Nieuws van D66 in Asten inzichtelijk

42 documenten

Samen met stichting Brouwberg en D66 ...

D66 D66 Asten 26-08-2019 19:05

Samen met stichting Brouwberg en D66 Helmond heeft D66- Hart voor Asten vragen gesteld aan D66 leden van de 2e kamer over de geplande heropening van vliegbasis de Peel. A,s, woensdagavond komt een vertegenwoordiger van defensie voor de raad van Helmond een presentatie en toelichting geven over deze plannen. Belangstellende kunnen deze presentatie bijwonen op de publieke tribune. Hieronder de vragen: "Aan D66 Tweede Kamer via e mail: d66@tweedekamer.nl t.a.v. Rob Jetten, fractievoorzitter en klimaat Salima Belhay, defensie Jan Paternotte, Luchtvaart Jessica van Eijs, milieu en woon achtend in regio MRE Tjeerd de Groot, Landbouw, Natuur & Visserij Matthijs Sienot, klimaat en energie Rutger Schonis, wegen en mobiliteit c.c.: Anne Marie Spierings, gedeputeerde N.Br. & partij voorzitter Remko Zuidema, voorzitter themagroep Duurzaam Beste partijgenoten, Direct na het reces overvallen wij jullie met een spoedeisende zaak die speelt in de regio de Peel maar eigenlijk in heel de Metropool Regio Eindhoven. In onze regio liggen twee actieve militaire vliegvelden, Volkel (vereerd met atoomwapens), Welschap Eindhoven (mede burgervliegveld Eindhoven Airport) en nu wil defensie een sluimerende basis vliegveld de Peel gaan reactiveren. Dit alles in een cirkel met een straal van ongeveer 20 km. Helmond, een stad van 93.000 inwoners’ ligt slechts 7 km van de start- en landingsbaan verwijderd (ongeveer afstand Schiphol- Amsterdam) en in één van de aanvliegroutes van Eindhoven Airport. Hierbij komt dat defensie spreekt over reactiveren van een basis. Wij vermoeden dat deze basis altijd sluimerend is geweest en nooit operationeel. Wanneer dit klopt is van reactivering geen sprake. Wij verwijzen naar de Wikipedia site: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luitenant-generaal_Bestkazerne over de geschiedenis van deze basis. Op deze basis is ook de Grondgebonden Luchtverdedigingscommando van de Koninklijke Landmacht gevestigd met o.a. de Patriotsraketten. (vanaf nu noemend: GLC); oefeningen met de patriot raketten veroorzaken nu al overlast in de omgeving van het vliegveld. Op een voorlichtingsavond in de gemeente Gemert-Bakel deelde defensie mee dat de totale start- en landingsbaan opnieuw moet worden aangelegd evenals de taxibanen hierom heen. (Stikstof gevolgen, zie Lelystad Airport) De gebouwen van GLC moeten worden verplaatst naar een andere zijde van het vliegveld. De infrastructuur in de regio zal zwaarder belast worden door toenemend verkeer van en naar de basis. In de planning staan 3600 vliegbewegingen in drie periodes van 6 weken. Vier dagen per week, dat betekent 3600/24 dagen zijn 150 bewegingen op de actieve dagen Dit veroorzaakt zeer veel extra geluidoverlast voor de regio. U begrijpt dat dit voor zeer grote onrust in deze regio zorgt. Defensie beroept zich op oude vergunningen van meer dan 20 jaar geleden. Zijn vergunningen voor defensie voor het leven verstrekt? In de eerder aangehaalde voorlichtingsavond in Gemert stelde defensie dat in de planprocedure de provincie Noord.Brabant. geen rol speelt. Verder verwijzen wij naar een raadsinformatiebrief van de Gemeente Helmond (zie bijlage), waarin de staatssecretaris stelt dat hij de Eerste Kamer heeft ingelicht. Nergens vernemen wij of U, Tweede Kamer, op de hoogte bent gesteld? Wat zijn de verdere plannen van defensie met de basis. Wij vernemen uit de wandelgangen dat Nieuw Millingen dicht gaat en dat men die activiteiten wilt verplaatsen naar de Peel. De aanschaf van nieuwe F35 (JSF), deze zouden mogelijk gestationeerd worden op de Peel. In de bijlage sturen wij u de zienswijze van de directeur van Brabantse Milieu Federatie, mevrouw Femke Dingemans, u wel bekend. Buiten de door haar aangehaalde visie op de eventuele noodzaak in de moderne tijd van drones enz., verwijst zij ook naar stiltegebieden op 500 meter afstand en een Natura 2000 gebied op 700 meter afstand. De regio kent al de dichtste veedichtheid van Nederland, waardoor wij de eer hebben de zwaarste luchtverontreiniging te hebben van Europa samen met de Povlakte. Wanneer de plannen ten uitvoer worden gebracht, zal dit veel stilstof genereren. Hoe zit dit met de PAS? Heeft defensie daar niets mee te maken? Naast stikstof krijgen wij te maken met kerosineneerslag. De realisatie zal van grote invloed zijn op de agrarische sector hier, die zeer belangrijk is. Het percentage longpatiënten met COPD en/of astma is hier al extreem hoog. Tenslotte halen wij de voorlichter van defensie aan: door sluiting van de velden Ypenburg, Valkenburg, Twente en Soesterberg heeft de luchtmacht niet meer genoeg geluidsruimte. Onze vraag: moeten wij dat dan allemaal beneden de rivieren opvangen? Wij als D66 leden vinden dit geheel niet passen in het huidige klimaatbeleid, verre van dat. De consequenties voor deze regio zijn zeer groot. Wij sturen deze mail aan de genoemde Kamerleden omdat elk van hen op hun aandachtsgebied raakvlakken heeft met dit defensieplan. Wij vragen om uw medewerking d.m.v. het stellen van vragen in de Tweede Kamer aan de betreffende bewindslieden; ondersteuning van ons in deze en met ons in overleg te gaan". https://nl.wikipedia.org/wiki/Luitenant-generaal_Bestkazerne?fbclid=IwAR1ssFZhwX_HR2iL0U1GPwYF3AuMpQdPFLKFj1thgQ_W2T9qxIIwtpLK-uo

Beschouwing Voorjaarsnota 2019 voor de Meerjarenbegroting 2020 – 2023

D66 D66 Asten 11-07-2019 13:51

De gemeente Asten doet haar best om verantwoord met het beschikbare gemeenschapsgeld om te gaan. We proberen de voorzieningen hoog en de lastendruk laag te houden.

In de laatste jaren hebben wij al enkele malen de broekriem moeten aanhalen en moeilijke keuzes moeten maken. En nu ook weer. Door een aantal ontwikkelingen, grotendeels buiten onze controle, zoals veranderende wetgeving en de stijging in kosten van het sociaal domein die onvoldoende worden gecompenseerd, zijn wij nu genoodzaakt om weer te bezuinigen en onze (korte termijn) ambities aan te passen.

Als we alleen naar het nieuwe beschikbare budget toe te gaan redeneren. As we het probleem alleen te lijf gaan met het verschuiven van geld, hoe weten we dan we wel op de goede weg zijn om onze doelstellingen zoals geformuleerd in Asten2030 te halen..

Als raad buigen wij ons over de centrale vragen: Wie krijgt wat, wanneer, hoe en ten koste van wie of wat? Laten we duidelijk in ons achterhoofd houden wat wij willen zijn als gemeente en niet naar enkel een bedrag toe redeneren.

Met Asten2030 in het achterhoofd heeft D66 een aantal aanpassingen in de voorgestelde scenario’s aangedragen.  Hier kunt U onze beschouwing lezen.

Beschouwing VJN 2019 – D66-HvA

 

Beschouwing Voorjaarsnota 2019 voor de Meerjarenbegroting 2020 – 2023

D66 D66 Asten 11-07-2019 13:51

De gemeente Asten doet haar best om verantwoord met het beschikbare gemeenschapsgeld om te gaan. We proberen de voorzieningen hoog en de lastendruk laag te houden.

In de laatste jaren hebben wij al enkele malen de broekriem moeten aanhalen en moeilijke keuzes moeten maken. En nu ook weer. Door een aantal ontwikkelingen, grotendeels buiten onze controle, zoals veranderende wetgeving en de stijging in kosten van het sociaal domein die onvoldoende worden gecompenseerd, zijn wij nu genoodzaakt om weer te bezuinigen en onze (korte termijn) ambities aan te passen.

Als we alleen naar het nieuwe beschikbare budget toe te gaan redeneren. As we het probleem alleen te lijf gaan met het verschuiven van geld, hoe weten we dan we wel op de goede weg zijn om onze doelstellingen zoals geformuleerd in Asten2030 te halen..

Als raad buigen wij ons over de centrale vragen: Wie krijgt wat, wanneer, hoe en ten koste van wie of wat? Laten we duidelijk in ons achterhoofd houden wat wij willen zijn als gemeente en niet naar enkel een bedrag toe redeneren.

Met Asten2030 in het achterhoofd heeft D66 een aantal aanpassingen in de voorgestelde scenario’s aangedragen.  Hier kunt U onze beschouwing lezen.

Beschouwing VJN 2019 – D66-HvA

 

Rens Raemakers - D66Jeugdzorg ...

D66 D66 Asten 13-06-2019 21:35

D66-Hart voor Asten pleit al jaren ...

D66 D66 Asten 12-06-2019 07:49

D66-Hart voor Asten pleit al jaren voor een autovrije markt. Gisteren vergaderde de politiek van Asten weer eens over dit onderwerp. De verdeeldheid over dit onderwerp is er nog steeds. Naast onze voorkeur voor een autovrije markt hebben we een voorstel gedaan voor een compromis, een pilot waarbij we de markt af sluiten vanaf 11 uur. Laten we dit gewoon een keer proberen! https://www.ed.nl/de-peel/verdeeldheid-over-auto-s-op-markt-asten~a551306a/

Gemeente AstenPraat en denk jij mee ...

D66 D66 Asten 28-05-2019 18:02

Geen bedrijventerrein ten koste van landschap in de Peel

D66 D66 Asten 28-05-2019 11:04

De zes Peelgemeenten willen nog voor de zomer tot gezamenlijke afspraken komen over ‘’Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel’.

De Astense raadsleden Tiny van den Eijnden (D66-Hart voor Asten) en Sandu Niessen (PGA) zijn beiden zeer betrokken bij dit onderwerp en hebben gezamelijk een duidelijke mening geformuleerd.

Hierbij hun opinie zoals gepubliceerd het Peelbelang van 23 mei, 2019.  Het stuk is ook gepubliceerd in het ED van 28 mei, 2019.

De bedrijventerreinen in de zes gemeenten zijn te verdelen in twee soorten: lokale terreinen waar doorgaans bedrijven met een grootte tot een halve hectare (ongeveer een voetbalveld) zijn gehuisvest en het regionaal terrein in Helmond waar bedrijven groter dan een halve hectare zich kunnen vestigen. Grote bedrijven kunnen doorstromen naar regionale terreinen om lokaal weer ruimte te creëren. Die afspraken gaan vooral over een nieuw regionaal bedrijventerrein.

Om te komen tot gezamenlijke afspraken “Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel” moeten we beginnen met het juiste uitgangspunt: ontwikkelen waar het kan en beschermen waar het moet.

Bodemarchief Zoeken naar nieuwe bedrijventerreinen is een ingewikkelde zaak: voor elke locatie zijn er bezwaren. Bedrijven en gemeenten hebben een sterke voorkeur voor locaties, die goed in het zicht liggen en goed bereikbaar zijn. Tot de favorieten behoren de locaties tussen Helmond en de A67 aan beide zijden van de Zuid-Willemsvaart. Locaties met beekdalen, oude wegen en bolle akkers. Locaties waar buurtschappen als Lungendonk, Stipdonk en Diesdonk liggen. Het achtervoegsel –donk verwijst naar een hoge zandrug langs een beekdal en verwijst daarmee ook naar de eerste bewoners van de gebieden. Stromend water was essentieel en de hoge zandruggen zorgden voor droge gronden waar boerderijen stonden en akkers lagen. In de bovengenoemde gebieden is die hele historie nog te zien: de beekdalen, de bolle akkers en de wegen naar de beken. Als op die plekken een industrieterrein wordt aangelegd, gaat dat kwalitatief hoogwaardig landschap voorgoed verloren.

Bedrijventerreinen Zoeken naar nieuwe industrieterreinen dient te gebeuren vanuit de vraag wat nodig is.

Staan we bedrijven toe met een groot ruimtebeslag en weinig arbeidsplaatsen? Welke bestaande bedrijventerreinen kunnen we nieuw leven inblazen? Ook het huidige arbeidstekort en de huisvestigingsproblemen van arbeidsmigranten zijn belangrijk om in de afweging mee te nemen. Het is goed om die opgaven gezamenlijk in Peelverband op te pakken.

De gemeente Helmond neemt als uitgangspunt infrastructuur. Wij zijn van mening dat het anders moet. Het landschap dient de basis te zijn voor keuzes voor nieuwe ontwikkelingen. Dit is ook vastgelegd in de “Ruimtelijke Agenda De Peel” die als ondertitel heeft “een gezamenlijke ruimtelijke agenda met het landschap als basis”. Het startpunt van de gemeente Helmond is dus tegenstrijdig met die Ruimtelijke agenda, die bijna unaniem is aangenomen in de verschillende gemeenteraden.

Ontwikkel vanuit het landschap Door een zorgvuldig ruimtegebruik, gebruik makend van wat er al is en bescherming van kwalitatief hoogwaardig landschap versterken wij niet alleen onze Peelidentiteit, maar voorkomen we ook dat we als regio ruimtelijk veranderen in een eenheidsworst.

Als wij met deze ruimtelijke bril op de kaart kijken naar de Peel dan zien wij dat er voldoende ruimte is tussen Deurne en Venray. Daar dient men eerst naar te kijken. Het feit dat dit gebied niet aan een snelweg ligt hoeft geen beperking te zijn. Voor Helmond zien wij nog twee interessante gebieden waar eventueel nog een bedrijventerrein ontwikkeld kan worden.

Het eerste gebied is Varenschut tussen de twee kanalen in aan de Rochadeweg. Het is een drassig gebied met veel rafelranden waardoor de ruimte daar erg onderbenut is. Een kans voor Helmond, om de rafelranden op te lossen en er een mooie voorkant van het bedrijventerrein (en de stad) van te maken. Ook is daar glastuinbouw, die naar onze mening logischer is op andere plekken in de regio. De vrijkomende ruimte kan meer hectaren opleveren voor dit gebied.

Mocht dit gebied te weinig voorzien in de behoefte, dan is er nog een mogelijkheid aan de andere kant van het kanaal. Wij zien de mogelijkheid tot het ontwikkelen van Lungendonk ten noorden van de Rochadeweg. Als men de Rochadeweg zou doortrekken naar Brandevoort (is een oud plan), dan komt er binnen die nieuwe ring een gebied beschikbaar dat stedenbouwkundig veel mogelijkheden biedt op het gebied van groen bij Het Goor (als groene hart) en voor regionale bedrijvigheid op Lungendonk.

Daarna is daar de beschikbare ruimte op. Maak je een keuze meer zuidelijk richting de A67 dan stuit je op een hoogwaardig kwalitatief landelijk gebied. Een gebied waarmee we ons juist als regio onderscheiden. Het groene oude landbouwgebied met bossen ten noorden van Lierop met de gehuchten Hersel, Eindje en Stipdonk en op Astens grondgebied Bussel, de Diesdonk, Oostappen, het Aadal en beekdal van de Astense Aa. De Diesdonk en de Oostappense bossen hebben de status van aardkundig waardevol en de Diesdonk en het beekdal van de Aa en Astense Aa hebben een waterbergingsfunctie.

Wat willen wij de automobilisten op de A67 in de toekomst laten zien: een industrieterrein zoals er dertien in een dozijn voorkomen óf een aantrekkelijk landschap, dat deel uitmaakt van onze collectieve regionale identiteit en dat een belangrijke bijdrage levert aan de recreatieve uitstraling van onze regio?

Tiny van den Eijnden, D66-Hart voor Asten en Sandu Niessen, PGA,  raadsleden van de gemeente Asten.

Geen bedrijventerrein ten koste van landschap in de Peel

D66 D66 Asten 28-05-2019 11:04

De zes Peelgemeenten willen nog voor de zomer tot gezamenlijke afspraken komen over ‘’Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel’.

De Astense raadsleden Tiny van den Eijnden (D66-Hart voor Asten) en Sandu Niessen (PGA) zijn beiden zeer betrokken bij dit onderwerp en hebben gezamelijk een duidelijke mening geformuleerd.

Hierbij hun opinie zoals gepubliceerd het Peelbelang van 23 mei, 2019.  Het stuk is ook gepubliceerd in het ED van 28 mei, 2019.

De bedrijventerreinen in de zes gemeenten zijn te verdelen in twee soorten: lokale terreinen waar doorgaans bedrijven met een grootte tot een halve hectare (ongeveer een voetbalveld) zijn gehuisvest en het regionaal terrein in Helmond waar bedrijven groter dan een halve hectare zich kunnen vestigen. Grote bedrijven kunnen doorstromen naar regionale terreinen om lokaal weer ruimte te creëren. Die afspraken gaan vooral over een nieuw regionaal bedrijventerrein.

Om te komen tot gezamenlijke afspraken “Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel” moeten we beginnen met het juiste uitgangspunt: ontwikkelen waar het kan en beschermen waar het moet.

Bodemarchief Zoeken naar nieuwe bedrijventerreinen is een ingewikkelde zaak: voor elke locatie zijn er bezwaren. Bedrijven en gemeenten hebben een sterke voorkeur voor locaties, die goed in het zicht liggen en goed bereikbaar zijn. Tot de favorieten behoren de locaties tussen Helmond en de A67 aan beide zijden van de Zuid-Willemsvaart. Locaties met beekdalen, oude wegen en bolle akkers. Locaties waar buurtschappen als Lungendonk, Stipdonk en Diesdonk liggen. Het achtervoegsel –donk verwijst naar een hoge zandrug langs een beekdal en verwijst daarmee ook naar de eerste bewoners van de gebieden. Stromend water was essentieel en de hoge zandruggen zorgden voor droge gronden waar boerderijen stonden en akkers lagen. In de bovengenoemde gebieden is die hele historie nog te zien: de beekdalen, de bolle akkers en de wegen naar de beken. Als op die plekken een industrieterrein wordt aangelegd, gaat dat kwalitatief hoogwaardig landschap voorgoed verloren.

Bedrijventerreinen Zoeken naar nieuwe industrieterreinen dient te gebeuren vanuit de vraag wat nodig is.

Staan we bedrijven toe met een groot ruimtebeslag en weinig arbeidsplaatsen? Welke bestaande bedrijventerreinen kunnen we nieuw leven inblazen? Ook het huidige arbeidstekort en de huisvestigingsproblemen van arbeidsmigranten zijn belangrijk om in de afweging mee te nemen. Het is goed om die opgaven gezamenlijk in Peelverband op te pakken.

De gemeente Helmond neemt als uitgangspunt infrastructuur. Wij zijn van mening dat het anders moet. Het landschap dient de basis te zijn voor keuzes voor nieuwe ontwikkelingen. Dit is ook vastgelegd in de “Ruimtelijke Agenda De Peel” die als ondertitel heeft “een gezamenlijke ruimtelijke agenda met het landschap als basis”. Het startpunt van de gemeente Helmond is dus tegenstrijdig met die Ruimtelijke agenda, die bijna unaniem is aangenomen in de verschillende gemeenteraden.

Ontwikkel vanuit het landschap Door een zorgvuldig ruimtegebruik, gebruik makend van wat er al is en bescherming van kwalitatief hoogwaardig landschap versterken wij niet alleen onze Peelidentiteit, maar voorkomen we ook dat we als regio ruimtelijk veranderen in een eenheidsworst.

Als wij met deze ruimtelijke bril op de kaart kijken naar de Peel dan zien wij dat er voldoende ruimte is tussen Deurne en Venray. Daar dient men eerst naar te kijken. Het feit dat dit gebied niet aan een snelweg ligt hoeft geen beperking te zijn. Voor Helmond zien wij nog twee interessante gebieden waar eventueel nog een bedrijventerrein ontwikkeld kan worden.

Het eerste gebied is Varenschut tussen de twee kanalen in aan de Rochadeweg. Het is een drassig gebied met veel rafelranden waardoor de ruimte daar erg onderbenut is. Een kans voor Helmond, om de rafelranden op te lossen en er een mooie voorkant van het bedrijventerrein (en de stad) van te maken. Ook is daar glastuinbouw, die naar onze mening logischer is op andere plekken in de regio. De vrijkomende ruimte kan meer hectaren opleveren voor dit gebied.

Mocht dit gebied te weinig voorzien in de behoefte, dan is er nog een mogelijkheid aan de andere kant van het kanaal. Wij zien de mogelijkheid tot het ontwikkelen van Lungendonk ten noorden van de Rochadeweg. Als men de Rochadeweg zou doortrekken naar Brandevoort (is een oud plan), dan komt er binnen die nieuwe ring een gebied beschikbaar dat stedenbouwkundig veel mogelijkheden biedt op het gebied van groen bij Het Goor (als groene hart) en voor regionale bedrijvigheid op Lungendonk.

Daarna is daar de beschikbare ruimte op. Maak je een keuze meer zuidelijk richting de A67 dan stuit je op een hoogwaardig kwalitatief landelijk gebied. Een gebied waarmee we ons juist als regio onderscheiden. Het groene oude landbouwgebied met bossen ten noorden van Lierop met de gehuchten Hersel, Eindje en Stipdonk en op Astens grondgebied Bussel, de Diesdonk, Oostappen, het Aadal en beekdal van de Astense Aa. De Diesdonk en de Oostappense bossen hebben de status van aardkundig waardevol en de Diesdonk en het beekdal van de Aa en Astense Aa hebben een waterbergingsfunctie.

Wat willen wij de automobilisten op de A67 in de toekomst laten zien: een industrieterrein zoals er dertien in een dozijn voorkomen óf een aantrekkelijk landschap, dat deel uitmaakt van onze collectieve regionale identiteit en dat een belangrijke bijdrage levert aan de recreatieve uitstraling van onze regio?

Tiny van den Eijnden, D66-Hart voor Asten en Sandu Niessen, PGA,  raadsleden van de gemeente Asten.

Gemeente AstenBen jij mantelzorgers ...

D66 D66 Asten 16-05-2019 22:09

Gemeente AstenZonneparken en ...

D66 D66 Asten 16-05-2019 22:09

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.