Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

784 documenten

Onafhankelijk Delft: persbericht gemeentelijk afvalbeleid Avalex

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 23-04-2024 13:34

Onafhankelijk Delft ziet vooral, in vele wijken, een enorme rotzooi aan grofvuil.

Dat ligt natuurlijk ook aan bewoners.

Heropvoeden begint daar. Pamperen

werkt ook niet.

Het fatsoen moet terug.

Daar begint en staat een heleboel mee!

Grip op Delfts afval: meer scheiden, minder kosten, beter milieu

Gemeente Delft werkt aan een nieuw afvalbeleidsplan ‘Grip op Delfts afval’. Het plan is gericht op het voorkomen, verminderen en beter scheiden van huishoudelijk restafval en het maximaliseren van recycling. De gemeente let hierbij op de gebruiksvriendelijkheid voor bewoners, kostenbesparing en de gevolgen voor het milieu. Inwoners kunnen, na besluit van de raad, meedenken over de uitwerking van het plan.

Uit onderzoek van Royal Haskoning blijkt dat ‘Het Nieuwe Inzamelen’ een goede stap is geweest voor Delft. Wethouder Frank van Vliet licht toe: ‘We hebben een stap gezet in Delft, maar het kan – en móet – nog beter. Het verbranden van restafval wordt namelijk steeds duurder. We zien dat vooral keukenafval nog meer gescheiden kan worden, evenals papier, glas en textiel. Met dit nieuwe afvalplan willen we het restafval verminderen, de kosten onder controle houden en ons milieu beschermen.’

De gemeente verkent met het nieuwe afvalplan niet alleen manieren om geld te besparen, maar ook hoe ze samen met de stad kan bouwen aan een leefbare en duurzame woonomgeving. Gemak staat hierbij voorop. ‘Het scheiden van afval willen we zo makkelijk mogelijk maken voor onze inwoners. Gemak draagt tenslotte bij aan meer en beter afval scheiden. Zo krijgen we samen meer grip op ons afval, en zorgen we ervoor dat de afvalstoffenheffing niet, of in ieder geval minder sterk, stijgt’, aldus wethouder Van Vliet.

De gemeente verkent met het nieuwe afvalplan of het mogelijk is om nascheiden bij hoogbouw verder uit te breiden. Van Vliet: ‘Er zijn buurten en wijken waar het apart inzamelen van plastic en verpakkingen onvoldoende werkt, zoals in binnensteden en bij sommige hoogbouw. Hier is nascheiden een betere optie. Bij kleinschalige hoogbouw is het wellicht wel mogelijk om te scheiden bij de bron, omdat dit logistiek vaak goed te combineren is met de inzameling bij laagbouw.’

Om meer grip te krijgen op afval verkent de gemeente ook de invoering van een recycle-tarief. Van Vliet: ‘De invoering van een dergelijk tarief is een ambitieuze stap, dus gaan we rustig en gedegen te werk. We willen eerst leren van de ervaringen van andere gemeenten met vergelijkbare wijken en buurten. We kijken goed hoe we een eventueel recycle-tarief toe kunnen passen in Delft, voordat we verdere beslissingen nemen.’

De gemeente verkent ook de invoering van een tarief voor het ophalen van grofvuil. In de Avalex-regio is Delft, samen met Leidschendam-Voorburg, de enige gemeente die het grofvuil nu nog gratis ophaalt. ‘Wanneer inwoners hun grofvuil zelf naar de milieustraat brengen, neemt het aantal ophaalafspraken naar verwachting met 60% af. Bij de milieustraat kan het grofvuil, per soort, direct in de juiste containers om gerecycled te worden, of het gaat de routing in van de kringloop en straks ook naar het circulair ambachtscentrum dat in ontwikkeling is’, aldus Van Vliet.

De gemeente wil daarnaast meer gebruik gaan maken van marktinnovaties. ‘Denk bijvoorbeeld aan persende containers en slimme afvalbakken die volmeldingen doorgeven. Maar we onderzoeken ook de mogelijkheden om verzamelcontainers voor restafval afsluitbaar te maken met een elektronische toegangscontrole’, aldus Van Vliet.

In het nieuwe afvalbeleid speelt educatie een belangrijke rol. Van Vliet: ‘We willen kinderen al op jonge leeftijd leren over afvalscheiding en afvalpreventie. Ook willen we samenwerken met scholen om projecten op te zetten die gericht zijn op duurzaamheid.’

Tot slot omvat het afvalplan ook het invoeren van een ja-ja sticker voor ongeadresseerd drukwerk, het inzamelen en verwerken van luierafval, het stimuleren van gedragsverandering door de inzet van grondstofcoaches en het versterken van toezicht en handhaving op onder meer de

Besluitvorming over het nieuwe afvalbeleidsplan vindt nog voor de zomer plaats. Hierna worden inwoners uitgebreid geïnformeerd en uitgenodigd om mee te denken over de uitwerking van de specifieke maatregelen die in het plan staan beschreven.

’Door samen te werken met onze inwoners, scholen en andere partners in de stad willen we Delft schoner, duurzamer en leefbaarder maken’, besluit Frank van Vliet.

Onafhankelijk Delft: Max Pelsma ontvangt erepenning Delft

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 23-04-2024 12:40

Deze fantastische Delftse student, redde het leven van een vrouw die met haar auto op het ijs gegleden was. De auto dreigde te zinken.

Helden, zij bestaan nog en wat een mooi eerbetoon aan deze kerel.

Daarom heeft Onafhankelijk Delft een bericht naar de burgemeester gestuurd om een erelintje uit te reiken, echter de stadpenning van Delft is het mooiste eerbetoon.

Max Pelsma ontvangt Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon

De 23-jarige Delftse student Max Pelsma heeft dinsdag 23 april uit handen van burgemeester Marja van Bijsterveldt de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon ontvangen. Hij kreeg deze belangrijkste Koninklijke onderscheiding voor dappere daden, omdat hij op donderdag 18 januari een vrouw uit het water heeft gered.

Volgens de hulpverleners die na de actie ter plaatse waren, was zijn handelen in de kou ‘zeer uitzonderlijk’. Max zag uit het raam van zijn studentenkamer dat een auto vanwege de gladheid bij De Kolk de gracht ingleed. De auto kwam ondersteboven in het water terecht. Max aarzelde geen moment en sprong het ijskoude water in. Hij vroeg zijn huisgenoten om een hamer te gooien. Hij kreeg met de hamer het raam kapot en trok de bestuurder door het raam naar buiten. Met hulp van omstanders kwamen Max en de bestuurder veilig het water uit.

Max toonde met deze actie niet alleen moed. Hij deed dat ook nog eens weldoordacht. En hij deed dat met gevaar voor eigen leven. Daarom ontvangt hij hiervoor de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon. Burgemeester Van Bijsterveldt zei bij de uitreiking: “Max, wat jij hebt gedaan is wel heel uitzonderlijk en dapper. Als burgemeester ben ik trots dat jij een inwoner bent van onze stad.”

Onafhankelijk Delft: dodenherdenking

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 22-04-2024 09:42

Zaterdag 4 mei herdenken we de vele slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogsgeweld sinds die tijd. Op meerdere locaties vinden in Delft herdenkingen plaats.

De herdenking op dit plein wordt gehouden ter ere van de gesneuvelde oud-Indië-strijders.

13.30 uur ontvangst BAR/BAAR

13.45 uur stille tocht naar het monument, gevolgd door voordracht van scholier en toespraak van burgemeester Marja van Bijsterveldt. Daarna zijn de kransleggingen.

14.15 uur einde ceremonie

Algemene Begraafplaats Jaffa, Jaffalaan

Op de algemene begraafplaats Jaffa wordt stilgestaan bij iedereen die in de Tweede Wereldoorlog is omgekomen. Het monument aldaar bevat de namen van de in de eerste meidagen van 1940 gesneuvelde strijders in Delft.

16.00 uur ontvangst in de aula van begraafplaats Jaffa, gevolgd door persoonlijk verhaal van Joke Kouwenhoven

16.15 uur aanvang herdenking inclusief toespraak van burgemeester Marja van Bijsterveldt en stille tocht langs oorlogsgraven en -monument

17.00 uur einde ceremonie

18.45 uur Herdenkingsdienst in de Nieuwe Kerk

Traditiegetrouw is er een stille tocht vanaf de Markt naar de Nieuwe Plantage. Hiermee herdenken we iedereen die in en buiten Nederland gesneuveld is voor het behoud en herstellen van de vrede.

19.00 uur opstellen van stille tocht

19.30 uur vertrek stille tocht

Verzetsmonument, Nieuwe Plantage

Algemene herdenking voor allen die in en buiten Nederland gesneuveld zijn voor het behoud en herstellen van de vrede. Dit jaar verzorgt het Koninklijke Harmoniekapel de muzikale omlijsting tijdens de herdenking op de Nieuwe Plantage.

19.50 uur aanvang herdenking met voordracht door Janne van den Bosch, leerling van de Bernadette Mariaschool

20.00 uur twee minuten stilte, gevolgd door het Wilhelmus

20.02 uur toespraak door burgemeester Marja van Bijsterveldt, gevolgd door kranslegging en defilé

20.45 uur einde ceremonie

Elk jaar vindt er een herdenking plaats in de synagoge. Meer informatie hierover is te vinden op de site van de synagoge.

21.00 uur aanvang herdenkingsdienst

22.00 uur einde ceremonie

Op 4 mei hangen in Nederland de vlaggen halfstok als teken van eerbied en respect voor de oorlogsslachtoffers. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei roept alle inwoners op om op 4 mei de gehele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang). De vlag die gebruikt wordt, is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Meer informatie vindt u op www.dodenherdenkingdelft.nl

Onafhankelijk Delft: schimmelwoningen, het probleem blijft en is groot. In gesprek met Richard de Mos die ook een meldpunt is gestart, gaan wij ook verder op zoek naar gerechtigheid.

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 20-04-2024 10:17

Onafhankelijk Delft start meldpunt schimmelwoningen.

Naar aanleiding van gesprek met Richard de Mos, die ook een meldpunt schimmelwoningen is gestart, gaan wij ook ons ongenoegen, verder uitbreiden.

Wij hebben de wethouder wonen Delft, diverse malen verzocht het op te nemen tegen schimmel in woningen en om corporaties op de vingers te tikken.

In de gemeenteraad van Delft is een motie aangenomen dat woningcorporaties gevraagd wordt te inventariseren hoeveel klachten er over schimmelwoningen zijn.

Samen met de SP Delft, zijn wij langs deuren gegaan om de scimmelwoningen in beeld te krijgen. Wij schrokken van de enorme hoeveelheid schimmelwoningen in de Gérard de Haenstraat en omgeving.

Wij hebben zoveel mensen gesproken. Maar langs alle deuren gaan is zo tijdrovend. De aanpak moet groter. Onafhankelijk Delft heeft al veel aangekaart, maar het leidt tot weinig ingrijpen. Heel enkele keer lukt het een huis aangepakt te krijgen.

De corporaties hebben geen zin om hieraan mee te werken. De wethouder wonen, Karin Schrederhof, zegt er verder niets aan te kunnen doen.

Daarom gaan wij nu naar de minister met deze problematiek.

Wij hopen dat dit wel zoden aan de dijk zet omdat schimmel in je huis is: verschrikkelijk smerig en gevaarlijk voor je gezondheid. Ook zullen wij het ministerie van VWS aanschrijven.

Het is nu wel welletjes geweest met pappen en nathouden.

Kleine kinderen zitten al aan de pufjes.. die longen moeten nog een heel leven mee.

Wil je meer info of meehelpen:

info@onafhankelijkdelft.nl

Wij gaan toch ook langs deuren in de wijken.

Zodra het meldpunt in de lucht is, laten wij het weten.

Fijn weekend

Fractievoorzitter

Onafhankelijk Delft

Delfts college naïef over prijs rond het Warmtenet

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 13-04-2024 09:19

Trots staat het college met 4 woningbouwverenigingen op de foto in het Algemeen Dagblad. Vrijdag 12 april, in de Delftse bijlage van het Algemeen Dagblad staat te lezen ‘Onze afspraken voorkomen hoge kosten bij huurders’. Delft wuift grote zorgen rond het warmtenet weg, maar de vraag is of dat terecht is.

Delft gaat voor de het Warmtenet. Dat is iets anders dan de Warmtelinq. Het Warmtenet wordt uitgerold via Geothermie op het gebied van de TU aan de Rotterdamseweg.

Geothermie: warmte uit de grond wordt opgepompt vanuit de TU. Ruim 800 meter onder de grond wordt een buis verticaal naar het warme water geboord en daarna gaat de buis horizontaal door het ondergrondse gebied. De pijp zuigt het water op en leidt dit door buizen naar de woningen van huurders en bedrijven. Na ‘gebruik’ in woningen en de bedrijven wordt het water een aantal kilometers terug de grond weer ingepompt, zodat het weer op kan warmen om te zijner tijd weer opnieuw opgepompt te kunnen worden. Om de temperatuur voldoende op peil te houden, zodat het voldoende warm bij de woningen/appartementen en bedrijven komt, zal het water opgewarmd moeten worden via diverse warmte stations. Deze stations werken wel weer op gas.

Het gebied waar het water weg gepompt wordt loopt ongeveer van af de Rotterdamseweg, Van Miereveltlaan naar een groot gedeelte in Delfgauw.  Het eerste ‘ongeluk’ is hier al mee gebeurd. Een boorkop is 800 meter in de grond afgebroken. Vanaf De Rotterdamseweg tot aan de Oostpoort ligt een lange gang. Wordt deze gang gedicht? Hoe en waarmee?

Volgens TU medewerkers die zich met de geothermie bezig houden, is er geen kans op Groningse problematiek als aardbevingen. De grond waaronder het water weggehaald word is compacter dan in Groningen en het water wordt ook weer terug gepompt.

Volgens de wethouders wordt warmte ophalen via geothermie voor inwoners en bedrijven goedkoper dan de Warmtelinq waar afgelopen tijd zoveel ophef over is geweest. Geothermie zou niet aan de gasprijs gekoppeld zijn. Dat zou betekenen dat de aanbieder zelf de prijs kan betalen. Daar zijn dan nu met de aanbieder en de wethouders afspraken over gemaakt. Geothermie is maar voor een klein deel afhankelijk van het gas en dat is dus als het water op temperatuur gemaakt moet worden via de warmte stations.

Hart voor Delft moet het nog zien.

Wat wordt de prijs voor onze inwoners? Voor hoelang gelden deze afspraken? Waar wordt de prijs aangehangen, aan de gasprijs of aan elektriciteit? Er is geen concurrentie. Wat worden de kosten van het oppompten en het vervoer naar de woning en bedrijven? Leg het rijk hier ook belasting op?

Tot op heden heeft Hart voor Delft niets gehoord over de prijs voor onze inwoners bijvoorbeeld per liter water. Ook heeft  Hart voor Delft nog niets gehoord over de gang onder de Rotterdamseweg naar de Oostpoort. Wordt deze gevuld met bijvoorbeeld beton? Wie gaat het warme water naar de woningen en bedrijfsgebouwen vervoeren?

Wethouders kunnen afspraken maken en huurders hebben het maar te slikken. Hart voor Delft blijft alert op deze ontwikkelingen zeker zolang het onduidelijk blijft wat dit betekent voor de portemonnee voor onze inwoners.

Coby de Koning

Belofte maakt schuld, dit geldt ook voor wethouders!

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 16:35

Al jaren zochten bewoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier naar een oplossing voor hun parkeerprobleem. De smalle straten kunnen de parkeerdruk niet aan en voor de hulpdiensten is er vrijwel nooit voldoende ruimte.

Totdat de gemeente een ‘groene opknapbeurt’ had bedacht en aangaf dat er 150 parkeerplekken zouden komen in de Prinsenhofgarage. Voor de bewoners van de twee buurten werden de 150 plekken zelfs gereserveerd.

In het Mobiliteitsplan Delft 2040 staat dat bij uitbreiding van het binnenstadse autoluw+ gebied, dit gefaseerd zou gebeuren.

Nu heeft het College van B&W opeens haastig besloten het zuidwestelijk deel van de binnenstad uit te breiden als autoluw+ gebied en moeten er versneld zo’n 480 auto’s van de grachten af.

Dat dit College opeens besluit te gaan marchanderen met de beschikbare parkeerplekken in de garages, lijkt voor Hart voor Delft sowieso onbestaanbaar. Dat nu ook de, aan de Olofsbuurt en het Westerkwartier beloofde en zelfs gereserveerde plekken op de schop gaan, is echt onvoorstelbaar. Belofte maakt schuld en dit geldt ook voor wethouders!

Reden voor ons om schriftelijke vragen aan de wethouder te stellen.

We houden je uiteraard op de hoogte!

Zie ook de artikelen van Omroep Delft en AD Delft over dit onderwerp:

Marcel Koelewijn

Bronnen: Omroep Delft en AD Delft

Belofte maakt schuld, dit geldt ook voor wethouders!

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 16:35

Al jaren zochten bewoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier naar een oplossing voor hun parkeerprobleem. De smalle straten kunnen de parkeerdruk niet aan en voor de hulpdiensten is er vrijwel nooit voldoende ruimte.

Totdat de gemeente een ‘groene opknapbeurt’ had bedacht en aangaf dat er 150 parkeerplekken zouden komen in de Prinsenhofgarage. Voor de bewoners van de twee buurten werden de 150 plekken zelfs gereserveerd.

In het Mobiliteitsplan Delft 2040 staat dat bij uitbreiding van het binnenstadse autoluw+ gebied, dit gefaseerd zou gebeuren.

Nu heeft het College van B&W opeens haastig besloten het zuidwestelijk deel van de binnenstad uit te breiden als autoluw+ gebied en moeten er versneld zo’n 480 auto’s van de grachten af.

Dat dit College opeens besluit te gaan marchanderen met de beschikbare parkeerplekken in de garages, lijkt voor Hart voor Delft sowieso onbestaanbaar. Dat nu ook de, aan de Olofsbuurt en het Westerkwartier beloofde en zelfs gereserveerde plekken op de schop gaan, is echt onvoorstelbaar. Belofte maakt schuld en dit geldt ook voor wethouders!

Reden voor ons om schriftelijke vragen aan de wethouder te stellen.

We houden je uiteraard op de hoogte!

Zie ook de artikelen van Omroep Delft en AD Delft over dit onderwerp:

Marcel Koelewijn

Bronnen: Omroep Delft en AD Delft

Delfts college naïef over prijs Warmtelinq

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 12:57

Trots staat het college met 4 woningbouwverenigingen op de foto in het Algemeen Dagblad. Delft gaat voor de Warmtelinq. Dit terwijl Eneco, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam zich terug trekken uit de projecten, omdat het te duur is voor de huurders.

Hart voor Delft weet niet waar dat trotse gevoel van het Delftse college vandaan komt.

Afgelopen weken zijn tv programma’s als Radar, Kassa en De Hofbar, naar aanleiding van klachten en hulp vragen van inwoners, aandacht gaan besteden aan de kosten van de Warmtelinq. Huurders in appartementen kunnen wel € 600,– meer kwijt zijn om hun appartement of woning te verwarmen.

Het Delfts college denkt hier anders over. Zij denken dat er geen verhoging voor de huurders zal zijn. Hoezo niet??? Zien Eneco, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam het dan verkeerd?

Allereerst moet de (vervuilde) warmte van de haven bedrijven uit Rotterdam naar Delft/Den Haag getransporteerd worden. Daarna naar de wijken en flats in Delft. Om de warmte op temperatuur te houden moet deze via een ‘opwarm’-station naar de woning gebracht worden, anders krijgt een huurder op de 12

verdieping geen warme douche of kraanwater.

Een andere voorwaarde is dat de flatgebouwen verduurzaamd moeten zijn, om voldoende warmte vast te kunnen houden in het appartement. Ziet u het al voor u? De Flats van Poptahof-Noord en de Papsouwselaan aan het warmtenet, zonder de verduurzaming? De appartementen hebben gedeeltelijk dubbelglas. Dat glas is uit de jaren 70/80 dus geen HRR2 of HRR3 glas. Deze appartementen verwarmen is stoken voor de kat z’n viool. Dus wordt er in deze appartementen al heel veel warmte naar buiten gelekt. Dit is één voorbeeld en zo zijn er nog meer.

De 4 woningbouwverenigingen en de Gasunie kunnen samen wel een mooie deal gemaakt hebben, maar dat wordt niet doorberekend naar de huurders. Het is toch wel duidelijk dat wanneer Eneco uit dit gesubsidieerde project stapt, dit niet komt omdat het zo goedkoop is?

Hart voor Delft vraagt het college om niet naïef te zijn, maar reëel en eerlijk. Eneco gebruikt namelijk hetzelfde vervuilde warmte uit Rotterdam als wat ook op het wensenlijstje van het Delftse college staat en waar Eneco nu mee gestopt is, omdat het te duur is.

Wij vrezen dat onze inwoners straks de rekening gaan betalen voor het naïeve gedrag van dit college.

Hart voor Delft kiest voor een reële en eerlijke benadering! Nu het Delftse college nog!

Coby de Koning

Warmtelinq gaat inwoners veel geld kosten

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 09:39

Delft gaat voor Warmtelinq. Dit terwijl Eneco, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam zich terug trekken uit de projecten, omdat het te duur is voor de huurders.

Afgelopen weken zijn tv programma’s als Radar, Kassa en De Hofbar, naar aanleiding van klachten en hulp vragen van inwoners, aandacht gaan besteden aan de kosten van de Warmtelinq. Huurders in appartementen kunnen wel € 600,– meer kwijt zijn om hun appartement of woning te verwarmen.

Allereerst moet de (vervuilde) warmte van de haven bedrijven uit Rotterdam naar Delft/Den Haag getransporteerd worden. Daarna naar de wijken en flats in Delft. Om de warmte op temperatuur te houden moet deze via een ‘opwarm’-station naar de woning gebracht worden, anders krijgt een huurder op de 12

verdieping geen warme douche of kraanwater.

Een andere voorwaarde is dat de flatgebouwen verduurzaamd moeten zijn, om voldoende warmte vast te kunnen houden in het appartement. Ziet u het al voor u? De Flats van Poptahof-Noord en de Papsouwselaan aan het warmtenet, zonder de verduurzaming? De appartementen hebben gedeeltelijk dubbelglas. Dat glas is uit de jaren 70/80 dus geen HRR2 of HRR3 glas. Deze appartementen verwarmen is stoken voor de kat z’n viool. Dus wordt er in deze appartementen al heel veel warmte naar buiten gelekt. Dit is één voorbeeld en zo zijn er nog meer.

De 4 woningbouwverenigingen en de Gasunie kunnen samen wel een mooie deal gemaakt hebben, maar dat wordt niet doorberekend naar de huurders. Het is toch wel duidelijk dat wanneer Eneco uit dit gesubsidieerde project stapt, dit niet komt omdat het zo goedkoop is? Eneco gebruikt namelijk hetzelfde vervuilde warmte uit Rotterdam als wat ook op het wensenlijstje van het Delftse college staat en waar Eneco nu mee gestopt is, omdat het te duur is.

Wij vrezen dat onze inwoners straks de rekening gaan betalen voor het dure project Warmtelinq.

Coby de Koning

Wat zijn de alternatieven voor tramlijn 1 en 19 volgend jaar?

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 09-04-2024 15:58

Onze vragen over de stremming van tramlijn 1 en 19, volgend voorjaar houdt de gemoederen nogal bezig. Omroep Delft pakte het bericht van de Hart voor Delft website op en plaatste vandaag een artikel op hun website.

Daar komt nog bij dat er allerlei ‘datums van besluitvorming’ door elkaar dreigen te lopen.

Het college van B&W krijgen begin februari het vervoersplan van de HTM binnen waarin wordt aangekondigd dat tramlijn 1 en 19 volgend voorjaar voor minimaal drie maanden worden gestremd vanwege werkzaamheden. Helaas zonder verdere uitleg.

Het college stuurt op 2 april  informatie over de vervoersplannen naar de gemeenteraad, maar zonder specifiek in te gaan op de stremming van tramlijn 1 en 19. Dat lezen wij in de media (Omroep Delft en Omroep West).

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), die ook gaat over vervoer in de regio, geeft wel alvast aan uiterlijk op 10 mei zienswijzen van de gemeenteraad te willen op dit onderwerp, terwijl dit eerst in de commissie Ruimte en Verkeer (18 april) en in de gemeenteraad (16 mei) moet worden besproken.

Zo wordt de gemeenteraad dat uit mensen bestaat die veelal ook nog een baan hebben, steeds weer onder druk gezet om binnen onmogelijke termijnen, het gaat vaak om dossiers met honderden of soms wel duizenden pagina’s, met hun mening te komen.

Op 18 april wordt dit onderwerp behandeld in de commissie Ruimte en Verkeer, we houden je op de hoogte.

Marcel Koelewijn

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.