Nieuws van politieke partijen in Maastricht inzichtelijk

3 documenten

KPMG-debat: een terugblik door Maren Slangen

PvdA PvdA D66 Maastricht 18-06-2020 18:08

Elf-en-een-half uur. Dat was hoe lang het debat duurde over het zeer kritische rapport dat KPMG schreef over het Maastrichtse sociaal domein. Een rapport waarvoor men politieke verantwoordelijkheid had moeten nemen. Maar verder dan een mea culpa en belofte voor beterschap kwam het niet. Een motie van afkeuring van een aantal oppositiepartijen haalde het niet.

Nu, een aantal weken later kan ik erover schrijven zonder lelijke woorden te gebruiken (dat mag namelijk niet in een mail aan de leden…), maar mijn boosheid, teleurstelling en misschien zelfs wel verdriet is er nog steeds.

De wethouders lijken nog steeds niet echt wakker te zijn geschud: tijdens de eerste debatronde op 27 mei jl. werd naar iedereen gewezen behalve naar het college zelf. Van zelfreflectie was weinig sprake. “Wij reageren goed” aldus wethouder Bert Jongen (D66). Maar hoe kan het tekort dan zó zijn opgelopen én medio 2019 als een enorme verrassing zijn gekomen? Een verbeterplan waarover werd gerept kon eigenlijk nauwelijks toegelicht worden, en begeleiding van een extern bureau bij de ontwikkeling van de organisatie? Ook daar kon men weinig over zeggen. En dan het aantal zorgaanbieders: een grote zorg van de PvdA. De hoeveelheid zorgaanbieders in Maastricht maakt het onmogelijk om goed te controleren, wat het onderzoek van onze fractie naar de zorgdossiers van 2015 en 2016 ook wel bevestigde. Miljoenen euro’s lijken niet te zijn verantwoord. Hoe weten we dan dat ze aan zorg zijn besteed? Het college ontkent dat er geld ‘weg’ is, maar erkent dat de controle beter moet. Ook daar wordt aan gewerkt, maar hoe en wat… dat bleef uiteraard in het midden.

Het KPMG-debat was voor mij – als benjamin van de fractie – een bijzonder debat om te voeren. Het heeft me laten zien dat wanneer je op inhoud speelt, en zorgt dat je je informatie scherp voor de geest hebt, je niet zo snel van je stoel te blazen bent door een paar wethouders. Ik geloof dat er veel moet gebeuren om het systeem waar KPMG zoveel kritiek op heeft te veranderen. Daaraan ten grondslag ligt wat mij betreft een visie die we als gemeente moeten bepalen: waarin wíj de kaders stellen, en ons niet laten leiden door zorgaanbieders. Een visie met heldere financiële kaders die ertoe leidt dat de zorg in Maastricht goede en betaalbare zorg is. En blijft.

Kort wil ik in deze mail ook mijn dank uitspreken aan de meelezers op dit dossier: zowel binnen als buiten de fractie heeft een aantal mensen mij enorm prettig geholpen en gecoacht om het PvdA-geluid die elf-en-een-half-uur lang te laten horen. En dat is fijn, want we doen dit samen.

Mocht u willen reageren op dit bericht of iets delen over de zorg in Maastricht, dan kunt u mij altijd bereiken via maren.slangen@gemeenteraadmaastricht.nl.

Maren Slangen raadslid

 

Voor wie de bijdrage van de PvdA in dit debat na wil lezen: in de bijlage bij deze mail vindt u de eerste en tweede termijn van de inbreng in het debat (gesproken woord geldt). Terugkijken van het debat kan via de website van de gemeente Maastricht: eerste deel op 27 mei jl. en tweede deel op 3 juni jl. en afronding op 9 juni jl. (stemming motie van afkeuring vanaf minuut 33.40).

Het bericht KPMG-debat: een terugblik door Maren Slangen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Johan Pas D66 MaastrichtMet Richard ...

D66 D66 Maastricht 24-07-2019 09:37

Betoog wethouder Bert Jongen: Een ...

D66 D66 Maastricht 29-01-2019 07:50

Betoog wethouder Bert Jongen: Een geplaagde onderwijsstad De afgelopen maanden heeft het voortgezet onderwijs in Zuid-Limburg veel in de publiciteit gestaan. En zeker niet op een positieve manier. Daarbij ging het vaak om de rol van bestuurders of de omvang van een scholenkoepel. Begrijpelijk en belangrijk. Maar veel belangrijker vind ik de toekomst van de leerlingen. Daar zou de discussie over moeten gaan. Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Ze moeten kunnen kiezen uit opleidingen en vakken die het beste aansluiten op hun interesses en hun mogelijkheden. Om die keuze zo optimaal mogelijk te maken, heb je als scholenkoepel voldoende omvang nodig. Tegelijkertijd moet je het onderwijs zodanig kleinschalig organiseren, dat je geen onpersoonlijke leerfabrieken krijgt. Er is behoefte aan scholen waar leerlingen zich thuis voelen, met bevlogen leerkrachten voor de klas en een aanspreekbare directie. Er is nog een ander punt van grote zorg. Op dit moment heeft één op de zes leerlingen in Maastricht jeugdzorg nodig. Halvering Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet. Zeker niet in de wetenschap dat het aantal leerlingen in het middelbaar onderwijs in Maastricht is gedaald van ruim 12.500 enkele jaren geleden naar 6500 nu. We spreken dus over bijna een halvering. En die daling zet door naar 5500 over een paar jaar. Een ander probleem is het nijpende lerarentekort. Dit jaar verwachten ongeveer 75 studenten in Limburg hun Pabo-opleiding af te kunnen sluiten. Het aantal openstaande vacatures is echter bijna driehonderd. Het vak van leraar moet aantrekkelijker worden om ervoor te zorgen dat we voldoende leerkrachten houden. Jeugdzorg Er is nog een ander punt van grote zorg. Op dit moment heeft één op de zes leerlingen in Maastricht jeugdzorg nodig. Iedereen die zorg nodig heeft, moet die krijgen. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het zou nog beter zijn als jongeren die zorg helemaal niet nodig zouden hebben. Onderwijs en jeugdzorg zouden meer met elkaar moeten optrekken. Het is lastiger dan het lijkt, want de werkdruk van leerkrachten is hoog. Van de overheid mag daarom verwacht worden dat we voldoende middelen vrijmaken om enerzijds de afstemming tussen onderwijs en jeugdzorg te verbeteren en anderzijds de werkdruk onder leerkrachten aan te pakken. Maatwerk Wat we nodig hebben is maatwerk en persoonlijke aandacht. Op die manier beperk je spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten. Ook zorg je dat kinderen ‘met een rugzakje’ terecht kunnen in het regulier onderwijs. Laten we als betrokken partijen – onderwijs, jeugdzorg en overheid – over de eigen schaduw heen springen. Niet het belang van de eigen organisatie is het uitgangspunt, maar dat van de leerling. Daar is lef voor nodig, veel lef. Temeer, omdat de financiële middelen beperkt zijn. Maar we moeten wel beseffen dat het een maatschappelijke investering is die zich uiteindelijk dubbel en dwars terugbetaald. In de vergrijzende samenleving hebben we immers goed opgeleide jongeren hard nodig. Zodat er vakmensen zijn die huizen bouwen, verpleegkundigen die zieken en bejaarden kunnen verzorgen, docenten die voor de klas staan en planners die bussen en treinen op tijd laten rijden. Perspectief Als wethouder van onder meer onderwijs in Maastricht ben ik niet verantwoordelijkheid voor de inhoud van het onderwijs. Maar ik voel mij er wel verantwoordelijk voor om jongeren perspectief te bieden op een goede en kansrijke toekomst. Maar in mijn eentje kan ik dat niet. We moeten er met z’n allen de schouders onderzetten. Onze jongeren hebben er recht op. Bert Jongen (D66) is wethouder onderwijs, jeugdzorg, studentenstad en sport en recreatie van de gemeente Maastricht

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.