Nieuws van politieke partijen in Weststellingwerf inzichtelijk

155 documenten

Toeslagen verhoogd!

Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Weststellingwerf 13-03-2024 13:03

Inkomentoeslag langdurig bijstandsgerechtigden verhoogd

In de raadsvergadering van 4 maart 2024 werd het voorstel van het college om de toeslag voor inwoners die drie jaar of langer een inkomen op bijstandsniveau ontvangen te verhogen positief ontvangen.

Tot nu toe kon deze groep inwoners jaarlijks op aanvraag een extra bedrag van € 250 tegemoet zien. Nu is dit verhoogd naar € 400 voor alleenstaanden en € 450 voor alleenstaande ouders of gehuwden (of daarmee gelijkgesteld). Mensen die in het vorig jaar de toeslag ook kregen, waarvan de situatie niet is gewijzigd hoeven dit niet meer aan te vragen, maar krijgen deze automatisch toegekend.

Hiermee is deze toeslag meer in lijn met de hoogte van de toeslagen in de Provincie waar we eerst op achterliepen.

SDW vindt het een goede ontwikkeling dat men dit niet elk jaar opnieuw hoeft aan te vragen, omdat al die verschillende regelingen al ingewikkeld genoeg zijn.

Wethouder Den Hartigh geeft aan dat alle informatie over de verschillende regelingen is terug te vinden in de gemeentegids “Geldwijzer”. Als je wilt weten of je recht hebt op deze of een andere regeling dan kan je dit in deze gids terugvinden.  Je kunt de gids afhalen bij het Gebiedsteam. Het Gebiedsteam kan je ook helpen met aanvragen van deze of overige regelingen. Daarnaast kan je de regelingen ook vinden op de site van de gemeente: https://www.weststellingwerf.nl/gids-geldwijzer

Invoering Diftar+ in 2025

Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Weststellingwerf 02-02-2024 13:25

Het doel is om geen afval meer te verbranden maar als grondstof opnieuw te gebruiken. Ons

restafval bestaat nu nog voor een groot deel uit herbruikbare grondstoffen. Zoals etensresten, groente-, fruit-en tuinafval (GFT), papier en glas. Dit hoort daar niet thuis. Door deze grondstoffen beter te scheiden, vermindert de hoeveelheid restafval en daarom is besloten om diftar+ in te voeren.

Diftar+ helpt om de hoeveelheid restafval te verminderen. Dat is nodig omdat nog veel restafval wordt

verbrand. Het verbranden van restafval is slecht voor het milieu. Daarnaast blijven de kosten voor het

verbranden maar stijgen door de verbrandingsbelasting. Als de gemeente geen maatregelen tegen de

hoeveelheid restafval neemt, wordt het verwerken van afval duurder voor iedereen. Onder invloed van o.a. de huidige marktontwikkelingen nemen de kosten voor afval hoe dan ook aanzienlijk toe. Met diftar+ heb je zélf invloed op hoeveel je betaalt voor je afval. Je betaalt niet langer één vast bedrag. Je betaalt met diftar+ namelijk een lager vast basisbedrag én een variabel tarief per kilo restafval die je aanbiedt. Hoe minder afval je hebt, hoe minder je dus betaalt.

1 januari 2025 wordt gestart met deze nieuwe manier van afvalinzameling en verwerking. Het eerste jaar zal voor de inwoners een proefjaar zijn, waarbij men kan ervaren hoe men invloed heeft op de prijs. Tot nu toe bungelde Weststellingwerf onderaan het lijstje van scheiding van afval en zorgden we voor 200kg restafval per jaar per inwoner. Heerenveen, een gemeente waar Diftar is ingevoerd, biedt nauwelijks meer dan 100 kg per inwoner per jaar aan. Het principe is de vervuiler betaalt. Dus hoe meer restafval je aanbiedt, hoe meer het kost. Dit is niet alleen sociaal, maar ook duurzaam. Hiervoor geldt meestal de 80-20 regel, dat dit voor 80% inderdaad zo het geval is, maar er ook een groep is die de voordelen niet ervaart. In de loop van het jaar zal bekeken worden hoe die groep eruit ziet en op welke wijze er compensatiemaatregelen getroffen kunnen worden.

SDW

Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Weststellingwerf 16-12-2023 12:55

Wat als….

…..we samen zoeken naar oplossingen voor problemen of ideeën die er in de wijk, straat, buurt of omgeving leven…?

SAMEN DOEN WE MEER

Wat als…..

…..je als inwoner betaalbaar kunt wonen en wij ons inzetten voor de woningbehoefte van starters en senioren, zoals Tiny houses, ruilwoningen en woon/werkwoningen…?

….we de knelpunten in het verkeer echt gaan oplossen…?

…..er meer en beter gehandhaafd wordt…?

…..we mensen met een beperking net zo serieus nemen als ieder ander…?

Wat als…..

….we de komende jaren echt veel minder afval gaan produceren…?

….we onze mooie natuur beschermen, zodat we deze door kunnen geven aan de  volgende generaties…?

….we een bijdrage kunnen leveren aan het tegengaan van ammoniak uitstoot en ziektes door megastallen…?

….we de wateroverlast kunnen beperken door vergroening en onverharde bermen en tuinen en daarmee de biodiversiteit kunnen versterken…?

Wat als…..

…. je eenvoudig en begrijpelijk maatschappelijke of financiële ondersteuning  kunt aanvragen voor ouderenzorg, mantelzorg, huishoudelijke hulp e.a….?

….er meer aandacht wordt besteed aan het dierenwelzijn, zoals bijvoorbeeld  opvang voor gevonden (huis)dieren binnen de Gemeente…?

.… er een eigentijds jongerencentrum komt met moderne activiteiten…?

…..de  subsidie aan sportverenigingen voor jeugdleden wordt verhoogd…?

kijk voor meer informatie op de pagina: VERKIEZINGSPROGRAMMA

Antwoorden college op vragen SDW over WMO.

Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Weststellingwerf 11-12-2023 21:38

Beste mevrouw Krol – de Jong,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen ex artikel 31 van het Regelement van Orde over ‘uitvoering van de Wmo’ d.d. 17-10-2023.

Voor het verkrijgen van een indicatie worden soms inwoners doorgestuurd naar een fysiotherapeut om inzicht te krijgen in wat men wel of niet zelf nog kan.

Dit betreft steeds meer mensen op hoge leeftijd. Hieraan zijn kosten verbonden.

Natuurlijk is het goed om te kijken naar de zelfredzaamheid van inwoners, maar waar ligt hier de grens? Vraag: Kunt u ons nader informeren over de criteria die hierbij worden gehanteerd?

Antwoord:

Als een inwoner een nieuwe vraag indient voor huishoudelijke hulp, een scootmobiel, een driewielfiets of een traplift wordt hij/zij aangemeld bij Powerful Ageing (PA). De beoordeling van de specialist (fysiotherapeut) wordt gebruikt in het onderzoek, om zo tot de best mogelijke oplossing van de hulpvraag te komen. Powerful Ageing heeft als doel om krachtig oud te worden, zo optimaal mogelijk fysiek te functioneren en het verhogen van kwaliteit van leven.

Het is niet meer voor iedereen haalbaar om aan PA mee te doen. Om een goede selectie te maken, gebruiken wij bij de toegang exclusie criteria. Een inwoner moet bijvoorbeeld ouder dan 60 jaar zijn. Als een inwoner een acute aandoening heeft, revalideert, in de terminale fase van een aandoening zit of een centraal neurologische aandoening heeft wordt hij/zij uitgesloten. Het is ook van belang dat de inwoner veilig kan sporten in een groep. Daarna beoordeelt Powerful Ageing of iemand deel kan nemen aan de interventie zelf. Het advies van de Powerful Ageing specialist laat zien wat iemand nog wel kan en op welke vlakken zelfredzaamheid nog wel mogelijk is. Tenslotte blijft de deelname aan PA vrijwillig.

Als men als gevolg van een lichamelijke aandoening moet revalideren voor men naar huis kan is het fijn als er bij thuiskomst reeds de nodige aanpassingen zijn gedaan. In de praktijk kunnen die aanpassingen pas worden aangevraagd/gedaan als men weer thuis is. Dit betekent dat men eerst thuis andere maatregelen moet treffen alvorens er bijvoorbeeld een traplift wordt toegekend.

Vraag: Is het mogelijk om hierbij anticiperen op te treden?

Antwoord:

Vaak wordt gedurende of aan het eind van een revalidatie periode pas duidelijk welke beperkingen blijvend en langdurig zijn. Of waar nog verbetering mogelijk is door revalidatie. Vanuit de Wmo moeten wij zorgvuldig onderzoek doen naar de situatie van de inwoner. Hier hebben wij zes weken de tijd voor. Het is namelijk van belang om goed vast te stellen dat wij een passende oplossing bieden die het herstel niet tegen werkt. Soms kan uiteindelijk ook blijken dat er iets anders nodig is, dan bijvoorbeeld een traplift. Dit kan gedurende een revalidatie traject niet altijd goed vastgesteld worden. Uiteraard proberen wij zo snel en goed mogelijk op vragen in te spelen en denken wij mee in de situatie van de inwoner.

Tenslotte is het vaak zo dat cliënten gedurende de revalidatie en kort daarna nog recht hebben op hulpmiddelen uit de Zorgverzekeringswet. Als deze periode om is en blijkt dat er nog steeds een noodzaak is voor ondersteuning, kan een voorziening op grond van de Wmo verstrekt worden.

Er is een mogelijkheid om vervoer van en naar een ziekenhuis of andere locaties te regelen met de Griffioen bus. Men kan hiervan alleen gebruik maken als men hier lid van wordt voor een tientje per jaar. De kosten voor vervoer komen hier nog overheen. Het is goedkoper dan een gewone taxi, maar niet gratis.

Een rit van Wolvega naar het ziekenhuis in Meppel kost ongeveer 60 euro.

Als men bij het loket een aanvraag doet voor taxivergoeding wordt men doorgestuurd naar de Griffioen bus. In de Gemeente Heerenveen kan men gebruik maken van een zgn. taxikaart. Hiermee kan men gebruik maken van de reguliere taxidiensten tegen een gereduceerd tarief met een maximum aantal kilometers. Vraag: Kunt u ons nader informeren over wijze waarop dit in Weststellingwerf geregeld wordt?

Antwoord:

Net als bij andere maatwerkvoorzieningen doen wij bij een vervoersbehoefte onderzoek naar de situatie van de inwoner. Eerst wordt gekeken naar wat iemand zelf nog kan, op eigen kracht. Is iemand bijvoorbeeld nog in staat om zelfstandig met het OV te gaan? Daarna wordt onderzocht in hoeverre het sociale netwerk en de omgeving iets kunnen betekenen. Als dit niet voldoende blijkt te zijn verwijzen wij eerst naar voorliggende voorzieningen zoals taxivervoer via de Zorgverzekeringswet, de Griffioenbus of de Buurtauto in Noordwolde. In sommige gevallen bieden ook voorliggende voorzieningen niet de uitkomst en indiceren wij Wmo taxi vervoer. Hiervoor hebben wij twee kilometerpakketten (750 en 1750 km per jaar). Afhankelijk van de vervoersbehoefte kan het kleine of het grote pakket geïndiceerd worden.

Daarnaast hebben wij Valys voor bovenregionaal vervoer waar inwoners naar verwezen worden. In sommige gevallen liggen ziekenhuizen verder weg (meer dan 25 kilometer rondom de woonplek). Dan is er ook de mogelijkheid om van Valys gebruik te maken

Kunt u ons nader informeren over hoe strict de WMO verordeningen gevolgd worden?

Kunt u ons nader informeren over de frequentie waarbij een maatwerkvoorziening wordt getroffen?

Antwoord 4a:

In de uitvoering nemen wij altijd de inwoner en zijn/haar situatie als uitgangspunt. De Wmo 2015 is een raamwet die richting geeft aan ons werk. Hierin staat bijvoorbeeld dat wij moeten kijken naar de persoon, zijn/haar mogelijkheden en wensen, de omgeving, voorliggende voorzieningen enzovoort. Met de verordening geeft de Raad ons kaders waarbinnen wij ons lokaal kunnen bewegen. Soms hebben we ook met bijzondere situaties te maken die om andere oplossingen vragen. In dat geval doen wij een beroep op de hardheidsclausule. Hierdoor leveren we voor elke inwoner maatwerk.

Inwoners krijgen uiteindelijk, vanuit de doelstellingen van de Wmo 2015, het minimale wat zij nodig hebben om in voldoende mate deel ten nemen aan de samenleving en om te kunnen participeren.

Antwoord 4b:

Per mail is gevraagd om verheldering van vraag 4b. Mevrouw Krol – de Jong heeft aangegeven graag inzicht te willen in het aantal indicaties per maatwerkvoorziening. Hieronder wordt een opsomming gegeven van de maatwerkvoorzieningen die wij verstrekken en het aantal lopende indicaties (peildatum juli 2023). Het gaat dus om de hoeveelheid maatwerkvoorzieningen en niet om unieke cliënten. Een cliënt kan namelijk meerdere maatwerkvoorzieningen hebben.

Huishoudelijke hulp:                                                     761 indicaties

Individuele begeleiding:                                                 201 indicaties

Individuele begeleiding Plus:                                         43 indicaties

Dagbesteding:                                                              88 indicaties

Dagbesteding Plus:                                                      < 10 indicaties

Vervoer van/naar dagbesteding (regulier + plus):            ongeveer 70 indicaties

Vervoersvoorzieningen:                                                 182 indicaties

Wij nemen aan u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Weststellingwerf, de secretaris,    de burgemeester,

SDW in het nieuws

Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Weststellingwerf 26-11-2023 14:41

“Noordwolde is mijn thuis”, een interview met wethouder Heidi den Hartigh

HEIDI DEN HARTIGH: „HET MOOIE VAN HET VAK IS DAT JE IETS KUNT BETEKENEN VOOR DE INWONERS.”

FOTO ANNE WESTERHOF

Anne Westerhof

Op de zevende verdieping van het gemeentehuis ligt haar kamer aan de oostzijde, die een weids uitzicht geeft over de dreven. De kunstwerken aan de muur zijn kleurrijk en komen van haar eigen huis, omdat ze van wat er hing niet vrolijk werd. „Ik hou van kleur.” Heidi den Hartigh is sinds anderhalf jaar wethouder in de gemeente Weststellingwerf.

Sociaal Duurzaam Weststellingwerf (SDW) is de lokale partij die ze vertegenwoordigt binnen de gemeente. Voor een landelijke partij zal ze niet snel kiezen omdat de lokale politiek vaak een andere werkelijkheid kent, die dichter bij de mensen ligt.

Met het Stellingwerfs had ze geen moeite omdat het vergelijkbaar was met het dialect in de Hoeksche Waard, waar ze is geboren. Met de Friese taal kan ze ook uit de voeten dankzij de cursus ‘Fries voor niet Friezen’ bij de AFUK. Deze is ze op eigen initiatief gaan volgen omdat ze in de provinciale politiek bij de les wilde zijn.

Arbeidersgezin

Heidi den Hartigh (1961, Nieuw-Beijerland) woonde vanaf haar 16e in Rockanje. Ze komt uit een arbeidersgezin, vader was machinebankwerker en moeder coupeuse. Na een hbo-opleiding Personeel en Organisatie, koos ze voor een studie psychologie. Na anderhalf jaar haakte ze af, het bleek niet te combineren met haar werk want ze moest als alleenstaande zelf haar centjes verdienen. Daar bleek ze wel goed in, ze heeft haar sporen verdiend bij meerdere organisaties, in de wereld van P&O en management. Haar man, Wick Vinkenburg ontmoette ze toen ze voor een zelfde bedrijf werkten en ze gingen samen verder in een authentiek, verbouwd daggelders huisje.

Na bijna twintig jaar Woerden kwam Noordwolde in beeld. Vinkenburg was met pensioen en ze zochten een levensloopbestendige woning. Een woning in Noordwolde voldeed aan hun behoefte. En daar heeft Den Hartigh geen moment spijt van gehad. Haar man werd bestuurslid bij SDW en zette zich in bij ‘Ambacht Noordwolde’. Zij werkte veel als Troubleshooter, dat soort opdrachten liggen haar. „De lekken opsporen en dan weer verder.” En ze reisde veel voor haar werk. ‘ Na een korte P&O-klus bij de gemeente Heerenveen deed ze tijdens de coronaperiode een detacheringsopdracht bij ‘Leaseplan’ en ging vervolgens daar een dienstverband aan.

Rouw

In november 2020 overleed plotseling haar man. Er brak een nare periode aan, een tijd waarin ze het erg moeilijk had met dit ingrijpende verlies. Den Hartigh ervoer dat je zo’n verlies nooit te boven komt. Bij de laatste dodenherdenking in Nijeholtwolde benoemde ze dit. „Tijd heelt nooit alle wonden. Rouw kent geen houdbaarheidsdatum, maar neem je mee in het leven.”

Rol

In die periode werd er een beroep op haar gedaan, door de partij SDW en men vroeg haar in de partij een rol te spelen. Uiteindelijk besloot ze hiertoe en toen er gemeenteraadsverkiezingen kwamen stond ze op de lijst. Omdat het college uitgebreid werd naar vier partijen werd ze zomaar wethouder omdat de collega-lijsttrekker zich niet herkiesbaar stelde.

Sinds juni 2022 voert ze het ambt met passie uit. Ze moest wennen omdat ze snel gaat en van korte klappen houdt. „Het proces binnen het politieke landschap duurt vaak langer en maakt dat ik soms voor de troepen uit wil lopen”, vertelt de wethouder. „Maar ik hou het einddoel scherp voor ogen. „Geschiedt het niet vandaag dan maar morgen.”

Naar eigen zeggen heeft ze een mooie allround portefeuille met onder meer duurzaamheid, klimaat en armoede. Of het links of rechts is maakt haar niet uit, als het maar goed is voor de mensen. Over de vraag wat ze ervaart als typisch Stellingwerfs hoeft ze niet lang na te denken. „Het is de onderlinge saamhorigheid, het samen doen.”

„Het mooie van het vak is dat je iets kunt betekenen voor de inwoners”, aldus de wethouder. Het wethouderschap was een behoorlijke ommezwaai in haar loopbaan, het was zaak om snel te leren waar het ‘echte’ probleem zat. Het beleid op de onderwerpen waar ze zich voor inzet werpt z’n vruchten af. „Onderwerp breed zijn al mooie dingen gerealiseerd. Ook is er met de extra gelden vanuit het college een pakket met maatregelen voor armoedebestrijding ontwikkeld.”

Leerpakket

En trots is ze op het leerpakket dat is aangeboden op de bassischolen waarmee leerlingen gecertifieerd werden tot junior energiecoach. Na lessen in het besparen van energie en het praktiseren in de thuissituatie. Ze wil dit een vervolg geven om het onderwerp blijvend onder de aandacht te houden.

Over de toekomst weet ze een ding zeker. „Het verleden heeft me geleerd om niet te ver vooruit te kijken.” Ze heeft geen idee. Wat ze wil is actief blijven voor haar gemeente in wat voor rol dan ook. En ze wil hier blijven wonen. „Noordwolde is mijn thuis.”

Vragen fractie SDW over WMO

Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Weststellingwerf 13-11-2023 19:59

Geacht College,

De fractie van SDW heeft een aantal vragen betreffende de uitvoering van de WMO

Voor het verkrijgen van een indicatie worden soms inwoners doorgestuurd naar een fysiotherapeut om inzicht te krijgen in wat men wel of niet zelf nog kan.

Dit betreft steeds meer mensen op hoge leeftijd. Hieraan zijn kosten verbonden. Natuurlijk is het goed om te kijken naar de zelfredzaamheid van inwoners, maar waar ligt hier de grens?

Vraag: Kunt u ons nader informeren over de criteria die hierbij worden gehanteerd?

Als men als gevolg van een lichamelijke aandoening moet revalideren voor men naar huis kan is het fijn als er bij thuiskomst reeds de nodige aanpassingen zijn gedaan. In de praktijk kunnen die aanpassingen pas worden aangevraagd/gedaan als men weer thuis is. Dit betekent dat men eerst thuis andere maatregelen moet treffen alvorens er bijvoorbeeld een traplift wordt toegekend.

Vraag: Is het mogelijk om hierbij anticiperen op te treden?

Er is een mogelijkheid om vervoer van en naar een ziekenhuis of andere locaties te regelen met de Griffioen bus. Men kan hiervan alleen gebruik maken als men hier lid van wordt voor een tientje per jaar. De kosten voor vervoer komen hier nog overheen. Het is goedkoper dan een gewone taxi, maar niet gratis.

Een rit van Wolvega naar het ziekenhuis in Meppel kost ongeveer 60 euro.

Als men bij het loket een aanvraag doet voor taxivergoeding wordt men doorgestuurd naar de Griffioen bus. In de Gemeente Heerenveen kan men gebruik maken van een zgn. taxikaart. Hiermee kan men gebruik maken van de reguliere taxidiensten tegen een gereduceerd tarief met een maximumaantal kilometers.

Vraag: Kunt u ons nader informeren over wijze waarop dit in Weststellingwerf geregeld wordt?

4a) Kunt u ons nader informeren over hoe strikt de WMO-verordeningen gevolgd worden?

4b) Kunt u ons nader informeren over de frequentie waarbij een maatwerkvoorziening wordt getroffen?

Namens de fractie van SDW Janny Krol-de Jong

Bijdage Najaarsnota 2023 en Begroting 2024

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 06-11-2023 20:28

Voorzitter,

Voor wat Blijf Stellingwarfs betreft, staan buiten de landelijke verkiezingen en wat andere kleinere incidentele uitgaven, geen verrassingen in de najaarsnota. Informeel hebben wij de wethouder al om opheldering gevraagd over bijvoorbeeld de aanzienlijk stijgende loonkosten. Wellicht is hier met de OWO of in Fries verband iets mee te doen. De wethouder gaf aan dat men er bovenop zit. Dat doet ons deugd. Mocht dit toch niet op korte termijn lukken. Dan moeten we toch gaan kijken of we mensen in OWO-verband zelf kunnen opleiden. De ervaring leert dat gemeenten en provincies mensen zoeken die er niet zijn. Er zitten te weinig vissen in deze vijver. Perspectief bieden en investeren in de mens is er momenteel niet meer bij. Dit moet anders.

Begroting 2024 en programmabegroting 2024-2027

Voorzitter, Dan nu een minder rooskleurig verhaal, namelijk: De begrotingspuzzel.

Het mag geen verrassing meer zijn, dat er roerige tijden aankomen. Hiermee bedoel ik natuurlijk de periode vanaf 2026, ook wel het ravijnjaar genoemd. Dit college heeft grote ambities, die wellicht niet helemaal (meer) passen binnen het huidige toekomstbeeld. We geven de gelden uit alsof het tegen de randen op klotst. Naar mijn mening moeten we straks keuzes maken, wat wel en niet kan bij de uitvoering van de diverse ambities. Wederom is er nog geen grip op de stabiel stijgende kosten in het Sociaal Domein, specifiek de jeugdzorg. Het rijk heeft vooralsnog geen extra geld vrijgegeven om de tekorten bij de uitvoering hiervan aan te vullen. Kortom: Het rijk kan wel met extra klusjes/taken komen maar als daar extra gelden voor nodig zijn, dan is het rijk zogenaamd niet thuis.

Het weerstandsvermogen neemt af en onze algemene reserve zou wel eens onder de 5 miljoen kunnen uitkomen. Dit is natuurlijk een slechte ontwikkeling. Je zou zelfs kunnen stellen: een nieuw dieptepunt.

We doen daarom ook een dringend verzoek aan de diverse portefeuillehouders om naast het gezamenlijke signaal vanuit VNG/VFG/VGG, richting het Rijk. Met nuchter verstand, de gelden zinnig en wat gereserveerd uit te gaan geven. We geven gelden uit die we eigenlijk niet kunnen missen. We zouden bijvoorbeeld nu al verstandige keuzes kunnen maken om het weerstandsvermogen boven de ‘’1.0’’ te doen stijgen. Bijvoorbeeld bij de uitvoering van de centrumontwikkeling: Geen ‘’jumping fountains’’ en/of het schrappen van de parkeerkelder. De uitvoer van DIFTAR verder uit te stellen of ‘’afstellen’’. Zo kunnen wij er nog wel een aantal bedenken.

Tenslotte voorzitter, vragen wij dit college om oog te hebben voor de mensen die het minder hebben en de gemeentelijke kosten/lasten voor onze inwoners zo laag mogelijk te houden. Zoals u wellicht zelf wel weet, wordt alles in een kort tijdsbestek fors duurder en dit raakt niet alleen de minima maar ook het modaal inkomen, neem bijvoorbeeld onze ondernemers die nu een lastenverzwaring van de waterschapsbelasting krijgen, van zo'n 30% en daar bovenop als je een eigen huis hebt ook nog eens 20%. De stijgende benzineprijzen, boodschappen, WOZ, inflatiecorrecties en ga zo maar door. Ik weet voorzitter, landelijke aangelegenheden, dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij hier aan mee moeten doen en de inwoner nog een trap na geven.

We kunnen natuurlijk meerdere zaken benoemen maar laten we het vooral het noodzakelijke oppakken en voorral positief blijven, daar wil ik mee afsluiten voorzitter.

UITNODIGING Mobiliteitsdebat Gorredijk 7 november

CDA CDA Weststellingwerf 31-10-2023 10:59

UITNODIGING Rekening rijden, de bushalte in het dorp, een mogelijke Lelylijn. Mobiliteit speelt een rol in hoe wij leven engeluk ervaren. In samenwerking met de CDA afdelingen Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Smallingerland, organiseren wij daarom het Friese Mobiliteitsdebat. Tijdens dit debat vertellen deskundigen Jouke Spoelstra (kandidaat kamerlid) en Stéphan Metz (beleidsonderzoeker bij OV-bureau Groningen Drenthe)samen met ondernemer Ale Kort wat de plannen zijn op het gebied van mobiliteit en welke uitdagingen er zijn. Maar niet te lang, er is ook voldoende ruimte voor discussie en vragen uit de zaal. Het belooft een leerzame en interactieve avond te worden. De toegang is gratis en ook u bent van harte welkom! In kader van mobiliteit zouden we het erg leuk vinden als u iemand meeneemt. Dit mag een CDA lid zijn maar hoeft zeker niet. Iedereen met interesse in mobiliteit is welkom en heeft een gezellige avond! Wat: Het Friese mobiliteitsdebat Waar: De Skâns,Loaijersstrjitte 2, 8401 DV Gorredijk Wanneer: Dinsdagavond 7 november om 20:00 Wilt u vervoer van en naar Gorredijk, dat is mogelijk. Graag even een bericht of u dat wenst zodat we dit onderling kunnen afspreken. Kom naar Gorredijk, het wordt een interessanteavond.

Vragen SDW over communicatie met Nijeholtpade over de vestiging van Oekraïners

Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Weststellingwerf 23-08-2023 05:42

Naar aanleiding van de gang van zaken rond de vestiging van Oekraïners in Nijeholtpade heeft de fractie van SDW de volgende vragen aan het college gesteld:

1a) Waarom is in de communicatie met het dorp door het college niet gehandeld conform of in de geest van de Maatschappelijke Overeenkomst met het dorp?

1b) Waarom is in de communicatie met het dorp niet gehandeld in de geest van de nieuwe omgevingswet?

Beide kaders pleiten ons inziens immers voor een overleg met (vertegenwoordigers van) het dorp in een vroeg stadium.

1c) Hoe waardeert het college achteraf de gevolgde procedure?

2) Hoe denkt het college de verhouding met het dorp, die na de eerste bijeenkomst in de Nije Stienze ernstig is verstoord, weer te normaliseren, zodat het breed aanwezige draagvlak in het dorp optimaal gebruikt kan worden voor een goede opvang van de Oekraïners?

3) Vanuit het dorp bestaat een grote behoefte aan woonruimte voor verschillende doelgroepen. Is het college bereid om zich, samen met het dorp en de ondernemer, in te zetten voor een toekomstige invulling van het pand met een woonbestemming op zodanige wijze dat er betaalbare huur– dan wel koopappartementen voor deze doelgroepen worden gerealiseerd?

Voorjaarsnota 2023 en kadernota 2024-2027

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 03-07-2023 20:38

Voorzitter,

Zoals gebruikelijk zijn de technische vragen al beantwoord, daar hoeven we het niet meer in vragende zin

over te hebben.

Bij lezing van de stukken vielen ons een aantal zaken in positieve zin op, een aantal andere zaken hebben

we met wat meer aandacht bekeken.

Goed nieuws voorzitter ! We zijn als gemeente Weststellingwerf gestegen op de ranglijst van goedkoopste

gemeenten wat betreft de woonlasten. Stonden we in het verleden op nummer zes, we zijn nu gestegen

naar de vierde plaats. Geen doel op zich maar het is zeker positief nieuws. Onze voorzieningen en de

lasten voor de burger zijn naar ons idee aardig in balans.

Uitgaande van een solvabiliteitsvermogen van 20 % is het dit college gelukt om tot meer dan het dubbele

percentage te komen, namelijk 43% voor 2022. Graag zouden wij dit percentage in de toekomst zien stijgen

tot 50% zoals het VNG-advies aangeeft. (Voor onze luisteraars even goed om aan te geven wat dit begrip

betekend: Het solvabiliteitsvermogen geeft aan in hoeverre de gemeente in staat is om aan haar financiële

verplichtingen te voldoen en onvoorziene kosten op kan vangen.

Dit en een degelijke reserve zijn belangrijk omdat met ingang van 2026 een nieuwe systematiek van

verdeling komt voor het Gemeentefonds. Wanneer het Rijk vasthoud aan deze verdelingswijze ontstaan

vrijwel zeker tekorten bij de Nederlandse gemeenten. Een en ander wordt aangegeven door de Vereniging

van Nederlandse Gemeenten, die in het blad “Binnenlands Bestuur” al spreken over een rampjaar 2026. Tel

daarbij de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet (minder leges-inkomsten) en de grote ambities

van dit college en het overgrote deel van de raad op en dan wordt het duidelijk dat we moeilijke jaren

tegemoet gaan. Alle reden dus om de solvabiliteit omhoog te brengen (liefst categorie A) en bouwen aan

een degelijke reserve.

Blijf Stellingwarfs is blij dat er eindelijk werk wordt gemaakt van het Wolvegaster winkelcentrum. E.e.a. is

uitermate gedateerd en wanneer we dit niet aanpakken blijft er denken wij weinig over van het centrum als

koopcentrum.Het gaat hierbij wel om een zeer aanzienlijk bedrag, nadere invulling, plannen en initiatieven

zullen wij kritisch beoordelen op haalbaarheid, en een zinnige besteding van de benodigde millioenen.

Voorzitter, we zien dat de hoeveelheid geld dat wordt uitgegeven aan salarissen en inhuur van tijdelijk

personeel nog steeds fors stijgt. Natuurlijk is dat deels te wijten aan stijgende loonkosten maar vooral aan

dure inhuurkrachten. Blijf Stellingwarfs zou graag zien dat de gemeente zich meer gaat inzetten om de

arbeidsomstandigheden voor de vaste werknemers zodanig te verbeteren dat wij als Weststellingwerf een

betere werkgever worden, waar mensen graag werken en waardoor het verloop onder onze medewerkers

afneemt. Inhuurkrachten zijn immers duurder dan vaste medewerkers en dit geld kan volgens ons beter

worden besteed. Wellicht is het inrichten van een werkgroep die zich met personeelsbeleid bezig gaat

houden een stap in de goede richting.

Communicatie, voorzitter, is nog steeds voor verbetering vatbaar, het lukt in sommige gevallen nog steeds

niet om op een heldere en duidelijke manier zaken aan de burgers door te geven. Ook onze raadsstukken

zijn niet altijd even gemakkelijk te lezen voor veel van onze inwoners. We kregen hierover meerdere

meldingen (pag. 19 en 22). Ons college geeft graag aan dat ze op het juiste moment een heldere boodschap

brengen. Het gaat te ver om hier uitgebreid op in te gaan maar een heel slecht voorbeeld van het

tegendeel is de manier van communiceren rond de eventuele komst van AMV-ers naar het pand aan de

Brogge. De raad was hier niet of nauwelijks bij betrokken en de informatie naar de aanwonenden kwam

veel te laat en onvolledig. Wel is uiteindelijk naar de bewoners geluisterd en is rond de komst van de

Oekraïners het proces beter afgewikkeld. De les die hieruit valt te leren is dat bij dit soort ontwikkelingen

de omwonenden van tevoren en tijdig moeten worden betrokken.

Wij vragen ons af, voorzitter, of het gemeentebestuur middelen heeft om spreiding van leerlingen uit het

“buitengebied’ over de kleine scholen te reguleren. Hiermee zou mogelijk verdere sluiting van kleine

dorpsscholen kunnen worden voorkomen. Wij horen graag of hier mogelijkheden voor zijn.

Voorzitter, we hebben kunnen zien dat u als burgemeester veel werk hebt verzet om criminaliteit en

ondermijning tegen te gaan, Het MMA, keurmerk Veilig Ondernemen, Bibob en regelmatige controle’s om

maar een aantal onderwerken te noemen hebben geholpen om ongewenste zaken tegen te gaan. Ook

merken wij dat er op bepaalde tijdstippen en dagen meer politie zichtbaar aanwezig is. Wij ervaren dit als

zeer positief. Deze zichtbaarheid is volgens ons een goed middel om ondermijnend gedrag tegen te gaan.

Wij zijn dus wel tevreden maar maken ons zorgen over de aanrijtijden van de politie, brandweer en

ambulance’s. Wij hopen dat onze burgermeester zich sterk zal blijven maken om deze tijden zo kort

mogelijk te houden.



We zien al een tijdje dat het aantal meldingen van overlast en criminaliteit afneemt. Wat hiervoor de

oorzaak is blijkt niet helemaal duidelijk. Gebeurt er minder of wordt door onze burgers minder aangifte

gedaan omdat men ervanuit gaat dat door verminderde politie-inzet klagen niet zoveel zin meer heeft ? Wij

vinden dit een belangrijke vraag en misschien zou een enquete a la GVVP hier duidelijkheid over zou

kunnen brengen. Kan hier in de periode 2023-24 mogelijk iets aan worden gedaan ?

Tenslotte, voorzitter, we sluiten dit jaar af met een positief saldo van 8 miljoen Euro. De accountant heeft

een verklaring van rechtmatigheid en getrouwheid afgegeven en wij kunnen dan ook met uw voorstel

instemmen. Tot zover mijn eerste termijn,voorzitter.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.