Nieuws van politieke partijen over Blijf Stellingwarfs inzichtelijk

8 documenten

Bijdage Najaarsnota 2023 en Begroting 2024

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 06-11-2023 20:28

Voorzitter,

Voor wat Blijf Stellingwarfs betreft, staan buiten de landelijke verkiezingen en wat andere kleinere incidentele uitgaven, geen verrassingen in de najaarsnota. Informeel hebben wij de wethouder al om opheldering gevraagd over bijvoorbeeld de aanzienlijk stijgende loonkosten. Wellicht is hier met de OWO of in Fries verband iets mee te doen. De wethouder gaf aan dat men er bovenop zit. Dat doet ons deugd. Mocht dit toch niet op korte termijn lukken. Dan moeten we toch gaan kijken of we mensen in OWO-verband zelf kunnen opleiden. De ervaring leert dat gemeenten en provincies mensen zoeken die er niet zijn. Er zitten te weinig vissen in deze vijver. Perspectief bieden en investeren in de mens is er momenteel niet meer bij. Dit moet anders.

Begroting 2024 en programmabegroting 2024-2027

Voorzitter, Dan nu een minder rooskleurig verhaal, namelijk: De begrotingspuzzel.

Het mag geen verrassing meer zijn, dat er roerige tijden aankomen. Hiermee bedoel ik natuurlijk de periode vanaf 2026, ook wel het ravijnjaar genoemd. Dit college heeft grote ambities, die wellicht niet helemaal (meer) passen binnen het huidige toekomstbeeld. We geven de gelden uit alsof het tegen de randen op klotst. Naar mijn mening moeten we straks keuzes maken, wat wel en niet kan bij de uitvoering van de diverse ambities. Wederom is er nog geen grip op de stabiel stijgende kosten in het Sociaal Domein, specifiek de jeugdzorg. Het rijk heeft vooralsnog geen extra geld vrijgegeven om de tekorten bij de uitvoering hiervan aan te vullen. Kortom: Het rijk kan wel met extra klusjes/taken komen maar als daar extra gelden voor nodig zijn, dan is het rijk zogenaamd niet thuis.

Het weerstandsvermogen neemt af en onze algemene reserve zou wel eens onder de 5 miljoen kunnen uitkomen. Dit is natuurlijk een slechte ontwikkeling. Je zou zelfs kunnen stellen: een nieuw dieptepunt.

We doen daarom ook een dringend verzoek aan de diverse portefeuillehouders om naast het gezamenlijke signaal vanuit VNG/VFG/VGG, richting het Rijk. Met nuchter verstand, de gelden zinnig en wat gereserveerd uit te gaan geven. We geven gelden uit die we eigenlijk niet kunnen missen. We zouden bijvoorbeeld nu al verstandige keuzes kunnen maken om het weerstandsvermogen boven de ‘’1.0’’ te doen stijgen. Bijvoorbeeld bij de uitvoering van de centrumontwikkeling: Geen ‘’jumping fountains’’ en/of het schrappen van de parkeerkelder. De uitvoer van DIFTAR verder uit te stellen of ‘’afstellen’’. Zo kunnen wij er nog wel een aantal bedenken.

Tenslotte voorzitter, vragen wij dit college om oog te hebben voor de mensen die het minder hebben en de gemeentelijke kosten/lasten voor onze inwoners zo laag mogelijk te houden. Zoals u wellicht zelf wel weet, wordt alles in een kort tijdsbestek fors duurder en dit raakt niet alleen de minima maar ook het modaal inkomen, neem bijvoorbeeld onze ondernemers die nu een lastenverzwaring van de waterschapsbelasting krijgen, van zo'n 30% en daar bovenop als je een eigen huis hebt ook nog eens 20%. De stijgende benzineprijzen, boodschappen, WOZ, inflatiecorrecties en ga zo maar door. Ik weet voorzitter, landelijke aangelegenheden, dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij hier aan mee moeten doen en de inwoner nog een trap na geven.

We kunnen natuurlijk meerdere zaken benoemen maar laten we het vooral het noodzakelijke oppakken en voorral positief blijven, daar wil ik mee afsluiten voorzitter.

Voorjaarsnota 2023 en kadernota 2024-2027

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 03-07-2023 20:38

Voorzitter,

Zoals gebruikelijk zijn de technische vragen al beantwoord, daar hoeven we het niet meer in vragende zin

over te hebben.

Bij lezing van de stukken vielen ons een aantal zaken in positieve zin op, een aantal andere zaken hebben

we met wat meer aandacht bekeken.

Goed nieuws voorzitter ! We zijn als gemeente Weststellingwerf gestegen op de ranglijst van goedkoopste

gemeenten wat betreft de woonlasten. Stonden we in het verleden op nummer zes, we zijn nu gestegen

naar de vierde plaats. Geen doel op zich maar het is zeker positief nieuws. Onze voorzieningen en de

lasten voor de burger zijn naar ons idee aardig in balans.

Uitgaande van een solvabiliteitsvermogen van 20 % is het dit college gelukt om tot meer dan het dubbele

percentage te komen, namelijk 43% voor 2022. Graag zouden wij dit percentage in de toekomst zien stijgen

tot 50% zoals het VNG-advies aangeeft. (Voor onze luisteraars even goed om aan te geven wat dit begrip

betekend: Het solvabiliteitsvermogen geeft aan in hoeverre de gemeente in staat is om aan haar financiële

verplichtingen te voldoen en onvoorziene kosten op kan vangen.

Dit en een degelijke reserve zijn belangrijk omdat met ingang van 2026 een nieuwe systematiek van

verdeling komt voor het Gemeentefonds. Wanneer het Rijk vasthoud aan deze verdelingswijze ontstaan

vrijwel zeker tekorten bij de Nederlandse gemeenten. Een en ander wordt aangegeven door de Vereniging

van Nederlandse Gemeenten, die in het blad “Binnenlands Bestuur” al spreken over een rampjaar 2026. Tel

daarbij de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet (minder leges-inkomsten) en de grote ambities

van dit college en het overgrote deel van de raad op en dan wordt het duidelijk dat we moeilijke jaren

tegemoet gaan. Alle reden dus om de solvabiliteit omhoog te brengen (liefst categorie A) en bouwen aan

een degelijke reserve.

Blijf Stellingwarfs is blij dat er eindelijk werk wordt gemaakt van het Wolvegaster winkelcentrum. E.e.a. is

uitermate gedateerd en wanneer we dit niet aanpakken blijft er denken wij weinig over van het centrum als

koopcentrum.Het gaat hierbij wel om een zeer aanzienlijk bedrag, nadere invulling, plannen en initiatieven

zullen wij kritisch beoordelen op haalbaarheid, en een zinnige besteding van de benodigde millioenen.

Voorzitter, we zien dat de hoeveelheid geld dat wordt uitgegeven aan salarissen en inhuur van tijdelijk

personeel nog steeds fors stijgt. Natuurlijk is dat deels te wijten aan stijgende loonkosten maar vooral aan

dure inhuurkrachten. Blijf Stellingwarfs zou graag zien dat de gemeente zich meer gaat inzetten om de

arbeidsomstandigheden voor de vaste werknemers zodanig te verbeteren dat wij als Weststellingwerf een

betere werkgever worden, waar mensen graag werken en waardoor het verloop onder onze medewerkers

afneemt. Inhuurkrachten zijn immers duurder dan vaste medewerkers en dit geld kan volgens ons beter

worden besteed. Wellicht is het inrichten van een werkgroep die zich met personeelsbeleid bezig gaat

houden een stap in de goede richting.

Communicatie, voorzitter, is nog steeds voor verbetering vatbaar, het lukt in sommige gevallen nog steeds

niet om op een heldere en duidelijke manier zaken aan de burgers door te geven. Ook onze raadsstukken

zijn niet altijd even gemakkelijk te lezen voor veel van onze inwoners. We kregen hierover meerdere

meldingen (pag. 19 en 22). Ons college geeft graag aan dat ze op het juiste moment een heldere boodschap

brengen. Het gaat te ver om hier uitgebreid op in te gaan maar een heel slecht voorbeeld van het

tegendeel is de manier van communiceren rond de eventuele komst van AMV-ers naar het pand aan de

Brogge. De raad was hier niet of nauwelijks bij betrokken en de informatie naar de aanwonenden kwam

veel te laat en onvolledig. Wel is uiteindelijk naar de bewoners geluisterd en is rond de komst van de

Oekraïners het proces beter afgewikkeld. De les die hieruit valt te leren is dat bij dit soort ontwikkelingen

de omwonenden van tevoren en tijdig moeten worden betrokken.

Wij vragen ons af, voorzitter, of het gemeentebestuur middelen heeft om spreiding van leerlingen uit het

“buitengebied’ over de kleine scholen te reguleren. Hiermee zou mogelijk verdere sluiting van kleine

dorpsscholen kunnen worden voorkomen. Wij horen graag of hier mogelijkheden voor zijn.

Voorzitter, we hebben kunnen zien dat u als burgemeester veel werk hebt verzet om criminaliteit en

ondermijning tegen te gaan, Het MMA, keurmerk Veilig Ondernemen, Bibob en regelmatige controle’s om

maar een aantal onderwerken te noemen hebben geholpen om ongewenste zaken tegen te gaan. Ook

merken wij dat er op bepaalde tijdstippen en dagen meer politie zichtbaar aanwezig is. Wij ervaren dit als

zeer positief. Deze zichtbaarheid is volgens ons een goed middel om ondermijnend gedrag tegen te gaan.

Wij zijn dus wel tevreden maar maken ons zorgen over de aanrijtijden van de politie, brandweer en

ambulance’s. Wij hopen dat onze burgermeester zich sterk zal blijven maken om deze tijden zo kort

mogelijk te houden.



We zien al een tijdje dat het aantal meldingen van overlast en criminaliteit afneemt. Wat hiervoor de

oorzaak is blijkt niet helemaal duidelijk. Gebeurt er minder of wordt door onze burgers minder aangifte

gedaan omdat men ervanuit gaat dat door verminderde politie-inzet klagen niet zoveel zin meer heeft ? Wij

vinden dit een belangrijke vraag en misschien zou een enquete a la GVVP hier duidelijkheid over zou

kunnen brengen. Kan hier in de periode 2023-24 mogelijk iets aan worden gedaan ?

Tenslotte, voorzitter, we sluiten dit jaar af met een positief saldo van 8 miljoen Euro. De accountant heeft

een verklaring van rechtmatigheid en getrouwheid afgegeven en wij kunnen dan ook met uw voorstel

instemmen. Tot zover mijn eerste termijn,voorzitter.

Jaarstukken 2022

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 09-05-2023 21:55

Voorzitter,

Zoals gebruikelijk zijn de technische vragen al beantwoord, daar hoeven we het niet meer in vragende zin

over te hebben. Bij lezing van de stukken vielen ons een aantal zaken in positieve zin op, een aantal andere zaken hebben

we met wat meer aandacht bekeken.

Goed nieuws voorzitter ! We zijn als gemeente Weststellingwerf gestegen op de ranglijst van goedkoopste

gemeenten wat betreft de woonlasten. Stonden we in het verleden op nummer zes, we zijn nu gestegen

naar de vierde plaats. Geen doel op zich maar het is zeker positief nieuws. Onze voorzieningen en de

lasten voor de burger zijn naar ons idee aardig in balans.

Uitgaande van een solvabiliteitsvermogen van 20 % is het dit college gelukt om tot meer dan het dubbele

percentage te komen, namelijk 43% voor 2022. Graag zouden wij dit percentage in de toekomst zien stijgen

tot 50% zoals het VNG-advies aangeeft. (Voor onze luisteraars even goed om aan te geven wat dit begrip

betekend: Het solvabiliteitsvermogen geeft aan in hoeverre de gemeente in staat is om aan haar financiële

verplichtingen te voldoen en onvoorziene kosten op kan vangen.

Dit en een degelijke reserve zijn belangrijk omdat met ingang van 2026 een nieuwe systematiek van

verdeling komt voor het Gemeentefonds. Wanneer het Rijk vasthoud aan deze verdelingswijze ontstaan

vrijwel zeker tekorten bij de Nederlandse gemeenten. Een en ander wordt aangegeven door de Vereniging

van Nederlandse Gemeenten, die in het blad “Binnenlands Bestuur” al spreken over een rampjaar 2026. Tel

daarbij de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet (minder leges-inkomsten) en de grote ambities

van dit college en het overgrote deel van de raad op en dan wordt het duidelijk dat we moeilijke jaren

tegemoet gaan. Alle reden dus om de solvabiliteit omhoog te brengen (liefst categorie A) en bouwen aan

een degelijke reserve.

Blijf Stellingwarfs is blij dat er eindelijk werk wordt gemaakt van het Wolvegaster winkelcentrum. E.e.a. is

uitermate gedateerd en wanneer we dit niet aanpakken blijft er denken wij weinig over van het centrum als

koopcentrum.Het gaat hierbij wel om een zeer aanzienlijk bedrag, nadere invulling, plannen en initiatieven

zullen wij kritisch beoordelen op haalbaarheid, en een zinnige besteding van de benodigde millioenen.

Voorzitter, we zien dat de hoeveelheid geld dat wordt uitgegeven aan salarissen en inhuur van tijdelijk

personeel nog steeds fors stijgt. Natuurlijk is dat deels te wijten aan stijgende loonkosten maar vooral aan

dure inhuurkrachten. Blijf Stellingwarfs zou graag zien dat de gemeente zich meer gaat inzetten om de

arbeidsomstandigheden voor de vaste werknemers zodanig te verbeteren dat wij als Weststellingwerf een

betere werkgever worden, waar mensen graag werken en waardoor het verloop onder onze medewerkers

afneemt. Inhuurkrachten zijn immers duurder dan vaste medewerkers en dit geld kan volgens ons beter

worden besteed. Wellicht is het inrichten van een werkgroep die zich met personeelsbeleid bezig gaat

houden een stap in de goede richting.

Communicatie, voorzitter, is nog steeds voor verbetering vatbaar, het lukt in sommige gevallen nog steeds

niet om op een heldere en duidelijke manier zaken aan de burgers door te geven. Ook onze raadsstukken

zijn niet altijd even gemakkelijk te lezen voor veel van onze inwoners. We kregen hierover meerdere

meldingen (pag. 19 en 22). Ons college geeft graag aan dat ze op het juiste moment een heldere boodschap

brengen. Het gaat te ver om hier uitgebreid op in te gaan maar een heel slecht voorbeeld van het

tegendeel is de manier van communiceren rond de eventuele komst van AMV-ers naar het pand aan de

Brogge. De raad was hier niet of nauwelijks bij betrokken en de informatie naar de aanwonenden kwam

veel te laat en onvolledig. Wel is uiteindelijk naar de bewoners geluisterd en is rond de komst van de

Oekraïners het proces beter afgewikkeld. De les die hieruit valt te leren is dat bij dit soort ontwikkelingen

de omwonenden van tevoren en tijdig moeten worden betrokken.

Wij vragen ons af, voorzitter, of het gemeentebestuur middelen heeft om spreiding van leerlingen uit het

“buitengebied’ over de kleine scholen te reguleren. Hiermee zou mogelijk verdere sluiting van kleine

dorpsscholen kunnen worden voorkomen. Wij horen graag of hier mogelijkheden voor zijn.

Voorzitter, we hebben kunnen zien dat u als burgemeester veel werk hebt verzet om criminaliteit en

ondermijning tegen te gaan, Het MMA, keurmerk Veilig Ondernemen, Bibob en regelmatige controle’s om

maar een aantal onderwerken te noemen hebben geholpen om ongewenste zaken tegen te gaan. Ook

merken wij dat er op bepaalde tijdstippen en dagen meer politie zichtbaar aanwezig is. Wij ervaren dit als

zeer positief. Deze zichtbaarheid is volgens ons een goed middel om ondermijnend gedrag tegen te gaan.

Wij zijn dus wel tevreden maar maken ons zorgen over de aanrijtijden van de politie, brandweer en

ambulance’s. Wij hopen dat onze burgermeester zich sterk zal blijven maken om deze tijden zo kort

mogelijk te houden.

We zien al een tijdje dat het aantal meldingen van overlast en criminaliteit afneemt. Wat hiervoor de

oorzaak is blijkt niet helemaal duidelijk. Gebeurt er minder of wordt door onze burgers minder aangifte

gedaan omdat men ervanuit gaat dat door verminderde politie-inzet klagen niet zoveel zin meer heeft ? Wij

vinden dit een belangrijke vraag en misschien zou een enquete a la GVVP hier duidelijkheid over zou

kunnen brengen. Kan hier in de periode 2023-24 mogelijk iets aan worden gedaan ?

Tenslotte, voorzitter, we sluiten dit jaar af met een positief saldo van 8 miljoen Euro. De accountant heeft

een verklaring van rechtmatigheid en getrouwheid afgegeven en wij kunnen dan ook met uw voorstel

instemmen. Tot zover mijn eerste termijn,voorzitter.

Namens Blijf Stellingwarfs: Ruud knol

Motie: Voorjaarsnota incl. meerjarenperspectief stikstof problematiek

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 08-07-2022 20:28

Voorzitter , rest mij nog aan te kondigen dat wij een motie hebben voorbereid , de motie is gezamenlijk met de VVD, tot stand gekomen, mijn dank gaat hierin uit naar Ingo Kehe van Blijf Stellingwarfs, Aukje Kroondijk en Richard Bos van de VVD. Wij van Blijf Stellingwarfs, maken ons ernstige zorgen over de bestaanszekerheid van vele boeren in dit land en dus ook van de Stellingwerfse boeren. Velen zien het toekomst perspectief, met een pen streep van het rijk doorgehaald worden. Wij zijn er zeker van: De boer dient mee te kunnen praten en/-of denken, in een open dialoog tussen boer, de provincie en het rijk. Wij staan achter onze Stellingwerfse boeren.! U toch ook?

De motie behelst een oproep aan het college om namens de raad steun te betuigen aan onze agrarische sector , met betrekking tot de stikstof-problematiek .  De mening van onze raad zou dan middels een schrijven aan de Provinciale Staten van Friesland duidelijk kunnen worden gemaakt Voorzitter zal ik de motie dan nu voorlezen en aan de orde stellen ?

Dank u wel voorzitter,

De raad van de gemeente Weststellingwerf in vergadering bijeen op 04-jul-2022

Kennis nemende van:

1. het stikstofbeleid van de regering en de startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) waarin ingrijpende doelen zijn vastgesteld, zonder dat de sociale, economische en regionale gevolgen van deze ambitie bekend zijn en zonder dat er concreet zicht is op maatregelen die de agrarische sector perspectief bieden.

2. Dat de gemeente Weststellingwerf economisch gezien van oudsher een grote en sterke agrarische sector kent, die mede zorgt voor de leefbaarheid op het platteland.

Overwegende dat:

1. de agrarische sector een onderdeel van de oplossing dient te zijn,

2. dat er beleid wordt gevoerd waar draagvlak voor is, waarin ook rekenschap wordt gegeven van  sociale, economische en regionale gevolgen en waarin ruimte zit voor de agrarische sector om ook zelf met innovatieve oplossingen te komen die zorgen voor stikstofreductie.

Verzoekt het college:

1. om namens de gemeenteraad van Weststellingwerf een stevig signaal af te geven aan Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten om in lijn met bovenstaande constateringen en

overwegingen te komen tot een perspectief biedend provinciaal beleid met betrekking tot de stikstofreductie en de gevolgen daarvan ,.

2. zich sterk te maken om samen met de agrarische sector, de provincie Fryslân en de gemeenten gebiedsgericht te zoeken naar en werken aan voor onze gemeente passende en duurzame oplossingen,  zoals ook opgenomen in het coalitieakkoord 2022-2026, daarvoor 1 fte vrij te maken en daarvoor een structurele stelpost  Volksgezondheid en Milieu op te nemen en hier proactief mee aan de slag te gaan.



en gaat over tot de orde van de dag

Huisvesting alleenstaande minderjarige statushouders De Brogge/De Scheene in Wolvega

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 08-07-2022 20:23

Voorzitter,

In de raadsvergadering van 7 juni j.l. deed wethouder Rikkers de mededeling dat het college besloten had om in het vrijkomende pand van de woningstichting Weststellingwerf aan de Brogge een 20 tal minderjarige alleenstaande statushouders voor minimaal 2 jaar te huisvesten. Voorzitter met enige verbazing hoorden wij dit aan en waarom..? mVoorzitter bij een dergelijk politiek en maatschappelijk gevoelig onderwerp zul je toch verwachten dat het college van te voren toch wel even met de gehele raad om tafel gaat zitten om dit vooraf te bespreken. Nu zal vast een aantal hier aanwezigen denken : maar dit is toch een college bevoegdheid. Ja voorzitter, dat is waar. Maar toch hadden wij graag van te voren met u een gesprek hierover gehad. De communicatie hierover had wat ons betreft veel beter gemoeten.

Allereerst de communicatie met de raad- Uit de memo van 21 juni aan de raad (dus 14 dagen later), blijkt nu dat u al in het najaar van 2021 een brief van NIDOS en COA had ontvangen. Hier is ons niets van medegedeeld (ik verwijs naar informatieplicht naar de raad). Al eind 2021 had u De Brogge uitgekozen als geschikte opvang locatie. De vraag van ons is : Waarom heeft u dit niet direct openhartig met ons gecommuniceerd.?  Misschien vanwege de verkiezingen in maart 2022? U schrijft dat het in veel gevallen gaat om situaties waarbij de overige familie nog in het thuisland of een opvangkamp in bijvoorbeeld Turkije  of Libanon verblijft. Terwijl u weet dat het hier om alleenstaande minderjarige statushouders uit Syrië en Eritrea gaat. Waarom deze vertroebeling van de huidige kennis ?

Dan de communicatie met de buurt:Voorzitter, de wethouder informeerde ons in de Raad, dat er op donderdag 9 juni een besloten bijeenkomst zou zijn voor de buurtbewoners. Voorzitter waarom besloten. Mocht de raad of een afvaardiging daarvan niet er bij zijn om zo te kunnen constateren of e.e.a correct en op de juiste wijze gebracht werd? Ik herinner mij nog de komst van de gezinnen in het voormalige Bornego College. De vorige burgemeester wilde daar ook geen raadsleden bij hebben. De fractie van Weststellingwerfs Belang was daar toen ook zwaar gepikeerd over en nu WB in het college zit doet deze wethouder exact hetzelfde.

Voorzitter, vanuit de buurt hebben wij vernomen dat slechts een paar buurtbewoners een uitnodiging voor de bijeenkomst hebben gehad. Zelfs een direct naast wonende was over geslagen. Het gaat de gehele Scheene wijk aan. Voorzitter graag willen wij weten: hoeveel uitnodigingen zijn verstuurd en in welke straat en of straten? Dit voor de openheid. De uitnodigingsbrief werd pas bij de meeste bewoners op 4 juni ontvangen, zo kort voor de bijeenkomst.

De bijeenkomst werd door toedoen van buurtbewoners, die massaal elkaar inlichten, door een 60-tal mensen bezocht. Van aanwezigen hebben wij vernomen dat dit aantal zeker niet werd verwacht. Wat er allemaal gezegd en besproken is weten wij niet, dus graag zien wij het toegezegde afschrift van de terugkoppeling van de informatie bijeenkomst tegemoet. Voorzitter, het had er al kunnen zijn. Van de buurtbewoners hebben wij vernomen dat de woningstichting en Talant niet aanwezig waren en dat de aanwezige wethouder Rikkers nauwelijks of geen vragen kon beantwoorden.  De bewoners waren zeer ontevreden, verdrietig en zelfs boos. Ze hadden het gevoel dat er alleen maar om de brei heen gedraaid werd, is ons verteld. Deze emotie en boosheid konden wij ook lezen uit de krantenartikelen in De Stellingwerf en de Leeuwarder Courant.

Voorzitter: de buurtbewoners zijn daarna massaal aan de gang gegaan om meer informatie te verkrijgen. Ze belden en schreven brieven naar de Woningstichting , voorzien van 130 handtekeningen. De directeur van woningstichting belde niet terug en reageerde ook niet op het schrijven. Naar Talant, wat blijkt Talant is helemaal niet op de hoogte van deze move. Aliade wenst zich verder niet in de discussie te mengen. Ook aan de leden van de gemeenteraad, vanmiddag kunnen wij laten horen wat ons antwoord is. De bewoners vreesden dat e.e.a pas in september besproken zou kunnen worden en dat de beslissingen dan al genomen zouden zijn.

Voorzitter dan de doelgroep. Het college spreekt over een 12 tot 20 tal alleenstaande minderjarige statushouders van 15 – 17 jaar. Realiseert het college hierbij wel wat men zich op de hals haalt? Deze leeftijdscategorie heeft veel begeleiding, controle en sturing en rust nodig, DAG en NACHT. Sturing en begeleiding die heel veel ouders in Nederland boven het hoofd groeit. Hoe vaak horen en lezen wij dat deze leeftijdsgroep ontspoort, harde muziek maakt overdag en s’ nachts, vernielingen aanricht, betrokken is bij, intimidatie in groepsverband, zelfs terreur, diefstal en criminele activiteiten en drugshandel. Deze leeftijdsgroep is er overgevoelig voor en een aantal van deze zaken zal hier ook zeker niet uitblijven.

Nu al heeft deze buurt hier mee te maken. Aangiftes zijn gedaan bij de politie maar de politie geeft hieraan weinig tot geen prioriteit. De politie heeft weinig capaciteit. Voorzitter er zijn voorbeelden te over in Leeuwarden, Drachten en natuurlijk Ter Apel. Het college schrijft ook dat deze jonge mensen naar school gaan. Realiseert u zich dat zij dan naar de internationale schakelklas moeten in Drachten en Sneek. Wie gaat dat allemaal begeleiden. Wij hebben vernomen dat dit zelfs nog niet kan want de school is er helemaal niet klaar voor. Er zijn geen lokalen vrij en ook geen leerkrachten. Wie gaat het vervoer regelen. Bussen en chauffeurs is ook een probleem. Dus de eerste tijd geen school maar een beetje omhangen. Er schijnt 4 tot 5 maanden wachttijd te zijn. Wat gaan die jongeren dan doen met deze vrije tijd?

Het college schrijft in de memo dat op een locatie met AMV’s is 24 uur per dag 7 dagen per week begeleiding aanwezig. Dit komt bij een 36 urige werkweek op 5 personen. Denkt het college nu werkelijk dat Re-care deze  personen al binnen de organisatie over heeft. Overal is te kort aan personeel en het moeten ook nog professionals zijn. Met deskundigheid op participatie en integratie begeleiding. Voorzitter hoe wordt bij ziekte van 1 of meerder personen dit geregeld. Ouders of opvang gaan dan met hun kinderen naar de dokter of het ziekenhuis. Hoe ziet het college dat voor zich.

Dan, wat als een persoon 18 jaar wordt, dit kan al binnen 1 jaar. Waar moet die heen. De wachtlijst op een huurwoning in Weststellingwerf is lang.

Voorzitter, dan de omgeving. Het gebouw staat midden in een woonwijk. Wij nemen aan dat dit de status heeft van “Begeleid wonen” , dit is echter wel een verschil met wonen onder begeleiding. Moet hier ook een bestemmingswijziging komen ?  Een woonwijk met veel oudere mensen, grenzend aan een bejaardencentrum. Er schijnen zelfs nog cliënten van Talant naast de locatie te wonen. Met begeleiding op afstand. (Hiervan hebben wij ook een schrijven ontvangen). De tuinen  van de achterburen grenst aan de betegelde achtertuinen van pand De Brogge. Er zit slechts een klein voetpad van een halve meter breed tussen. Deze inwoners van onze gemeente, die ons in de raad gekozen hebben, staan nu al doodsangsten uit en slapen heel slecht, vrezen hun privacy. De nieuwkomers kijken letterlijk, zeker vanuit de slaapkamers boven, in hun achtertuin, een heel onplezierig idee.

Voorzitter, deze buurt De Scheene krijgt al dagelijks zoveel te verwerken: o.a. overlast van drugsdeals in de avonduren omgeving het Linde College. Containers die doorgaande schoolgaande jeugd worden om getrapt. Breed rijdend en luidruchtige door de straten met muziekboxen achter op de fiets. Vorige week werd tot 3 maal achtereen zwaar vuurwerk afgestoken en wel midden op de dag.  Geluidsoverlast drafcentrum. Ook op de P-plaats van het drafcentrum gebeuren dingen die zorgelijk zijn. Een skatebaan waar dingen gebeuren die niet zouden moeten. Ook harde muziek, extreem harde klappen van de skatebaan., racende auto’s en bromfietsen. Het sportcomplex waar de nodige activiteiten tot laat in de avond plaatsvinden. Sporters die toeterend verdwijnen. Van de Oekraïners ondervindt men gelukkig geen last. Het woonwagencentrum, ook hier gebeuren geen normale dingen.Voorzitter, als het zo zwaar ligt bij de buurtbewoners dan kunnen wij ons afvragen : Waarom spreken zij de raad dan niet toe? Er is hiervoor immers een mogelijkheid voor.

Welnu voorzitter. De buurtbewoners hebben uitgebreid hierover overleg gevoerd maar niemand maar dan ook niemand in de buurt durft dit te doen, men is bang voor represailles, zo erg leeft dat in  deze buurt. Daarom roep ik het college en mijn collega raadsleden op om hier ernstig rekening mee te houden. Wel zijn er een behoorlijk aantal hier naar de raadszaal gekomen. Het zouden er veel meer kunnen zijn maar velen zijn al met vakantie is ons verteld.

Voorzitter, dan wil ik nu overgaan naar de motie:

De raad van de gemeente Weststellingwerf in vergadering bijeen op 4 juli 2022,

Kennis nemende van:

1. De aankondiging door de wethouder van de komst van alleenstaande minderjarige

statushouders op De Brogge in Wolvega.

2. De informatie en communicatie over dit onderwerp en de reacties daarop in besloten

bijeenkomst voor de omwonenden.

3. De mondelinge en schriftelijke reactie van de ontevreden buurtbewoners.

4. De ligging van het pand in de woonwijk, direct grenzende aan de achtertuinen van de aan de

achterkant wonende inwoners tot onrust gaat lijden.

De bestemming van het pand; met dien verstande dat begeleid wonen duidelijk een andere

betekenis heeft dan wonen met begeleiding

Verzoekt het college om:

1. Met een voorstel te komen dat in de gemeenteraad wordt besproken, waarin het doel, omvang,

tijdspanne, zekerheid voor de buurt en alle kosten van de te huisvesten jongeren in De Brogge

in Wolvega duidelijk worden;

2. De uitkomsten van het onderzoek direct na de zomer van 2022 te bespreken in de

gemeenteraad, voordat overgegaan wordt tot realisatie van het voornemen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Blijf Stellingwarfs kreeg harde toezeggingen van de wethouder o.a. dat er geen onomkeerbare stappen worden gezet (aangaan contracten, verbouwing etc), over een gesprek met de buurt, vragen raad worden beantwoord en een extra vergadering om geïnformeerd te worden en er iets van te gaan vinden.

Schriftelijk vragen over de werkzaamheden Grindweg te Munnekeburen

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 22-05-2022 21:24

Blijf Stellingwarfs stelt schriftelijk vragen over de werkzaamheden Grindweg te Munnekeburen. De Grindweg, is sinds gisteren voor de duur van 2 a 3 weken, volledig afgesloten i.v.m werkzaamheden. Het gaat om een stuk van circa 800 meter.

Waarom is er gekozen om de Grindweg volledig af te sluiten voor verkeer?

Bij een halve rijbaan afzetting gaat het verkeer meer aan de zijkant van de weg rijden.

Vanwege de smalle en zachte bermen is er een verhoogd risico dat de weggebruiker naast de weg in de sloot beland.

Aangezien de veiligheid van de weggebruiker en de mensen die er aan het werk zijn onze hoogste prioriteit heeft is gekozen voor een afsluiting voor doorgaand verkeer.

Het is voor de buurtbewoners niet uit te leggen dat zij 3 weken lang nauwelijks van en naar hun woning kunnen komen vanwege de aanleg van een rand grasstenen wat niet het eigenlijke wegdek belemmert.

Alle bewoners, hulpdiensten en ook de buurtbus, kunnen langs de werkzaamheden rijden. Er zijn geen verkeersregelaars aanwezig. De bewoners hebben het telefoonnummer van de uitvoerder en kunnen met hem bellen.

De toezichthouders van de gemeente die elke dag op het werk kijken, geven aan dat er hooguit een kans van enkele minuten op vertraging is als de weg geblokkeerd is. Deze overlast vinden wij als gemeente acceptabel.

Hoe is het geregeld met de veiligheidsdiensten, hebben deze wel toegang? Zo ja, is dit ook buiten werktijden?

Zie bovenstaande vraag. Bij wegwerkzaamheden is er altijd speciale aandacht voor de hulpdiensten. De hulpdiensten kunnen ten alle tijden langs de werkzaamheden rijden. Via het provinciale meldsysteem MELVIN hebben wij aangeven dat de weg is afgesloten met uitzondering van de hulpdiensten.



Wij betreuren elke vorm van negatieve impact die onze werkzaamheden op de omgeving hebben.

Wel kijken vooruit waar naar het uiteindelijk doel voor de komende jaren:

1.     Betere kwaliteit bermen

2.     Veiligere bermen

3.     Minder onderhoud aan de bermen

4.     Een kwalitatief betere weg

Minder vliegen afvangen in Weststellingwerf

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 04-02-2022 21:27

Wie de laatste raadsvergadering van Weststellingwerf heeft gevolgd, krijgt de indruk dat college en raad lokale kwesties in harmonieuze gezamenlijkheid weten op te pakken. Neem het modderige voetbalveld bij de Tuindorp-school en de Franciscusschool in Wolvega dat vol hobbels en kuilen zit. Twee scholieren komen als insprekers vragen of de gemeente kan helpen om er een kunstgrasveld van te maken. Prompt wordt er een raadsbrede motie ingediend en unaniem aangenomen. Maar niet voordat wethouder Mariska Rikkers heeft laten weten dat de motie ondertussen eigenlijk al wordt uitgevoerd. ,,We zijn druk bezig, maar het kan nooit snel genoeg”, zegt ze over de motie. En ze voegt er aan toe dat er al gelijk na de verkiezingen in maart een eerste plan kan worden gepresenteerd aan de nieuwe raad.

Een paar agendapunten later is de raad het roerend eens met het collegevoorstel om geen medewerking te verlenen aan het plan van Vermilion om de nieuwe gaslocatie Rottum bij Nijeholtwolde aan te boren. En zo gaat er een streep door het verzoek van het ministerie van Economische Zaken om een ‘verklaring van geen bedenkingen’ af te geven.

Het is een hamerstuk. Geen fractie die zou instemmen met nóg meer gaswinning in een gebied waar al negen gasvelden in gebruik zijn. Alleen voegt VVD-raadslid Aukje Kroondijk er nog aan toe dat het vastberadenheid vergt om die weigering tot aan de Raad van State toe vol te houden.

Zo lijkt er sprake van grote eensgezindheid tussen college en raad, vlak voordat de verkiezingscampagnes losbarsten. En dat terwijl deze raadsperiode juist onrustig begon. De winnaar van de verkiezingen in 2018 – Sociaal Duurzaam Weststellingwerf (SDW), een fusiepartij van de PvdA en twee lokale partijen – werd buitenspel gezet door VVD en CDA. Die pakten het initiatief om met een derde partij, Weststellingwerfs Belang, een coalitie te vormen.

Die coalitie heeft een krappe meerderheid in de raad. ,,Daarom zijn de verhoudingen best bijzonder geweest”, zegt burgemeester André van de Nadort. ,,Soms konden collegevoorstellen alleen doorgang vinden met steun van de oppositie, omdat een van de coalitiepartijen het er niet mee eens was.” Maar over het algemeen is men het in Weststellingwerf over ,,behoorlijk wat dingen” eens, beaamt de burgemeester.

Ook raadslid Ton Mulder van de oppositiefractie Blijf Stellingwarfs geeft te kennen dat hij het eigenlijk wel eens is met de keuzes in het coalitieprogramma. ,,Daar heb je minder oppositie in.” Maar met welke verkiezingsthema’s kun je je dan onderscheiden op 16 maart? Voor Mulder is dat de invoering van het diftarsysteem. Omdat Weststellingwervers meer huishoudelijk restafval produceren dan andere gemeenten, brengt het college elke opgehaalde grijze afvalcontainer in rekening. Vanaf 2025 wordt zelfs voor iedere kilo afval betaald. Mulder heeft zich er tevergeefs tegen verzet.

,,Ik vind het kiezersbedrog. Het stond niet in het coalitieakkoord, maar het is nu wel in de begroting opgenomen.” De circa 2,5 miljoen euro die in het diftarsysteem wordt gestoken, kan maar beter gereserveerd worden voor bewoners in de Groote Veenpolder die kampen met funderingsproblemen door de lage grondwaterstand.

De verkiezingscampagne moet nog op gang komen in Weststellingwerf. Aan lantaarnpalen hangen vooralsnog alleen de verkiezingsposters van Mulders partij. Nog maar twee partijen – CDA en D66 – hebben hun nieuwe verkiezingsprogramma’s online gezet. Een bijzonder punt van D66: het toestaan van permanent wonen in recreatiewoningen. Het CDA wil met de agrarische sector werk maken van duurzame innovatie in de landbouw.

De linkse kiezer kan terecht bij drie partijen. Naast SDW en GroenLinks is dat de nieuwe partij Krachtig Sociaal Groen (KSG) van Marlene Postma, die in 2019 uit GroenLinks werd geroyeerd en doorging als eenmansfractie. Er zit veel overlap op sociale thema’s, maar SDW zet bovendien in op verkeersveiligheid, stelt lijsttrekker Cor Trompetter. Hij noemt als voorbeeld de ,,belabberde toestand’‘ van asfaltwegen in de gemeente. ,,Een absolute puinhoop waar jaren niks aan gedaan is.”

Ook in 2018 was Trompetter lijsttrekker van SDW, maar hij verliet de raad voor een kortstondig wethouderschap in Smallingerland. De fractie had in de tussenliggende jaren veel scherper oppositie kunnen voeren, vindt hij.

,,Als wij straks niet in het college komen, dan pakken we dat anders aan. Veel duidelijker op de inhoud, en veel minder vliegen afvangen.”



Opvallend is nog dat in de gemeentepolitiek een rechts-populistisch geluid ontbreekt, terwijl een kwart van de Weststellingwervers bij de landelijke verkiezingen vorig jaar wel op een radicaal-rechtse partij stemde. Een bijna even groot verschil in opkomstpercentages is zichtbaar tussen lokale en landelijke verkiezingen.

Commissievergadering 20-09-2021

Blijf Stellingwarfs Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 20-09-2020 20:33

Agendapunt 5: Rapport Rekenkamercommissie-onderzoek: Meldingen Openbare Ruimten.

Voorzitter, Blijf Stellingwarfs kan zich vinden in de bevindingen van de Rekenkamercommissie. De ‘’nieuwe’’ mogelijkheid om een melding te kunnen volgen zien wij als zeer positief! Zou dit ook met alle meldingen kunnen? Daarnaast zouden wij graag meer informatie ontvangen om beter van onze controlerende en kader stellende taken gebruik te maken. Ook zou ik nu graag willen weten van de portefeuille houder wat de KPI s zijn.

Agendapunt 6: Vaststelling bestemmingsplan Stadburen 18 Nijelamer.

Voorzitter, Blijf Stellingwarfs is van mening dat eenieder die in onze gemeente wil gaan wonen zowel bestaande, nieuwbouw en/-of huur, de kans moet krijgen om dit te doen. Dit geldt voor nieuwkomers maar ook gewoon voor onze eigen inwoners. Er zijn bij Blijf Stellingwarfs geen factoren bekend, die ons zouden weerhouden om voor te stemmen. Tot zover voorzitter.

Agendapunt 7 Verplaatsen bebouwde komgrenzen De Blesse

Voorzitter, Op dit moment geen bezwaar. Wel een belangrijke vraag namelijk: Kan de wethouder mij en de ondernemers van de Blesse toezeggen, dat er geen hinder wordt ondervonden van de plannen om de komgrens aan te passen? Bijvoorbeeld de kalvenhandel aan de Steenwijkerweg of de hobbyboer in de weg richting van Oldemarkt. Verder wachten wij even de discussie en het antwoordt van de wethouder af.

Tot zover voorzitter.

Agendapunt 8: Actualisatie APV

Voorzitter, voor ons ligt de geactualiseerde APV met de vraag aan ons deze te gaan vaststellen. Over deregulering en behoorlijk bestuur heeft dhr. Visser, een punt. Echter is

Blijf Stellingwarfs  wel blij met de wijzigingen. Zo worden de gaten in de wet voor ondermijnende activiteiten weer een stukje kleiner en de politie kan hier handig gebruik van maken. Ook geeft dit een duidelijk signaal dat wij dit soort crimineel gedrag niet in Weststellingwerf zullen accepteren. Daarnaast zijn er tekstueel veel andere benamingen en in het algemeen is het allemaal wat  makkelijker te volgen, hier zijn wij een voorstander van. Eenieder moet kunnen begrijpen wat de regels in onze gemeente zijn. Wij roepen dan ook op om dit in de toekomst meer te gaan doen. Ook hebben wij een aantal vragen over de APV.

In artikel 2:20a wordt er gesproken over vuurwapens en slagwapens etc. Hoe kijkt het college tegen verdachte combinaties in tassen aan, zoals scharen en andere scherpe objecten, deodorant, haarlak etc. Bijvoorbeeld om iets in de brand te steken of een bom te maken.

2.22 Hoogspanning. Er moet 6 meter afstand gehouden worden van de spanningsleidingen. Hoe zit het met de omwonenden van bijvoorbeeld het onderstation.

2.26a - aanhef afdeling 8.

Hierin zijn sigaretten opgenomen. Er geldt een rookverbod in de horeca, is het nog steeds de bedoeling dat er tabak in de horecagelegenheden verkocht wordt . Graag een reactie van de wethouder.

2:51 Over plaatsen van fietsen. Wordt er ook gekeken naar overlast van fietsen die na 23:00, nog steeds in het centrum staan? Gaat hier ook daadwerkelijk op gehandhaafd worden? Aangezien de geringe capaciteit van de handhaving, gaat hier ook daadwerkelijk op gehandhaafd worden?

Artikel 8 APV. Explosie motorbootjes. Veel nieuwkomers kopen een huis, aan het water in de Lindewijk. Zonder onze APV te kennen. Sommige van hen hebben een bootje en komen er later achter dat zij er in de Lindewijk helemaal  niet mee mogen varen. Is dit allemaal nog wel reëel? Moeten wij de APV hierop aanpassen? Hoe denken de andere partijen hierover, graag een reactie. Eigenlijk kan je over elk punt wel een opmerking maken.  Tegen veel van deze zaken moeten wij nog heel even aankijken. Ik heb vertrouwen in de kunde en daadkracht van de portefeuillehouder in dezen.

Tot zover voorzitter.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.