Nieuws van politieke partijen in Waterland inzichtelijk

74 documenten

Sportbeleid van lokale partij WaterlandNatuurlijk

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk Waterland 27-02-2024 09:26

Cruyff Courts in elke nieuwe woonwijk, lokale topsporters als ambassadeurs voor sport en spel en de gemeente Waterland als ’zaakwaarnemer’ van jong sporttalent. Daarmee wil de lokale politieke partij WaterlandNatuurlijk inwoners van de gemeente massaal aan het sporten krijgen. Want veel Waterlanders zijn te dik en te ongezond.

Dat zegt de partij in haar onlangs gepresenteerde sportvisie voor de komende zes jaar: „De participatiegraad in sport en bewegen moet hoger. Dat zorgt voor een verbetering van de gezondheid en voor een grotere sociale verbondenheid”, zo luidt de boodschap van WaterlandNatuurlijk, de grootste fractie in de gemeenteraad.

Overgewicht

De partij ziet twee belangrijke redenen om de komende jaren flink te investeren in het veel toegankelijker maken van sport en spel voor alle inwoners van de gemeente. Ten eerste de gezondheid van vooral oudere Waterlanders. Uit onderzoek blijkt volgens WaterlandNatuurlijk dat van alle 65-plussers in de gemeente (ruim een kwart van de totale bevolking) 56 procent kampt met overgewicht. Nog eens bijna 15 procent heeft ernstig overgewicht. In totaal is dus bijna 70 procent te dik. „We moeten overgewicht tegengaan”, zegt de partij.

Veel inwoners van Waterland van 65 jaar en ouder hebben overgewicht en dat moet veranderen, vindt WaterlandNatuurlijk.

Tweede reden is dat de samenleving steeds meer individualiseert en ook die trend wil WaterlandNatuurlijk keren: „Door (team)sport te stimuleren hebben onze inwoners meer sociaal contact. Voor, tijdens en na het sporten ontmoeten mensen elkaar op het sportveld, in de kleedkamer of in de kantine of het clubhuis. Tegelijk moet door deze sociale contacten het vrijwilligerswerk rondom de organisatie van sportverenigingen of -clubs worden gestimuleerd.”

Sporthal

Het aantrekkelijker maken van sportbeoefening is bij uitstek een taak van de gemeente, zo staat in de visie. „De gemeente zal zorgdragen voor een deugdelijke basis op gemeentelijke sportparken en deze multifunctioneel inzetten voor bijvoorbeeld scholen, kinderopvang, maar ook voor ouderen. Ook het maximaal beschikbaar stellen van de nieuwe sporthal in Monnickendam voor alle inwoners van gemeente Waterland is een belangrijk onderdeel.” Maar behalve de nieuwe sporthal moeten er ook andere nieuwe voorzieningen komen: „Het plaatsen van Cruyff Courts in nieuwe woonwijken moet een vast uitgangspunt worden.”

Verder wil WaterlandNatuurlijk volop inzetten op talentontwikkeling van jonge sporters: „Talenten in onze gemeente moeten worden gestimuleerd om het maximale uit hun sportieve carrière te halen. Hierin zoeken we de samenwerking met het lokale bedrijfsleven om de talenten financieel te ondersteunen, de gemeente speelt hier een belangrijke rol in. Lokale topsporters moeten worden ingezet als ambassadeurs, als stimulans voor de talenten, maar ook als overdragers van kennis, advies en ervaring aan de talenten. Per kern moet minimaal één vooraanstaand ambassadeur worden aangewezen. Ook wordt in Waterland een aansprekend sportevenement georganiseerd.”

Al dat soort maatregelen kosten op één of andere manier geld, of het nou in de vorm van het vrijmaken van personeel is, door het realiseren van nieuwe voorzieningen, of in de vorm van investeringen in bestaande sportparken. Hoeveel geld er precies nodig is, blijft in de sportvisie onduidelijk, maar WaterlandNatuurlijk zegt dat er ’ruimte moet worden gecreëerd in de gemeentebegroting’. Ook denkt de partij aan ’een andere verdeling van de subsidies, waarbij sport en bewegen in combinatie met de gezondheid van de vergrijzende gemeente Waterland van groot belang is’. „En waarbij geldt dat niet-commerciële sportaanbieders worden beloond voor goed gedrag: eventuele subsidies moeten aantoonbaar worden verdiend.”

Wat het geld betreft kijkt de partij ook nadrukkelijk naar het Rijk, dat vorig jaar miljoenen heeft gereserveerd, speciaal om sport en cultuur te verbinden met andere sectoren zoals de zorg of het onderwijs. Voor de periode tot en met 2025 is daarvoor bijna 90 miljoen euro beschikbaar en voor 2026 nog eens ruim 86 miljoen euro, te verdelen onder gemeenten, die dan zelf ook een flinke financiële bijdrage moeten leveren.

WaterlandNatuurlijk heeft haar sportvisie aangeboden aan het college van b en w met de vraag om op basis daarvan met concrete voorstellen te komen, als het even kan nog voor komende zomer. Daar kan de gemeenteraad dan over discussiëren.

WaterlandNatuurlijk wil lokale topsporters inzetten als ambassadeurs om mensen enthousiast te maken voor sport. Namen noemt de partij niet in haar sportvisie en sporters van (inter)nationale naam en faam lijken ook niet heel dik gezaaid in Waterland. Maar ze zijn er wel: zo heeft volleyballer Marko Klok (Olympisch zilver in 1992) Monnickendamse roots, net als ’Blade Babe’ Marlou van Rhijn (paralympisch goud en zilver in 2012 en 2016). Schaatsster Annette Gerritsen (olympisch zilver in 2010) komt uit Ilpendam en Ajax- en Oranjevoetbalster Kelly Zeeman (Europees kampioen in 2017) is de trots van Marken. Wat minder bekend, maar wel verdienstelijk, zijn op dit moment nog voetballers als Damon Mirani en Milan de Haan (beiden FC Volendam) en Martijn Kaars (Helmond Sport). Ze zijn alle drie geboren in Monnickendam.

Waterlandse Erepenning voor Simon Verbeek

CDA CDA Waterland 10-02-2024 05:49

Burgemeester Marian van der Weele heeft de Waterlandse Erepenning uitgereikt aan CDA'er Simon Verbeek. Dit gebeurde tijdens de eerste editie van het Waterlandse Winterfestival, 10 februari 2024. Ten overstaan van de bezoekers van het Winterfestival, het gemeentebestuur, familie en vrienden nam de verraste Simon de penning en het raadsbesluit in ontvangst. De Waterlande erepenning wordt alleen uitgereikt aan opmerkelijke inwoners die een buitengewone bijdrage hebben geleverd aan de gemeenschap. De burgemeester benoemde de bijzondere verdiensten van Simon voor de gemeente Waterland waarbij zijn bestuurlijke, culturele en historische kennis ongeëvenaard zijn. Al in 2016 werd Simon benoemd als Lid in de Orde van Oranje Nassau. Sindsdien heeft hij zich onverminderd ingezet om zijn kennis en vaardigheden te delen. Tijdens de festiviteiten van de Slag op de Zuiderzee heeft Simon de tekst voor ‘het Waterlandse lied’ geschreven. Simon heeft zich voor de gemeente en haar inwoners in hoge mate verdienstelijk gemaakt en zal een trotse drager zijn van de erepenning.

CDA presenteert kandidatenlijst

CDA CDA Waterland 09-09-2023 11:05

We gaan de campagne in met een nieuw CDA dat doordrenkt is van het christendemocratische gedachtegoed en met energie gaat knokken voor heel Nederland. De verenigingsraad heeft vandaag de kandidatenadvieslijst unaniem vastgesteld. Al onze kandidaten zetten zich met hart en ziel in voor een fatsoenlijk land. We hebben een lijst vol authentieke kandidaat-Kamerleden waarbij alle regio’s vertegenwoordigd zijn. Henri Bontenbal is onze kandidaat-lijsttrekker; nu is ook de rest van zijn team bekend. Op de kandidatenlijst staan een aantal bekende gezichten: Eline Vedder (2), Derk Boswijk (3), Inge van Dijk (4), Harmen Krul (5), Hilde Palland (6), Bart van den Brink (7), Anne Kuik (10) en Evert Jan Slootweg (12). De hoogste nieuwkomer is Marlou Absil uit Peel en Maas op plek acht. Marlou is Statenlid in Limburg en specialist op het gebied van zorg. Op plek negen staat Hanneke Steen, wethouder in Hengelo en op plek 11 Jouke Spoelstra, wethouder in Achtkarspelen. Waarnemend partijvoorzitter Mark Buck: “Met trots presenteren wij onze kandidatenlijst. Het CDA is een brede volkspartij en dat laat deze lijst met authentieke kandidaat-Kamerleden uit iedere regio duidelijk zien. Kandidaten uit en voor heel Nederland, met diverse achtergronden en expertises, en zes vrouwen in de top 10. Vol vertrouwen gaan wij bouwen aan een fatsoenlijk land.” Lijsttrekker Henri Bontenbal: “Met onze kandidatenlijst geven we ruimte aan een nieuwe generatie christendemocraten. Een lijst om trots op te zijn. Ervaring uit de Kamer en daarbuiten, en met vertegenwoordiging in alle regio’s is dit een #TeamCDA waarmee we met vertrouwen naar 22 november gaan. De komende maanden gaan we samen door heel Nederland om ons hoopvolle verhaal te vertellen.” Vervolgprocedure Een selectiecommissie o.l.v. Joris Steenkamp en Ank Bijleveld heeft in de afgelopen periode een advieslijst opgesteld. Deze advieslijst is in de verenigingsraad van 2 september vastgesteld. In het proces rond de vaststelling van de kandidatenlijst zijn de gemeentelijke afdelingen nu aan zet. Tussen 4 en 14 september houden zij hun algemene ledenvergadering waar de advieslijst in stemming wordt gebracht. De definitieve kandidatenlijst wordt vastgesteld op het verkiezingscongres op 23 september in Den Bosch. De advieslijst ziet er als volgt uit: 1. Henri Bontenbal (40), Rotterdam, Zuid-Holland 2. Eline Vedder (44), De Wolden, Drenthe 3. Derk Boswijk (34), Kockengen, Utrecht 4. Inge van Dijk (48), Gemert-Bakel, Noord-Brabant 5. Harmen Krul (29), Den Helder, Noord-Holland 6. Hilde Palland (43), Kampen, Overijssel 7. Bart van den Brink (44), Amersfoort, Utrecht 8. Marlou Absil (49), Peel en Maas, Limburg 9. Hanneke Steen (40), Hengelo, Overijssel 10. Anne Kuik (36), Ermelo, Gelderland 11. Jouke Spoelstra (33), Achtkarspelen, Friesland 12. Evert Jan Slootweg (54), Bennekom, Gelderland 13. Saïda Chaoui (47), Wateringen, Zuid-Holland 14. Jantine Zwinkels (33), Utrecht, Utrecht 15. Ralph Diederen (32), Beek, Limburg 16. Sarath Hamstra (36), Ermelo, Gelderland 17. Easther Houmes (27), Goes, Zeeland 18. Chantal van den Berg (46), Vijfhuizen, Noord-Holland 19. Jalt de Haan (32), Groningen, Groningen 20. Jenny Vermeer (55), Westland, Zuid-Holland 21. Liesbeth van der Heide (37), Leidschendam-Voorburg, Zuid-Holland 22. Johan Goos (64), Noordoostpolder, Flevoland 23. Paul Boogaard (53), Hoeksche Waard, Zuid-Holland 24. Wieke Goudzwaard-Wiersma (44), Leeuwarden, Friesland 25. René Segers (42), Rotterdam, Zuid-Holland 26. Arjen Kier van Gijssel (54), Berkelland, Gelderland 27. Lennard Goudriaan (47), Albrandswaard, Zuid-Holland 28. Marieke van der Spek (39), Vijfheerenlanden, Utrecht 29. Mart van Lagen (28), Enschede, Overijssel 30. Floris Out (26), Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland 31. Jacky Silos (42), Vlaardingen, Zuid-Holland 32. Yusuf Tuncer (33), Schiedam, Zuid-Holland 33. Chantal Broekhuis (48), Utrechtse Heuvelrug, Utrecht 34. Antoine van den Oever (47), Rotterdam, Zuid-Holland 35. Joba van den Berg (65), Utrecht, Utrecht 36. Antje Beers (20), Breda, Noord-Brabant 37. Delano van Luik (27), Nijmegen, Gelderland 38. Bart van Dekken (61), De Wolden, Drenthe 39. Stef Luijten (38), Bergeijk, Noord-Brabant 40. Harma Dost (50), Het Hogeland, Groningen 41. Frank Buijs (49), Veenendaal, Utrecht 42. Laura van de Giessen (28), Zwolle, Overijssel 43. Nahid Aoulad Bouchta (40), Uithoorn, Noord-Holland 44. Dani Bracke (25), Hulst, Zeeland 45. Jan Joosten (52), Eindhoven, Noord-Brabant 46. Pien Meppelink (42), Zuidplas, Zuid-Holland 47. Robert van Dijk (55), Maasdriel, Gelderland 48. Franko van Lankvelt (53), Maashorst, Noord-Brabant 49. Lody van de Kamp (75), Amsterdam, Noord-Holland

Simone Boogaard verlaat de gemeenteraad van Waterland

CDA CDA Waterland 11-01-2023 18:35

Raadslid Simone Boogaard van het CDA Waterland dient per 26 januari 2023 haar ontslag in als raadslid voor de gemeenteraad van Waterland. Simone Boogaard: ‘Met pijn in mijn hart moet ik helaas afscheid nemen, het raadswerk is niet meer te combineren met het thuisfront en mijn baan’. Sinds 11 maart 2010 is Boogaard actief voor het CDA in de gemeenteraad in Waterland, eerst als duo-raadslid en vanaf 5 oktober 2017 als raadslid en fractievoorzitter. Het stokje als fractievoorzitter gaf zij in de zomer van 2021 over aan Bert Enderink. Boogaard was ook intensief betrokken bij de college-onderhandelingen van 2014 en 2018. Boogaard: ‘Het waren met name de laatste jaren bewogen jaren, COVID, een cultuurtraject, discussies over mondkapjes en digitaal vergaderen. Dat heeft mij er nooit van weerhouden om met het raadswerk door te gaan, al was het soms taai. Ik vind het mooi om mij in te zetten voor mijn leefomgeving en ben maatschappelijk betrokken’. Boogaard: ‘In januari 2021 startte ik met een nieuwe directiefunctie in Leiden. In het begin, midden in de COVID-tijd, leek de baan nog wel te combineren met het raadswerk. Het laatste jaar vinden er steeds meer bijeenkomsten, zowel voor het werk als voor de raad, weer fysiek plaats. Dat betekent veel reizen en veel avonden weg. Dit is niet meer te combineren met mijn thuisfront en mijn werk. Ik moet dus prioriteiten stellen. En dat druist eigenlijk in tegen mijn overtuiging, dat ik vind dat een ieder volksvertegenwoordiger moet kunnen zijn. De huisvrouw, pensionado, student, ondernemer, monteur en de directeur. Dat lijkt echter een illusie. Het raadswerk kost veel tijd en dat hebben sommige mensen domweg niet, hoeveel prioriteiten je ook stelt. Dat vind ik nog wel een punt voor de toekomst van de democratie. Hoe zorg je voor een goede afspiegeling van de bevolking binnen je raad?’ Fractievoorzitter Bert Enderink is kort maar krachtig in zijn reactie: ‘Natuurlijk respecteer haar besluit, maar met het vertrek van Simone verliezen we brede kennis en ervaring in het raadswerk, een groot verlies voor onze CDA-fractie.’ Simone Boogaard neemt op donderdag 26 januari 2023 afscheid van de raad. Het CDA Waterland buigt zich nog over de opvolging.

Twee maanden wethouder

VVD VVD Waterland 06-09-2022 01:39

Op 7-7-2022, ongeveer aan het begin van het reces, ben ik gestart als wethouder financiën, economie, toerisme, werk en inkomen en sport en onderwijs voor de VVD Waterland. Voor veel mensen de tijd van vakantie maar niet voor het team van financiën. Zij waren hard aan het werk met het opstellen van de begroting 2023 en de najaarsnota, waarbij VVD Waterland het erg belangrijk vindt dat deze sluitend zijn. Ondanks de asiel-, energie- en stikstofcrisis is dat gelukt. Tevens bieden deze crises tegelijkertijd ook mogelijkheden. Iedereen is er nu wel van overtuigd dat er meer geld moet naar de bemiddeling van bijvoorbeeld statushouders, naar ondersteuning van bewoners die de energierekening niet meer kunnen opbrengen of naar ondersteuning van het MKB inclusief de boeren. Dit najaar komt ook het advies over de haven, gaan we in overleg met ondernemers en sportverenigingen en komt er weer een contactfunctionaris voor het bedrijfsleven. Kortom de eerste 2 maanden waren leerzaam.

Roland Wolters

Volledige tekst coalitieakkoord 2022 “Waterland: Vrij. Sociaal. Groen.”

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk Waterland 27-06-2022 18:45

Na een periode van goede en pittige onderhandeling presenteren de lokale partij WaterlandNatuurlijk, GroenLinks, VVD en PvdA het coalitieakkoord 2022-2026. Wij hebben ons best gedaan om elkaar te vinden en om gezamenlijk een nieuwe bestuurscultuur neer te zetten. Zo’n nieuwe bestuurscultuur is een raadsbrede wens. Minder dichtgetimmerde afspraken die te vaak via de lijn van oppositie-coalitie verliepen. Meer ruimte voor debat en het herkenbaar laten horen van het eigen partijstandpunt. Wij hechten waarde aan en zetten in op een constructieve samenwerking tussen alle partijen in onze gemeenteraad.

Verdere verbetering bestuurscultuur

Om de gewenste verbetering van de bestuurscultuur verder te verankeren hebben wij bovendien de volgende afspraken gemaakt:

De fysieke, digitale en telefonische bereikbaarheid van de gemeente voor inwoners wordt verbeterd. Dit doen wij door het ijken van de openstelling van het gemeentehuis, betere telefonische bereikbaarheid, vlotte respons op mail en signalen via de gemeentesite en met een wekelijks inloopspreekuur van de leden van het college van burgemeester en wethouders en het versterken van de externe oriëntatie van de ambtelijke organisatie.

Burgerparticipatie staat hoog in het vaandel waarbij wij zorgen voor een gedegen verwachtingsmanagement over de reikwijdte daarvan. Wij hechten waarde aan benutting van kennis en kunde onder de inwoners met beeldvormingsgesprekken en expertmeetings.

Wij zien af van inhoudelijke coalitie-overleggen over andere onderwerpen dan die welke in dit akkoord zijn benoemd.

Er wordt een werkgroep van de raad ingesteld met een adviserende rol voor het college, die zich buigt over de mogelijkheden van een bestuursakkoord en/of een raadsakkoord in de komende jaren, over quick wins in de omgang tussen college en raad en over do’s en don’ts in de raadscultuur. Deze werkgroep rapporteert uiterlijk in het eerste kwartaal van 2023 voor het eerst aan de raad, over de quick wins.

Sociaal domein

De afgelopen bestuursperiode heeft het sociaal domein vooral in het teken gestaan van het ‘financieel op orde brengen’. In de komende vier jaren kan de inhoud weer meer centraal gesteld worden. Dat betekent overigens niet dat daarmee de financiële risico’s van de baan zijn. De open einde financiering, het onzekere rijksbeleid en onvoorzienbare lokale omstandigheden zullen ook de komende periode ervoor zorgen dat het sociaal domein binnen de gemeentebegroting de meest onzekere begrotingspost is. Mochten hierdoor financiële problemen ontstaan, dan zullen binnen de gehele gemeentebegroting hiervoor oplossingen gevonden moeten worden.

De ‘sociale’ uitvoering van het sociaal domein van de afgelopen jaren zetten we voort. Het recht op zorg en inkomen blijft onverminderd van kracht. De inwoners van onze gemeente die ondersteuning nodig hebben om volwaardig te kunnen participeren in onze samenleving, kunnen op ons rekenen. Immers, iedereen verdient het om mee te doen in de samenleving.

Preventief beleid en het verbeteren van de (gemeentelijke) dienstverlening staan daarbij centraal. Ook in het sociaal domein is voorkomen beter dan genezen. Het preventief beleid zal daarom meer aandacht krijgen. In de voorjaarsnota is reeds extra geld opgenomen voor het jongerenwerk en het sociaal maatschappelijk werk op scholen.

De verbetering van de (gemeentelijke) dienstverlening kent vele facetten. De doorontwikkeling van het jeugdteam, het opzetten van een sociaal wijkteam en (onderzoek naar) het afschaffen van de gesloten jeugdzorg maken daar een belangrijk onderdeel van uit.

Het prioriteit geven aan meer preventief beleid en het verbeteren van de (gemeentelijke) dienstverlening zal ook een financiële consequentie hebben. In de komende bestuursperiode zullen hiertoe specifieke voorstellen worden ontwikkeld. Elk voorstel wordt per geval bezien en beoordeeld, met name in het licht van de (totale) financiële positie van de gemeentebegroting.

De positie van de dorpshuizen en de relatie met ‘De Bolder’ vergt een nadere oriëntatie. Meer samenwerking is nodig om ook in de kernen buiten Monnickendam tot een volwaardig sociaal-cultureel werk te kunnen komen en om tot een oplossing te kunnen komen voor de financiële problematiek van een aantal dorpshuizen.

In deze bestuursperiode bekijken we de mogelijkheden om de bibliotheek te transformeren van een klassieke bibliotheek naar een bibliotheek met een brede maatschappelijke functie, waar ook media, programmering, events en online cursusaanbod een plek krijgen. Dit geeft de jongeren en kleine ondernemingen/zzp’ers meer plek en aansluiting op 21e eeuwse digitale samenwerking.

Wonen

De huidige woningnood gaan we fors aanpakken. Het vorige college heeft reeds plannen gemaakt voor de bouw van ongeveer 1300 woningen. Wij willen dit aantal verhogen naar 2000.

De betaalbaarheid van de nieuwe woningen dient op voorhand gewaarborgd te zijn. Woningen dienen betaalbaar te zijn voor lagere en middeninkomens. Daarom wijzigen wij de huidige verdeling 30:10:60 (30% sociale koop/huur, 10% sociale huur/koop plus en 60% vrije sector) in 30:30:40 (30% sociale huur, 30% betaalbare koop en middenhuur en 40% vrije sector). Met deze wijziging in percentages en de omschrijving van de drie segmenten sluiten we aan bij de ontwikkeling in veel andere (omliggende) gemeenten en spelen we tevens in op nieuwe wet- en regelgeving vanuit ‘Den Haag’. We gaan specifiek bouwen voor ouderen en jongeren. Voor de ouderen worden alternatieve woonvormen, zoals thuishuizen, woonzorgcomplexen en knarrenhoffen, gestimuleerd en worden pre-mantelzorgwoningen mogelijk gemaakt om doorstroom op de woningmarkt te bevorderen. Geholpen door overleg met de woningcorporaties en in het kader van de op te stellen woonzorgvisie wijzen we hier specifieke locaties voor aan.

Naast de structurele bouw van 2000 woningen gaan wij ook de mogelijkheden verkennen voor tijdelijke woningen. Daarvoor gaan wij op zoek naar locaties die 5, 10 tot 15 jaar hiervoor beschikbaar zijn, bijvoorbeeld in afwachting van structurele bouw op die locaties.

Bouwen vindt in principe plaats binnen bestaand bebouwd gebied, gebeurt zo veel mogelijk circulair en benut optimaal de kansen om de biodiversiteit te verhogen. De verdere planvorming voor woningbouw bij sporthal ‘t Spil en vernieuwing van winkelcentrum ‘t Spil krijgt prioriteit.

Er zijn twee woningbouwlocaties aan de rand van bestaand bebouwd gebied waaraan we constructief willen meewerken. Dat betreft plan Ilpenstein in Ilpendam, waarbij we de informatie die de raad van de initiatiefnemers kreeg (bouwen voor jongeren en ouderen) betrekken. Ontsluiting en bereikbaarheid zijn daarbij doorslaggevende factoren. Daarnaast zal het plan Overleek (een plan voor enkele woningen nabij Stolp 19) worden aangeboden aan de stuurgroep van de pilot Waterlands Wonen.

Energie en klimaat

De energievoorziening staat onder druk, zowel door de hogere prijzen als door de wereldwijde omschakeling van fossiele naar hernieuwbare energie. Ook voor inwoners van Waterland zal dit op termijn een omslag worden. Om hen daarbij te helpen en energiearmoede te voorkomen, zetten wij het huidige beleid voort. We onderzoeken in navolging van de al gemaakte afspraken in de Regionale Energie Strategie plekken waar we energie op kunnen wekken. De besluitvorming over eventuele uitbreiding van windenergie is een vrije kwestie. VVD en WaterlandNatuurlijk zijn er tegen. GroenLinks en PvdA zijn er voorstanders van.

We ondersteunen inwoners die initiatieven hebben om hun huis, straat of wijk gasloos te maken, zowel financieel als praktisch. Daarbij hebben we extra aandacht voor de complexiteit van de verduurzaming van monumentale panden.

We passen de welstandsnota aan, zodat er ook in beschermd stads- en dorpsgezicht meer mogelijkheden komen voor verduurzaming en modern onderhoud. We zetten in op isolatie van woningen, want energie die je niet gebruikt hoef je niet op te wekken. Dat doen we door middel van het opbouwen en benutten van een structureel duurzaamheidsfonds, afhankelijk van rijksgelden. Uit de financiële paragraaf blijkt dat we in afwachting daarvan de inzet van incidentele middelen voortzetten. Met woningbouwcorporaties maken wij afspraken over het isoleren en gasloos maken van woningen. Bovendien verkleint de gemeente haar eigen voetafdruk, door maatschappelijk verantwoord in te kopen.

Het klimaat verandert en daar moeten we rekening mee houden, willen we onze huizen droog houden en ervoor zorgen dat er voor onze inwoners voldoende koelteplekken zijn. De gemeente is daarvoor verantwoordelijk bij de inrichting van de openbare ruimte en heeft een voorbeeldfunctie. Daarom zorgen we dat de gebouwde omgeving daarop ingericht is door het planten van bomen, ontstening en het in stand houden van en waar mogelijk uitbreiden van het groen. Dat laatste is ook nodig om de terugloop van insecten te voorkomen. Om dit te bereiken verhogen we het budget voor het groenonderhoud.

Milieustraat

Er komt een haalbaarheidsonderzoek naar een milieustraat op de daarvoor eerder benoemde plek in Katwoude. Voor vestiging van een milieustraat aldaar is aanpassing nodig van het geldende bestemmingsplan en tijdige opzegging van de daar geldende huurovereenkomst. Wij hebben afgesproken de eerder door de raad aangenomen motie uit te voeren en het benodigde ontwerp-bestemmingsplan tot stand te brengen. Daarnaast dragen we zorg voor bewaking van de opzegtermijn van de huurovereenkomst.

In het haalbaarheidsonderzoek wordt de locatie Katwoude vergeleken met de locatie in de Purmer. Dit onderzoek richt zich op:

– Kosten: het in kaart brengen van de kosten voor inwoners en gemeente en dekking daarvan;

– Dienstverlening en serviceniveau: onder andere wachttijden en openingstijden;

– Het realiseren van een volwaardige milieustraat die alle afvalsoorten kan verwerken;

– Verkeerssituatie: verkeersveiligheid en aanrijtijden vanuit alle kernen;

– Beeldkwaliteit: passend binnen het huidige beelkwaliteitsplan;

– Mogelijkheden voor circulair centrum: bijv. tweede leven voor ingeleverde tafels/stoelen.

Het definitieve besluit tot vestiging van een milieustraat hangt af van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek.

Ondertussen vindt uitbreiding plaats van de dienstverlening door in elke kern van Waterland te starten met een vast punt om groenafval te brengen en een mobiel punt dat eens per maand bijzondere afvalsoorten ophaalt zoals klein chemisch afval en kleine huishoudelijke apparaten.

Verkeer

Verkeersveiligheid, beperken van zwaar verkeer, beperken van sluipverkeer en verkleinen van parkeerproblematiek in Waterland vormen een prioriteit. Daarvoor wordt geld uitgetrokken om de uitkomsten van gesprekken met inwoners en ondernemers zo veel mogelijk recht te doen. Het zal er ook om gaan snelheid van het verkeer in de kernen te beperken.

Openbare ruimte

Het netjes houden van de openbare ruimte krijgt meer accent. Dat betreft bijvoorbeeld het meer rollator- en rolstoelvriendelijk maken van de voetpaden en trottoirs, groenonderhoud in de kernen, maaibeleid en opruimen van plantengroei waar die niet hoort.

Sport en sporthal

De gemeente neemt de verantwoordelijkheid om sport toegankelijk te houden voor alle lagen uit de maatschappij.

Het sport- en preventieakkoord gaan we voortzetten en voortvarend uitvoeren. Ook via samenwerkingsvormen met de verenigingen. Onder andere door het voortzetten van de sportpas en het stimuleren van multifunctioneel gebruik van sportvoorzieningen en een gezonde leefstijl in sportkantines.

We bouwen een duurzame sporthal in Monnickendam die voldoet aan de normen die er zijn voor het spelen van volwaardige competities in verschillende sportdisciplines en die toegankelijk is voor alle Waterlanders. Bij de vormgeving van de ontwikkeling worden de bewoners betrokken. De ontsluiting richting de sporthal zal gebeuren via de Pierebaan. De VVD behoudt zich het recht voor om tegen de locatie Marijkeveld te stemmen.

Samenwerking

De gemeente Waterland werkt uiteraard met anderen samen om haar taken te kunnen vervullen. Daarbij wordt kritisch gekeken naar het samenwerkingsbeleid en wel op grond van de volgende criteria: direct en daadwerkelijk belang voor de inwoners van Waterland, baten en lasten, eigen draagkracht en efficiency. Over reservevorming bij gemeenschappelijke regelingen stelt de gemeente zich terughoudend op, met erkenning van het feit dat voor de verschillende regelingen maatwerk nodig is.

Financiën

De gemeente Waterland zorgt voor een sluitende begroting en een degelijke financiële discipline. Zo worden nieuwe of aanvullende taken alleen opgepakt, als de financiële dekking voldoende duidelijk is.

De gemeentelijke belastingen als OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing stijgen maximaal met de inflatie. Buiten wat in dit akkoord wordt benoemd worden overhevelingen naar latere jaren kritisch bezien, nu het wenselijk is om de reservepositie van de gemeente te verbeteren.

Ondanks de gunstige effecten van de herverdeling van het gemeentefonds voor Waterland blijft de financiële positie van onze gemeente punt van zorg. Wij achten het daarom ook onverantwoord om in dit akkoord extra structurele uitgaven op te nemen. Hierop is 1 uitzondering van toepassing. Voor het beheer van de openbare ruimte/groenonderhoud kiezen wij voor een verhoging van het structurele budget met 100.000 euro per jaar.

Wel achten wij het wenselijk en verantwoord om incidentele middelen in te zetten. De meerjarenbegroting biedt hiervoor voldoende mogelijkheden. Dit betreft onze ambities voor het doorgaan met een duurzaamheidsfonds en het uitvoeren van oplossingen inzake de verkeersproblematiek in onze kernen. De exacte plannen hiervoor worden later uitgewerkt. Voor de invulling van het duurzaamheidsfonds zal worden afgestemd met de (financiering van de) landelijke plannen. En voor de verkeersproblematiek zijn de voorstellen vanuit de inwoners van de diverse kernen van belang. Definitieve bedragen noemen is daarom om dit moment niet mogelijk. Wel reserveren wij op voorhand 400.000 euro voor het duurzaamheidsfonds en 400.000 euro voor de verkeersproblematiek.

CDA WATERLAND PRESENTEERT ACHT SPEERPUNTEN VOOR MARKEN 2022-2026

CDA CDA Waterland 13-03-2022 16:21

Voor de bestuursperiode 2022-2026 heeft het CDA Waterland acht speerpunten voor Marken vastgesteld. Deze acht punten vormen de kern van de inzet van de vertegenwoordigers van het CDA Waterland voor Marken. Woningbouw sportcomplex Marken. Op initiatief van het CDA Waterland is het plan voor de realisatie van 100 woningen op twee nieuwe werven in gang gezet. Wij willen als CDA Waterland dat na de vaststelling van het bestemmingsplan alles op alles gezet blijft worden op een snelle realisatie. Voor de leefbaarheid, het behoud van voorzieningen en het tegengaan van de vergrijzing is woningbouw op Marken dringend noodzakelijk. Woningbouw Westerstraat. Het CDA Waterland wil realisatie van de bouw van woningen voor Marker jongeren in de Westerstraat op Marken, mits hiervoor voldoende draagvlak is. Toekomst jongerenwoningen Hoogkamplaan. Het CDA Waterland wil op deze locatie de realisatie van woningbouw, waarin plaats is voor Marker jongeren, in combinatie met woningen voor andere doelgroepen en maatschappelijke voorzieningen. Mee koppelen met de versterking van de Omringdijk. Het CDA Waterland zet in op benutten van kansen om gekoppeld aan de dijkversterking van de Omringdijk Marken de aanleg of verbetering van bijvoorbeeld recreatieve voorzieningen tot stand te brengen. Het CDA Waterland wil dat de gemeente de door de stichting Eilandraad uitgebrachte Toekomstvisie Marken 2021-2025 meeneemt in het beleid voor Marken. Het CDA Waterland ondersteunt het Zorgplan Marken van de Eilandraad en zal soortgelijke plannen in andere kernen ook ondersteunen. Onderhoud openbare ruimte. Het CDA Waterland maakt zich ook op Marken sterk voor een goed en adequaat onderhoud van het openbaar groen en de openbare buitenruimte. Wij vinden dat het beleid en de uitvoering dringend moeten worden aangepast en zijn bereid hier budget voor vrij te maken. Overlast toerisme. In samenwerking met de stichting Eilandraad is een convenant gesloten met verschillende marktpartijen om overlast van groepen toeristen tegen te gaan. Het CDA Waterland heeft de aanzet hiervoor gegeven.

Kieslijst & verkiezingsprogramma 2022-2026

CDA CDA Waterland 02-02-2022 18:29

De leden van het CDA in de gemeente Waterland hebben de kieslijst en het verkiezingsprogramma 2022-2026 unaniem vastgesteld. De kieslijst, waarop 29 kandidaten staan, weerspiegelt de brede maatschappelijke inzet, kennis en betrokkenheid van de kandidaten van het CDA Waterland. De eerste 10 kandidaten zijn: 1. Bert Enderink Monnickendam 2. Jacob van Altena Marken 3. Simone Boogaard Monnickendam 4. Nico Oussoren Monnickendam 5. Jelle Kaars Marken 6. Simon Verbeek Monnickendam 7. Jeroen Brenninkmeijer Zuiderwoude 8. Kees Terra Overleek 9. Marten van Altena Marken 10. Ivo Kielenstijn Ilpendam Het CDA kiest voor een gemeenschap, waarin de zorg voor elkaar het fundament is. We dragen samen de verantwoordelijkheid voor een rechtvaardige samenleving, waarin iedereen meedoet en ieder mens telt. Het CDA Waterland zet in op samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid. We moedigen het nemen van verantwoordelijikheid aan en gaan uit van vertrouwen in elkaar. De afgelopen vier jaar heeft het CDA in Waterland verantwoordelijkheid genomen en samen met coalitiepartners belangrijke resultaten bereikt. Zo heeft het CDA Waterland het voortouw genomen bij het realiseren van woningen. Dat willen we de komende vier jaar voortzetten. Het verkiezingsprogramma CDA Waterland 2022-2026 heeft daarom als motto ‘Samen bouwen aan Waterland’. Samen bouwen aan de Waterlandse samenleving, meer woningen, adequate voorzieningen. Kortom, een goed functionerende zelfstandige gemeente waarin het fijn wonen is. In het programma is de visie en inzet van het CDA Waterland voor de periode 2022-2026 verwoord en zijn onze speerpunten benoemd. Onder andere: De bouw van woningen voor starters, senioren en mensen met een middeninkomen. Behoud van voorzieningen, zoals de dorpshuizen, de sportaccommodaties, de Bolder en steun voor culturele activiteiten en het vitale verenigingsleven. Meer geld voor beter onderhoud van de openbare ruimte. Een degelijk financieel beleid. Aanpak van overlast door te snel rijdend verkeer en zwaar verkeer. Binnenkort is het complete verkiezingsprogramma te lezen op deze website.

CDA WATERLAND POSITIEF OVER BOUWPLAN NOORDEINDE 80-86 IN MONNICKENDAM

CDA CDA Waterland 04-12-2021 09:51

De voormalige garage Steur in het Noordeinde van Monnickendam staat al meer dan 10 jaar leeg. Uiteindelijk kocht SKA-projectmanagement uit Landsmeer de garage. Deze ontwikkelaar had eerst het plan om 12 woonappartementen te bouwen met maar liefst 3 woonlagen plus een kap. Het CDA Waterland heeft zich vanaf het begin in en buiten de gemeenteraad van Waterland sterk gemaakt tegen een te hoge bebouwing op deze plek. Nadat ook omwonenden deze mening inbrachten is het plan verlaagd naar 6 appartementen in het Noordeinde in 2 lagen met een kap en 4 sociale huurappartementen in de Moordsteeg in 1 bouwlaag met een kap. Parkeren zal op eigen terrein plaatsvinden. In juni 2021 heeft de gemeenteraad het ontwerpbestemmingsplan Monnickendam Noordeinde 80-86 vastgesteld. Tegen het ontwerp zijn geen bezwaren ingediend. Op 16 december 2021 ligt het definitieve bestemmingsplan in de raad ter besluitvorming voor. De fractie van het CDA Waterland vindt de invulling passend en stemt van harte in met het huidige plan voor de invulling van Noordeinde 80-86. Met de realisatie van het plan wordt de woonfunctie in het Noordeinde versterkt. Naast de 6 koopappartementen voorzien de 4 sociale huurwoningen in een dringende behoefte.

Nieuwe fractievoorzitter

CDA CDA Waterland 03-09-2021 12:00

Bert Enderink nieuwe fractievoorzitter CDA Waterland Bert Enderink is met ingang van 2 september 2021 de nieuwe fractievoorzitter van het CDA Waterland. Hij volgt hiermee Simone Boogaard op. Bert is geen onbekende. Hij is al lang betrokken bij het CDA. Sinds 2018 als raadslid. Simone Boogaard blijft het CDA Waterland vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Boogaard: ‘De combinatie van fractievoorzitterschap en een fulltime baan is veeleisend. Ik heb het vier jaar met veel plezier gedaan en blijf dan ook graag onderdeel van deze gemotiveerde fractie. In Bert hebben we een waardige opvolger gevonden.’ Hij heeft uitgebreide ervaring in het lokaal bestuur met veel kennis en ervaring in de ruimtelijke ordening en binnen het sociaal domein. Enderink: ‘Ik heb veel zin in deze rol, het is een mooie verantwoordelijkheid de grootste raadsfractie van Waterland te leiden. Ik ga daar mijn schouders onder zetten en bedank Simone voor haar grote inzet. Ik ben ook heel blij dat zij lid van onze fractie blijft.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.