Nieuws van politieke partijen in Lochem over D66 inzichtelijk

11 documenten

Vanuit de fractie: Niet meer asfalt!

D66 D66 Lochem 19-02-2020 06:54

 

Eind  2019 heeft ons college besloten de bezwaren om de Ossenbeltsdijk te asfalteren ongegrond te verklaren.  Naast het asfalteren van deze weg wil het college er ook een fysieke afsluiting in bijvoorbeeld de vorm van een slagboom te plaatsen. Volgens D66, bij monde van Hamp Harmsen, onbegrijpelijk: “We moeten trots zijn op ons mooie landschap met de kenmerkende zandwegen. Samen met enkele andere partijen zullen we het college vragen  andere oplossingen te zoeken voor de begaanbaarheid van deze weg. Niet meer asfalt en zeker niet minder zandwegen!”

Marleen van der Meulen nieuwe Fractievoorzitter D66

Per 1 maart 2020 is Marleen van der Meulen de nieuwe fractievoorzitter van D66 Lochem. Zij neemt het stokje over van Hamp Harmsen. Hamp was de afgelopen zes jaar fractievoorzitter en stelt zich bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen (in 2022) niet meer verkiesbaar. Hij blijft gemeenteraadslid en zal samen met Marleen tot de volgende verkiezingen de fractie van D66 Lochem vormen.Marleen van der Meulen is sinds 2014 raadslid, woonachtig in Gorssel en portefeuillehouder van onder andere de energietransitie en duurzaamheid. Als fractievoorzitter zal zij vanaf 1 maart het boegbeeld zijn van D66 Lochem.

Zien we u in de raadszaal terug? Volg nu de gratis cursus Politiek Actief!

D66 D66 Lochem 13-02-2020 13:53

Overweeg jij politiek actief te worden of ben je gewoon nieuwsgierig naar de gemeentepolitiek? Meld je dan nu aan voor de cursus Politiek Actief, de eerste stap naar een interessante wereld! Wat doet de gemeente? Welke plek heeft de gemeente in het bestuur van Nederland? Hoe werkt de besluitvorming binnen de gemeente? Wat doet een raadslid?

Op deze vragen – en meer! – krijgen deelnemers aan de cursus antwoord. Ook is er een training debatteren en zijn er ontmoetingen met politici en bestuurders uit de gemeente. Zo krijgen deelnemers ervaring uit de praktijk mee en trainen ze nuttige vaardigheden. Tot slot zijn de deelnemers aanwezig bij een vergadering van de gemeenteraad. Dus we zien elkaar in de raadszaal!

Op dinsdag 24 maart start de cursus in Lochem. Meedoen is gratis. De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten die starten om 19:30 uur Meld je nu aan via www.lochem.nl/politiekactief.

Marleen van der Meulen nieuwe fractievoorzitter per 1 maart a.s.

D66 D66 Lochem 12-02-2020 07:03

Per 1 maart 2020 is Marleen van der Meulen de nieuwe fractievoorzitter van D66 Lochem. Zij neemt het stokje over van Hamp Harmsen. Hamp was de afgelopen zes jaar fractievoorzitter en stelt zich bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen (in 2022) niet meer verkiesbaar. Hij blijft gemeenteraadslid en zal samen met Marleen tot de volgende verkiezingen de fractie van D66 Lochem vormen.

 

“Marleen heeft mij al eens een tijdje waargenomen. Dat heeft ze uitstekend gedaan. Ik ambieer geen derde periode in de gemeenteraad en zo hebben we nog twee jaar tot aan de verkiezingen in 2022 om elkaar uit en in het zadel te helpen!”

 

Marleen van der Meulen is sinds 2014 raadslid, woonachtig in Gorssel en portefeuillehouder van onder andere de energietransitie en duurzaamheid. Als fractievoorzitter zal zij vanaf 1 maart het boegbeeld zijn van D66 Lochem.

 

Marleen zegt, desgevraagd, geen andere koers te gaan varen. “Samen met Hamp zet ik de ingeslagen weg voort. D66 is een sociaal liberale partij. Als bestuurslid van de landelijke thema afdeling duurzaam van D66 zal ik dat geluid ook hier duidelijk laten horen.” Daarnaast is zij voorzitter van de landelijke werkgroep ‘Landbouw, Voedsel, Biodiversiteit’. Daarvoor heeft zij zich de afgelopen jaren al intensief ingezet in de gemeente Lochem en in de Cleantech Regio. “Dat is heel fijn om te doen. Zo verbind ik de landelijke ontwikkelingen met onze gemeente en regio.”https://lochem.d66.nl/2020/02/12/marleen-van-der-meulen-nieuwe-fractievoorzitter-per-1-maart-a-s/

BLOG 275: Doorblokken!

VVD VVD D66 Lochem 10-11-2019 01:29

Vanochtend bij WNL, Stef Blok, over de extra miljarden die Nederland gevraagd wordt bij te dragen aan Europa… Standvastig en stevig zei Stef: “We blijven gewoon ons huidige deel betalen, beetje inflatiecorrectie en economische groei erbij maar dat is het dan ook.” Blokvast! Top!

https://lochem.vvd.nl/nieuws/37237/blog-275-doorblokken

Het is natuurlijk ook een doodlopende weg voor overheid gelieerde cluppies om telkens maar ten koste van de inwoners hun uitgaven te vergroten. Nog los van het feit dat zonder Groot Brittannië het toch juist goedkoper zou moeten worden? Er kunnen honderden ambtenaren naar huis omdat ze niet meer hoeven te onderhandelen… 

Wat ook een langzaam doodlopende weg lijkt te worden als het aan D66 ligt is ons netwerk van snelwegen. Volgens hun congres is 90 kilometer per uur ook voldoende. Wat ik me dan altijd gelijk afvraag is of dat ook voor de elektrische auto geldt? En of Jesse dat Jetten heeft ingefluisterd? 

Ik vraag me ook af of het helpt. Er zijn 8 miljoen auto’s in Nederland. En ongeveer 1,5 miljoen vrachtwagens. Maar de vrachtwagens rijden wel 6 x zoveel kilometers dan de auto’s. En waar mijn hybride dieseltje de één op tweeëntwintig haalt verbruikt zelfs de meest zuinige Euro6 motor nog 20 liter op de honderd kilometer. Of vragen we straks de vrachtwagens om maximaal 60 te gaan rijden? 

Nederland komt snel tot stilstand. De landbouw mag niet meer exporteren. Gas exporteren we ook al niet meer. Dat slaat een enorm gat in onze begroting. Groter dan jeugdzorg bij de gemiddelde gemeente. De bouw zal krimpen, de veestapel ook en daarna ons welzijn. Het enige dat straks weer groeit zijn de aantallen mensen in WW en bijstand. Het schijnt zelfs dat de bouwwerkzaamheden aan spoorwegen stilliggen vanwege de stikstof terwijl die toch zouden moeten zorgen voor minder mensen in de auto… 

Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals Stef Blok. Gewoon nee zeggen tegen de voorgestelde verhoging vanuit Brussel. Dat gaan we in Lochem ook doen. Nee zeggen tegen extra kosten van Circulus Berkel. Stop tegen de extra uitgaven van out-of-control organisaties waar we geen grip op hebben. We hebben het werk wellicht op afstand gezet maar het budgetrecht is nog altijd van de raad. Morgen begroting! Doorblokken! 

D’r an dus! 

Erik Haverkort

Marleen van der Meulen legt uit: wat is kringlooplandbouw eigenlijk?

D66 D66 Lochem 03-10-2019 10:09

Kringlooplandbouw?

In het regeerakkoord staat dat Nederland overgaat op kringlooplandbouw. Maar, wat is kringlooplandbouw eigenlijk? Bij kringlooplandbouw wordt voedsel voor mens en dier zo lokaal mogelijk geproduceerd en gaat het afval ervan als grondstof terug naar de bodem. Net als vroeger eigenlijk. Er wordt niks meer weggegooid. Hierdoor wordt de kwaliteit van de bodem beter (met meer organische stoffen), waardoor water beter wordt vastgehouden en de gewassen meer vitaminen, mineralen en spoorelementen (micronutriënten) bevatten, die belangrijk zijn voor onze gezondheid. Uiteindelijk, als kringlooplandbouw helemaal is doorgevoerd eten dieren voornamelijk gras en het afval van eten voor menselijke consumptie (van restaurants, winkels, boeren, voedselproducenten, huishoudens, etc.). In deze ideale eindsituatie wordt nog steeds vlees gegeten, maar met mate. We hebben dan weer meer evenwicht tussen wat de aarde aankan en wat wij nodig hebben. Deze verandering kun je niet van de ene op de andere dag doorvoeren. Het betekent een grote cultuuromslag. Consumenten in de westerse wereld moeten hun voedselpatroon veranderen. De meeste boeren moeten op een andere manier voedsel produceren. Dat betekent dat deze boeren keuzes moeten maken hoe in hun specifieke situatie over te schakelen op kringlooplandbouw. Daar komt bij dat veel boeren geen opvolger hebben. Om deze omslag te maken is voor de boeren, de hoeders van ons landschap en producenten van ons voedsel door dit kabinet een half miljard euro beschikbaar gesteld. Omdat een deel van onze boeren geen opvolger hebben moet er daarnaast extra geld komen om deze bedrijven uit te kopen. Deze omslag kunnen wij niet maken van vandaag op morgen, maar hiervoor moet een plan gemaakt worden dat decennialang kan worden doorgevoerd, zodat boeren weten waar ze aan toe zijn. Niet om de haverklap ander beleid, bijvoorbeeld bij een nieuw kabinet.

De Nederlandse boeren zijn koplopers op het gebied van efficiëntie en productiviteit in het huidige systeem.

Het is denkbaar en zou mooi zijn als kringlooplandbouw wereldwijd wordt doorgevoerd en wij ook in dit systeem onze koploperspositie behouden. Zie de video voor een verkorte versie van de Mansholtlezing door Imke de Boer van Universiteit Wageningen, waarin gesteld wordt dat we misschien toch een beetje stikstof nodig hebben en ze uitlegt waarom een dieet met vlees voor kringlooplandbouw juist goed is.

Halvering veestapel?

D66 D66 VVD CDA Lochem 18-09-2019 14:28

Halvering veestapel?

Nederland is een relatief klein, dichtbevolkt land en telt op dit moment duizenden landbouwbedrijven met in totaal ca. 100 miljoen kippen, 12 miljoen varkens, 4 miljoen runderen en 600.000 geiten. Zoals u wellicht al via andere media vernomen hebt, heeft D66 een visie waaruit blijkt dat kringlooplandbouw op lange termijn de enige duurzame manier is om voedsel te produceren. Ook de minister wil inmiddels dat boeren (die dat nog niet doen) overgaan op kringlooplandbouw. Dat betekent dat deze boeren keuzes moeten maken hoe in hun specifieke situatie over te schakelen op kringlooplandbouw. Daar komt bij dat veel boeren geen opvolger hebben. D66 vindt dat het kabinet onze boeren, de hoeders van ons landschap en producenten van ons voedsel, moet helpen. Hiervoor is een half miljard euro beschikbaar gesteld. Daarnaast moet er extra geld komen om boerenbedrijven uit te kopen. Nu er ook een uitspraak ligt van de Raad van State over vermindering van stikstof is dit hét moment om door te pakken en heeft ons Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot geopperd het aantal varkens, kippen en geiten in Nederland te halveren. Niet van vandaag op morgen, maar met een plan voor kringlooplandbouw dat decennialang kan worden doorgevoerd, zodat boeren weten waar ze aan toe zijn. Geen hap-snap-beleid.

Wat koeien betreft: Daar is de problematiek minder urgent. In het Klimaatakkoord staat dat het aantal koeien rond natuurgebieden en veenweidegebieden moet verminderen. Maar ook daarbuiten zullen boeren een omslag naar kringlooplandbouw moeten maken. Voor de ene boer is dat makkelijker dan voor de andere. D66 vindt dat de minister meer geld vrij moet maken om met maatwerk alle boeren te helpen deze omslag te maken. Ook de boeren die willen stoppen.

Het plan van D66 om het aantal dieren omlaag te brengen, ligt zeer gevoelig bij coalitiepartners CDA en VVD, die een grote agrarische achterban hebben. D66 vindt dat ook de banken, die de agrarische bedrijven financieren, hun verantwoordelijkheid moeten nemen en over de brug moeten komen. Zij zullen fors moeten afschrijven op de investeringen die zij hebben gedaan in de bio-industrie. Het zijn geen prettige berichten, maar wij nemen onze politieke verantwoordelijkheid. Aan onze achterban en toekomstige generaties zijn wij verplicht nú politieke te keuzes maken. Marleen van der Meulen, raadslid D66 in Lochem https://lochem.d66.nl/2019/09/18/halvering-veestapel/

D66 Lochem zegt NEE tegen wachtgebied boven Lochem!

D66 D66 Lochem 05-03-2018 12:08

Het wachtgebied van de vliegtuigen lijkt verplaatst te worden naar het luchtruim boven Lochem. Boven Lochem zal de minimale vlieghoogte 2.700 meter zijn. De prognose van het ministerie is dat er ongeveer eenmaal per kwartaal gebruik moet worden gemaakt van een wachtgebied.

D66 Lochem is tegen het wachtgebied boven de gemeente Lochem, tegen de geringe hoogte en tegen de gang van zaken. Hamp Harmsen, Lijsttrekker D66, is klip en klaar. “Geen wachtruimte boven Lochem! We zullen het college vragen hier een duidelijk signaal af te geven en oefenen via de landelijke partij al onze invloed uit om dit tegen te gaan. We willen het hier goed voor elkaar hebben en geluidsoverlast en tenietgaan van woonplezier staan hier haaks op”. Harmsen geeft ook aan dat D66 landelijk ook de drijvende kracht is achter uitstel van Lelystad.

Samen met GB diende D66 een motie in waarin ze het college opriepen maximaal invloed uit te oefenen om het wachtgebied boven de gemeente Lochem tegen te gaan. D66 Lochem zegt NEE tegen wachtgebied boven Lochem!

 

 

 

 

 

 

 

Het Lochems Energieakkoord: kansen voor een groene en schone toekomst!

D66 D66 Lochem 11-02-2018 13:54

Nederland heeft het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. Lochem heeft het Gelders Energieakkoord ondertekend. Maar met je handtekening ergens onder zetten ben je er niet. Dan moet je iets doen. Daarom wil D66 Lochem het over het ‘hoe en wanneer’ eens worden met de andere partijen. Zowel andere politieke partijen als marktpartijen. Met als resultaat een heldere overeenkomst: ‘het Lochems Energieakkoord’.

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone gemeentes waar het gezond en prettig wonen is.

Samenwerking is de sleutel De aarde gaat ons allemaal aan, van links tot rechts willen wij een gezonde aarde. D66 is ervan overtuigd dat op duurzaamheidsgebied veel winst valt te behalen; zowel qua werk en inkomen als qua saamhorigheid. Dit is geen onderwerp waarop politiek bedreven moet worden. Dat blokkeert of  op z’n minst vertraagt het. Samenwerking is de enige manier, zo is de overtuiging van D66 Lochem.

Lochems Energieakkoord voor een grote omslag “Een Lochems Energieakkoord tussen alle partijen kan hierbij helpen om stappen te zetten”, benadrukt Marleen van der Meulen, D66 raadslid. “In Lochem zitten niet alleen politieke partijen, maar ook marktpartijen en natuurlijk ook heel veel inwoners, dik 33.000. Samen willen wij ervoor zorgen dat wij deze grote omslag maken. Dat zijn we verplicht aan onszelf maar zeker ook aan de generaties na ons.  Zoals Jan Terlouw zegt: “We kunnen niet langer wachten”! Daarna kunnen we meters maken!”.

 

 

 

 

Piet Polderman over rubriek vd Most-Beekman

D66 D66 VVD Lochem 18-01-2017 09:10

Hennie van der Most pleit voor een beter groenonderhoud. Hij ziet tekortkomingen van onze gemeente die echter onder zijn partij VVD lokaal vanaf 2006 zijn ontstaan. Toen stopte men, op aandragen van de VVD, met onderhoud in de openbare ruimte van verkeersborden, fietspaden en bomen. Destijds zijn geen creatieve oplossingen gevonden om het onderhoud in de openbare ruimte anders te organiseren, maar is dit simpelweg geschrapt.

Ook het beleid van het via beeldbestekken terugbrengen van mooie struikplantsoenen naar grasvelden is toen ontstaan. Veel burgers zijn toen overvallen door plotselinge, onaangekondigde, afbraak van fraai groen. Bomen zijn omgezaagd zonder vergunningprocedure die voor burgers wel gelden.

Wij zijn zeker van mening dat burgers zelf ook bij het groenonderhoud betrokken kunnen worden. Om bijvoorbeeld zelf bomen die in de buurt zijn gepoot water te geven. Een advies dat je overigens bij de particuliere aanschaf vaak ook mee krijgt. In het geval aan de weg bij Hennie, overigens niet van de gemeente maar van de provincie, is dit blijkbaar niet gebeurd. Jammer.

Ik vind dat we nu vooruit moeten kijken en er wat aan moeten kunnen gaan doen, zoals Hennie zegt. De fietspaden worden al weer beter onderhouden. Met creativiteit kunnen andere tekortkomingen ook weer op nieuwe manieren hersteld worden. Laten we daar samen aan werken. Een mooie lommerrijke groene omgeving met veel biodiversiteit. En burgers die komen met initiatieven zoals een mooie plaats voor een boom die ingevuld gaat worden!

Piet Polderman tijdelijk raadslid D66 Lochem

Spandoekenactie voor een veiliger N348

D66 D66 Lochem 05-12-2016 06:50

Buurtbewoners van de N348 Gorssel- Eefde maken zich sterk voor maatregelen om de leefbaarheid en veiligheid van deze weg te vergroten. Op zaterdag 10 december is er een spandoekenactie gepland om hiervoor aandacht te vragen. D66 Lochem ondersteunt deze actie.

De N348 wordt in het voorjaar van 2017 heringericht. Op dit moment hanteert de provincie Gelderland een strak wegenbeleid, waardoor maatwerk nauwelijks mogelijk is. D66 Lochem pleit er al langere tijd voor dat veiligheid voorop moet staan en dat gekozen wordt voor lokaal maatwerk. Hiervoor heeft de partij intensief contact met de provincie.

Motie aangenomen Onlangs is in Provenciale Staten mede op aandragen van D66 een motie aangenomen. Daarin is vastgelegd dat er dit voorjaar een voorstel moet komen voor doorgaande wegen die gevaarlijk zijn. Een verlaging van de maximumsnelheid naar 60 km per uur is één van de mogelijkheden om de veiligheid te vergroten. De N348 geldt hierbij als voorbeeld. Belangrijk daarbij is dat ook goed naar de bewoners geluisterd wordt.

Wanneer dit voorjaar wordt besloten over het provinciale wegenbeleid, kan dit nog worden meegenomen bij de uitvoering van de herinrichting van de N348.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.