Nieuws van politieke partijen in Pekela over PvdA inzichtelijk

10 documenten

Zeker zijn van werk in de provincie

PvdA PvdA Pekela 11-12-2019 19:16

Fractievoorzitter Gert Engelkens van de statenfractie van de PvdA in Groningen, was woensdagochtend tijdens de commissievergadering tevreden m,et, maar toch ook kritisch over de Kadernota Groningen@Work. Veel ambities en intenties uit ons PvdA-verkiezingsprogramma zijn terug te lezen, maar Gert stipte nog wel een paar belangrijke zaken aan.  Lees hier de hoofdlijnen van zijn woordvoering terug.

 

https://pekela.pvda.nl/nieuws/zeker-zijn-van-werk-in-de-provincie/

Voorzitter, veel ambities en intenties uit ons eigen PvdA-verkiezingsprogramma zien we terug in deze Kadernota. Dat is mooi, en opzich niet zo gek, uit zeer betrouwbare bron weet ik dat de PvdA-onderhandelaars tijdens de coalitie-onderhandelingen hier flink op hebben ingezet! De doelstelling van Groningen@Work is, simpel gezegd, méér werk en minder werkloosheid. Om die ambitie vorm te geven hanteert Gedeputeerde Staten een tweesporenbeleid: Ten eerste: Investeren in een Toekomstbestendig MKB via verduurzaming en digitalisering. Ten tweede: Inzetten op een wendbare toekomstbestendige arbeidsmarkt. Vooral over het tweede spoor heeft de PvdA-fractie een aantal vragen en opmerkingen.

GS wil de mismatch op de arbeidsmarkt, die in onze regio groter is dan elders, aanpakken. Er is krapte in de ICT, Zorg en Bouw terwijl er aan de andere kant er mensen ongewild aan de zijlijn staan. GS wil via ‘continue scholing, een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, en het gericht ondersteunen van mensen tot de arbeidsmarkt’ zoveel mogelijk Groningers laten werken bij Groningse bedrijven. Scholing moet daarom beschikbaar zijn voor verschillende doelgroepen en GS gaat de leercultuur bij bedrijven en van werkenden en werkzoekenden in de regio stimuleren.

Vooropgesteld: De PvdA-fractie vindt dit een nobel streven en goed dat hier op wordt ingezet, maar wat wordt precies de concrete rol van de provincie in dit geheel? Hoe bereik je (potentiële) werknemers? En willen/ kunnen potentiële werknemers wel worden bereikt of überhaupt meebewegen? Kortom: Hoe reëel is deze ambitie?

Voorts missen we de rol van de rol van de SER Noord-Nederland in het verhaal van de mismatch op de arbeidsmarkt. Juist de SER Noord-Nederland is een platform waar gekeken wordt hoe de mismatch tussen de arbeidsmarkt en verschillende sectoren kan worden aangepakt. Waarom zien we de rol van de SER niet terug in deze notitie?

We vinden het goed dat GS inzet op het vergroten van kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In Oost-Groningen bijvoorbeeld, zijn de werkvoorzieningschappen namelijk nog steeds de grootste werkgever. GS zet samen met de regio in op een regio-deal Oost-Groningen. Kunnen we dit zien als een soort van doorstart van het Pact van Westerlee? Immers:, het eerste deel van het pact is afgerond. De Sociale Werkvoorzieningen zijn namelijk omgevormd tot een werk- en leerbedrijf. Het tweede deel behelst het terugdringen van de werkloosheid. Is de regio-deal dan een soort van uitwerking van het Pact van Westerlee?

Dan de gebiedscoöperaties: Als PvdA-fractie zijn we op werkbezoek geweest bij Gebiedscoöperatie Westerkwartier en Gebiedscoöperatie Oost-Groningen. Er leven daar veel ideeën, bijvoorbeeld over duurzame voedselproductie, aardappelen en hennepteelt en er zijn ook al menig stapjes gezet. Veelbelovend in ieder geval! In hoeverre is het College op de hoogte van de ontwikkelingen bij deze coöperaties en op welke manier kan GS hierin een faciliterende rol spelen?

Het is goed dat de Kansrijke Leerweg wordt voortgezet en wordt uitgebreid, maar geldt dit ook voor de provinciale subsidie aangaande een vergelijkbaar project als Route Arbeid? Binnen dat project worden kwetsbare jongeren naar werk begeleid, wat uiterst succesvol is en als voorbeeldproject dient voor de rest van het land. De PvdA-fractie heeft zich in de vorige Statenperiode hard gemaakt voor continuering van de subsidie en is benieuwd hoe het er nu voor staat.

Ten slotte: de besluitenlijstjes subsidies, elke dinsdag is het weer raak. Een bedrijf krijgt subsidie voor een innovatief project en tegelijkertijd wordt ons voorgeschoteld hoeveel FTE’s dit direct en indirect oplevert. Mooi, maar lastig om te controleren voor ons als Staten of dit daadwerkelijk het geval is. Nog los van het feit wat überhaupt het effect is van de provinciale subsidie op de werkgelegenheid. Door de Noordelijke Rekenkamer zijn de Staten erop gewezen dat we te weinig overzicht en inzicht hebben in de werkgelegenheidseffecten van provinciale subsidies. Zou het College willen kijken en onderzoeken hoe we als Staten beter en uitgebreider geïnformeerd kunnen worden op de daadwerkelijke effecten van de provinciale subsidies inzake werkgelegenheid?

In de beantwoording van de vragen kreeg Gert een aantal toezeggingen van Gedeputeerde Tjeerd van Dekken, waaronder de toezegging dat de subsidie voor Route Arbeid overeind blijft en dat GS gaat onderzoeken hoe de effecten van de provinciale subsidies op de werkgelegenheid in kaart kunnen worden gebracht en kunnen worden gedeeld met de Provinciale Staten.

Het bericht Zeker zijn van werk in de provincie verscheen eerst op PvdA Pekela.

Overlijden Meindert Schollema

PvdA PvdA Pekela 07-12-2019 18:31

De afdeling Pekela van de Partij van de Arbeid is verbijsterd, geschokt door het trieste nieuws dat onze voormalige burgemeester Meindert Schollema zeer onverwachts en veel te jong is overleden.

Meindert was op onze ledenvergadering, samen met zijn vrouw Trieneke, een graag geziene persoon die op zijn geheel eigen wijze ons deelgenoot maakte van zijn opvattingen op welke manier de Partij de problemen die in Nederland en ook in Pekela speelden moest benaderen dan wel oplossen.

Meindert wist op de juiste manier iedereen te benaderen en gaf ook blijk van echte persoonlijke belangstelling.

Meindert heeft helaas te kort kunnen genieten van zijn pensioen, zijn Middelstum.

Familie Schollema wij wensen jullie heel veel sterkte.

 

 

Bestuur, afdeling en fractie.

 

 

 

foto Jan Zeeman

 

Het bericht Overlijden Meindert Schollema verscheen eerst op PvdA Pekela.

Extra geld onderwijs goed begin, maar crisis is nog lang niet bezworen

PvdA PvdA Pekela 03-11-2019 18:56

Extra geld onderwijs goed begin, maar crisis is nog lang niet bezworen Marjolein Wessels

Kinderen die noodgedwongen een dag vrij hebben, steeds een andere leerkracht voor de klas of een klas die les krijgt van iemand die daar niet voor is opgeleid. De effecten van het lerarentekort zijn steeds duidelijker zichtbaar. Met de dreiging van opnieuw een lerarenstaking in zicht, komt minister Arie Slob eindelijk over de brug met extra geld. Het kabinet maakt € 460 miljoen extra vrij voor de aanpak van het lerarentekort. Ondertussen wordt ook lokaal volop gewerkt aan oplossingen.

De € 460 miljoen is hard nodig volgens Tweede Kamerlid Kirsten van den Hul. ‘We zien dat het water de scholen nu al tot de lippen staat; ze sturen klassen naar huis of voeren een 4-daagse schoolweek in. Het geld is er, het begrotingsoverschot is historisch hoog. We zijn de beste economie van Europa, maar als we dat willen blijven moeten we wel investeren in de komende generaties.’

Van den Hul: ‘Het ergste is dat de crisis de meest kwetsbare kinderen treft’

Er is sprake van een crisis, zegt Van den Hul. ‘Het ergste is dat de crisis de meest kwetsbare kinderen treft. Want we zien ondertussen het schaduwonderwijs toenemen. Ouders met geld kunnen zich permitteren om bijles te betalen voor hun kinderen. Particuliere scholen adverteren dat er bij hen geen lesuitval is, maar daar betaal je fors voor. Onderwijs is de gelijke-kansen-motor van de samenleving. Gelukkig is het dat nog, door de energie van veel goede docenten in het land. Maar als we niet uitkijken, vallen straks kinderen buiten de boot. We mogen niet accepteren dat de portemonnee of postcode van de ouders bepaalt welke kansen je krijgt in ons land.’

Van den Hul is blij met het extra geld, maar heeft er een hard hoofd in of het voldoende is. ‘Het lijkt erop dat het te weinig is om de problemen in het onderwijs structureel op te lossen. Dit is niet genoeg om ervoor te zorgen dat alle kinderen les krijgen van leerkrachten die daarvoor opgeleid en bevoegd zijn. Het is goed dat het kabinet inziet dat er wat moet gebeuren, maar we zijn er nog lang niet.’

Incidenteel, niet structureel

Ook de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman ziet het extra geld van Slob als een mooie eerste stap: ‘Fijn dat er extra geld komt. Echt. Maar het is incidenteel geld. En het probleem is niet incidenteel maar structureel. Leraren werken niet incidenteel. Salaris is niet incidenteel. De loonkloof is niet incidenteel. Het tekort is niet incidenteel.’

Ondertussen loopt het lerarentekort in de hoofdstad schrikbarend snel op, zegt Moorman. ‘We hebben nu een tekort van 310 leerkrachten. Dan is er echt sprake van een crisis. En die crisis raakt ons allemaal. Maar het meest wrange is dat vooral de meest kwetsbare kinderen de hardste klappen krijgen.’

Moorman: ‘De loonkloof is niet incidenteel’

Amsterdam heeft € 23 miljoen uitgetrokken om meer onderwijzers naar de hoofdstad te halen. ‘Dat investeren we in allerlei maatregelen om leerkrachten te ondersteunen. Bijvoorbeeld om zij-instromers (mensen die vanuit een ander beroep de overstap maken naar het onderwijs, red.) beter te begeleiden en om scholen te ondersteunen op administratieve taken. Maar we zetten het ook in voor ongebruikelijke zaken zoals het aanbieden van een griepprik, of het vergoeden van kosten voor openbaar vervoer of een elektrische fiets. We doen ons best, maar het is niet genoeg. Ik kan dit probleem niet oplossen.’

Om het probleem structureel op te lossen, moeten volgens Moorman de lonen omhoog. ‘We moeten het onderwijs belonen naar wat het waard is. Als leerkracht verdien je na een paar jaar al minder dan generatiegenoten met een vergelijkbaar opleidingsniveau. En dat zit hem niet alleen in het geld. Een fatsoenlijk salaris heeft effect op de status van het vak. Dit zijn de mensen bij  wie we onze kinderen, ons meest dierbare bezit, achterlaten. De mensen die nieuwe generaties opleiden om in de zorg te werken, om de economie draaiend te houden. De status van het vak moet laten zien welke waarde dit voor ons allemaal heeft.’

Urgentie door college onvoldoende gevoeld

Raadslid Hester Assen is een van die zij-instromers die vanuit een andere achtergrond de overstap heeft gemaakt naar het onderwijs. ‘Omdat ik als raadslid onderwijs in mijn portefeuille heb, kwam ik veel op scholen. Ik merkte dat ik daar gelukkig van werd; van de betrokken mensen, de kinderen. Nu werk ik op een school als onderwijsassistent, naast mijn opleiding aan de pabo. Toen er leraren uitvielen door ziekte, heb ik ook voor de klas gestaan. Het is niet het beste onderwijs dat je de kinderen kunt bieden, maar het alternatief is dat je de klas naar huis stuurt.’

Assen ziet in de praktijk hoe lastig het is om als zij-instromer in het onderwijs te komen. ‘Studiegenoten vallen uit. Vooral voor mensen die zelf jonge kinderen hebben, is de combinatie van opleiding en praktijk zwaar. Bovendien is het voor scholen lastig om zij-instromers goed te begeleiden, omdat ze al veel andere zaken op hun bord hebben.’

Assen: Te veel zij-instromers vallen uit

Als raadslid in Utrecht probeert ze scholen op dit punt te ondersteunen. ‘Het Rijk heeft de vier grote steden ieder een miljoen euro toegezegd voor een Actieplan Lerarentekort. In Utrecht hebben we hiervoor samen met de schoolbesturen een plan opgesteld. We zetten vooral in op het begeleiden en opleiden van zij-instromers op scholen.’

Hoewel het lerarentekort in Utrecht niet zo acuut is als in Amsterdam, is er volgens Assen wel degelijk sprake van een crisis. ‘Er wordt veel opgevangen door betrokken leraren die zich uit de naad werken, maar dat draagt niet bij aan kwalitatief goed onderwijs. We hebben hier een forse korting gehad op de middelen voor het onderwijsachterstandenbeleid, er is een lerarentekort, er zijn problemen met de huisvesting van de scholen. En dat in een van de weinige steden waar het aantal schoolgaande kinderen toeneemt.’

Het probleem wordt alleen maar groter, constateert Assen. ‘Maar ik voel bij ons college nog onvoldoende urgentie. Ik zet er op in dat we budget vrij maken om dit aan te pakken. Een maatwerkfonds waarbij de scholen zelf kunnen kijken of ze het inzetten voor een parkeervergunning voor een leerkracht, of om het onderwijsachterstandsbeleid op te plussen. Dan maak je het werk voor de leraren aantrekkelijker en voorkom je dat ze op zoek gaan naar een andere baan.’

4-daagse schoolweek als laatste redmiddel

Zaanstad is een van de gemeenten waar tijdelijk een 4-daagse schoolweek is ingevoerd. Als het aan raadslid Eylem Koseoglu had gelegen, had dat voorkomen kunnen worden. ‘Ouders benaderden ons al eerder, en naar aanleiding daarvan hebben we mondelinge vragen gesteld. De wethouder wist van niets, andere fracties vonden het niet hun probleem. Tot in het nieuws kwam dat er door het lerarentekort een 4-daage schoolweek werd ingevoerd. Wij hebben toen een motie ingediend waarin het college is opgeroepen om met het schoolbestuur een plan te maken om meer zij-instromers te werven en op te leiden.

Daarmee zijn uiteindelijk de vacatures ingevuld, vertelt Koseoglu. ‘De 4-daagse schoolweek is nu gelukkig verleden tijd. Ook hebben we brugfunctionarissen aangesteld voor een aantal wijken met multi-problematiek. Deze mensen vormen een verbinding tussen ouders en de school en leraar. Ze helpen leerkrachten met het organiseren van ouderbetrokkenheid, zodat de leerkracht tijd over houdt voor andere zaken. Dat werkt goed. In december komt het college met een plan met lange termijn maatregelen naar de raad.’

Koseoglu: ‘Het vak moet meer status krijgen’

Koseoglu is verbaasd over de houding van andere fracties toen ze de problemen aankaartte. ‘Het was niet makkelijk om hier steun voor te krijgen in de raad. Raadsleden vonden het niet een taak van de gemeente. Maar we gaan over onderwijsachterstandenbeleid, over leerlingenvervoer en over leerplicht. En het is niet verboden om je met andere onderwijszaken te bemoeien. Het gaat om onze kinderen, om de toekomst van onze stad. Je kunt daar niet voor wegkijken.’

Actieve inzet van gemeenten heeft wel een keerzijde, merkte ze. ‘Ik stond op het station in Zaandam en zag een advertentie “Word leraar in Amsterdam”. Maar wij hebben die leraren ook nodig! We moeten niet met elkaar gaan concurreren om de leerkrachten. We moeten regionaal samen werken, zodat we er allemaal beter van worden.’

Uiteindelijk is landelijke inzet op extra salaris nodig, zegt het raadslid. ‘De salarissen moeten omhoog, maar dat is niet alles. Er moet een deltaplan komen om het onderwijs nieuw elan geven. We moeten kijken naar de opleiding, de toelatingseisen. Het vak moet meer status krijgen. We willen goede, kundige leerkrachten voor onze kinderen. In ons rijke Nederland is dat niet meer vanzelfsprekend. We moeten goed nadenken hoe we dat gaan aanpakken.’

Bij griepgolf meteen groot probleem

Ook buiten de Randstad wordt het lerarentekort gevoeld, al is het minder acuut. ‘De scholen kunnen zich redelijk redden als alles goed gaat,’ vertelt wethouder Henk Busemann uit het Groningse Pekela. ‘Maar de schoolleiding is wel opgelucht als om acht uur niemand zich heeft ziek gemeld, want de invallerspool is leeg. Als er een griepgolf komt, hebben we hier een groot probleem. Bovendien werken er veel jonge vrouwen in het onderwijs, dat betekent dat er best vaak iemand met zwangerschapsverlof gaat. Vrouwen gaan met lood in de schoenen naar de leiding om een zwangerschap te melden, want vervanging is een probleem. Terwijl het juist mooi zou moeten zijn om dat blije nieuws op je werk te vertellen.’

Busemann: Geen geld door tekorten in het sociaal domein

Het lerarentekort sijpelt ook door naar de peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. ‘Je ziet dat mbo-4-medewerkers vanuit de peuteropvang doorstromen naar het basisonderwijs. Die zien hun kansen nu, en dat is mooi. Maar het gevolg is dat het probleem verschuift naar de peuteropvang, waar alleen nog mbo-3-medewerkers overblijven.’

Busemann ziet weinig mogelijkheden om de scholen vanuit de gemeente te ondersteunen. ‘In Oost-Groningen gaan bijna alle gemeenten financieel koppie onder door de tekorten in jeugdzorg en Wmo. Dat kost ons miljoenen. We hebben simpelweg geen geld om te investeren in het onderwijs. We zetten ons vanuit de partij en met de fractie in om de leraren te ondersteunen, maar de echte oplossing moet toch van Den Haag komen.’

 

Met dank aan: http://www.lokaalbestuur.nl/lokaal_bestuur/artikel/t/extra_geld_onderwijs_goed_begin_maar_crisis_is_nog_lang_niet_bezworen/bron/nieuwsbrief

Het bericht Extra geld onderwijs goed begin, maar crisis is nog lang niet bezworen verscheen eerst op PvdA Pekela.

Startdocument RES (regionale energiestrategie)

PvdA PvdA Pekela 02-10-2019 17:20

PvdA Pekela is verheugd dat ook in de gemeenteraad van Pekela het startdocument RES (regionale energiestrategie) is aangenomen. Daarmee kunnen ook wij als Pekela meedenken over de RES en komt de concept RES langs onze gemeenteraad. De provincie Groningen is 1 van de 30 regio’s in Nederland binnen deze energiestrategie welke een voortvloeisel is van het akkoord van Parijs. In het kort wordt aan deze regio’s gevraagd wat zij kunnen doen op o.a. het gebied van duurzame energieopwekking om aan de landelijke doelstelling van 35 Terrawatt/hr duurzaam opgewekte elektriciteit te gaan voldoen.

Dat sommige bang zijn dat de provincie uiteindelijk besluit over de RES en het advies van de gemeenteraden naast zich neerlegt kan PvdA Pekela zich niets bij voorstellen. Als je iemand vraagt mee te denken zal je daar toch iets mee moeten.

Daar komt bij dat draagvlak één van de grootste uitdagingen wordt in dit dossier. Iets waar de provincie zich maar al te goed van bewust is. Het voorbeeld Meeden is bij een ieder wel bekend. Als de Provincie tegen de verschillende gemeenteraden in zou gaan hebben ze een nog veel grotere uitdaging op het gebied van draagvlak.

Wel is het jammer dat er niet unaniem voor het startdocument gestemd is en dat sommigen in Pekela zo sceptisch zijn. Juist door tegen het startdocument te stemmen, geef je aan dat je niet wenst mee te denken over de RES en vervolgens krijg je dan ook geen concept RES langs de gemeenteraad. Wat je dan wel kan is er later tegenaan schoppen en beginnen te klagen als de provincie of zelfs het Rijk het gaat invullen en jij niet gehoord bent. Volgens de PvdA Pekela zet je jezelf dan juist buitenspel en praat je niet mee, niet over draagvlak, niet over participatie en niet over een eerlijke verdeling van de lusten en lasten. Is dat ook niet misgegaan bij de gaswinning? Gelukkig heeft de raad van de Gemeente Pekela in meerderheid gezorgd dat we wel aan tafel zitten en hier een stem in hebben.

Het bericht Startdocument RES (regionale energiestrategie) verscheen eerst op PvdA Pekela.

50-jarig lidmaatschap

PvdA PvdA Pekela 01-05-2019 18:30

 

Zoals elk jaar vond ook nu weer op 1 mei de jaarlijkse viering plaats van de Dag van de arbeid. De PvdA, afdeling Pekela, was hiervoor uitgenodigd om dit samen met afdeling Wildervank/Veendam te vieren in café/restaurant Java te Veendam.

Op deze avond werd door onze waarnemend voorzitter een lid gehuldigd als jubilaris. In aanwezigheid van haar man en kleindochter kreeg mevrouw Fokje de Haan-Bruintjes een speldje opgespeld in verband met haar 50-jarig lidmaatschap. Zij is jaren zeer actief geweest binnen de partij, o.a. in de Provinciale Staten en in de gemeenteraad. Als raadslid was ze jarenlang een zeer goede en bevlogen fractievoorzitter.

Namens de afdeling en namens het landelijk bestuur wordt zij zeer hartelijk bedankt voor haar inzet en wordt zij hartelijk gefeliciteerd met haar welverdiende onderscheiding.

 

 

https://pekela.pvda.nl/nieuws/50-jarig-lidmaatschap/https://pekela.pvda.nl/nieuws/50-jarig-lidmaatschap/https://pekela.pvda.nl/nieuws/50-jarig-lidmaatschap/https://pekela.pvda.nl/nieuws/50-jarig-lidmaatschap/

Het bericht 50-jarig lidmaatschap verscheen eerst op PvdA Pekela.

Zekerheid voor Groningen

PvdA PvdA Pekela 19-03-2019 19:37

Zekerheid voor Groningen De Partij van de Arbeid wil dat alle Groningers zeker kunnen zijn van een betaalbare, veilige woning in een fijne buurt. In Stad en Ommeland, in steden en kleine dorpen. En vooral onze inwoners in het aardbevingsgebied verdienen meer veiligheid en minder ellende.

We zijn trots op onze provincie, ons historisch erfgoed en onze streekcultuur. Daarom willen we ons landschap en onze natuur beschermen en werk maken van meer duurzame energie, zodat ook onze kinderen zeker zijn van een goede toekomst.

Wij strijden voor meer werkgelegenheid en minder armoede. Van de Veenkoloniën tot het Westerkwartier, van Hogeland tot Oldambt. En we zetten ons in voor goede scholen, sport en culturele voorzieningen dichtbij, juist ook voor kinderen uit arme gezinnen.

https://pekela.pvda.nl/nieuws/zekerheid-voor-groningen/

 

Het bericht Zekerheid voor Groningen verscheen eerst op PvdA Pekela.

Noordelijk ‘Nee’ tegen nieuwe gaswinning door Vermilion en NA | Pekela

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Pekela 08-03-2019 00:00

“Nieuwe, meer of langere gaswinning’ hoort niet thuis in een tijd van energietransitie. En past niet bij de ambities van schoon water, het voorkomen van bodemdaling en het bijdragen aan verduurzaming. We zien in onze provincies allerlei initiatieven om oude gasputten te heropenen, om bestaande winning te verlengen of te intensiveren of om nieuwe putten te slaan. Wij keuren dat ten zeerste af en zullen ons maximaal inspannen om deze ontwikkeling een halt toe te roepen.” Aldus Tieneke Clevering, lijsttrekker van Water Natuurlijk Fryslân. Zij sprak dit ‘ Noordelijke Nee’ uit namens een delegatie bestaande uit vertegenwoordigers van de waterschapspartij Water Natuurlijk, politieke partijen D66, GroenLinks, PvdA en actiegroepen GasDrovf, Laat Fryslân Niet Zakken en de Stichting Tsjingas uit de provinciën Friesland, Drenthe, Groningen en Overijssel.

De delegatie trof elkaar op vrijdagochtend 8 maart voor het hoofdkantoor van gasproducent NAM in Assen. Afgelopen week maakte de NAM bekend op zeventien nieuwe plaatsen in Drenthe gas te willen gaan winnen. NAM en Vermilion zijn samen verantwoordelijk voor tientallen actuele initiatieven voor meer gaswinning. Verzameld werd bij de beeldengroep geplaatst voor het 50-jarig jubileum van de NAM. ‘Overleg’ stelt de beeldengroep voor. “NAM en Vermilion’ zijn het contact met de maatschappij kwijt. Hun overlegmodel functioneert niet meer. Mensen willen geen nieuwe gaswinning meer. NAM en Vermilion richten grote schade aan en staan erbij en kijken ernaar. “, aldus Monique Plantinga, voorzitter van de Stichting Tsjingas.

“Gaswinning leidt tot allerlei vormen van schade. Onder inwoners leidt dit tot grote zorgen. Daarom is dit een onwenselijke ontwikkeling. Door gebruik van chemicaliën brengt gaswinning risico’s tot vervuiling van het grondwater en verstoring van de waterhuishouding met zich. Dat is onwenselijk omdat veiligheid van drinkwater voorop dient te staan. Bodemdaling is tevens een ongewenst effect. Daarbij past nieuwe gaswinning niet binnen onze duurzame ambities. Er zijn voldoende alternatieven beschikbaar om de vraag naar gas terug te brengen en om over te schakelen op duurzame alternatieven. In onze mooie provincies is dan ook geen ruimte meer voor nieuwe gaswinning!”, stelde Tieneke Clevering. “Daarbij heeft Minister Wiebes afbouw van gaswinning uit de kleinere velden beloofd en is toegezegd dat afbouw van gaswinning uit het Groninger gasveld niet hoeft te worden gecompenseerd door de kleine gasvelden.”, voegde Monique Plantinga toe.

Een greep uit lopende initiatieven: nieuwe gaswinning in Rottum (Friesland), nieuwe gaswinning in Nij Beets (Friesland), langer en meer winnen in Opeinde-Zuid en Middelburen (Friesland), productieversnelling in Wapse (Drenthe), herontwikkeling van velden rond Assen (Drenthe), extra winning met inzet van extra chemicaliën in Pieterzijl (Groningen), verlenging van gaswinning bij Warffum (Groningen), meer en langere gaswinning bij Hardenberg (Overijssel) en het opschroeven van de productie bij Eesveen (Overijssel).

Onder andere de volgende vertegenwoordigers ondersteunen dit initiatief:

D66 Fryslân: Romke de Jong D66 Drenthe: Anry Kleine Deters D66 Overijssel: Wybren Bakker D66 Groningen: Marjan Bierema GrienLinks Fryslân: Jochem Knol GroenLinks Drenthe: Henk Nijmeijer GroenLinks Overijssel: Robert Jansen GroenLinks Groningen: Jeroen Hut PvdA Overijssel: Sander Slots Water Natuurlijk Fryslân: Tieneke Clevering Water Natuurlijk Vechtstromen: Jan Nicolai Water Natuurlijk Drents Overijsselse Delta: Marion Wichard Water Natuurlijk Noorderzijlvest: Wilma Jongsma GAS Drovf: Jeannette van der Velde Laat Fryslân Niet Zakken: Jacob van der Hoek Stichting Tsjingas: Monique Plantinga Waddenvereniging

Reactie fractie PvdA Pekela op Bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen

PvdA PvdA Pekela 19-12-2018 19:30

Agendapunt 11. Bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen

Dank u voorzitter.
Allereerst de titel van het voorstel. Bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen. Is het niet dat dit moet zijn begrotingswijziging na bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen?
Dan betreffende het rapport. Voorzitter, het rapport is van februari dit jaar. Hoe kan het dat wij het dan nu in de raad hebben en niet eerder? Afgelopen jaar is er ook vanuit de burgers een signaal geweest over de slechte toestand. En waarom hebben wij nog maar een paar weken geleden de begroting voor 2019 vastgesteld waarbij gevraagd is een keuze te maken voor een aantal bezuinigingsvoorstellen om vervolgens nu een wijziging door te voeren die meer geld kost? Voorzitter, wat ik bedoel is dat dit al langer bekend is en niet behandeld is op het moment dat dit zou moeten. Een begrotingswijziging is volledig legitiem als het onvoorzien was, of buiten de macht van de gemeente zou liggen. Maar dat is dit niet. Voorzitter, natuurlijk zijn wij ons er van bewust dat dit opgelost moet worden, maar waarom heeft het dan zover kunnen komen? Door bezuinigingen in de afgelopen jaren? Dus we voeren eerst een bezuiniging door om bijvoorbeeld de begroting sluitend te krijgen om vervolgens een paar jaar later extra geld uit de algemene reserve te halen om het achterstallig onderhoud dat is ontstaan te herstellen.
Voorzitter, nogmaals, het is ons duidelijk wat de ernst en noodzaak hiervan is. Maar hoeveel risico hebben we de afgelopen jaren gelopen als we kijken naar het onvoldoende vervullen van de zorgplicht als boomeigenaar en aansprakelijkheid?
Voorzitter, Waarom is gekozen voor een adviesbureau uit Eersel? Hebben wij dergelijke expertise niet in de buurt? En ook dit onderzoek en advies hebben geld gekost. Was daar wel dekking voor?
Dan het kosten overzicht.
Voorzitter, ik begin even met de tweede tabel betreffende werkelijke kosten. Deze is niet geheel duidelijk. Kan daar meer uitleg over gegeven worden? Hoe uiteindelijk aan de 87.880 euro gekomen wordt is niet duidelijk. Daarnaast komt dit bedrag verder niet in het voorstel terug en alleen in het rapport. Maar evenmin dat het dan in 1 keer helder is. Ook de eerste tabel schept wat verwarring, voorzitter. Rekent u even mee? In 2018 komen jullie totaal op €180.096. In 2019 op €21.965. In totaal over twee jaar dus €202.061. In het voorstel wordt gevraagd om €180.000 verdeeld over twee jaar. Dat is minder dan uit dit overzicht blijkt. Graag hier uitleg over. 
En klopt het dan ook, voorzitter, dat we alweer een jaar achter lopen? Groenbeheer adviseerde zo snel mogelijk te starten met het wegwerken van het achterstallig onderhoud omdat anders de kosten nog verder zullen oplopen. Zij zijn uitgegaan van €180.000 in 2018. Het voorstel dat u doet betreft €90.000 in 2019 en €90.000 in 2020. Dan zijn we wel uiteindelijk twee jaar verder. Welke gevolgen heeft dat voor het verder achterop raken? Daarnaast mist de berekening om te komen van wat er begroot is naar wat er dan dus bij moet. Nu lijkt het er op dat er helemaal niets begroot was? 
 
Voorzitter, we horen overal dat hout geld waard is. En zelfs houtsnippers zijn geld waard. Nou is het begrijpelijk dat in een kostenoverzicht geen opbrengsten staan, maar evenmin ontbreekt dan het opbrengsten overzicht. Ook is het goed dit wel inzichtelijk te maken. Graag hier duidelijkheid over. 
 
Onder uitvoering staat:
Indien het gevraagde budget beschikbaar wordt gesteld zullen de snoeiwerkzaamheden planmatig via een aanbestedingstraject aan een gecertificeerde aannemer worden gegund. 
 
Hoe lang gaat dat duren? Als dat nu nog moet worden opgestart wordt het lastig om  dit snoei seizoen nog te beginnen. Immers mag er van 15 september tot 15 maart gesnoeid worden. Gaan we dan nog een jaar verder achterlopen? Dus 3 jaar dan wat groenbeheer geadviseerd heeft?
Voorzitter, en dan hou ik echt op hoor. Ik was even benieuwd of de bomen in de Rembrandtlaan ook onderdeel geweest zijn van de steekproef en zo ja, wat de uitkomst was. Gaat daar kaalsnoei plaatsvinden?
Dank u. Dat was het voor eerst.

Het bericht Reactie fractie PvdA Pekela op Bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen verscheen eerst op PvdA Pekela.

Reactie fractie PvdA op brief gemeente Veendam over De Kompanjie

PvdA PvdA Pekela 21-11-2018 19:24

Hierbij de tekst zoals Reiny Kuiper tijdens de gemeenteraadsvergadering van 20 november jl. uitsprak over de brief van de gemeente Veendam over het samenwerkingsverband de Kompanjie.

 

Voorzitter,

De gemeente Veendam heeft gemeend om voor hun moverende redenen een brief te sturen aan het college van B&W van Pekela.

Voorzitter, u heeft terecht aangegeven dat de vragen in deze brief niet door het college, maar door de Raad van Pekela beantwoord dienen te worden.

 

De brief, welke het college van B&W van Veendam aan u heeft verstuurd, is mede naar aanleiding van het rapport Bakker.

 

Het college van Veendam heeft op eigen initiatief een onderzoek laten verrichten naar het wel en wee van de gemeenschappelijke regeling de Kompanjie.

Het rapport Bakker is hiervan het eindresultaat.

Voorzitter, u zult het met ons eens zijn als wij opmerken het zeer bijzonder te vinden dat de raad van Pekela pas betrokken wordt op het moment dat de resultaten van het onderzoek bekend zijn, of eigenlijk niet, pas na langere tijd en na veel aandringen wordt het rapport openbaar gemaakt.

Om een serieus onderzoek te laten verrichten is het wel een heel vreemde gang van zaken dat je de andere partner in deze regeling hier niet in meeneemt, ja zelfs pas te elfder ure hierover inlicht.

 

Voorzitter het rapport Bakker, daar kan de PvdA dan ook heel kort over zijn, dit rapport wordt toegeschreven naar de opdrachtgever.

Er is onderzoek verricht naar de Kompanjie en daarnaast naar het volgens Veendam nog lopende herindelingsproces.

Volgens ons inzien heeft de gemeente Stadskanaal daar ook aan meegedaan.

In het hele rapport Bakker is daar niets over terug te vinden.

Er is daar dan ook helemaal geen onderzoek naar verricht. Het rapport is daarom dan ook zeer willekeurig en er is veel aan “Window Shopping” gedaan.

Het is niet onafhankelijk en er zijn bewust onderzoekszaken blijven liggen en/of zelfs niet in opgenomen.

Voorzitter de brief van het college van B&W van Veendam is heel eenzijdig opgesteld en er worden enkel hun eigen opgestelde vragen in benoemd.

De vragen die vanuit Pekela aan het college van B&W van Veendam zijn kenbaar gemaakt worden gemakshalve niet meegenomen.

De conclusie van het rapport Bakker, welke door het college van Veendam is overgenomen, daar kunnen we dan ook helemaal niets mee.

Een bestuurlijke fusie met enkel Veendam is voor de PvdA geen optie. Pekela opdelen, voorzitter dat is geen vraag voor Veendam, daar gaan we in Pekela zelf over. De Kompanjie ontbinden, die keuze staat vrij voor Veendam. Maar de PvdA zal adviseren om dat niet te doen.

 

Voorzitter, de PvdA vraagt u daarom om de brief van Veendam te beantwoorden met dezelfde vragen die door Pekela reeds eerder zijn vastgesteld en die dus ook al eerder aan het College van Veendam kenbaar zijn gemaakt;

Onderzoek naar herindeling PSV-gemeenten, Doorontwikkeling van de Kompanjie. Geen nieuw vervolgonderzoek op het rapport Bakker

 

Ook kan het college van Veendam worden gevraagd waarom de vragen van de Raad van Pekela niet zijn beantwoord en waarom de raad van Veendam niet om hun oordeel is gevraagd.

Daarnaast voorzitter voor de medewerkers van de Kompanjie dient op korte termijn duidelijkheid worden verschaft.

 

Voorzitter het college van B&W van Pekela moet nu ook zelf actie gaan ondernemen hoe de verhoudingen in de ons omliggende gemeenten zijn of gaan worden.

Dit kan in alle rust onderzocht worden.

De te volgen koers en de handvaten hiervoor kunnen in het presidium worden vastgesteld.

 

Voorzitter tot slot, voor Pekela geld:

‘Meer begrip, meer tolerantie en meer vriendschap’

En dat is bij het college van Veendam ver te zoeken.

Het bericht Reactie fractie PvdA op brief gemeente Veendam over De Kompanjie verscheen eerst op PvdA Pekela.

Noodpakket Leraar voor de Klas

PvdA PvdA Pekela 30-10-2018 19:26

Onze fractievoorzitter in de Tweede Kamer Lodewijk Asscher heeft onderstaande tekst gestuurd naar Arie Slob de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media met de volgende oproep:

 

 

Excellentie, hooggeachte heer Slob,

Het lerarentekort in ons onderwijs loopt steeds verder op. Terwijl de leraren al ruim een jaar actievoeren voor een eerlijker salaris en minder werkdruk, geven de eerste scholen aan zich genoodzaakt te voelen om over te gaan op een vierdaagse schoolweek. Enkel en alleen omdat er te weinig leraren zijn. Dat is ontoelaatbaar. Als je je kind ‘s ochtends naar school brengt, wil je zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Elke dag.

Daarom bieden wij, tientallen leraren, schoolbestuurders, volksvertegenwoordigers, wethouders en andere Nederlanders, het Noodpakket Leraar voor de Klas aan. In onderstaand pakket doen wij voorstellen voor zowel de korte als middellange termijn. Het is nu alle hens aan dek. We hebben iedereen nodig en verzoeken u als verantwoordelijk minister om met deze breed gedragen voorstellen in de hand actie te ondernemen.

Inzet “reservisten”: Zeker zijn van een goede leraar zonder concessies aan kwaliteit. Lessen door onbevoegden lossen het probleem niet op. Maar veel bevoegden zitten thuis of doen ander werk, terwijl we nú iedereen nodig hebben. In noodsituaties zou deze nationale stille reserve proactief uitgenodigd en gefaciliteerd moeten worden om bij te springen. Dat kan, na de nodige bijscholing, voor één dag maar ook voor een aantal weken. Daarvoor doen wij een beroep op zowel de overheid als private werkgevers om bevoegde leraren onder hun personeel vrij te spelen. Blijfbonus: De tekorten in het basisonderwijs lopen de komende tien jaar extra snel op. Dit komt onder andere omdat veel babyboomers met hun welverdiende pensioen gaan. Voor de mensen die graag nog een jaartje langer voor de klas zouden willen blijven staan mits zij bijvoorbeeld een klassenassistent of hoger salaris krijgen, willen wij de blijfbonus kunnen aanbieden. Snel meer conciërges en klassenassistenten: Elke school verdient extra handen die leraren werk uit handen kunnen nemen, zoals kopiëren, tafels en stoelen sjouwen of surveillance tijdens pauzes. Daarom willen wij extra basisbanen om de werkdruk van de leraar per direct te verminderen.

Maar noodmaatregelen mogen nooit langer duren dan strikt noodzakelijk. Wij blijven daarom strijden voor een betere positie voor leraren. Zodat zij weer kunnen doen waar zij voor hebben gekozen: met passie, tijd en kennis onze kinderen klaarstomen voor een mooie toekomst.

Beter salaris. Wij willen de loonkloof tussen het primair en voortgezet onderwijs dichten. Met een hoger salaris voor het basisonderwijs. Minder werkdruk. Nergens zijn de burn-out klachten zo hoog als in het onderwijs. De administratieve lasten en het aantal lesuren moeten omlaag. Meer carrièreperspectief. Leraren moeten in salaris kunnen doorgroeien. En ruimte krijgen voor opleiding en coaching. Betaalbare woningen. Woningen zijn in steeds meer steden onbetaalbaar voor leraren. Wij willen dat gemeenten waar dit speelt, meer ruimte krijgen om leraren een betaalbaar huis in de buurt van school aan te bieden.

Met deze voorstellen kunnen we ervoor zorgen dat we allemaal zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Want het belang daarvan kan niet onderschat worden. Leraren spelen een onmisbare rol in het leven van onze kinderen. Wij verzoeken u om een reactie voorafgaand aan de behandeling van de begroting Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.

Hoogachtend,

Chantal van Antwerpen, leraar basisonderwijs Lodewijk Asscher, fractievoorzitter Tweede KamerHester Assen, raadslid Utrecht Nancy Beens, leraar basisonderwijs Bea van Beers, wethouder DongenGreetje van Binsbergen, leraar basisonderwijs Kim le Blanc, leraar basisonderwijsCarine Bloemhoff, fractievoorzitter Groningen Peter Bollen, wethouder DoesburgHenk Busemann, wethouder Pekela Femke van Drooge, raadslid Hilversum Co Engberts, fractievoorzitter RotterdamPatty Enzerink, leraar basisonderwijs Jelmer Evers, leraar voortgezet onderwijsRob de Geest, fractievoorzitter Deventer Stella van Gent, wethouder Súdwest-FryslânAns Grimbergen, wethouder Veendam Miriam Haagh,  wethouder Breda Karin Hamersma, leraar basisonderwijsRoel Haverkort, wethouder Smallingerland Ronald Heidanus, leraar basis onderwijs/intern begeleider Wendy Hofmans, leraar basisonderwijs Kirsten van den Hul, Tweede KamerlidAnnelies de Jonge, wethouder Zutphen-Warnsveld Pim van Kampen, schoolbestuurder ZeelandBarbara Kathmann, wethouder Rotterdam Yvonne Kerstens, toekomstig leraar basisonderwijs Bert-Jan Kolmer, schoolbestuurder GorinchemSven Lankreijer, wethouder Eemnes Gitta Luiten, wethouder Hardenberg Theo Maas, wethouder SomerenPaul Maasbommel, wethouder Kollumerland Marjolein Moorman, wethouder AmsterdamMarinka Mulder, wethouder Renkum Roosmarijn Oomen, leraar basisonderwijs Martijn Otten, raadslid LeidenNico Persoon, schoolbestuurder Zaanstad Jocko Rensen, wethouder MontfoortLiesbeth Revet, leraar basisonderwijs Miriam Spijkers, schooldirecteur basisonderwijsPieter-Paul Slikker, fractievoorzitter Den Bosch Ben Plandsoen, wethouder LeekMarianne Steijn, wethouder Velsen Sjaak Struijf, wethouder Heemstede Wouter Struijk, wethouder NissewaardAnnelies Swarts, leraar basisonderwijs Veerle Teunissen, leraar basisonderwijsMieke Theus, wethouder Valkenswaard Arja ten Thije, wethouder Haaksbergen Mikal Tseggai, raadslid Den HaagReinoud van Uffelen, onderwijsprofessional Simone Vereijken, leraar basisonderwijsKees Vernooy, lector emeritus effectief taal- en leesonderwijs Marielle Vogels, leraar basisonderwijsLibbe de Vries, wethouder Opsterland Marcia van der Wens, leraar basisonderwijs/coördinator passend onderwijsInge Westerduin, leraar basisonderwijs Wilma van de Wiel, leraar basisonderwijs Alex Wekema, wethouder NoordenveldHanneke Zandwijk, leraar basisonderwijs/intern begeleider Jelle Zoetendal, wethouder Heerenveen

Het bericht Noodpakket Leraar voor de Klas verscheen eerst op PvdA Pekela.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.