Nieuws van politieke partijen in Aalburg over ChristenUnie inzichtelijk

6 documenten

ChristenUnie steunt initiatief gemeente Aalburg rond aanrijtijden politie

ChristenUnie ChristenUnie Aalburg 12-09-2018 12:49

Gemeente Aalburg gaat via een brief bij de minister de problemen rond de aanrijtijden aankaarten. Dat schrijft het college als reactie op de schriftelijke vragen van de ChristenUnie.

Aalburg in de beantwoording:

" In overleg met de politie zijn er de afgelopen jaren maatregelen getroffen, maar die hebben niet geleid tot het halen van de 90%. Het halen van deze norm vergt namelijk een zeer grote investering van mensen en middelen. Dat is de minister bekend en wij betreuren het dat wij deze norm niet kunnen halen met reguliere middelen. In de praktijk zijn ambulance of brandweer wel sneller ter plaatse, waardoor in ieder geval een van de drie hulpdiensten de norm veelal gelukkig wel haalt. De komst van de nieuwe ambulancepost in Genderen draagt hier uiteraard aan bij. Wat is wel gebeurd om te werken aan de norm?

a. de inzet van het politiesteunpunt op het gemeentehuis in Wijk & Aalburg;
b. betere sturing door de meldkamers en afstemming met de eenheden Gelderland-Midden, Rotterdam en Noord-Oost Brabant;
c. tot slot zijn de meldkamers zodanig geïnstrueerd dat wanneer men verwacht dat de aanrijtijd niet helemaal gehaald wordt, er continue telefonisch contact onderhouden wordt met de plaats van het incident.
Uiteraard blijft de politie zoeken welke maatregelen er nog meer zijn die de aanrijtijden kunnen verbeteren maar bestuurlijk hebben wij er weinig fiducie in.
Nu geconstateerd moet worden dat reguliere middelen onvoldoende helpen, willen wij bij de minister in een brief de problematiek expliciet aankaarten. Het voornemen is om dat met gemeenten als Baarle Nassau en Kapelle (Zeeland) te doen, die evenals Aalburg ver onder de norm scoren. Wij houden u op de hoogte van de verdere uitkomsten. "
.
Reactie ChristenUnie: 

De aanrijtijden van de politie bij spoedgevallen zijn al meerdere jaren een punt van zorg voor de ChristenUnie. Het is goed om te zien dat het college onze zorgen deelt, al verschillende acties heeft opgepakt en nu ook initiatief neemt richting de minister. Wij steunen dit initiatief dan ook van harte. Zelf zullen wij ook de landelijke kamerleden van de ChristenUnie benaderen om onze zorgen over te brengen. 

De complete beantwoording is hieronder in een pdf bericht bijgevoegd. 

Uitnodiging ledenvergadering ChristenUnie Altena

ChristenUnie ChristenUnie Aalburg 30-08-2018 21:42

https://aalburg.christenunie.nl/k/n5987/news/view/1227118/331797/wervingHierbij wordt u (lid of sympathisant) van harte uitgenodigd tot het bijwonen van de ledenvergadering van de afdeling Altena op woensdag 19 september 2018 in het bijgebouw van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt te Waardhuizen (adres: Waardhuizen 24). Aanvang 20.00 uur.

Agenda:

Opening door Machiel Verdoorn, voorzitter Vaststellen agenda Mededelingen vanuit bestuur Verslag vorige vergadering (zie bijlage) Verslag van (komende) activiteiten campagneteam Pauze Presentatie van verkiezingsprogramma door programma commissie Vaststellen verkiezingsprogramma Rondvraag Sluiting door Wijnand van der Hoeven, lijsttrekker.

Deze avond zal in het teken staan van het verkiezingsprogramma waarmee we de verkiezingen in willen gaan. Het verkiezingsprogramma wordt z.s.m. per mail naar de leden waarvan een e-mail adres bekend is worden verzonden. Heeft u een uitnodiging per post ontvangen dan zal er (gelet op de portokosten) geen verkiezingsprogramma nagestuurd worden. Wilt u deze alsnog ontvangen, bel dan even naar Hennie Schermers 0183-504936, en zij zorgt ervoor dat u een geprinte versie van ons programma ontvangt. Het verkiezingsprogramma is vooraf enkel door leden op te vragen.

Schriftelijke vragen over aanrijtijden politie

ChristenUnie ChristenUnie Aalburg 30-08-2018 21:36

https://aalburg.christenunie.nl/k/n5987/news/view/1226206/331797/Politieagent.jpgDe ChristenUnie maakt zich zorgen over de aanrijtijden in Aalburg van de politie bij spoedmeldingen. Reden om schriftelijke vragen in te dienen over de recente cijfers.

De afgelopen jaren is er meerdere keren door diverse fracties, waaronder die van de ChristenUnie, aandacht gevraagd voor de aanrijtijden in onze gemeente van de politie.

Recent is er berichtgeving geweest over de aanrijtijden van het afgelopen jaar van de politie in diverse media, waaronder het Brabants Dagblad.

https://www.bd.nl/aalburg/in-aalburg-kwam-de-politie-dit-jaar-vaak-te-laat-bij-spoedmeldingen-in-tilburg-was-ze-juist-heel-snel~ad94ae23/

De verslechtering in aanrijtijden is teleurstellend en als ChristenUnie fractie maken we ons zorgen over de aanrijtijden. Zeker omdat het al meerdere jaren speelt.

Reden om de volgende schriftelijke vragen in te dienen bij het college van B & W ;

Bent u bekend met de reactietijden bij spoedmeldingen van de politie voor de Gemeente Aalburg? Deelt u onze zorg dat het percentage (54%) dat op tijd komt opnieuw veel te ver onder de norm (90%) ligt? Wilt u deze zorg overbrengen aan de politie en in gesprek gaan om tot concrete oplossingen te komen? Op 1 januari zal Aalburg opgaan in de nieuwe gemeente Altena. De buurgemeenten Woudrichem en Werkendam scoren hoger, waardoor het probleem voor 'Altena'  minder urgent lijkt, en de cijfers voor Aalburg niet meer inzichtelijk zullen zijn. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we ook het Aalburgse deel goed kunnen blijven monitoren en verbeteren, juist omdat het verschil op dit punt tussen de gemeenten zo groot is?

 

 

‘ChristenUnie komt met veelzijdige kieslijst voor Altena’

ChristenUnie ChristenUnie Aalburg 25-06-2018 08:00

https://aalburg.christenunie.nl/k/n5987/news/view/1222731/331797/kieslijstWaardhuizen - De ChristenUnie Altena presenteerde afgelopen week haar volledige kieslijst voor de herindelingsverkiezingen van 21 november aanstaande. Het bestuur is verheugd dat een brede groep mensen uit Altena bereid is zich als kandidaat beschikbaar te stellen. De top 10, aangevoerd door Wijnand van der Hoeven, werd eerder al wereldkundig gemaakt.

Deze top 10 is nu aangevuld met nog 20 mensen uit de drie huidige gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem. Op de lijst staan diverse lokale ondernemers, mensen die werken in het onderwijs, zorg, het bedrijfsleven en voor de overheid. Lijsttrekker Wijnand van der Hoeven laat weten zeer verheugd te zijn met de lijst die hij mag aanvoeren: “Het is een lijst met betrokken mensen geworden die actief zijn in verschillende (sport)verenigingen, kerken en organisaties zoals bijvoorbeeld de voedselbank en diverse jongeren en welzijnsclubs. Mensen met hart en oog voor de samenleving.”

Met de presentatie van de volledige kieslijst maakt de ChristenUnie wederom een flinke stap richting de verkiezingen van 21 november. Na de zomervakantie zal ook het verkiezingsprogramma worden gepresenteerd.

Volledige kieslijst:

Wijnand van der Hoeven

Wijk en Aalburg

Marjan van der Meij - Schouten

Woudrichem

Anne Duizer

Giessen

Wim Holster

Hank

Kees Nieuwenhuizen

Veen

Hennie Schermers - van Elderen

Werkendam

Caroline van Tilborg - Kant

Rijswijk

Pieter van Dueren den Hollander

Meeuwen

Peter Boogaarts

Dussen

10 

Hermen Vreugdenhil

Nieuwendijk

11 

Arie de Fijter

Andel

12 

Machiel Verdoorn

Werkendam

13 

Gerben van Helden

Eethen

14 

Hendricus Sebens

Wijk en Aalburg

15 

Henrico Bassie

Werkendam

16 

Sija van Noorloos - Schep

Andel

17 

Rianne Dekker - Boelhouwers

Almkerk

18 

Henk Scherff

Uitwijk

19 

Mathijs Vos

Werkendam

20 

Francien van Helden - Overduin

Dussen

21 

Frank Plaisier

Werkendam

22 

Ad Bor

Sleeuwijk

23 

Jan Pruijssen

Almkerk

24 

Jenny Kleinloog - Kuzee

Wijk en Aalburg

25 

Arnold van Ooijen

Werkendam

26 

Arian Schouten

Almkerk

27 

Gerrit van Zandwijk

Veen

28 

Henk Schouten

Sleeuwijk

29 

Henk Teuling

Genderen

30 

Hendrik Both

Almkerk

21 april: Partijdag

SGP SGP ChristenUnie Aalburg 01-02-2018 00:00

Zaterdag 21 april vindt de jaarlijkse partijdag plaats. Dit keer wordt deze in het gebouw van het NBC in Nieuwegein gehouden. Tijdens het ochtendprogramma zal er uitgebreid stilgestaan worden bij het jubileum. Een van de gastsprekers tijdens het ochtendprogramma is minister-president Mark Rutte. Verder zullen Kees van der Staaij en onze partijvoorzitter M.F. van Leeuwen het woord voeren.

In de afgelopen periode is er hard gewerkt aan een jubileumboek. Op de partijdag zal het jubileumboek gepresenteerd worden en zullen de eerste exemplaren uitgereikt worden. Ook zal de jubileumvideo vertoond worden waarin oudgedienden als ir. B.J. van der Vlies en ir. H. van Rossum aan het woord komen. Van harte welkom. Aanmelden voor de partijdag gaat via de eigen plaatselijke afdeling of kiesvereniging. 

Nog geen lid maar wilt u wel graag komen naar de partijdag? 

Meld u nu aan als lid

Programma partijdag 2018

Datum:             D.V. zaterdag 21 april 2018

Plaats:               NBC Nieuwegein

Aanmelding:   Deze dag is toegankelijk voor SGP-leden, aanmelding verloopt via de plaatselijke kiesvereniging/afdeling

Ochtendprogramma (10.00 - 12.00 uur)

1. Ontvangst met koffie/thee en koek2 Welkom en opening

Welkom door partijvoorzitter, M.F. van Leeuwen Opening door de plv. partijvoorzitter, ds. A. van Heteren Telefax aan Z.M. de Koning Zingen van de coupletten 1 en 6 van het Wilhelmus

3. Toespraak partijvoorzitter en presentatie jubileumboek4. Muzikaal intermezzo door Pieter Heykoop5. Toespraak minister-president drs. M. Rutte6. Jubileumvideo7. Muzikaal intermezzo door Pieter Heykoop8. Felicitatie door SGP-fractieleider mr. C.G. van der Staaij, namens de SGP-fracties van de Eerste Kamer, Tweede Kamer en het Europees Parlement9. Felicitatie door dhr. P. Adema, partijvoorzitter ChristenUnie, namens de politieke partijen10. Felicitaties van de geledingen11. (Huishoudelijke) mededelingen + dankwoord partijvoorzitter12. Sluiting morgengedeelte door ds. M. Klaassen

Lunchpauze (12.00 - 13.00 uur) Middagprogramma (13.00-15.00 uur)

1. Opening middaggedeelte door ds. G.W.S. Mulder2. Verkiezing leden Hoofdbestuur3. Vaststellen verslagen

Verslag partijdag 22 april 2017 Jaarverslag 2017Vaststellen jaarverslag 2017 en vragen n.a.v. het verslag (vragen kunnen t/m 18 april 2018, 12.00 uur worden toegezonden aan het Hoofdbestuur)Financieel jaarverslag 2017 Vaststellen van de balans, de staat van baten en lasten en de toelichting daarop - strekt tevens tot décharge van het Hoofdbestuur (vragen kunnen t/m 18 april 2018, 12.00 uur worden toegezonden aan het Hoofdbestuur)

4. Vaststellen begroting 20185. Behandeling voorstellen

Aanwijzing lijsttrekker EP-verkiezingen Aanwijzen lijsttrekker EK-verkiezingen Voorstellen n.a.v. evaluatie partijstructuur Giftenreglement

6. Behandeling moties7. Toespraak mr. C.G. van der Staaij, voorzitter Tweede Kamerfractie SGP8. Provinciale Staten- en waterschapsverkiezingen

Dubbelinterview met A.J. van der Maas, SGP-gedeputeerde Zeeland en G. van Leeuwen, SGP-Statenlid Utrecht

9. Mededelingen10. Rondvraag (vragen kunnen t/m 18 april 2018, 12.00 uur worden toegezonden aan het Hoofdbestuur)11. Uitslag van de (her)verkiezing van de leden van het Hoofdbestuur12. Afscheid Hoofdbestuurslid ds. A. van Heteren13. Dankwoord partijvoorzitter14. Slotwoord door ds. A. Vlietstra15. Afsluiting met een hapje en een drankje

Steun voor SGP-motie handhaving evenementen

SGP SGP ChristenUnie CDA Aalburg 12-07-2017 00:00

 

Laatste Kadernota van gemeente Aalburg behandeld

Tijdens de raadsvergadering van 11 juli werd de Kadernota over 2018, met een doorkijk naar 2021, besproken. De Kadernota laat zien hoe de ontwikkelingen van de begroting voor de komende jaren eruit ziet. Vermeldenswaardig is dat het college voor het eerst sinds jaren een Kadernota presenteerde, die een positief beeld neerzet voor de komende jaren. Hierdoor staan we niet direct voor grote bezuinigingsoperaties.  

Alle politieke partijen hielden hun beschouwingen bij de Kadernota om op deze manier richting te geven aan de op te stellen begroting in het najaar. Onze fractievoorzitter, Corné van Gammeren, heeft de beschouwingen uitgesproken namens onze partij. De integrale tekst van deze beschouwingen is hier na te lezen.

Begraafplaatsen

Een belangrijk punt voor onze fractie is dat de begraafrechten niet tot een onaanvaardbaar hoog niveau stijgen. Het in de achterliggende jaren gehanteerde uitgangspunt dat de kosten van begraven voor 100% gedekt moeten worden uit de begraafrechten is voor ons niet in beton gegoten. Wij hebben er geen probleem mee als deze koppeling wordt losgelaten en elders binnen de begroting ruimte gevonden wordt om de stijging, als gevolg van weliswaar noodzakelijke investeringen, te dekken. De wethouder gaf aan liever vast te houden aan de tot nu toe gehanteerde techniek, maar omdat zowel SGP, ChristenUnie als de Aalburgse Alliantie zich uitspraken over de stijging van de rechten, wordt er bij het samenstellen van de uiteindelijke begroting nog wel serieus naar dit punt gekeken. 

Evenementen

In de achterliggende jaren, maar ook in het recente verleden, kregen de fractieleden regelmatig opmerkingen met betrekking tot grote evenementen die jaarlijks in onze gemeente worden gehouden. Vaak gaat het dan over geluidsoverlast die ervaren werd en ook wel over het overschrijden van eindtijden van evenementen (langer doorgaan dan toegestaan). Hierop is door ons vele malen gewezen tijdens raadsvergaderingen, waarna ook vaak de burgemeester in gesprek is gegaan met organisatoren. Dit lijkt niet het gewenste effect te hebben.

Nu is kort geleden een nieuw evenementenbeleid vastgesteld waarin heldere regels zijn opgenomen. De SGP-fractie is er voor om deze regels nu ook daadwerkelijk te gaan handhaven. Hiervoor is echter nog geen budget opgenomen in de begroting. Wij hebben door middel van een door ons opgestelde motie het college verzocht na te gaan wat de kosten voor handhaving zijn. Dan kan hier bij de samenstelling van de begroting rekening gehouden worden. De ChristenUnie en de BAB hebben de motie mee ingediend en tijdens de raadsvergadering kregen wij ook steun van het CDA, waarmee deze motie met 10 stemmen vóór werd aangenomen. De overige vier partijen konden wij niet overtuigen van het belang om objectieve (meet)resultaten te hebben om ook daadwerkelijk handhavend te kunnen optreden. Het geeft duidelijkheid aan zowel ‘klagende burgers’ als aan organisatoren: zijn de regels overtreden of niet? De burgemeester, die de motie uiteindelijk moet uitvoeren, ondersteunde onze motie gelukkig wel.

Naast onze motie diende ook het CDA een motie in met betrekking tot de verduurzaming van gemeentelijke gebouwen. De inhoud van deze motie past ook bij de visie die wij hierop hebben en werd daarom door ons ondersteund.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.