Nieuws van politieke partijen over Lokaal Dinkelland inzichtelijk

19 documenten

LOKAAL DINKELLAND BEZOEKT NOORD DEURNINGEN

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 21-04-2024 13:18

Lokaal Dinkelland bezoekt ongeveer 1x per maand een kern van Dinkelland. Zaterdag 20 april j.l. waren we in Noord Deurningen bij Twente Fruit.

Een mooi bedrijf met een jonge ondernemer, Wouter Krabbe. In 2022 is hij voorzichtig op de grond waar zijn vader en grootvader een boerenbedrijf hadden, begonnen met het telen van bramen, frambozen en aardbeien. In het seizoen voornamelijk voor zelfpluk, maar ook levert hij aan ondernemers en horeca. Vorig jaar heeft hij ook hazelnoten- en walnotenbomen geplant.

Wouter heeft ons verteld over zijn toekomstplannen met Twente Fruit. De groei van zijn bedrijf wordt zorgvuldig gepland. Maar daarnaast heeft hij ook hart voor recreatieve mogelijkheden. Zo heeft hij met het Waterschap de mogelijkheid besproken voor een fietspad van de Kanaalweg richting de Eekmanweg. En daarnaast is hij één van de participanten in het DIGA-project. Op de grond van Krabbe komt een zgn. “BluElephant” te staan waarmee het afvalwater van camping de Papillon gezuiverd wordt en hergebruikt voor de bewatering van de planten.

In het winter- en voorjaarsseizoen heeft Wouter op zaterdag 3 scholieren aan het werk om bv. planten te verpotten. In het hoogseizoen heeft hij zo’n 20 tot 30 scholieren aan het werk. Rijp fruit dat niet door mensen zelf geplukt wordt, gaat de vriezer in. De herfst wordt voornamelijk gebruikt voor het maken van jams, sappen en chutneys. Zo is er het hele jaar door werk op het bedrijf.

Persbericht: Lokaal Dinkelland dringt aan op de nota Armoede

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 21-03-2024 12:40

Armoedebestrijding is een speerpunt voor Lokaal Dinkelland. Ook in Dinkelland zijn er inwoners die te weinig financiële mogelijkheden hebben voor de minimaal noodzakelijke spullen. Lokaal Dinkelland wil dat er haast gemaakt wordt met de nota en dat er duidelijkheid komt over het minimabeleid.

Menstruatiekast

Op dit moment maken inwoners van Dinkelland in Denekamp bijvoorbeeld gebruik van de menstruatiekast. In deze kast worden noodzakelijke spullen voor persoonlijke hygiëne gratis aangeboden.

De menstruatiekast is door SWTD geplaatst bij het Kulturhuus in Denekamp.

Lokaal Dinkelland wil graag dat eenzelfde voorziening in alle kernen beschikbaar komt.

Voedselbank

Hetzelfde geldt voor de voedselbank in Denekamp. Inwoners uit andere kernen die gebruik mogen maken van deze voorziening hebben vaak geen auto. Lokaal Dinkelland wil dat alle inwoners die het nodig hebben ook daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de voedselbank. Ongeacht in welke kern men woont.

Omdat de Dinkellandpas nu definitief dreigt te verdwijnen, meent Lokaal Dinkelland dat er nu haast is geboden met het definitieve armoedebeleid en dringt er op aan dat de Nota Armoede op korte termijn verschijnt.

Lokaal Dinkelland bezoekt SKTD

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 06-11-2023 19:49

Zaterdag 21 oktober bracht Lokaal Dinkelland een bezoek aan SKTD (de stichting Kringloop Tubbergen Dinkelland) in Ootmarsum.

Rudi Tukkers en zijn dochter Lobke gaven uitleg van de activiteiten van deze kringloopwinkel. Een kerntaak van SKTD is dat hun inkomsten terug vloeien in de gemeenschap. Hoe doen ze dat?

O.a. door de vele vrijwilligers goed te begeleiden en te ondersteunen. Dankzij die goede begeleiding konden al 14 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in vaste dienst worden genomen. Ook werkt de kringloopwinkel belangeloos mee aan het inrichten van woningen voor o.a. asielzoekers en statushouders.

Lokaal Dinkelland was onder de indruk van het sociale gezicht van deze stichting, die dus niet alleen goederen inzamelt en deze een tweede leven bezorgt. Hier komt de mens voorop.

Al met al heeft SKTD zich een niet weg te denken plek veroverd op de Mors in Ootmarsum en in de recent geopende locatie in het centrum van Denekamp.

Vaststelling ontwerp Begroting 2023

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 08-11-2022 19:00

Voorzitter, voor ons ligt ter behandeling de begroting voor 2023. Een compactere versie dan we vanuit het verleden gewend waren. Onze complimenten aan de ambtenaren en de auditcommissie die er aan hebben bijgedragen dat er nu een beter leesbaar exemplaar ligt, wat wellicht nog wel een verbetering kan verdragen, maar in elk geval een stap in de goede richting is. En hopelijk kan de buurman van dhr. Smellink deze ook begrijpen. Maar los van de uitvoering gaat het natuurlijk om de inhoud en deze stemt de fractie van Lokaal Dinkelland tot tevredenheid.

Het college presenteert nagenoeg een sluitende meerjarenbegroting t/m 2026. In eerste instantie een geruststellend gegeven, aangezien we een moeilijke en dure tijd tegemoet gaan. Dat geldt zeker voor onze inwoners, daarom zijn we content over het voorstel van het college om de huishoudens met een bedrag van € 26,= tegemoet te komen, gelijk aan de reguliere stijging van de gemeentelijke lasten. Immers de meeste huishoudens krijgen al grote kostenstijgingen voor de kiezen, maar laten we dan de gemeentelijke kosten gelijk houden.

De raad heeft met het raadsakkoord en de goedkeuring van het collegeakkoord, het college voor de komende 4 jaar op pad gestuurd met de uitvoering daarvan voor een bedrag van 6,5 milj.. Als raad hebben we onze ambities uitgesproken en het is aan het college om daar de komende jaren uitvoering aan te geven, een hele uitdaging, maar de financiële middelen zijn hiervoor beschikbaar. Een totaal van €24 milj. aan beschikbare algemeen incidentele middelen waarvan een reserve incidenteel beschikbare algemeen middelen van ruim € 12milj. geeft een comfortabel gevoel. Maar zoals eerder opgemerkt er liggen grote uitdagingen voor ons en we verkeren in onzekere tijden, dus behoedzaamheid is op z’n plaats. Al naderen we de Sinterklaas tijd en een enkele motie en amendement bevestigt dat gevoel, behoudendheid maar wel met uitvoering van de ambities blijft noodzakelijk. De fractie van Lokaal Dinkelland kan dan ook instemmen met de voorgestelde mutaties en we beschouwen deze begroting als taakstellend en niet als in beton gegoten en roepen het college op tijdig naar de raad te komen als de noodzaak daar is.

Voorzitter, dan de ambitie begroting.

Tijdens de behandeling van de perspectiefnota 2022-2026 op 12 juli jl. hebben we als raad een verzamelmotie aangenomen met daarin een groot aantal onderwerpen welke we graag meegenomen zagen in de begroting 2023. Onze complimenten aan het college, dan men deze ook allemaal heeft meegenomen en waar nodig voor financiële dekking heeft gezorgd. Opmerkelijk vindt de fractie van Lokaal Dinkelland het dan ook dan er nu weer een hele reeks met aanvullende wensen middels moties en amendementen worden ingediend. Ons voorstel is om komend jaar te proberen bij de behandeling van de perspectiefnota de wensen voor het volgende jaar zoveel mogelijk aan te geven en bij de begrotingsbehandeling alleen de noodzakelijke en tussentijds ontstane zaken mee te nemen.

Terug naar de ambities, daarvoor vraag het college een extra budget van € 350k voor het leefbaarheidsfonds. Wij als fractie van Lokaal Dinkelland ondersteunen dit verzoek middels het voorliggende amendement en daarmee lijkt ons voldoende financiële armslag voorhanden om legeskosten voor lokale verenigingsactiviteiten en goede plannen van beperkte omvang in de kernen te compenseren. Hiermee zeg ik gelijk iets over een 2-tal amendementen. Voor de overige ambities geeft het college aan vooralsnog voldoende financiële middelen beschikbaar te hebben. Nu maar hopen dat men ook voldoende ambtelijke capaciteit beschikbaar heeft om de ambities uit te voeren. We horen graag nu of tijdig van het college waar men problemen verwacht, maar we verwachten dat het college de ambities weet uit te voeren en we in 2026 kunnen terugzien op realisatie daarvan en dat we niet opnieuw worden geconfronteerd met het feit dat veel projecten op de plank zijn blijven liggen.

De andere ambitielijnen;

Buitengebied in balans.

Iedereen gezond.

Leefomgeving van de toekomst

Leefbare kernen

Gemeente en de samenleving

Vormen een grote opgave voor de komende jaren.

Buitengebied in balans

Voor het buitengebied is het NPLG en het PPLG een zeer grote opgave. Al zijn we als gemeente nog niet aan zet, we zijn zeer content dat de wethouder hierin een pro-actieve rol heeft aangenomen als zal het moeilijk worden de agrarische sector hier naar tevredenheid van dienst te zijn. Want naast de agrarische sector staat ook onze natuur onder druk en laten we daarin het behoud van de staat van ons landschap niet vergeten.

Iedereen gezond

Voor het sociaal domein lijkt het erop dat we de financiën in de grip krijgen, maar met zekerheid is dit niet te zeggen. Deels omdat we incidenteel met grote uitgaven te maken krijgen en bepaalde zorgbehoefte gewoonweg ingevuld moet worden. Positief is wel dat het erop lijkt dat het woonplaatsbeginsel binnen de jeugdzorg financieel in ons voordeel gaat werken. Ik zeg lijkt erop! Voorzitter ik kom daar straks op terug middels een amendement wat we indienen om meer bekendheid te geven over de beschikbaarheid van een onafhankelijke client ondersteuner. We hopen hiermee de zorgvraag meer recht te doen en de tevredenheid over de beoordeling en toewijzing te vergroten. Daarnaast is bewegen een belangrijke en preventieve manier om de gezondheid op peil te houden. Bewegen en deelnemen aan sport moet laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom juicht de fractie van Lokaal Dinkelland ook toe dat het college de komende 4 jaar de subsidie OZB voor maatschappelijke instellingen voortzet. Alle kleine beetjes helpen om sportbeoefening te bevorderen en eenzaamheid tegen te gaan. Daarnaast vindt de fractie van lokaal Dinkelland het belangrijk dat sommige regionale voorzieningen beschikbaar blijven, zoals de ijsbaan in Enschede. We horen ook graag hoe de andere fracties hier tegenaan kijken?

Leefomgeving voor de toekomst.

Op dit moment de de klimaatconferentie in Egypte bezig en opvallend is dat daar de diverse staatshoofden en regeringsleiders aangeven dat er meer moet gebeuren om een leefbare aarde te behouden. Het kan zo niet langer. Maar terug in eigen land gaat het invoeren van harde maar noodzakelijke maatregelen maar mondjesmaat of wordt er telkens naar omwegen gezocht om de helaas pijnlijke ingrepen ook daadwerkelijk uit te voeren. Het probleem wordt hierdoor alleen maar groter, dat zien we helaas ook in de agrarische sector waar men in het verleden heeft nagelaten beperkingen in te stellen waardoor de ingrepen nu veel pijnlijker zijn. Ook in Dinkelland zullen we daarom veel meer vaart moeten maken met het verduurzamen van gebouwen en het opwekken van duurzame energie, mede ook om niet afhankelijk te zijn van dure externe leveranciers en producenten. Hoe tegenstrijdig kan het zijn dat we eigenlijk de wind in de rug hebben met het verduurzamen door de hoge energiekosten van dit moment. Het mes snijdt hier aan 2-kanten. We beperken de achteruitgang van het klimaat en we besparen op de energie kosten. Toch vragen we het college om ons over de voorgang periodiek te informeren.

Leefbare kernen.

In de meeste kernen zijn thans bouwlocaties beschikbaar, dat was in het verleden wel eens anders, maar nu doemt een nieuw probleem op. Wie kan er nog bouwen en wie kan het betalen. Vooral voor de starters is het bijna onmogelijk om een eigen woning te kopen/bouwen, aangezien de kosten enorm zijn gestegen. Gaat het college hiervoor haar beleid aanpassen en wat gaat het college doen om vooral voor deze doelgroep een woning beschikbaar te krijgen. Hier is hulp bij nodig!

Daarnaast is er haast geboden om voldoende bedrijventerreinen beschikbaar te hebben. Hier hebben we een achterstand en hoe gaat het college dit oplossen? Immers VAB locaties mogen hiervoor niet het alternatief zijn, anders gaat dit tenkoste van de leefomgeving voor de toekomst.

Gemeenten en de samenleving

Mijn Dinkelland 2030 krijgt hopelijk de komende jaren nog meer impact en zorgt voor uitvoering van goede initiatieven vanuit de kernen. Vandaar ook dat de fractie van Lokaal Dinkelland graag ingaat op het verzoek om verruiming van het leefbaarheidsfonds. Van hieruit heeft het college dan ruime middelen voorhanden om goede initiatieven ook financieel te ondersteunen. Dit biedt meer soelaas dan elke kern een klein budget beschikbaar te stellen. We moeten blijven werken om de afstand tussen bestuur en de inwoners te verkleinen, een absolute must in deze tijd van toenemende polarisatie. We kunnen het hebben over participatie, deliberatieve democratie, gemeente app etc, het gaat erom dat we oog en oor hebben voor onze burgers en tussen hen staan. De beslissingen en besluiten nemen in het belang van onze inwoners.

Voorzitter, amendement onafhankelijke client ondersteuner

Work in progress

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 09-05-2022 07:32

Afgelopen weken hebben we met de beoogde coalitiepartners en beoogde wethouders de volgende zaken besproken:

De verdere invulling van het raadsakkoord alsmede de onderwerpen die we de komende raadsperiode als vrije keuzes laten.

Hoe gaan we het dualisme invullen en hoe gaan we daar als coalitiepartners onderling mee om, dit als aanvulling op hetgeen we hierover in het raadsakkoord met alle partijen hebben afgesproken.

Kort gezegd hoe maken we echt werk van de bestuurlijke vernieuwing.

De mogelijke adders onder het gras, de go en no-go’s. (Die laatste zijn bij geen van de 3 partijen aanwezig).

De financiële doorkijk voor de komende jaren en het overdrachts document met name op financiële vlak.

De grote uitdagingen waarvoor we de komende jaren staan gesteld.

Als coalitiepartners trekken we ons nu terug uit het proces. De beoogde wethouders gaan met de gemeentesecretaris en ambtelijke ondersteuning verder werken aan het college akkoord en streven er naar dat dit eind deze maand kan worden afgerond, zodat de wethouders in de raadsvergadering van 31 mei benoemd kunnen worden.

Raadsakkoord…..en verder

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 15-04-2022 18:30

Even bijpraten. Na de tweede gespreksronde, waren alle fracties bereid om zich in te zetten voor een raadsakkoord. De griffier heeft afgelopen week een werk/startdocument samengesteld op basis van de resultaten uit de hei sessie en de verschillende verkiezingsprogramma’s. Deze zijn intern door de fracties besproken en gisteravond hebben we de op- en aanmerkingen, wijzigingen en aanvullingen op de items met alle fracties in een raadsbijeenkomst verder besproken en de unanieme punten vastgelegd. Deze worden nu verder uitgewerkt en voorgelegd in de raadsvergadering van dinsdag 19 april. Ik heb het vertrouwen en de verwachting dat deze, op misschien een kleine aanpassing na, unaniem door de raad zal worden aangenomen. Daarna willen we spoedig de informatie afronden en aansluitend de formatie beginnen. Het unaniem aangenomen raadsakkoord behoort te fungeren als fundament voor een coalitie akkoord. Een mooi en voor Dinkelland nieuw begin.

Met vriendelijke groet,

Benny Tijkotte

Gesprekken deze week

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 24-03-2022 21:44

Deze week hebben we (Jos Johannink en ik) met de burgemeester, de griffier en de gemeentesecretaris gesproken over de te volgen weg naar een coalitie vorming en de mogelijkheden besproken voor een raadsakkoord. Dat laatste is nieuw voor Dinkelland maar nog een hele uitdaging.

Aansluitend hebben we met elke fractie apart gesproken over hoe zij de uitslag interpreteren en hoe ze het vervolg van het proces voor ogen zien en hoe ze tegen een raadsakkoord aankijken. Het waren stuk voor stuk prettige, constructieve en openhartige gesprekken. Komend weekend gaan we als nieuwe raad de hei op en maandag vervolgen we de gesprekken met de burgemeester, griffier en gemeentesecretaris. Dinsdag beginnen we zelf de informatie gesprekken, zonder externe informateur, met de verschillende fracties.

De nadruk in de gesprekken zal nu komen te liggen op de coalitie mogelijkheden en de voor en nadelen van de alternatieven. We hebben er vertrouwen in dat we met elkaar op constructieve wijze de gesprekken kunnen vervolgen.

Benny Tijkotte

Begroting 2020!

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 12-11-2019 18:48

Geplaatst op 12 november 2019 Dit bericht is geplaatst in Lokaal Dinkelland, Moties, Nieuws

Voorzitter, voor ons ligt ter behandeling de begroting voor 2020. Een boekwerk van 200 pagina’s en dit jaar voorzien van een duidelijke inhoudsopgave. In het technisch vragenuur en de comm. vergadering zijn veel zaken behandeld en verduidelijk. dank daarvoor aan het college en de ambtenaren. De begroting zou een vertaling moeten zijn van de Strategische raadsagenda 2018-2022, het koersdocument en het coalitieakkoord. In dat opzicht is het soms zoeken om de weg te vinden.

Wij vragen het college om voor het 1e en 2e programmajournaal deze begroting te gebruiken en hierin aan te geven wat uitgevoerd is. Een soort voortgangs rapportage die waarschijnlijk met veel minder ambtelijke uren kan worden gepresenteerd en het vergelijk met de begroting vereenvoudigd. Ook kunnen hier eventuele afwijkingen in worden gerapporteerd.

Financieel is het te prijzen dat de begroting voor 2022 en 2023 een positief herzien meerjaren saldo laat zien. Ook al is dit nog ver weg en kan dit pas gerealiseerd worden nadat er rekening is gehouden met de ombuigingsmaatregelen voortkomend uit de denkrichtingen die tijdens de eerst perspectiefnota zijn behandeld.

Lokaal Dinkelland ziet hier een groot risico in, omdat hierbij rekening is gehouden met een hogere algemene rijksuitkering en een gelijkblijvende hoge uitkering voor de jeugdzorg. Is dit daarom niet iets te optimistisch, mede aangezien er een herijking van de rijksuitkering zal plaatsvinden, die voor Dinkelland wellicht negatiever zal uitvallen? Daarom pleiten wij er voor om het weerstandsvermogen op 1.4 te houden.

Uitgaande van de ombuigingen voorkomend uit de denkrichtingen, moeten we nu al constateren dat daarin één bezuiniging niet doorgaat, nl. De €30k voor de vermindering van de openingstijden. Als dit een voorbode mag zijn van meer enthousiast en optimistisch aangenomen denkrichtingen, staan ons nog wel meer ombuigingen of bezuinigingen te wachten. Wat te denken van positieve gevolgen door het versneld afstoten van het gemeentelijk vastgoed en het transformatieplan in het sociaal domein. Hoe zeker is het college hier van haar zaak?

Ambitie woon en leefomgeving

Hierin zien we in elk geval dat er in de meeste kernen nu of binnenkort voldoende bouwkavels beschikbaar zijn. Of er ook voldoende kavels beschikbaar zijn voor starters en senioren valt op dit moment nog niet te zeggen. De eerste aanzetten voor herverkaveling zijn gezet en dat is positief.

Van de ambitie inbereiding voor uitbreiding zien we nog weinig terug, maar de wethouder heeft ons toegezegd, daar binnenkort op terug te komen. Één ding is nu al wel duidelijk dat aan het eind van deze coalitie periode heeft er veel meer uitbreiding dan inbreiding plaatsgevonden.

Ambitie duurzaam

Hier hebben we nog een heel traject af te leggen. In het coalitie akkoord staat “Wij zetten ons actiever in voor het beperken van de gevolgen van klimaatverandering” (zie pag 40)

Daaronder zijn de vakjes van Inspanningen na 2 jaar nog leeg, opmerkelijk. Oké, de stresstest komt er aan, we nemen actief deel in het RES en we hebben een doelstelling om in 2023, 20% duurzame energie op te wekken. Tot op heden is dit voor 11% gelukt, maar dit is vooral gerealiseerd door het meeliften op Twence en het overige is ook nog beperkt meetbaar ook uitgaande van de cijfers uit de energiemonitor. In de begroting missen we hoe het resterende gedeelte wordt gerealiseerd.

Daarnaast is de doelstelling om tot 2022 het restafval te verminderen tot 50kg per inwoner. Een streven wat wij toejuichen, maar hoe gaan we dit meten, aangezien een groot deel van het restafval via andere kanalen wordt afgevoerd?

Ambitie sterke bedrijvigheid

De agrarische sector, waarin sommigen het zeer voor de wind gaat, maar anderen ook in de problemen zitten, krijg in verhouding met andere sectoren zeer veel aandacht. Ook in Dinkelland moeten we de omschakeling maken dat de agrarische sector al lang niet meer de belangrijkste economische motor is binnen onze gemeente. Dit zijn wij niet terug in de begroting. De expansie mogelijkheden voor industriële bedrijvigheid in Denekamp is nagenoeg verdwenen. We hoorden de wethouder in de commissie zeggen dat we regionaal afspraken hebben om grotere bedrijven te verplichten om naar elders te vertrekken. Geldt dit ook voor bedrijven die in Denekamp uit hun jasje zijn gegroeid? Dat lijkt ons een slechte zaak en ook nadelig voor uw collega van het sociaal domein. Een werknemer met een afstand tot de arbeidsmarkt vindt dicht bij huis eerder een werkplek dan bij een onbekend bedrijf in Almelo. U ontneemt daarmee uw collega wethouder  mogelijkheden voor het plaatsen van deze kwetsbare groep, dus ook het realiseren van bezuinigingen.

Voorzitter het college pleit voor verantwoorde groei van de melkveehouderij. De fractie van Lokaal Dinkelland is van mening dat we ook in Dinkelland al over de top van de mogelijkheden heen zijn. Her en der schaalvergroting zal tot de mogelijkheden moeten kunnen behoren, maar uitbreiding in z’n totaliteit niet.

Voorzitter, wij moeten hierbij verder vooruit kijken en onze boeren geen ijdele hoop geven met valse voorspellingen en desinvesteringen tot gevolg. De boeren zijn hier helaas al te vaak de dupe van geworden. De grilligheid in het landbouwbeleid kent zijn grenzen voor de agrarische sector.

Vanuit Den Haag zal meer gestuurd worden op biodiversiteit, kringloop landbouw, het reguleren van de mestproblematiek en de gevolgen van de komende regelgeving inzake stikstof en PFAS, waar veel meer sectoren mee te kampen hebben. De denkrichting vanuit de landelijke politiek laat het signaal horen: kwaliteit gaat boven kwantiteit.

De toeristische sector wordt een steeds belangrijkere sector in onze gemeente. Het college geeft aan dat dit een continue zorg is om het voorzieningenniveau te handhaven of uit te breiden. Hierbij speelt ons landschap een belangrijke rol, maar is dan ons kapbeleid nog up to date, moeten we een hergroeiplicht, ipv herplantplicht invoeren, moeten we het gebruik van glyfosaat ontmoedigen, zolang het nog niet verboden is, wat doen we met de IBOR, en hoort het realiseren van de natura 2000 gebieden wel onder het ondernemerschap in de agrarische sector?

Ambitie inclusieve samenleving

Het is te prijzen dat we voorzichtig mogen concluderen dat we de stijging van de kosten op het sociaal domein enigszins in de hand hebben. Ook al moeten we constateren dat we  hierop nog steeds een fors tekort hebben in relatie met de rijksbijdragen.

Daarnaast vragen wij ons af of de geboekte besparingen stand houden, aangezien er fors meer een beroep wordt gedaan op een andere vorm van hulp verlening, zoals mantelzorgers. Wetende dat uit onderzoeken blijkt dat juist deze groep mantelzorgers de komende zorgbehoevende worden en daarvoor veel minder mantelzorgers beschikbaar zijn.

Verder wachten we af of de komende jaren het transformatieplan in het sociaal domein de gewenste en aangekondigde structurele uitgaven daadwerkelijk verlaagd en zijn we zeer benieuwd hoe het Noaberhoes er komt uit te zien. Is dit een Saksische of moderne bouwstijl?

Algemeen:

Hoeveel kosten worden er daadwerkelijk besteed aan onderzoek, gesprekken, pilots, overleggen, evalueren, vooroverleg, discussienota’s, enz. Kortom hoeveel wordt er aan proceskosten besteed in verhouding tot projectkosten?

Voorzitter, collega’s er is iets dat Lokaal Dinkelland toch zorgen baart en waar wij graag een aanzet zouden zien voor een Rekenkamer onderzoek, omdat we benieuwd zijn naar het resultaat van deze verhouding. De verhouding die er ligt tussen de proceskosten en projectkosten.

-regio  deal

Lokaal Dinkelland ziet het vast stellen van de begroting voor volgend jaar als een dynamisch gebeuren. Als we kijken hoe de ontwikkelingen internationaal, nationaal en provinciaal op dit moment verlopen op elk vlak, dan kan dat ook echt niet meer anders.

We moeten hier en daar een piketpaaltje slaan om op de weg te blijven, maar het kan zo maar zijn dat door hernieuwde inzichten en wijzigende regelgeving we toch een andere route blijken te moeten nemen dan wij op voorhand hadden gedacht.

Bijvoorbeeld op het gebied van openbare ruimte, denken we aan de PAS en PFAS problematiek, maar ook op het gebied van zorg en welzijn, onderwijs en alle andere bestuursgebieden die deze begroting behandeld kunnen wij niet anders concluderen dan dat deze begroting een globale contour is waarbinnen nog van alles kan wijzigen en zich kan ontwikkelen.

Vandaar voorzitter dat wij op de startstreep voor 2020 akkoord kunnen gaan met deze begroting indien het college de toezegging doet dat deze waar nodig en mogelijk lopende het jaar 2020 in de uitvoering niet als onwrikbaar wordt beschouwd. Dat betekent dat wij een globaal idee hebben waarmee wij starten, maar die aanpassingen en modificaties kan ondergaan waar nodig, omdat interne en externe gewijzigde regels/maatstaven en wat dies meer zij hiertoe nopen.

Voorzitter, wij kunnen bij de vaststelling van de begroting voor 2020 wel een stemverklaring afgeven, maar dat lijkt ons indien toezegging door het college ten aanzien van bovenstaande plaats vindt onnodig.

Dit bericht is geplaatst in Lokaal Dinkelland, Moties, Nieuws

Reacties zijn gesloten.

1e programmajournaal 2019 en perspectiefnota 2020

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD PvdA Dinkelland 09-07-2019 18:51

1e programmajournaal 2019 en perspectiefnota 2020

Geplaatst op 9 juli 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

1e programmajournaal 2019 en perspectiefnota 2020

Voorzitter, voor ons ligt het eerste programmajournaal 2019 en de perspectiefnota 2020. Al met al geen stukken om blij van te worden.

Voorgesteld wordt om bovenop het voorziene tekort uit de begroting voor 2019 van € 384k nog eens een extra tekort van € 878k over het jaar 2019 (zijnde het saldo van het eerste programmajournaal) ten laste te brengen van de algemene reserves. Voor 2019 zitten we dan nual op een tekort van € 1,25 milj. En we zijn nog maar amper halverwege het jaar.

Door dit geschuif met cijfers en lasten ten kosten van onze reserves zullen we bij de jaarstukken 2019 misschien waarschijnlijk wel weer een positief resultaat over 2019 te zien krijgen. Je vraagt je af: “wie houdt wie hier nou voor de gek?”

Voorzitter, uitgaande van dit tekort en de oplopende tekorten voor de komende jaren is het college genoodzaakt om ombuigingen/bezuinigingen door te voeren. Het siert het college dat men hiervoor met voorstellen/denkrichtingen komt, waardoor voor de komende jaren een sluitende meerjaren begroting kan worden gepresenteerd. Een eis en noodzaak.

Echter op basis van ervaringen uit de afgelopen jaren hebben wij als fractie van Lokaal Dinkelland onze bedenkingen of deze voldoende zijn. In het 2e programmajournaal worden we opnieuw met tekorten geconfronteerd, waardoor we aanspraak op de algemene reserves moeten doen.

Dat dit niet onwaarschijnlijk is mogen we concluderen uit het feit dat het college de oplopende opbrengsten uit het transformatieplan reeds in de meerjarenbegroting heeft meegenomen. Een opbrengst van € 126k naar € 582k in 2022.

Lokaal Dinkelland vindt het ronduit teleurstellend en onacceptabel dat de verantwoordelijk wethouder nog steeds niet met het transformatieplan naar de raad is gekomen, terwijl dit reeds lang in de planning zit en van cruciaal belang is voor de begrotingen.

Zeker wanneer je kijkt naar het grote financiële resultaat waar men vanuit gaat, door de te verwachten effecten die uit het transformatieplan moeten komen.

De wethouder gaf in de commissievergadering aan dat de eerste gedachten spinsels inzake het transformatieplan pas over 14 dagen aan het college bekend worden gemaakt vanuit het ambtelijk apparaat (Lokaal Dinkelland vraagt zich af: Wie is hier nog in control?).

We bespreken het 1e programma journaal en de perspectief nota en hebben over het ontstaan van de oorzaak, een fors tekort op het sociaal domein, geen zicht, geen voorstel en geen visie naar de toekomst. Alleen het reeds lang aangekondigde transformatieplan, waarop we dan maar moeten vertrouwen. Wij kunnen onze rol als controlerend en  kaderstellend orgaan zo niet uitvoeren, omdat de begroting en grip op de kosten in het sociaal domein niet inzichtelijk zijn.

Het sociaal domein beslaat ca 40% van de totale begroting en vormt voor 90% het probleem en daar hebben we het niet over. Dus we zijn volledig bezig met symptoom bestrijding en de oorzaak laten we ongemoeid. Of anders gezegd, we zijn bezig met gerommel in de marge en over de hoofdzaken hebben wij het niet! Om maar meteen een bruggetje naar de perspectiefnota te maken, Wat is hier het perspectief?

Voor de perspectiefnota 2020 heeft het college diverse besparings mogelijkheden aangegeven en via denkrichtingen haar voorkeuren kenbaar gemaakt.

Duidelijk is dat we de broekriem moeten aanhalen en er bezuinigingen moeten worden doorgevoerd.

Over de denkrichtingen van het college wil ik hierbij per hoofdgroep onze bedenkingen geven:

1. Bestuur en middelen; De fractie van LD juicht toe dat hier de grootste bezuinigingen worden gerealiseerd. Op het afstoten van het vastgoed kom ik straks nog terug.

2. Dienstverlening, maximeren kostendekkende leges, hier staan we niet om te juichen, dit gaat de inwoner geld kosten. Wij zien meer in een besparing door verminderde openingstijden. Door de verdere digitalisering kunnen de openingstijden verminderen terwijl het service niveau gelijk kan blijven. De fractie van LD pleit wel voor een blijvende avond openstelling, voor de werkende inwoners.

3. Veiligheid. Hier kunnen we mee instemmen. We begrijpen dat de VVD hier moeite mee heeft, want het was nogal een stokpaardje van hun bij de verkiezingen. Wij zijn van mening dat het nieuwe beleid hier volledig uit de bocht is gevlogen door een meer dan verdrievoudiging van de handhaving capaciteit. Een kleine correctie is op z’n plaats.

4. Openbare ruimte. Hier zal het college toch voorzichtig en terughoudend mee moeten zijn. Op veel plaatsen in de kernen klagen de inwoners al terecht over de staat van onderhoud van het openbare groen en grijs. Men ergert zich soms grijs en groen. Vooral de staat van onderhoud van het groen kan op sommige plekken een verdere verlaging van de kwaliteit niet doorstaan. Wellicht zijn er mogelijkheden om eventueel een deel van het onderhoud door de burgers te laten uitvoeren. dat gebeurt al op sommige plekken, maar door uitbreiding hiervan kan een besparing worden gerealiseerd, terwijl het niveau acceptabel blijft. Wij zien hier nog wel een extra besparings mogelijkheid voor post D-10 bermmaaisel afvoeren. Lokaal Dinkelland heeft al eerder vragen gesteld over de frequentei van maaien en deze te verlagen om de biodiversiteit te verhogen. Dit is door de wethouder toegezegd. Door de bermen minder te maaien hoeft er ook minder maaisel worden afgevoerd/gecomposteerd en kan daardoor een besparing worden gerealiseerd. Wij zouden dit als een compensatie willen zien voor het beperken van het kwaliteitsniveau van het groen. Met betrekking tot het niveau grijs wijzen wij graag op de aansprakelijkheid die rust bij gemeenten voor wat betreft ongevallen op trottoirs e.d. die kunnen ontstaan door achterstallig onderhoud. Bovendien ook voor onze ouderen niet fijn om met gevaar voor eigen leven een wandelingetje te moeten maken.

5. Cultuur en recreatie: Het volledig wegsaneren van de subsidie voor molens en kerken kunnen we als fractie van LD niet accepteren. Wil het college hierop bezuinigen dan zal men eerst in overleg moeten treden met de molenstichting. We moeten daarnaast bedenken dat de molens ook een belangrijke toeristische en educatieve functie vervullen. Waarom hierop bezuinigen, waar blijft het goede  rentmeesterschap van dit college? In de TC-Tub lezen wij dat CDA-VVDdeze bezuiniging niet wil, maar tot onze verbazing laten zij in haar amendement het merendeel van de bezuinigingen op de molens in takt! Een mogelijkheid hier zou zijn om verdere privatisering van de molens te onderzoeken, waardoor door een incidentele investering structurele begrotingsruimte beschikbaar komt.

6. Financieel technische maatregel. Dit kunnen we niet anders zien dan een sigaar uit eigen doos en kan slechts van beperkte duur zijn

We missen de lange termijn visie. De kaasschaaf methode wordt gehanteerd en de brandjes worden geblust.  Dit om aan de eisen van de provincie te voldoen.

Wij vragen ons als Lokaal Dinkelland toch af hoe we als raad hiermee om moeten gaan. We leveren een tsunami aan veel en weinig zeggende amendementen en moties aan, terwijl de strekking daarvan amper 0,2 promille van de totale begroting omvat. Kunnen we dit niet op een andere wijze  bediscussiëren en dan met een lijst van aanpassingen komen, waar overeenstemming of een meerderheid voor is?

We bespreken de begroting en het perspectief en hebben over het ontstaan van de oorzaak, een fors tekort op het sociaal domein geen op- of aanmerkingen!

Ooit is hier gezegd, gooi wat Lego blokjes in de box (raadzaal) en ze vermaken zich wel. De cruciale zaken worden hier niet besproken, zijn niet inzichtelijk. Minachting van de raad.

Voorzitter, dan wil ik nu toch maar ingaan op het scala van amendementen en moties die vandaag bij de behandeling van de perspectief nota zijn ingediend.

Door elk voorstel serieus te belichten kan het een lange vergadering worden. Per amendement en motie denk ik 5 min nodig te hebben, dus als u mij niet kwalijk neemt zal mijn eerste termijn nog ongeveer 16 x 5 is één uur en 20 min duren. Hiermee de hypocrisie van deze wijze van  behandelingen aan te tonen.

7. Versneld afstoten Gem vastgoed. 2020 + €25k,  2021 + € 25k daarna gelijk met het college voorstel. Zelfs het college voorstel lijkt ons niet wenselijk. Door bedragen vast te leggen ligt afstoten onder de marktwaarde op de loer, zeker als de boekwaarde al laag is. Verder lijkt ons dit een onrealistisch voorstel, aangezien we de afgelopen jaren hebben gezien dat het afstoten niet overhaast gaat en het al een lopend beleid is. Ik wil een voorbeeld noemen, begin 2018 maakte de verantwoordelijk wethouder reeds gewag van het feit dat hij verwachte het klooster in Ootmarsum reeds voor de verkiezingen te verkopen.  Welke verkiezingen bedoelde de wethouder hier ??? De verkiezingen van 2018 of van 2022? We zijn nu ruim anderhalf jaar verder en er is nog geen zicht op verkoop. Dit ene geval maakt al duidelijk dat vastgoed afstoten bijna nooit met stel en sprong kan en ook onverstandig is. Zeker de verkoop van zakelijk vastgoed vergt tijd, wat te denken van het gemeentehuis in Weerselo. We hebben als raad een overzicht gekregen van de objecten die op de nominatie staan om te verkopen. De kerktoren van de St Nicolaas stond daar in elk geval tot onze geruststelling niet op. Echter Huize Keizer stond daar wel bij. In het verleden is dit in de raad al eens aan de orde geweest en toen is unaniem besloten om Huize Keizer niet te verkopen. Nu kan het best verstandig zijn om eerder genomen besluiten weer in heroverweging te nemen. Maar voor huize Keizer zouden wij willen zien dat de wethouder dan eerst naar de raad komt en speciale voorwaarden stelt aan de verkoop en de situatie daarna. Privatiseren voor een symbolisch bedrag met een taakstelling, daar valt met ons over te praten. Kortom nog meer voordeel halen uit het versneld afstoten van gemeentelijk vastgoed, zoals het CDA/VVD willen zien wij als een flinke uitdaging. Het is dan ook bijzonder om te zien hoe de coalitie partijen de wethouder hier voor een extra uitdaging stellen. Zet hem op zou ik zeggen en kom met voorstellen naar ons als raad en houdt ons als raad goed op de hoogte.

8. Openingstijden beperken. Akkoord gezien de verdere digitalisering. Maar wel 1 avond openstelling!

9. Toezicht en Handhaving, levert slechts vanaf 2021 € 32k op: peanuts. Wij gaan met het college mee!

10. Gladheid idem. Met het college mee.

11. Subsidie molens en kerken, hierop willen de collegepartijen nog steeds bezuinigen € 44k ipv € 70k (maw € 26k minder). Hoe durft met name het CDA zulk fake-News te verspreiden in de TC-Tubantia en op social media, waarin men glashard beweerd niet op de subsidies voor molens te willen bezuinigen, maar wel keihard een bezuiniging van € 44k laat staan. Wat voor vertoning is dit voor de bühne? Waar blijft hier het goede rentmeesterschap van het CDA

Waar komt de rest vandaan mede omdat het voorstel inzake openingstijden nog niet hard te maken valt.

12. Forensenbelasting € 15,= wat levert dit op € 7k!!!

13. D-1 verlaging kwaliteit grijs groen dekken door verhoging toeristen belasting.

14. Handhaving —>  dekken door OZB verhoging, de lasten bij de burgers neerleggen.

15. H-6 subsidie molens en kerken verlagen naar €20k besparing € 50k

16. Rondweg Weerselo (geen begrotingspost)

17. Soc. Domein (kern ondersteuner)

18. Toeristenbelasting: uit gesprekken met onze achterban uit de sector —> kamperen niet verhogen, de minima gaat 2 weken met het hele gezin kamperen en dan tikt een verhoging behoorlijk aan, recreatiewoningen B&B beperkt.(denk aan vrienden met de fiets)  Hotels maakt niets uit, daar valt de verhoging in het niet.

19. OZB verhoging 1% in 2020 € 62k en 1% in 2021 €125k Er komt al een verhoging, we gaan onze inwoners niet extra belasten. Niet nog meer lasten bij de burgers neerleggen.

20. Motie stoomcabine Dorper Esch

21. Sanitaire voorziening molen oude Hengel Ootmarsum

22. Subsidie specialist

23. IBOR herijking is goed, maar voorlopig gaan we met het college voorstel mee.

24. Landbouwroute en tunnels schrappen, dus wel de rondweg mogen we daaruit afleiden. We lossen hier geen begrotingstekort mee op. Dit is eenmalig geld, wat vind het CDA hiervan.

25. Eiken processierups: motie PvdA 28 juni 2018 –> actieplan is dit jaar niet gekomen —> via social media. Overbodige motie.

26. Wij reiken niet aan. Kom er maar mee.

Hoe kunnen wij komen met initiatieven als voor ons het startpunt van waaruit wij mogen vertrekken bij ons als raad niet duidelijk is ?

Het enige wat wij als raad kunnen is meedenken over de grote voorzieningen die oningevuld zijn getroffen en die nu taartpuntsgewijs naar ons als raad komen inzake voorstel voor bijvoorbeeld duurzaamheid.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws

← Vorige nieuwsbericht

Volgende nieuwsbericht →

Motie: Inbreidingslocaties grote kernen en uitbreidingslocaties kleine kernen

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 09-07-2019 18:04

Motie: Inbreidingslocaties grote kernen en uitbreidingslocaties kleine kernen

Geplaatst op 9 juli 2019 Dit bericht is geplaatst in Moties, Nieuws

Raadsvergadering: 9 juli 2019

Agendapunt 17: Voorstel inzake Perspectiefnota  2020 (incl. 1e Programmajournaal 2019)

Onderwerp: Inbreidingslocaties grote kernen en uitbreidingslocaties kleine kernen

Indiener: fractie  Lokaal Dinkelland

De raad van de gemeente Dinkelland

In vergadering bijeen op 9 juli 2019

Constaterende:

Dat de raad op 18 september 2018 de uitvoeringsnota woningbouw 2018 heeft vastgesteld;

Dat de gemeente Dinkelland actief stuurt op de ontwikkeling van inbreidingslocaties;

Dat het Koersdocument 2018-2022 in paragraaf 3.1.1. vermeldt, dat wordt ingezet op bij de behoefte passende woonruimte voor jong en oud;

Dat het strikte wooncontingent per kern is verdwenen;

Dat de huidige inbreidingsnota op dit moment diverse ontwikkelingen blokkeert;

Dat het college op 9 april 2019 heeft besloten de Programmeringsnotitie kwalitatieve woningbouw Dinkelland 2019-2028 vast te stellen;

Dat het college bij monde van de wethouder heeft aangekondigd om met het wijzigen van de inbreidingsnota te willen wachten op de nieuwe omgevingswet in 2021.

Overwegende:

Dat er in veel kernen onvoldoende aanbod is voor sociale huur- en koopwoningen voor starters en ouderen;

Dat er in de verzorgingskernen veel inbreidingslocaties aanwezig zijn maar niet worden ontwikkeld;

Dat er bezorgdheid bestaat als het gaat om het concreet waarmaken van de ambitie zoals vermeld in het Koersdocument;

Dat de posities van inbreidingslocaties veelal in bezit zijn van marktpartijen, waardoor de gemeente slechts een beperkte invloed heeft op de ontwikkelingen, hetgeen ertoe leidt dat de “open” plekken niet of slechts op langere termijn ontwikkeld worden (bijv. Eurowerf nrd);

Dat in de kleinere kernen minder of geen inbreidingslocaties voorhanden zijn;

Dat de leefbaarheid in de kleinere kernen op korte en middellange termijn in het geding is;

Dat in veel kleinere kernen op korte termijn nagenoeg geen of onvoldoende uitbreidingslocaties beschikbaar zijn;

Dat de beschikbaarheid van voldoende bouwlocaties een voorwaarde is voor de leefbaarheid in de kleinere kernen;

Dat  door aan de woningbehoefte in de kernen te voldoen  het beschikbare woningcontingent wellicht gerealiseerd kan worden;

Spreekt uit:

Het essentieel te vinden dat kleine kernen leefbaar blijven, mede door voldoende beschikbare bouwlocaties op korte termijn;

Het essentieel te vinden dat inbreidingslocaties in de verzorgingskernen op korte termijn kunnen worden ontwikkeld;

Draagt het college op:

Voor 1 september 2019 in gesprek te gaan met ontwikkelaars/eigenaren van de diverse inbreidingslocaties om in kaart te brengen welke plannen voor 1 januari 2022 concreet tot ontwikkeling kunnen komen, en de raad over het resultaat van deze gesprekken te informeren;

De mogelijkheden te onderzoeken om deze locaties als gemeente eventueel in eigendom te verwerven;

In september 2019 met een raadsvoorstel te komen om de huidige inbreidingsnota conform de actuele ambities te wijzigen; zodat door het beschikbaar hebben van voldoende bouwlocaties , de leefbaarheid in de kleinere kernen niet in geding komt,  aan de woningbehoefte in alle kernen kan worden voldaan en het beschikbare woningcontingent gerealiseerd kan worden.

e raad halfjaarlijks te rapporteren welke toekomstige uitbreidingslocaties en van welke omvang beschikbaar zijn in de kernen  en eventueel de raad hierover een voorstel te doen,

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Lokaal Dinkelland, Benny Tijkotte

Dit bericht is geplaatst in Moties, Nieuws

Reacties zijn gesloten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.