Nieuws van politieke partijen in Waalre inzichtelijk

120 documenten

Waarom moet de Heikantstraat uberhaupt op de schop?

ZW14 ZW14 Waalre 02-05-2024 10:19

Op 4 juni bespreekt de gemeenteraad plannen om de Heikantstraat voor 4.2 miljoen Euro te reconstrueren: o.a. alle bomen direct langs de rijbaan verdwijnen en het fietspad verschuift 50 cm richting de rijbaan. Uit vragen van ZW14 bleek dat het technisch ook mogelijk is alleen het wegdek aan te pakken voor pakweg 800.000 Euro. Wat is de meerwaarde voor Waalrese inwoners om 4.2 miljoen Euro uit te geven? Ons inziens leidt deze reconstrucite tot verkeer dat sneller rijdt, ofwel extra verkeer aantrekt. Het is ZW14 gelukt om een aanvullend scenario’s voor de entree voor het dorp te laten maken. Namelijk een waarbij vanaf de bebouwde komgrens de snelheid direct van 60 km/uur naar 30 km.uur gaat met een visuele versmalling met meer groen .

Toch vraagt ZW14 zich nog steeds af waarom de Heikantstraat uberhaupt op de schop moet. Onderstaande schitterende bomenrij gaat verdwijnen, terwijl er standaard verkeersborden bestaan om automobilisten te waarschuwen voor ‘bomen dicht langs de weg’.

Tijdelijke woningen ten oosten van Onze Lieve Vrouwedijk

ZW14 ZW14 Waalre 18-04-2024 11:20

Op 16 april heeft de gemeenteraad de Stedebouwkundige Visie Waalre noord fase 3 vastgesteld. ZW14 had drie aandachtspunten:

– direct betrekken van omwonenden bij inpassing van bijvoorbeeld de brede school: er zal een Omgevingsdialoog plaatsvinden, waar dit onderdeel van is.

– de toekomstige verkeersstromen en de veiligheid van naar schoolgaande kinderen: wordt verder onderzocht

– de uitvoering van haar amendement van 24 januari 2023 voor een flexibele inzet van gronden die toegevoegd zijn aan het plan, zodat toekomstige generaties daar opnieuw een besluit over kunnen nemen. Bijvoorbeeld weer inzetten voor natuur, landbouw, bedrijven of juist weer woningbouw: Pagina 46 van de Gebiedsvisie licht toe dat gronden ten oosten van de Onze Lieve Vrouwedijk nog geen permanente bestemming krijgen, maar tijdelijke woningen. ZW14 zal het vervolg hierop uiteraard in de gaten houden! Maar fijn dat er geluisterd is naar de gemeenteraad. Lees hier meer..

Daarom geen tweede Oost-Westverbinding

ZW14 ZW14 Waalre 04-04-2024 10:16

Uit het Verkeersplan uit 2006 (!) dat op verzoek van de toenmalige raad is opgesteld, blijkt dat een verbinding tussen de Burg. Mollaan en de OLV Dijk leidt tot een toename van het verkeer op de Traverse naar 20.000 stuks per etmaal. Alleen als deze gecombineerd wordt met een westelijke randweg zal er geen overlast ontstaan. Dat zou dus een enorm beslag leggen op het buitengebied, nog afgezien van de kosten. Aangezien er geen draagvlak was voor een westelijke randweg en toename van doorgaand verkeer in Waalre-Dorp ongewenst, wil de meerderheid van de fracties geen tweede Oost-Westverbinding. Voor calamiteiten zijn er alternatieve routes voor de brandweer, politie en ambulance.

Omdat de Westparallel inmiddels is gerealiseerd kan Waalre maatregelen nemen om haar wegen minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer. Ofwel de reistijd vergroten door lagere snelheden af te dwingen. Vraag bij fractieZW14@gmail.com het volledige rapport op, dan kan het via WeTransfer verzonden worden.

Onderzoek mantel(zorg)woningen

ZW14 ZW14 Waalre 26-03-2024 13:14

Er is een groot tekort aan woningen in Waalre. Daarom worden er verschillende nieuwe wijken ontwikkeld die helaas ten koste gaan van ons mooie buitengebied. En dat is nog steeds niet genoeg en kan jaren duren. Al verschillende keren heeft ZW14 gewezen op regelingen bij andere gemeenten om het inwoners gemakkelijker te maken om woningen te splitsen, mantelzorgwoningen te bouwen. Sommige gemeenten staan zelfs toe om zonder dat er nu mantelzorg nodig is al een mantelzorgwoning te bouwen. In Bergeijk mag je ook een tijdelijke woning plaatsen om tegemoet te komen aan de vraag naar kleine woningen.

ZW14 heeft een Quick Scan gedaan van de informatie op de website van Waalre en regelingen bij andere gemeenten. Naar aanleiding hiervan heeft ze zogeheten Artikel 39 vragen gesteld. Ook doet ze een oproep aan inwoners van Waalre om hun ervaringen met de vergunningverlening rond mantelzorgwoning of woningsplitsing met ZW14 te delen. Met als doel een onderbouwde inbreng in de vergadering van 14 mei a.s. over de Woon-zorg visie. Lees hier onze vragen en Quick Scan.

Wat zijn uw ervaringen met mantelzorgwoningen in Waalre? Is de info op de www.waalre.nl gemakkelijk te vinden en duidelijk? Heeft u hulp gekregen van de gemeente? Hoe lang duurde het voor u een vergunning had? Of is het niet gelukt? Hoeveel kostte het? etc. Mail uw ervaringen naar fractieZW14@gmail. Wij zullen dat geanonimiseerd gebruiken om de gemeenteraad te overtuigen het gebruik van mantelzorgwoningen, maar ook woningsplitsing en ‘mantelwoningen’ aantrekkelijker te maken. Nan Zevenhek, fractievoorzitter ZW14

Stresstest verkeerstromen bij een calamiteit

ZW14 ZW14 Waalre 19-03-2024 13:06

Is Waalre voorbereid op verkeersstromen die regionaal ontstaan bij een calamiteit, zoals bijvoorbeeld woensdag 13 maart?

– Ligt er een plan met regulering van de verkeersstromen klaar voor dergelijke noodsituaties?

– Als een dergelijk plan bestaat: Is dat gevolgd en zo nee, waarom niet?

– Gezien de grote hoeveelheid stilstaand verkeer in met name Waalre-Dorp: zijn er lokale (evacuatie)plannen om bijvoorbeeld met verkeersregelaars de doorstroming rustig maar gestaag te laten verlopen en bijvoorbeeld ook de verkeerslichten bij de uitgang van ons dorp naar het zuiden te overrulen (of juist andersom)?

– Wanneer en door welke partijen wordt deze calamiteit van 13 maart en m.n. de afhandeling van verkeersstromen geëvalueerd?

– Is u bekend hoeveel mensen lokaal de NL-Alert hebben ontvangen en zich dus bewust waren van de gevaarlijke situatie? Dit i.v.m. het verdwijnen van het luchtalarm?

Luister naar het antwoord van de burgemeester bij agendapunt 3:

Vergadering Raadsvergadering 19-03-2024 Gemeente Waalre (raadsinformatie.nl)

We maken de balans op

CDA CDA Waalre 16-03-2024 10:58

Twee jaar geleden vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Met nog twee jaar te gaan tot de volgende lokale verkiezingen gaat het CDA met de behaalde resultaten de straat op. Zo wil de fractie de inwoners ook buiten verkiezingstijd betrekken bij de politiek. Fractievoorzitter Tanja de Leeuw: “Wij willen een bestuurscultuur gebaseerd op vertrouwen”. Bij de verkiezingen in 2022 haalde CDA-Waalre drie zetels en was hiermee de winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen. Het CDA voerde campagne met de belofte om een zelfstandige gemeente te blijven. Nu de raadsperiode halverwege is maken we de balans op wat we tot nu toe hebben bereikt: CDA-Waalre steunt de ontwikkelingen van Dorpshart Aalst. Hier krijgt een mooi, leefbaar en groen winkelcentrum steeds meer vorm. De 'verbouwing' van de Eindhovenseweg duurt lang! Maar daardoor krijgen we een duurzaam ingerichte dertig kilometerweg waardoor het centrum leefbaar wordt en blijft. We werken mee met onze partners in de Brainportregio. Samen komen we verder. We steunennieuwe initiatieven zoals ‘een leven lang wonen in Waalre’ Het CDA staat midden in de samenleving. We hebben contacten met inwoners en ondernemers. Wil je in gesprek over wat het CDA in Waalre doet? Dan kun je contact opnemen met fractievoorzitter Tanja de Leeuw. Foto Gemeente Waalre - Ria van der Ploeg

Tegen de voorgestelde reconstructie Heikantstraat

ZW14 ZW14 PvdA Waalre 26-02-2024 13:45

Op 27 februari 2024 besluit de gemeenteraad Waalre of ze wel of niet instemt met de gehanteerde kaders voor de reconstructie van de Heikantstraat.

ZW14 zal tegentemmen omdat ‘Het voorliggende voorstel is volledig gebaseerd op faciliteren van vrachtwagens en autoverkeer en toepassing van CROW richtlijnen en mist daardoor kansen om hun snelheid al buiten het dorp omlaag te brengen, terwijl het belang van onze inwoners en behoud van de karakteristieke monumentale  bomen net buiten het dorp niet zijn meegenomen.’

Samen met de PvdA en AWB wordt een motie ingediend om de kaders te verbeteren. O.a. dat niet standaard alle richtlijnen van de CROW (een landelijke organisatie over inrichting van wegen, waardoor alle wegen er hetzelfde uitzien) worden toegepast, maar maatwerk. Ofwel gekeken wordt naar wat met behoud van karakteristieke lokale kenmmerken mogelijk is in combinatie met de lokale verkeersproblemen.

In Waalre is het probleem dat jarenlang doorgaand verkeer gefaciliteerd is. DAT MOET STOPPEN.

2024 Algemene beschouwingen

Aalst Waalre Belang (AWB) Aalst Waalre Belang (AWB) Waalre 27-11-2023 19:10

Algemene beschouwingen programmabegroting 2024.

Inleiding.

Voor ons ligt de programmabegroting 2024. Na bestudering van deze begroting concludeert de fractie AWB dat deze inhoudelijk nauwelijks afwijkt van de programmabegroting 2023. Wederom een beleidsarme begroting die voortborduurt op bestaand beleid. De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat er voor nieuw beleid ook onvoldoende financiële middelen voorhanden zijn. Als fractievoorzitter zou ik dan ook de in 2023 uitgesproken algemene beschouwingen opnieuw voor het voetlicht kunnen brengen. Dat gaan we echter niet doen omdat dit tekort doet aan onze volksvertegenwoordigende rol en aan de taak waar wij in het algemeen belang voor staan.

Onroerende Zaak Belastingen.

Op 4 juli heeft de gemeenteraad de kaders voor de begroting 2024 vastgesteld. Daarin is uitgegaan van een verhoging van de OZB met 10%. Ook heeft het college de vrijheid gekregen om bij eventuele negatieve saldi de begroting 2024 en de meerjarenraming 2025- 2027 geheel sluitend te maken door het verder verhogen van de inkomsten uit de OZB.

AWB heeft daar niet mee ingestemd omdat onze inwoners aanhoudend minder geld in hun portemonnee overhouden om de boodschappen en vaste lasten te kunnen betalen. Door stijgende geldzorgen zijn onze inwoners in toenemende mate niet meer in staat om volwaardig in onze samenleving mee te doen. Wij hebben nadrukkelijk verzocht om bij tegenvallende financiële middelen de tering naar de nering te zetten door te bezuinigingen op de lopende programma’s en/of door het uitstellen van de uitvoering van voorgenomen projecten. AWB wil dan ook voorkomen dat nog meer inwoners in geldzorgen geraken. De jaarlijkse ongehoorde stijging van de OZB treft niet alleen de huiseigenaren, maar ook de huurders, die de lokale belastingen doorgerekend zien in o.a. de huurprijs.

Het resultaat van de door de raad vastgestelde kaders komt kort gezegd neer op het voorstel om de OZB in 2024 wederom fors te verhogen en wel met 15 %. Ondertussen is ook de landelijke politiek overtuigd van het feit dat een op de vijf burgers moeite heeft met het betalen van de vaste lasten. En dat is in Waalre niet anders. Het woord bestaanszekerheid doemt opeens in alle verkiezingsprogramma’s op. Wij roepen de landelijke partijen in onze gemeenteraad dan ook op “Doe er iets aan” en voorkom dat de positieve effecten van de gelden die, naar we hopen, door het Rijk worden uitgetrokken om geldzorgen te bestrijden lokaal door het verhogen van de OZB teniet worden gedaan. Toon ook jullie sociaal gezicht.

Wij waarschuwen al jaren voor groots en meeslepend nieuw beleid en blijven van mening dat de gemeente haar burgers niet kan blijven plukken. AWB blijft dan ook aandringen op bezuinigingen, en/of daar waar het kan het uitstellen en versoberen van de uitvoering van voorgenomen werkzaamheden. Maar ook op de noodzaak om nog reëler te begroten.

Bij gebrek aan financiële middelen zullen we keuzes moeten maken, zonder te tornen aan regionaal gemaakte afspraken, zoals onze bijdrage aan “Knoop XL” de herontwikkeling rond het station in Eindhoven. In de hoop dat ook de bereikbaarheid van het station met het openbaar vervoer vanuit Waalre daardoor wordt verbeterd. De herontwikkeling achten we verder van belang voor het verlagen van de druk op de regionale woningmarkt.

Hoewel de uitgaven in het sociaal domein de pan uitreizen blijven we van mening dat diegenen die de zorg echt nodig hebben die ook moeten blijven krijgen. Dat geldt met name ook voor de jeugdzorg. Wat AWB betreft zetten we nog meer in op preventie. Wel willen we veel meer inzicht in de effecten van onze investeringen in het sociaal domein.

AWB maakt zich zorgen over de toenemende druk op onze voorzieningen en woningmarkt en ziet reikhalzend uit naar de bouw van veel meer sociale huur en betaalbare koopwoningen voor jongeren, starters en ouderen. Zoals reeds eerder door ons vermeld is de tijd dat de woningbouw als een verdienmodel kan worden gebruikt voorbij. Iedereen heeft recht op huisvesting en de overheid is daarvoor primair verantwoordelijk.

Wij zijn blij met het feit dat ASML gaat helpen met de bouw van betaalbare woningen voor niet eigen medewerkers. De bouwprojecten die ASML steunt moeten minimaal voor 70% uit betaalbare woningen bestaan. Ik breng daarbij in herinnering dat AWB streeft naar 50% en de meerderheid van deze raad genoegen neemt met 30%. Het zou dan ook fijn zijn als ook in Waalre ASML een woningbouwproject zou willen steunen.

In dat kader vindt AWB het dan ook bijzonder jammer dat de bouw van tijdelijke wooneenheden op het Boerenbondterrein, waarvan de plannen met verve zijn gepresenteerd en verdedigd, geen doorgang vindt.

Verder willen wij er nogmaals voor pleiten om sociale huur- en koopwoningen, gelet op de schaarste aan deze woningen, niet voor een bepaalde termijn van bijvoorbeeld 15 jaren, doch voor onbepaalde termijn als sociale huur- en koopwoningen in stand te houden en dat op een afdoende wijze te regelen.

Verder zouden wij graag zien dat anterieure overeenkomsten, die het college sluit voor de vaststelling van een exploitatieplan voor de ontwikkeling van een woningbouwproject worden gesloten onder voorbehoud van wijziging c.q. aanvulling door de gemeenteraad.

Zonneweide Achtereind.

Voorzitter, bij de vaststelling van het ontwikkelperspectief Buitengebied Aalst hebben wij een amendement ingediend om de locatie op het Achtereind ten behoeve van de grootschalige opwek van duurzame (zonne)energie te laten vervallen.

Op grond van ons verkiezingsprogramma is er op het grondgebied van Waalre geen plaats voor locaties voor het grootschalig opwekken van zonne- en windenergie, maar wel voor kleinschalige locaties, mits deze locaties bij onze inwoners op draagvlak kunnen rekenen en deze geen onomkeerbare nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid en leefomgeving van mens en dier en voor de natuur en het landschap.

Wij zijn dan ook bijzonder blij te lezen dat het kabinet nu ingrijpt en tot de conclusie komt dat er nog zo ongelofelijk veel ruimte op daken is, dat het doodzonde is om landbouwgrond te verspillen aan zonnevelden. ”Eerst daken en gevels, dan onbenutte terreinen in bebouwd gebied (bijvoorbeeld parkeerplaatsen of stortplaatsen), dan onbenutte terreinen in landelijk gebied (bijvoorbeeld stroken langs de snelweg), en als laatste pas landbouw- en natuurgronden. Gelet op het vorenstaande lijkt het AWB meer dan gewenst om de voorgenomen aanleg van een zonneweide op het Achtereind opnieuw tegen het licht te houden.

Traverse Noord, Heikantstraat en de Driehoek.

Voor de herinrichting van de Heikantstraat is een krediet van € 4 miljoen benodigd. Wat AWB betreft zouden wij deze herinrichting 10 jaren willen uitstellen en de levensduur door onderhoudswerkzaamheden, conform de aanpak van de Onze Lieve Vrouwe Dijk, willen verlengen. Het benodigde krediet kan daarmee komen te vervallen. De vrijkomende lasten kunnen deels worden ingezet voor het minder verhogen van de OZB en voor het opvullen van mogelijke tekorten op de begrotingen van de komende jaren. Na de termijn van 10 jaren wil AWB de herinrichting van de Heikantstraat tot het hoogst noodzakelijke beperken. Dat betekent o.a. dat de bomen, die het wegprofiel nu al smaller doen lijken en verkeersremmend werken, blijven staan. Het bestaande wegprofiel kan dan worden gehandhaafd. De met deze sobere uitvoering gemoeide kosten zullen aanzienlijk lager zijn dan € 4 miljoen.

Amendementen.

Voorzitter, AWB zou graag zien dat de voorgenomen verhoging van de OZB wordt beperkt tot de inflatiecorrectie van 6% en heeft daarbij gezocht naar ombuigingen die dit in 2024 mogelijk zouden moeten maken. Wij hebben daartoe een vijftal amendementen voorbereid met een gezamenlijke ombuiging van € 388.000,00.

Het betreft de volgende ombuigingen:

De geraamde inkomsten toeristenbelasting met € 25.000,00 te verhogen (voordeel

€ 25.000,00);

Het eenmalig budget voor het actualiseren van het beheersplan bossen ten bedrage van

€ 34.000,00 door te schuiven naar 2025 of later (voordeel € 34.000,00):

Het eenmalig budget voor het opstellen van een nieuw instrumentarium grondbeleid ten bedrage van € 40.000,00 door te schuiven naar 2025 of later (voordeel € 40.000,00);

de capaciteitsuitbreiding regio vooralsnog niet invullen (voordeel € 100.000,00) en

De financiële ruimte op basis van de septembercirculaire ten bedrage van € 189.000,00 niet toe te voegen/te onttrekken aan de post onvoorzien, doch eveneens in te zetten om de verhoging van de OZB te verminderen (voordeel € 189.000,00);

Verder dienen wij nog een amendement in, zonder financiële consequenties, tot wijziging van het bepaalde in lid 1 van het voorgenomen concept besluit, waarbij de strekking van het besluit, zoals het hoort, wordt beperkt tot het vaststellen van de Programmabegroting 2024.

Voorzitter, ondanks het feit dat dit college moeite heeft met het jaarlijks sluitend maken van de begroting is Waalre met een bedrag van in totaal ruim € 31 miljoen aan reserves en voorzieningen verre van armlastig en financieel gezien dan ook toekomstbestendig.

Wij zijn dan ook blij met de steun voor ons voorstel om gevolg te geven aan de oproep van zowel de provincie als van de VNG om reëel te begroten en bij gebrek aan inkomsten voor 2026 een niet sluitende begroting aan te bieden. Daarmee duidelijk een signaal af te geven dat door de bezuinigingen van het Rijk de gemeenten er niet meer in slagen om hun begrotingen sluitend te maken. Wat AWB betreft hoeft dit zich niet te beperken tot de begroting 2026, doch zonodig ook voor 2025.

Wij zien uw reactie op onze algemene beschouwingen en op de door ons ingediende amendementen met belangstelling tegemoet.

Fractie Aalst Waalre Belang,

Jo Claessen, fractievoorzitter.

Raad pakt haar rol terug bij de Heikantstraat

ZW14 ZW14 Waalre 10-11-2023 11:12

Bij grote reconstructies van wegen dient de gemeenteraad de kaders vast te stellen. Bijvoorbeeld of doorstroming het belangrijkste is, of vrachtwagens elkaar met 60 km per uur moeten kunnen passen en of er nog rekening gehouden moet worden met bestaande landschappelijke elementen. Zo heeft de gemeenteraad in het verleden besloten om de bomen op de Koningin Julianalaan te behouden en ging ze niet accoord met voorstellen waarin die gekapt werden.

Gisteravond heeft de gemeenteraad besloten dat ze voor de Heikantstraat expliciet de kaders wil vaststellen voordat voorbereidende activiteiten voor reconstructie van de Heikantstraat verder gaan.

In april j.l. was de gemeenteraad geinformeerd dat deze straat aangepakt zou worden, maar het bleek dat het veel meer betrof dan ‘beheer’: het profiel van de weg zou totaal veranderen. Zeker in het licht van de recente unanieme steun voor een verbod op doorgaand vrachtverkeer, is de vraag of de kaders die het college tot nu toe gehanteerd heeft, wel politiek draagvlak hebben.

ZW14 is erg blij met de brede steun voor haar amendement en deze pas op de plaats..

Verbod op doorgaand vrachtverkeer

CDA CDA Waalre 12-10-2023 11:08

Door de gemeenteraad is in oktober 2021 besloten dat in Waalre het doorgaand vrachtverkeer moet worden geweerd. Dit is ook vastgelegd in het raadsbreed akkoord. In het voorjaar van 2023 is een kentekenonderzoek uitgevoerd om te bepalen hoeveel vrachtwagens er per etmaal door Waalre rijden. Daarnaast is gekeken welke maatregelen er mogelijk zijn om dit doorgaande vrachtverkeer te weren. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van deze maatregelen op bijvoorbeeld de bevoorrading van de winkels in Waalre. Een aantal bewoners van de Wollenbergstraat heeft CDA Waalre laten weten dat zij behoorlijke overlast ervaren van het vrachtverkeer en dat daarbij ook de veiligheid in het geding is. Zij pleiten ervoor om zo snel mogelijk maatregelen te treffen om het (doorgaande) vrachtverkeer uit Waalre te weren. Op dinsdag 10 oktober zijn de gemeenteraad en betrokken inwoners in een raadsinformatieavond bijgepraat over de resultaten van het onderzoek. Hierbij werd duidelijk dat het realiseren van een verbod op doorgaand vrachtverkeer door het plaatsen van borden snel en tegen geringe kosten te realiseren is. Een besluit wordt vrij snel verwerkt in de verschillende navigatiesystemen. CDA Waalre heeft, samen met alle andere partijen, bij de wethouder gepleit voor het snel invoeren van een dergelijk verbod op doorgaand vrachtverkeer. Daarbij hebben wij verzocht om goed te evalueren of het gewenste effect wordt bereikt. Mocht dit niet het geval zijn dan zullen er aanvullende maatregelen genomen moeten worden. Wij hopen dat de invoering leidt tot minder overlast en een verbetering van de veiligheid in Waalre.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.