Nieuws van politieke partijen in Houten over Houten Anders! (HA!) inzichtelijk

7 documenten

RAADSPRAAT: Anders omgaan met tradities

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 16-10-2019 10:00

Nederland is een land van tradities. Tradities zijn onderdeel van onze cultuur. Ze zijn er in vele vormen en zijn een herkenbare herhaling die we prettig vinden.

Tradities zijn niet voor eeuwig. Sommige tradities verdwijnen, en sommige veranderen. Wie loopt er nu nog dagelijks in klederdracht? Soms komen er ook nieuwe tradities bij. Bijvoorbeeld de Nieuwjaarsduik of ons massale koopgedrag op Black Friday.

In een gemeente als Houten kennen we een aantal heel herkenbare en gewaardeerde tradities. De Dodenherdenking is elk jaar indrukwekkend net als het Fladderen aan het eind van de zomervakantie. Velen van ons kijken reikhalzend naar deze evenementen uit, als deelnemer, als vrijwilliger of als toeschouwer.

Sommige tradities hebben ook een maatschappelijke functie. Tijdens de nieuwjaarsviering komen we naar buiten en wensen we onze buren een gelukkig nieuwjaar terwijl het vuurwerk wordt afgestoken. Een kleine week later halen de kinderen de kerstbomen bij de mensen op en slepen die naar de aangewezen locaties om daar op een koude donkere januari-avond de kerstboomverbranding mee te maken. Een spektakel, want voor kinderen is een groot vuur indrukwekkend en de brandweer is er ook nog eens bij, gaaf!

We zijn ons veel meer bewust van het milieu en duurzaamheid. Past een kerstboomverbranding dan nog wel? Er komt een hoop rook, fijnstof en CO2 vrij. De hele traditie afschaffen gaat te ver. Het ophalen van de bomen door de kinderen die er een lootje of mandarijn voor krijgen is ook wat waard. Laat de kinderen nog steeds de bomen verzamelen en deel lootjes uit. ‘s Avonds gevolgd door een spectaculaire afsluiting met licht, muziek en leuke prijzen!

Laten we het samen anders gaan doen.

Bartjan Meier,

AED-motie geslaagd ! Afgelopen ...

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 19-07-2019 14:07

AED-motie geslaagd ! Afgelopen april is voor het eerst een motiemarkt in Houten georganiseerd. Houten Anders! was één van de initiatiefnemers. Tijdens deze markt hebben wij als raadsleden naar de ideeën van inwoners en hun initiatieven voor een nóg mooier Houten geluisterd. Houten Anders! heeft tijdens de behandeling van de Perspectiefnota van afgelopen donderdag een aantal van deze moties gesteund. Houten Anders! heeft als gevolg van de motiemarkt een motie ingediend voor het afronden van het AED-project in Houten. Jeroen Balk, initiatiefnemer van Veilig Houten, is dit AED-project vier maanden geleden gestart. Een burgerinitiatief waarbij het hem in zijn eentje gelukt is om een enorm bedrag op te halen, door middel van de vele donaties van inwoners en sponsoring van enkele ondernemers in Houten. Met dit project worden levens gered. Afgelopen week is nog één van de reeds door dit project bekostigde AED’s ingezet in onze gemeente. Veel AED’s zijn inmiddels geplaatst, maar helaas lukte het nog niet om de laatste drie acties af te ronden. Houten Anders! heeft een motie ingediend voor het afronden van dit project. De laatste €3.700 stonden nog open. We zijn erg blij dat de wethouder de noodzaak hiervan heeft ingezien en onze motie heeft omarmd. De motie werd dan ook unaniem aangenomen en hiermee zullen ook de laatste AED’s geplaatst kunnen worden om een 6-minuten-zone in Houten te kunnen garanderen. Geweldig nieuws, voor iedereen in de Gemeente Houten !!

Uitnodiging: Politiek café Jeugdzorg Houten

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) SGP D66 Houten 03-05-2019 12:46

Beste jongeren, ouders en verzorgers,

De afgelopen jaren is er veel veranderd in de jeugdzorg. De gemeenten werden verantwoordelijk voor de jeugdzorg en die verandering is nog niet af. Gemeenten zoeken naar de beste manier om hun nieuwe taken goed te doen. Alsof dat niet ingewikkeld genoeg is, rijzen de kosten de pan uit, vooral omdat de vraag naar jeugdzorg stijgt. De gemeenteraad zal de komende tijd veel aandacht hebben voor de jeugdzorg in Houten.

Om de kant van de jongeren en ouders meer te belichten heeft de PvdA Houten het initiatief genomen voor een politiek café. Houten Anders! accepteerde de uitnodiging van de PvdA Houten, om samen met D66 en de SGP dit politiek café over de jeugdzorg in Houten te organiseren. Het is voor ons namelijk belangrijk om te horen hoe jullie denken over de jeugdzorg in Houten. Als (ex-)cliënt, mantelzorger of ouder, broer of zus, weet je veel beter wat er goed gaat en wat anders kan. Kom jij ook?

Interessante sprekers zullen hun ideeën met ons delen, waarna we met elkaar in gesprek gaan over de jeugdzorg. De wethouder en een aantal leden van het Sociaal Team Houten hebben aangegeven te komen luisteren en zullen meedenken. Daarmee wordt het een volle en interessante avond met een borrel als afsluiter.

Zie ik jullie op donderdag 9 mei om 19:30 uur in het Huis van Houten?

Tot dan!

Axel Eerdman

Wat is Houten Anders blij dat het ...

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 02-04-2019 18:45

Wat is Houten Anders blij dat het college besloten heeft om het vastgesteld bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid te delen met ons en dat het wordt behandeld tijdens de raadsvergadering. Onze complimenten hiervoor. U hoeft dit immers niet te doen. Het is wel een forse lijst met een behoorlijk aantal punten waar al veel aandacht voor is geweest via een schriftelijke vragenronde, tijdens de RTG en nu in deze raadsvergadering. Houten Anders is blij met het lijst, met de antwoorden van het college. Op een aantal punten valt er echter nog wel over te discussiëren. Veiligheid op de weg heeft voor HoutenAnders! een hoge – zo niet dé hoogste – prioriteit. De Fietsersbond, een groot deel van de gemeenteraad en inwoners hebben terecht al vaak gewezen op de onveilige kruising op De Molen bij het busstation en gesteld dat er iets aan moet gebeuren. Hier zijn we het als gemeenteraad mee eens. Fietsers van links, brommers van rechts bussen achter ons en voetgangers door het verkeer. Het moet anders. Houten Anders heeft tijdens de RTG, vragen gesteld over de prioriteit en wij zijn opgelucht dat er een fors bedrag is gereserveerd voor onderzoek naar de mogelijkheden op deze kruising. Wij kunnen ook begrijpen dat de wethouder de hele verkeersveiligheid in een keer wil oppakken samen met de visie op het hele gebied rondom de Molen. Maar wij bij Houten Anders hopen vooralsnog op een toezegging wanneer dit onderzoek uiterlijk afgerond is. Is de wethouder bereid om de uitkomsten van het onderzoek te delen met de raad en het kruispunt eventueel al eerder aan te pakken als het onderzoek daar reden toe geeft? Dit geldt ook voor de parkeersituatie bij de Bouw. Volgens antwoorden van de wethouder valt dit buiten de scoop van de Bestedingsplan Mobiliteit en Bereikbaarheid. Maar ook hier hopen we op een spoedig en duidelijk oplossing.

Door samen te werken maken we Houten ...

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 14-02-2019 19:31

Door samen te werken maken we Houten veiliger. Doet u ook mee? Veilig Houten, bedankt!

Verklaring bij profielschets burgemeester

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 12-02-2019 22:39

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

Wij zoeken iemand met de juiste vaardigheden, gedrag en kennis waarmee zij of hij adequaat deze mooie functie kan gaan bekleden.

Een verbindende, betrokken, onafhankelijke,  integere, sociale, communicatieve en betrokken bestuurder, die Houten koersvast naar een mooie toekomst kan leiden. Geen eenvoudige taak, dat is wel duidelijk!

Toch verwacht ik dat wij op een mooie wijze hebben gedefinieerd, wat er bij onze gemeente Houten past en wat wij zoeken.

Maarten Venderbosch schreef het vanmorgen al in het Algemeen Dagblad:

“Zacht waar het kan en streng waar het moet.” – AD.nl

Inwoners hebben een mooie bijdrage geleverd aan deze profielschets en willen een mensgerichte toegankelijke burgemeester.

Houten blijft een dorp met stadse allures vol in beweging en tal van mooie uitdagingen. En mooie taak.

En ja,… daarvoor nodigen wij de nieuwe burgemeester van harte uit.

Wayne Wilson, tijdens de raadsvergadering van 12 februari 2019.

Artikel 131 – De burgemeestersbenoeming

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) D66 Houten 22-01-2019 23:25

Op dinsdag 22 januari 2019, leidde Wayne Wilson de raadsvergadering in, door te spreken over artikel 131 van de grondwet.

Hieronder kunt u zijn beschouwing teruglezen.

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

Vanavond is het aan mij, Wayne Wilson, om als raadslid van Houten Anders! wat dieper in te gaan op een artikel uit de grondwet.

Ik heb gekozen voor een artikel dat nu zeer actueel is, want binnenkort wordt Houten anders.

We staan aan de vooravond van een belangrijke verandering voor Houten, een verandering waar wij niet voor hebben gekozen, maar die ons wel voor een keuze stelt. Met het vertrek van Wouter de Jong als Burgervader van onze gemeente zijn wij op zoek naar een waardig opvolger om Houten naar een goede toekomst te leiden.

Artikel 131 van de Grondwet houdt zich bezig met de benoeming van de burgemeester.

Het is een veelbesproken wet met een grote hoeveelheid pogingen tot wijziging, waarvan de eerste zelfs zover terug als 1922 dateert.

Sinds 17 februari 1983 luidde de tekst van artikel 131 als volgt:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden bij koninklijk besluit benoemd.

De burgemeester werd door de regering benoemd.

Dat gebeurde op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken na een aanbeveling van de gemeenteraad. De minister kon de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren, maar in de praktijk gebeurde dat vrijwel nooit.

Met enige regelmaat stond deze zogeheten ‘kroonbenoeming’ ter discussie en gingen er stemmen op om de burgemeester door de burgers te laten kiezen. De belangrijkste argumenten hiervoor zijn ‘de democratische legitimatie’ en ‘een beoogde sterkere positie van de burgemeester’.

Tegenstanders vinden echter dat de burgemeester boven de partijen moet staan en dat hij daar beter toe in staat is als hij benoemd blijft door de Kroon. Wetsvoorstellen tot wijziging uit 2002 en 2005 haalden het eerder niet.

Op 20 november 2018 heeft de Eerste Kamer vóór gestemd op het initiatiefwetsvoorstel-Jetten (D66) om de benoeming van de burgemeester uit de Grondwet te halen. Per 21 december jongstleden leest artikel 131:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden aangesteld, geschorst en ontslagen op een bij de wet te bepalen wijze. Krachtens de wet kunnen nadere regels worden gesteld over de daarbij te volgen procedures.

Oftewel, de wet regelt hoe de commissarissen van de Koning en de burgemeesters van de gemeenten benoemd worden.

De burgemeester wordt nog wel bij Koninklijk Besluit benoemd. De benoemingswijze van de burgemeester wordt immers in artikel 61 van de gemeentewet geregeld. De aanpassing van de grondwet maakt het echter wel makkelijker om deze procedure te wijzigen.

Dit maakt de weg vrij voor een eventuele invoering van de gekozen burgemeester. ‘Een eventuele invoering’, want nu is het aan de wetgever, de Tweede en Eerste Kamer, die moet bepalen hoe ze de benoeming in de toekomst willen vormgeven en of ze dus een gekozen burgemeester willen invoeren.

Wat is nu eigenlijk een gekozen burgemeester?

Er bestaan twee varianten: een door de kiezers gekozen burgemeester, een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.

Ook daarbinnen bestaan varianten. Moet de burgemeester bijvoorbeeld worden gekozen uit de gemeenteraad? Of mag een buitenstaander zich óók kandidaat stellen?

De huidige praktijk is dat na openstelling van een vacature, belangstellenden hun sollicitatie richtten aan de commissaris van de Koning. Vervolgens voert een vertrouwenscommissie van de gemeenteraad sollicitatiegesprekken. De gemeenteraad draagt twee kandidaten voor aan de minister van Binnenlandse Zaken, die in principe de voordracht volgt – na een advies van de commissaris van de Koning. De minister kan de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren. Dit aanbevelingsrecht staat sinds 2001 in de Gemeentewet.

Hoewel formeel nog niet het geval, kiest materieel gezien de gemeenteraad nu de burgemeester.  Nu er volgens de grondwet geen sprake meer is van een kroonbenoeming kan de discussie beginnen op welke manier en welke variant de burgemeestersbenoeming of -verkiezing dan – buiten de Grondwet om – in de wet geregeld gaat worden. Aangezien dit nog niet is vastgelegd hebben wij hier in Houten dus ook nog geen andere procedure om te volgen dan die ik zojuist heb genoemd.

Wat is nu eigenlijk het voordeel van een gekozen burgemeester?

Het belangrijkste voordeel van een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester is dat de kiezers de kans krijgen om hun eigen burgemeester te kiezen, die daardoor ook kan rekenen op draagvlak onder de bevolking. Ze hebben hem of haar immers zelf gekozen. Hierdoor zullen de burgers hun bestuurder ook beter kunnen aanspreken op het te voeren en gevoerde beleid en de uitvoering daarvan.

Er kleven echter ook nadelen aan een gekozen burgemeester. Een risico kan zijn dat er gemeenten zullen zijn waar burgemeester en gemeenteraad niet goed met elkaar kunnen samenwerken, terwijl ze wel voor vier jaar aan elkaar vastzitten. Ook wordt wel eens als nadeel genoemd dat de kiezers wellicht incapabele of populistische mensen kiezen en/of mensen die toevallig al grote bekendheid genieten, bijvoorbeeld als artiest of als sporter.

Om de keuze van de nieuwe burgemeester van Houten helemaal bij de burgers neer te leggen, daar zijn we nog niet klaar voor. Echter, vinden we hun inbreng zeer zeker van groot belang. We hebben daarom de inwoners naar hun mening gevraagd. Aan de hand van een aantal stellingen konden de bewoners aangeven wat zij belangrijk vonden in een nieuwe burgemeester. Deze meningen zullen zwaar meewegen om een goede keuze te maken die leidt tot de benoeming van de meest geschikte kandidaat.

Kortom, artikel 131 of niet, aan ons de uitdaging om samen de juiste keuze te maken! – EINDE

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.