JESS & PVDA hebben dit voorgesteld middels een motie, alle aanwezige raadsleden steunden die. Aanleiding van het schrappen van de kwartierdienstregeling in de concept-dienstregeling NS 2022.

Het belangrijkste nadeel in die dienstregeling voor Schagen is dat de kwartierdienst in de spits komt te vervallen, waardoor er dan in elke richting twee treinen per uur rijden. In het ontwerp wordt de reistijd vanuit Den Helder naar Amsterdam CS met 7 minuten verkort. Dit lukt door ten zuiden van Alkmaar naast de stoptrein en de gewone intercity een intercityplus te introduceren. Deze intercityplus stopt ten zuiden van Alkmaar alleen nog maar in Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam CS en niet meer in Heiloo, Castricum, Uitgeest en de stations in Zaanstad. Dit vindt de raad prima maar het uitruilen tegen de kwartierdienstregeling ziet de raad niet zitten.

De motie is hier te vinden.

Foto: Treinposities.nl

Download Best WordPress Themes Free Download

Download Premium WordPress Themes Free

Vragen JESS leiden tot correctie studietoelage studenten met een beperking

JESS JESS Schagen 25-09-2019 06:09

De gemeente gaf studenten met een beperking recht op €185.-, dit was 12.5 procent van het minimumloon voor een 23-jarige. Dit bedrag is omhoog getrokken naar 25% van het minimumloon per leeftijd. Dit is €177.- voor een 18-jarige oplopend naar €370.- voor een 23-jarige. JESS heeft Schagen gevraagd dit door te voeren na onderzoek van het Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en CNV Jongeren.

In Nederland hebben studenten met een beperking, die niet in staat zijn door middel van arbeid het wettelijk minimumloon te verdienen, recht op een studietoelage. Tot 2015 kregen deze studenten via de Wajong 25% van het minimumloon. Vanaf 2015 zijn de gemeentes hiervoor verantwoordelijk als onderdeel van de participatiewet (art. 36b).

Uit onderzoek van LSVb en CNV Jongeren komt naar voren dat de hoogte van deze studietoelage zeer verschillend is tussen gemeentes, variërend van een paart tientjes per maand tot enkele honderden euro’s per maand. Een gemiddelde student zonder beperking verdient met een bijbaantje €409 per maand. Studenten met een beperking lopen o.a. hierdoor het risico op studie-achterstanden en hebben geen gelijke kansen.

Download Premium WordPress Themes Free

Premium WordPress Themes Download

Groenveld en Nieuwstraat heetste hangijzers tijdens Beeldvormende vergadering Langzaam verkeer

JESS JESS Schagen 04-09-2019 16:58

Het was goed te merken dat de beeldvormende verkeer maandag 1 september in Dirkshorn werd gehouden. Er waren veel aanwezigen vanuit het naastgelegen Groenveld. Tijdens de paneldiscussie in de 2e helft van de avond werd vaak de slechte staat van de weg benoemd. Onder andere wethouder Heddes van ruimtelijke inrichting en Nen Sneekes (Tuinbouworganisatie CUMELA) kregen veel vragen over inrichting en landbouwverkeer.

Onder leiding van voorzitter Lars Dignum kwam ook de Nieuwstraat ter sprake. Panelleden Bert Nieboer (kritisch burger) en Charles van der Mark (fietsersbond) pleitte hierbij voor terugkeer van een zebrapad. Ambtenaar Anton Munniks en wethouder Hans Heddes stonden hier aan de andere kant al leek de deur niet helemaal dicht.

Jan Wouts (Veilig Verkeer Nederland Hollands Kroon) en Arie Derks (Gehandicaptenplatform Schagen) complementeerde het discussiepanel wat vooraf werd gegaan door verschillende presentaties. Op de foto zie je duidelijk in beeld staan van links naar rechts Anton Munniks, Arie Derks, Nen Sneekes en Lars Dignum.

Foto: Marjan Leijen

Download Premium WordPress Themes Free

Download Best WordPress Themes Free Download

Download Best WordPress Themes Free Download

Tekort niet weghalen bij inwoners en verenigingen

JESS JESS Schagen 07-07-2019 10:36

Achterstanden in het openbaar gebied, de jeugdwet en de WMO zijn onze grootste uitdagingen. JESS heeft als standpunt om geen nieuwe projecten in gang zetten, voordat de de andere zijn afgerond. Geen half werk leveren. Wij stellen niet te investeren in nieuwe fietspaden en wegen, maar om te investeren in achterstallig onderhoud. Na jaren van overschotten halen we het geld uit de eigen organisatie. Opgespaarde reserves en geld uit de organisatie zijn (nog) beschikbaar, maar we moeten wel tijdig maatregelen treffen, want de bodem raakt anders zeer snel in zicht.

Nu het even tegenzit gaan we geen extra geld bij de burgers en de verenigingen halen. Dus plannen voor een extra OZB-verhoging of invoering van hondenbelasting of betaald parkeren weer invoeren, zijn voor ons niet bespreekbaar.

Wanneer we lezen, dat door de ambitie, die in het van het coalitieprogramma is geformuleerd, meer FTE noodzakelijk is, lijkt het ons raadzaam ons te beraden over die ambitie. Moeten we hieraan vasthouden, of is het wellicht raadzaam deze ambitie bij te stellen? Dit besluit is beter uit te leggen aan de inwoners dan lastenverzwaring.

Dan hebben we het niet over de voorgestelde lastenverzwaring voor afvalstoffen en riool. Deze ontwikkelingen gaan gestaag verder en daarmee zijn we als raad akkoord gegaan. Wel willen we in 2020 een kort onderzoek of we nu op basis van de rapportage Basis op Orde we wellicht op het riool kunnen bezuinigen, omdat nu meer werkzaamheden dan voorheen gelijk worden aangepakt. We kunnen ons vinden in het voorstel om de toeristenbelasting over 2020 nog niet vast te stellen, maar naar het voorstel van de OFS, dit besluit te nemen bij de vaststelling van de begroting 2020. We hebben er al meerdere malen op gewezen dat de nieuwe verordening meer inkomsten moet gaan opleveren en dat we nu eindelijk inzichtelijk moeten krijgen dat we ook een stijgende lijn zien in het aantal overnachtingen binnen de gemeente en daarmee een jaarlijkse stijging van de inkomsten toeristenbelasting. JESS verwacht dat de inkomsten hoger gaan uitvallen en kan dan de nieuwe bijdrage daadwerkelijk over 2020 worden vastgesteld. Waarbij de basis is, dat de stijging van de toeristenbelasting minimaal gelijk zal moeten zijn aan de stijging van de belastingen voor onze inwoners.

U stelt dat een extra lasten stijging in de vorm van bijvoorbeeld extra ozb, betaald parkeren of hondenbelasting niet bespreekbaar is. Hier gaat onze voorkeur ook niet naar uit, maar kunnen het niet geheel uitsluiten. Zoals in de uitgangspunten

Premium WordPress Themes Download

Trots op snelheid woonplannen maar zorgen om de kosten van bouwen.

JESS JESS Schagen 06-07-2019 15:30

We zijn trots op de vele woonplannen waar het college mee komt. Het gaat hier niet domweg om  bouwen om het bouwen. Maar we zien dat door gebalanceerd beleid de mensen worden bereikt die we willen bereiken. Mensen die in hetzelfde dorp willen blijven wonen of die binding hebben met het dorp worden goed bereikt. Goede voorbeelden hiervan zien we in Waarland, Warmenhuizen, St. Maarten en Dirkshorn maar ook bij de afspraak met Wooncompagnie in Callantsoog. Tegelijkertijd rijzen de bouwkosten de pan uit en willen we starters mogelijkheden blijven bieden.

Daarnaast zien wij de harde eisen van circulair bouwen in het nieuwe provinciale akkoord staan. Dat baart ons wel zorgen, mede omdat dit ook gekoppeld is aan het bouwen buiten de bestaande rode contouren. Hiermee komt de bouw van wijk Buitenvaert in Schagerbrug misschien ook in de problemen. Willen we de jongeren in de dorpen behouden, moeten we ook betaalbaar bouwen.

Wij zien experimentele (tijdelijke) huisvesting als optie om de mensen die graag in onze gemeente willen blijven, te voorzien. Kleinere woningen voor één- en twee persoonshuishoudens (starters, alleenstaanden en gescheiden mensen), juist ook voor de groep die niet meer in aanmerking komt voor een sociale huurwoning, de zogenaamde middenhuur.

We streven daarnaast naar goede en sociale oplossingen voor de huisvesting van de buitenlandse werknemers, mede omdat dit ook zorgdraagt voor afname op de druk van de reguliere woningmarkt.

Wij zien de provinciale eis tot circulair bouwen gekoppeld aan woningbouw buiten bestaand bebouwd gebied juist als kans om gewenste projecten zoals Buitenvaert gerealiseerd te krijgen. Circulair bouwen wordt de nieuwe standaard, is nu al goed mogelijk en hoeft helemaal niet perse meer te kosten. Zeker wanneer gerekend wordt vanuit de gehele levenscyclus (inclusief gebruiksfase) van een woning.

Download Premium WordPress Themes Free

Download Premium WordPress Themes Free

Rust in organisatie door loslaten ‘excellente doelstellingen’.

JESS JESS Schagen 03-07-2019 06:15

De fractie van JESS had graag passende maatregelen gezien n.a.v. het feit dat uit de Risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) onder het personeel blijkt, dat de ervaren werkdruk onder het personeel hoog is. Naar aanleiding van onze vraag of er causaal verband is tussen de werkdruk en het ingezette beleid om voor excellente doelstellingen te gaan, kregen we als antwoord: Dit kan een belangrijke oorzaak zijn van het ziekteverzuim. Daarnaast hebben we ook veel zeer langdurige ziektegevallen die je kunt betitelen als gewoon “domme pech”. We hebben in een eerder stadium al aangegeven, dat we onze zorg uitspreken over de werkdruk en het ziekteverzuim. De beantwoording geeft ons geen enkele duidelijkheid.

Wel positief is de vernieuwde aanpak in het kader van ziekteverzuimbegeleiding, waarbij de focus volgens het zogenoemde Huis van Werkvermogen is gericht op het versterken van het werkvermogen van medewerkers en te focussen op hetgeen onze medewerkers nog wel kunnen verrichten aan werk.

We geven als aanbeveling mee dat het leanproject organisatiebreed verder moet worden uitgerold, we geen excellente organisatie moeten willen zijn en dat er rust binnen de organisatie moet komen, door geen nieuwe projecten op te starten.

Naar aanleiding van de RI&E zijn er per afdeling plannen van aanpak opgesteld, waarmee de Ondernemingsraad heeft ingestemd. Hierbij zijn zes thema’s als speerpunten benoemd, waaronder de ervaren werkdruk en leiderschap in de lijn en het persoonlijk leiderschap. Het managementteam heeft samen met de Arbo-coördinator direct gezocht naar quick wins, maatregelen en interventies die op korte termijn konden worden ingezet om de belangrijkste gesignaleerde knelpunten op te lossen. Het leiderschapstraject heeft als belangrijk doel om het werkvermogen en daarmee dus zowel de gezondheid als het werkgeluk van onze medewerkers te bevorderen, door aandacht te hebben voor werkdruk, rolduidelijkheid, competenties, verbinding en kwaliteit van samenwerking. Zoals u als positief heeft aangemerkt is de verwachting dat de vernieuwde aanpak bij de ziekteverzuimbegeleiding ook hier aan bij zal dragen.

Premium WordPress Themes Download

Premium WordPress Themes Download

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.