Nieuws van politieke partijen in Krimpen aan den IJssel inzichtelijk

181 documenten

Beantwoording schriftelijke vragen betreft het opladen van elektrische auto’s.

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 10-01-2024 15:04

De fractie van Stem van Krimpen heeft de volgende schriftelijke vragen gesteld betreft het opladen van elektrische auto’s binnen de gemeente.

Wij zijn erop gewezen dat het opladen van electrische voertuigen bij (de meeste) de openbare laadpalen flink duurder is geworden. Het tarief is gestegen van 39 eurocent naar 58 eurocent, een aanzienlijke stijging dus. Niet iedere inwoner kan of mag de auto vlak bij huis opladen en is dus op openbaar opladen aangewezen.

1. Klopt dit? Zo ja graag uitleg over deze aanzienlijke stijging.

2. Hoe werkt de gunning en/of het contract met de energieleverancier voor deze openbare laadplekken?

3. Hoe verklaren we deze stijging tegenover de inwoners als we tegelijkertijd zoveel mogelijk elektrisch rijden (duurzaamheid) willen simuleren?

De volgende antwoorden zijn bij ons binnen gekomen;

1. Klopt dit? Zo ja graag uitleg over deze aanzienlijke stijging.

Het klopt inderdaad dat helaas het laadtarief stijgt. Dit komt door een indexatie. Energieprijzen zijn van grote invloed op het laadtarief. Het nieuwe tarief wordt €0,48 per kWh (ex btw). Dit nieuwe laadtarief is een direct gevolg van eerdere prijsstijgingen in de gehele energiemarkt (o.a. door energiecrisis als gevolg van de inval van Rusland in de Oekraïne) en volgt de contractuele afspraken zoals bij ingang van de concessie met Equans is overeengekomen. Op 1-1-2024 mag Equans het laadtarief indexeren. In principe geldt dit nieuwe tarief voor een jaar. Dit nieuwe laadtarief is in lijn met ontwikkelingen binnen andere publieke concessies in Nederland en commerciële aanbieders van laaddiensten. Wel geldt in de meeste andere regio’s een andere indexatiemethode. Bij hen heeft deze prijsstijging aan het begin van 2023 plaatsgevonden, waardoor het laadtarief nu weer daalt. Door de CBS-indexering die is afgesproken in het huidige contract, loopt de prijs van ongeveer 60% van de laadpalen in onze regio ongeveer een jaar achter op actuele ontwikkelingen. Mede daarom was het laadtarief in regio Rotterdam afgelopen jaar relatief erg gunstig en valt deze in 2024 jaar hoger uit. Volgens de huidige afspraken mag Equans op 1-1-2025 opnieuw (volgens dezelfde methodiek) indexeren. De verwachting is dat het laadtarief dan weer zal dalen, omdat elektriciteitsprijzen in de tweede helft van 2023 flink zijn gedaald en indexatie ongeveer een jaar achterloopt op actuele ontwikkelingen. Voor ongeveer 40% van de laadpalen binnen het eerdere contract kan Equans geen indexering van het laadtarief doorvoeren en blijft het tarief €0,26 per kWh (ex BTW).

2. Hoe werkt de gunning en/of het contract met de energieleverancier voor deze openbare laadplekken?

Het contract wordt regionaal aanbesteed waarbij de gemeente Rotterdam als aanbestedende partij optreedt. Specifiek gaat het om een intergemeentelijke samenwerking: Samenwerking gemeenten Zuid-Holland (SGHZ). De gemeenten Rotterdam, Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk , Capelle aan den IJssel, Delft, Gorinchem, Gouda , Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Schiedam, Vlaardingen, Voorne aan Zee, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en Zuidplas werken samen aan de uitbreiding van het openbaar laadnetwerk in de regio. De concessie hiervoor is verleend aan Equans Infra & Mobility. In de concessie met Equans is afgesproken dat de energiecomponent van het laadtarief elk jaar geïndexeerd mag worden op basis van de CBS-indexatiemethode. Equans heeft aangegeven van deze mogelijkheid gebruik te maken, met een forse stijging van het laadtarief als gevolg.

Afgelopen jaar hebben tussen gemeente Rotterdam en Equans al veel gesprekken plaatsgevonden om de methode van indexeren te wijzigen in het contract. De in het contract afgesproken CBS-indexering sluit wegens de onstuimige marktomstandigheden niet meer goed aan op actuele ontwikkelingen van energieprijzen. Het doel van de beoogde wijziging was om een betrouwbare indicator op te nemen die goed de actuele prijsontwikkelingen op de elektriciteitsmarkt representeert en uiteraard een aantrekkelijk laadtarief voor de e-rijder biedt. Daarnaast moest dit juridisch passen binnen de geldende regels voor Europese aanbestedingen, wat de mogelijkheden tot aanpassing sterk inperkt. De conclusie van dit traject was dat er juridisch geen mogelijkheden zijn voor permanente wijziging van deze indexatiemethode, gedurende de gehele looptijd van het contract. Wel was een tijdelijke wijziging mogelijk op basis van “onvoorziene omstandigheden”. Met het invoeren van een tijdelijke wijziging van de indexeringsmethode heeft Equans destijds helaas niet ingestemd, omdat zij dit een te onzekere basis vonden voor hun elektriciteitsinkoop. Daarmee hebben deze gesprekken helaas geen resultaat opgeleverd voor de indexatie per 1-1-2024. Gemeente Rotterdam gaat in 2024 opnieuw met Equans in gesprek om tot een nieuwe methodiek te komen.

3. Hoe verklaren we deze stijging tegenover de inwoners als we tegelijkertijd zoveel mogelijk elektrisch rijden (duurzaamheid) willen simuleren?

Zie reactie onder vraag 1. Wij verwachten geen grote invloed op de verduurzaming van elektrische voertuigen, omdat:

•               Het tarief geldt voor één jaar. Per 1-1-2025 is de verwachting dat deze weer zal dalen, aangezien energieprijzen in de tweede helft van dit jaar sterk zijn afgenomen en de indexatie ongeveer een jaar achterloopt.

•               Ook met het hogere tarief is een elektrische auto in gebruik nog steeds goedkoper dan een brandstofvoertuig. Daarnaast kan elke e-rijder met een eigen oprit of plek in een (VVE-)garage laden op eigen terrein en met eigen energietarief.

•               Veel elektrische auto’s worden momenteel nog zakelijk via de lease gereden. In heel Nederland gaat dat om meer dan de helft van alle elektrische auto’s. Deze e-rijders zijn minder gevoelig voor een prijsstijging.

•               Als e-rijder bestaat de keus om een eigen laadpas te kiezen. Elke pas biedt weer een ander laadtarief. De prijsbewuste e-rijder kan hierin selectief shoppen om zo ook op de duurdere 2.0 laadpalen een lager tarief per kWh te betalen.

•               Bestelbussen en vrachtauto’s zullen naar verwachting voor 80% gaan laden op eigen terrein. Zij zijn hierdoor vaak niet afhankelijk van de prijs aan de publieke laadpaal.

Oppositie partijen Stem van Krimpen, PVDA en Krimpens Belang stappen op bij het behandelen van de Kadernota.

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 06-07-2023 13:07

De partijen Stem van Krimpen, Krimpens Belang en PvdA, samen goed voor 7 van de 21 zetels in de gemeenteraad in Krimpen aan den IJssel, gaan zich beraden op welke manier zij hun volksvertegenwoordigende rol de komende tijd vormgeven. Zij voelen zich door het College van de bijbehorende coalitiepartijen Leefbaar Krimpen, SGP en CDA vaak niet gehoord of serieus genomen.

Wilco Slotboom-Zeedijk, fractievoorzitter van Stem van Krimpen, met vier zetels de grootste oppositiepartij, voelt zich niet gehoord. “Keer op keer zien we in de raad dat een aantal coalitiepartijen klakkeloos en zonder constructieve inbreng de raadsvoorstellen uit het College 1:1 steunt. Dit terwijl zij in het zogenaamde Bestuursakkoord de mond vol hadden van samenwerken met de hele raad.”

Sethi Plaisier, fractievoorzitter Krimpens Belang, de snelst groeiende lokale partij, valt hem bij. “Voorstellen van dit College staan al in de pers voordat de raad erover heeft besloten. Onze inbreng namens de bewoners wordt volledig genegeerd. Onze vragen worden niet serieus beantwoord, onze voorstellen halen het vrijwel nooit en debatten vinden niet plaats. Hiermee worden met name onze inwoners monddood gemaakt. Wij zijn teleurgesteld dat door deze coalitie zo met onze inwoners wordt omgegaan.”

Ook Coen Derickx, PvdA, ex-wethouder, voormalig gemeentesecretaris en doorgewinterd raadslid weet hoe de hazen lopen in de bestuurlijke wereld. “De coalitie en dit college hebben blijkbaar geen behoefte aan inbreng van ‘buiten af’. Deze gesloten houding en machtspolitiek vergroot de tegenstellingen in Krimpen en vermindert de kwaliteit van het bestuur. De inwoners van Krimpen worden hiervan de dupe. Het resulteert in een versnipperde gemeenschap en vermindering van het vertrouwen in de politiek.”

Politiek is geen flitsende marketingcampagne

Slotboom-Zeedijk namens deze drie fracties: “Onze partijen zijn geen partijen die die met een prachtige folder vol loze beloftes kiezers binnen hengelen om vervolgens vier jaar lang achterover te leunen en weer wakker te worden als het moment van stemmen ophalen is aangebroken. Politiek is geen marketing. Dit is niet hoe de lokale democratie zou moeten werken en zo wordt het vertrouwen van de kiezer ook hier kapot gemaakt.

In Krimpen zien we zeker geen dualisme in praktijk: dat de gehele raad het functioneren van het College controleert en bewaakt. Sterker nog, er worden door het College en de coalitiepartijen gezamenlijke persberichten uitgestuurd met informatie die louter en alleen voor hen beschikbaar is op dat moment en ze gaan gezellig met elkaar op stap om de toekomst te bepalen voor Krimpen.”

Partijen stappen op bij het behandelen van de Kadernota

Op de vraag of weglopen bij de behandeling van de Kadernota niet betekent dat zij nu helemaal niet meer mee kunnen praten antwoorden ze alle drie eensgezind: “Wij worden nu tijdens de besluitvorming figuurlijk al monddood gemaakt en dit dwingt ons om een helder signaal af te geven. Alle inwoners, alle kiezers en alle politieke partijen dienen gehoord en meegenomen te worden in het beleid en de besluitvorming. Dat is echte democratie en alleen zo kun je het vertrouwen in de politiek herstellen.” Slotboom-Zeedijk: “We zijn heel benieuwd of er een handreiking komt om de komende jaren beter samen te werken en zodoende met elkaar alle inwoners van Krimpen een stem te geven in het beleid.”

Persbericht: Petitie tegen vakantiehuisjes verloren zaak?

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 24-03-2023 20:39

Persbericht – 24 maart ‘23

Petitie tegen vakantiehuisjes verloren zaak?

Op dit moment hebben ruim 3500 mensen de moeite genomen om de petitie tegen de komst van vakantiehuisjes in de Krimpenerhout te tekenen.

Het plan om zo’n 120 ecolodges met parkeerterrein en entreegebouw te realiseren vlakbij de surfplas stuit op grote weerstand

Tijdens de oordeelsvormende commissie van 23 maart jl. werd er door de fracties van Krimpens Belang en de Stem van Krimpen aan wethouder Jaarsma de duidelijke boodschap meegegeven dat er geen draagvlak van Krimpense inwoners is voor het voorgenomen plan voor de komst van ecolodges in de Krimpenerhout.

‘Hoe kunnen wij als raad en dus volksvertegenwoordiger, aan de wethouder (als dagelijks bestuur van de groenalliantie) advies meegeven om mee te nemen naar de groenalliantie?’ Vroeg de fractievoorzitter van de Stem van Krimpen, dhr. Slotboom-Zeedijk aan wethouder Jaarsma. De wethouder verwees door naar de leden van de adviescommissie van de Groenalliantie, raadsleden vanuit de fracties Leefbaar Krimpen en SGP die beiden afwezig waren om benodigde input op te halen of te verstrekken.

Wethouder Jaarsma lijkt hiermee niet geïnteresseerd te zijn in de mening van de raad.

‘Wij voelen hiermee niet de passie van wethouder Jaarsma om de belangen van de inwoners en het behoud van het weinige groen in de omgeving van Krimpen a/d IJssel te behartigen’ stellen de fracties van Krimpens Belang en Stem van Krimpen.  Fractievoorzitter van Krimpens Belang, mevr. Plaisier : ‘Wij vragen u als lid van het Dagelijks Bestuur van de Groenalliantie de belangen van onze inwoners te behartigen” De reactie van wethouder Jaarsma bleef helaas onveranderd.

De raad heeft de wethouder diverse malen om een terugkoppeling vanuit de Groenalliantie gevraagd, deze kans is op dit onderwerp geen enkele keer benut en de berichtgeving over de stand van zaken moeten vanuit de social media kanalen vernomen worden.

Krimpen a/d IJssel draagt met een bedrag van € 222.600, – aan gemeenschapsgeld bij aan de Groenalliantie.

Er is mede dankzij onze bijdrage aan de Groenaliantie in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het gebied rondom de Surfplas. Een belangrijke recreatiemogelijkheid voor de Krimpense inwoners.

Compensatie voor de verloren grond moet in de Krimpenerwaard plaatsvinden. Dit kan dus ook aan de andere kant van de Krimpenerwaard komen. De inwoners van Krimpen ad IJssel lopen hiermee dus het risico geen gebruik meer te kunnen maken van dit groengebied met o.a. wel 15 verschillende vogelsoorten en meer bijzondere natuur.

Het dagelijks bestuur beslist op 30 maart a.s. om €15.000,- beschikbaar te stellen voor de volgende stap in dit proces: recreanten onderzoek.  Wethouder Jaarsma heeft aangegeven dit niet meer tegen te kunnen houden, het proces is immers al een ‘lopende trein’ en Jaarsma voelde ook niet de noodzaak dit tegen te houden. Wij zijn toch benieuwd naar hoe wethouder Jaarsma alsnog deze rijdende trein gaat stoppen, voor het te laat is en het groen in het Krimpenerhout verdwijnt.

Wat houden de Provinciale Statenverkiezingen nu in? En wat doen de Waterschappen?

VVD VVD Krimpen aan den IJssel 20-02-2023 00:24

Gekozen volksvertegenwoordigers van een provincie vormen samen de Provinciale Staten. Zij stellen het beleid van de provincie vast en controleren de uitvoering daarvan door de gedeputeerde Staten. Maar wat betekent dat nu precies en waarom is het belangrijk dat je gaat stemmen? De komende weken zullen we uitleggen wat de Provinciale Statenverkiezingen precies inhouden en wat de Waterschappen doen. Ook zullen we de standpunten van de VVD toelichten en wie er op de lijst staan.

Verkiezingen provinciale Staten

Verkiezingen voor de Provinciale Staten vinden eens in de vier jaar plaats. De volgende verkiezingen voor de Provinciale Staten worden georganiseerd op 15 maart 2023. Het aantal leden van de Provinciale Staten is afhankelijk van het aantal inwoners van een provincie. In de provincie Zuid Holland nemen 55 statenleden plaats.

Statenleden

De Statenleden controleren het dagelijks bestuur van de provincie: het college van Gedeputeerde Staten. Dit college wordt benoemd door de Provinciale Staten.

De vergaderingen van zowel de Provinciale Staten als het dagelijks bestuur worden voorgezeten door de commissaris van de Koning. De commissaris van de Koning wordt door de landelijke regering benoemd voor een periode van zes jaar.

De machtsverdeling binnen het provinciaal bestuur kan worden vergeleken met het landsbestuur. De Provinciale Staten zijn dan vergelijkbaar met de Tweede Kamer, terwijl het college van Gedeputeerde Staten enigszins lijkt op het kabinet.

Gedeputeerde Staten

De Provinciale Staten kiezen minimaal drie en maximaal zeven gedeputeerden voor een periode van vier jaar. Deze Gedeputeerde Staten vormen met de Commissaris van de Koning het dagelijkse bestuur van de provincie. Ieder lid van Gedeputeerde Staten (de gedeputeerde) heeft een eigen takenpakket (portefeuille), bijvoorbeeld financiën, ruimtelijke ordening, verkeer of welzijn. De Commissaris van de Koning maakt als voorzitter deel uit van het College van Gedeputeerde Staten.

Eerste Kamer

De Statenleden kiezen vervolgens de leden van de Eerste kamer. Deze kamer wordt ook wel de kamer van reflectie genoemd en bestaat uit 75 leden. Zij kunnen de besluiten die in de tweede kamer worden genomen aannemen of verwerpen.

Waterschappen

De waterschappen, ook wel Hoogheemraadschappen genoemd zorgen voor schoon water in sloten, rivieren, meren en beken. Onder andere door rioolwater schoon te maken. En door vervuilende stoffen uit het water te houden. Waterschappen beschermen Nederland tegen overstromingen. Dat doen ze door het versterken van de dijken en door ruimte te maken voor rivieren. Kort en goed: Droge voeten en schoon water.

Ons waterschap heet het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.

Krimpen krijgt opnieuw een asielboot in de haven

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 06-09-2022 11:59

Dit keer met 150 vluchtelingen aan boord.

Op dit moment ligt het vaartuig nog in de haven van Middelharnis. Daar moet het morgen vertrekken. Aan boord huizen zo’n 150 vluchtelingen, overwegend moeders, tieners, kinderen en baby’s, allen afkomstig uit onveilige landen. ,,Zij vormen al langere tijd op het schip iets van een gemeenschap en zij veroorzaken geen overlast’’, zo stelt het Krimpens stadsbestuur.

Het is niet de eerste keer dat de Sliksloothaven voor dit doel wordt gebruikt. In het voorjaar lag daar al een cruiseschip met zo’n 75 asielzoekers, vooral jongemannen uit Syrië. ,,Dat verblijf is goed verlopen’’, zo luidt de uitleg. ,,De fysieke infrastructuur was – met hulp van particulieren – snel geregeld, problemen met de openbare orde waren er niet en vanuit de samenleving is veel gedaan om deze mensen tijdens hun verblijf te ondersteunen. Inmiddels zijn we zo’n half jaar verder. De problemen met de opvang van asielzoekers zijn in die tijd nog weer groter geworden. Er is een enorm tekort aan opvangplekken. Daar is de opvang en zorg voor Oekraïense ontheemden nog bijgekomen.’’

Krimpen ziet het plaatsen van vluchtelingen op cruiseschepen als een prima manier om een steentje bij te dragen aan de spreiding van vluchtelingen over het land. ,,Zo waren onze eigen ervaringen, zo horen we dat ook elders uit het land.’’ Er is wel als voorwaarde gesteld dat de gemeente zo weinig mogelijk bemoeienis heeft met deze oplossing en dat kosten worden vergoed.k

,,Dat betekent concreet dat de personele inzet van elders moet komen. En zo zal geschieden: de veiligheidsregio neemt de volledige zorg voor de veiligheid, de gezondheidszorg, de catering, de bezigheid, het locatiemanagement voor zijn rekening.’’ Het schip moet voor 15 december vertrekken om plaats te maken voor binnenvaartschippers.

VVD maakt zich zorgen om nieuw bestuur

VVD VVD Krimpen aan den IJssel 23-06-2022 09:09

Opposities attract. Wat schetst onze verbazing? Juist LK en SGP hebben elkaar gevonden om een coalitie te vormen. In het Coalitieakkoord dat zij met elkaar hebben gepresenteerd roepen zij al in de eerste alinea gezamenlijk op om onderling respect terug te brengen in onze gemeente. Woorden uit de mond van een lokale partij die binnen de raadzaal, op social media, lokale radio en andere nieuwskanalen de afgelopen jaren geen moment voorbij liet gaan om de SGP, zowel de wethouder alsook de raadsleden, op alle mogelijke manieren te schofferen, en het leven lastig te maken. Ook de andere partijen en toenmalige coalitie partners van de SGP werden niet gespaard.

Soms was dat politiek ingegeven, nog vaker werden persoonlijke aanvallen op het College niet geschuwd. Over een ding waren ze duidelijk:” Wij zullen nooit plaatsnemen in een coalitie met de ‘regenteske’ SGP”, aldus de fractievoorzitter van LK op de LOK radio.

 

Waar deze lokale partij tijdens de verkiezingstijd de andere partijen verre van vriendelijk bejegende, zijn naar eigen zeggen de geschillen nu ineens beslecht en lijkt alles koek en ei. Kijkend naar de uitgangspunten die alle partijen tijdens het informatieproces met elkaar overeen zijn gekomen, valt het ons op dat van de beloofde transparantie, het meenemen van de gehele raad en aan de voorkant afspraken maken over bestuurlijke kwaliteit, niks terecht is gekomen. Daarbij hebben wij geen enkel inzicht gekregen in de totstandkoming van deze coalitie.

 

En nu krijgen we een coalitie van twee tegenpolen, aangevuld met een partij die zijn fractie nog niet op orde heeft,  2 wethouders ‘van buiten’ en een wethouder die de afgelopen collegeperiode niet heeft afgemaakt en zelf is opgestapt, maar nu toch weer wethouder wil worden, maar dan voor een andere partij.

 

Bij ons blijft de vraag hoe het mogelijk is dat deze partijen elkaar gevonden hebben.  Hoe zijn de verschillen overbrugd? Wat blijft er over van de fundamentele standpunten van deze coalitiepartijen? Gaat deelname aan deze coalitie ten koste van de eigen politieke identiteit? Gezien het coalitieprogramma zijn veel verkiezingsbeloften direct gebroken en zullen niet worden gerealiseerd.  

 

Is dat een felicitatie waard? De VVD maakt zich ernstig zorgen

Stem van Krimpen ondertekent Regenboog Stembusakkoord 2022

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 04-04-2022 21:17

Mede op initiatief van het Regenboognetwerk Krimpen aan den IJssel ondertekent Stem van Krimpen een Regenboog Stembusakkoord 2022-2026.

Dit stembusakkoord is een vervolg op het Regenboog Stembusakkoord dat in 2018 werd ondertekend door D66, PvdA, VVD, Groen Links, Leefbaar en Stem van Krimpen. De ondertekenaars van het nieuwe akkoord willen in de komende raadsperiode verdere stappen zetten op het gebied van LHBTI-emancipatie en sociale acceptatie.

Zaterdag 5 maart aanstaande is iedereen om 14.00 uur welkom in De Tuyter om bij de publieke ondertekening te zijn.

Wilco Slotboom-Zeedijk, lijsttrekker voor Stem van Krimpen: “Iedereen mag zijn wie die is. Integratie en sociale acceptatie van LHBTI in Krimpen aan den IJssel vinden wij belangrijk omdat iedereen erbij hoort. En zolang 20%, dus 1 op de 5 LHBTI-personen te maken krijgt met negatieve reacties of geweld blijft het meer dan nodig om hier aandacht aan te geven.”

Andere politieke partijen in Krimpen aan den IJssel hebben afgelopen zaterdag het ‘Inclusie stembusstatement’ ondertekend. Een document dat volgens de Stem van Krimpen niets extra toevoegt aan bestaand beleid. Met het vaststellen van het beleidsplan Sociaal Domein heeft de gemeenteraad al die besluiten al genomen.

“Wat in dat statement staat is er al en doen we al”, vervolgt Wilco Slotboom-Zeedijk. “Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de dynamische inclusieve agenda, de inclusieve tafels, het waardevolle werk van onze inclusie ambassadeurs, Krimpen als koplopergemeente enzovoort. Bestaand beleid bekrachtigen voegt volgens ons niets toe. Met het Regenboog Stembusakkoord voegen we beleid toe en zetten we verdere stappen op het gebied van LHBTI-emancipatie en sociale acceptatie.”

wat: Regenboog Stembusakkoord 2022-2026 publieke ondertekening

waar: Ontmoetingscentrum De Tuyter, Nachtegaalstraat 8, Krimpen aan den IJssel

wanneer: zaterdag 5 maart 2022 14.00 uur

De detailhandels- en horecastructuurvisie

VVD VVD Krimpen aan den IJssel 22-02-2022 09:45

De VVD herkent zich niet in de opmerking dat wethouder Timm op zijn vingers is getikt. In opdracht van de Raad is een onderzoek uitgevoerd naar de verschillende winkelcentra in Krimpen aan den IJssel en hun onderlinge verbondenheid.

De meerderheid van de politieke partijen heeft in haar verkiezingsprogramma de duidelijke wens uitgesproken om van de Crimpenhof en directe omgeving een bruisend en levendig centrum te maken. Daarbij heeft de Korf net een succesvolle verbouwing ondergaan en met de ondernemer/ eigenaar van winkelcentrum de Olm is de gemeente in gesprek over de door hem gewenste uitbreiding en kwalitatieve verbetering.

 

De detailhandels- en horecastructuurvisie die hieruit is voortgevloeid is juist samen met en voor alle ondernemers tot stand gekomen. Iedere ondernemer heeft op meerdere momenten input kunnen leveren en velen hebben dat ook gedaan.

 

Na de bespreking in de commissie heeft de wethouder toegezegd dat hij het raadsvoorstel op bepaalde punten aanscherpt, om eventuele onduidelijkheid weg te nemen wat betreft de toekomstmogelijkheden voor uitbreiding in de ondersteunende winkelcentra. Hiermee geeft hij gehoor aan de wens van de raad om bepaalde aanbevelingen die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen niet over te nemen.

 

ChristenUnie Krimpen aan den IJssel presenteert verkiezingsprogramma ‘Samen recht doen’

ChristenUnie ChristenUnie Krimpen aan den IJssel 08-02-2022 18:38

https://krimpenaandenijssel.christenunie.nl/k/n2909/news/view/1416204/390292/Foto.JPG

Het verkiezingsprogramma is hier te lezen.

Fractievoorzitter Reinier Cornet: “Met overtuiging willen wij ons blijven inzetten voor een bloeiend Krimpen. Dit vanuit het besef dat mensen geen losse individuen zijn, maar geroepen zijn om samen verantwoordelijkheid te nemen richting elkaar en de schepping. Wij willen dat iedereen zijn steentje bij kan dragen in onze gemeente, en dat iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. Goede zorg, de woningnood onder starters, meer ruimte voor sport en bewegen en een toekomst die ‘planetproof’ is, daar liggen onze prioriteiten. Onze precieze plannen kunt u lezen in het verkiezingsprogramma op onze website”

De speerpunten zijn betrouwbare overheid, wonen, waardig ouder worden, jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning (Wmo), armoede- en schuldenbeleid, een levendig centrum en betere sportvoorzieningen. Om hiervoor aandacht te vragen, zijn er de komende weken diverse activiteiten. Zo brengt Carola Schouten (vicepremier en minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) zaterdag 12 maart een bezoek aan Krimpen en zal er 5 maart op een ludieke manier aandacht worden gevraagd voor het enorme woningtekort voor starters in Krimpen. Daarnaast komt Pieter Grinwis (tweede kamerlid) 11 maart op bezoek om met de inwoners te praten over de kwestie Tennet.Voor de exacte locaties en tijden, houd deze website of social media in de gaten.

Elke unieke inwoner in Krimpen aan den IJssel verplaatst zich gelijkwaardig naar de bestemming.

VVD VVD Krimpen aan den IJssel 07-02-2022 09:04

De VVD maakt er dagelijks werk van dat iedereen met gelijke inspanning op de plaats van bestemming komt. Daarom vinden wij het belangrijk dat het Openbaar Vervoer (OV) op orde is. De route naar de eerstvolgende halte vanaf huis moet voor iedereen gelijkwaardig toegankelijk zijn.

Electrische fietsen, (deel) scooters en fietsend snelvervoer bepalen het beeld van de toekomst. Hier moet de politiek nu al beleid op maken. Evenals het opladen van elektrische auto's. 

Dan hebben we het niet alleen over laadpalen die auto's en fietsen aan het huis of op bestemde plaatsen voorzien van oplaadvermogen.  Dan hebben we het over de capaciteit van het vermogen die daar voor nodig is. Hoe groter de vraag naar elektriciteit, hoe groter de vraag naar een elektriciteitsnetwerk. 

Als wij voor de lange termijn een plan maken om deze toekomst mogelijk te maken, dan zullen we ons nu al moeten afvragen waar we elektriciteit vandaan moeten gaan halen.

Hier denkt de VVD nu al over na.  Daar betrekken we omwonenden bij. Het is ongeoorloofd om omwonenden te laten opdraaien voor overlast in wat voor vorm ook

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.