Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

2 documenten

Stop de verder groei van Schiphol

PvdA PvdA VVD Teylingen 22-06-2020 14:01

Teylingen is een gemeente op 19 kilometer van Schiphol. Schiphol is voor ons een economische factor van belang. Elke dag en nacht horen we vliegtuigen over komen. Daar hebben we mee leren leven. De afgelopen jaren is de overlast toegenomen. Meer vliegbewegingen, meer klagers over overlast en meer meldingen van overlast.

De nieuwe luchtvaartnota moet een toekomst perspectief voor de luchtvaart in Nederland schetsen. Hierbij behoort ook het gebruik van Schiphol. In deze concept luchtvaartnota krijgt Schiphol de mogelijkheid om flink door te groeien. De hoop dat vliegtuigen de komende jaren stiller worden, wordt door experts al snel afgedaan als wishfull thinking.

Hoewel de minister heeft aangegeven dat hindervermindering centraal moet staan in het luchtvaartbeleid betekent dat met deze concept luchtvaartnota de hinder in de vorm van geluidsoverlast of fijnstof niet snel zal afnemen. Zelf als de hinder niet toe zal nemen is de kans groot dat de hinder in Teylingen wel flink gaat toenemen. Het kabinet onderzoekt nog steeds de mogelijkheid van een twee, parallelle Kaagbaan. Deze baan kan verlichting geven aan andere regio’s maar voor onze regio zal worden geconfronteerd met meer overlast van geluid en fijnstof.

Als Teylingen staan we hierin niet alleen. Zo waarschuwde Marina van der Velde-Menting, burgemeester van Kaag en Braassem, dat ’veel van de bedachte maatregelen leiden tot een verschuiving van vliegtuigbewegingen naar de Kaagbaan’. ,,Door dat waterbedeffect ontstaat extra hinder voor de vele bewoners in de Leidse regio, Duin- en Bollenstreek en Kaag en Braassem. Dit geeft zoveel vliegbewegingen dat er bijna geen rustmomenten meer zijn. Dit levert extra hinder en gezondheidseffecten op voor onze bewoners.” En ook in Oegstgeest laten ze van zich horen.

Naast het niet verder groeien en tegen de uitbreiding van het banenstelsel met een parallelle Kaagbanen willen we ook graag een halt toe roepen aan de nachtvluchten. In de concept luchtvaartnota wordt aangegeven dat het aantal nachtvluchten moet worden beperkt. Waarom kan bij veel grote Europesche luchthaven wel een verbod op nachtvluchten gelden en bij Schiphol niet. Nachtvluchten zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Je hebt slechts 1 vliegtuig nodig in de nacht om je wakker te maken.

In een motie hebben we het college opgeroepen zich uit te spreken:

tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten; voor een nachtsluiting; tegen de aanleg van een extra parallelle Kaagbaan.

Met uitzondering van de VVD, gaan alle partijen in Teylingen hierin mee. Het college zal een zienswijze op deze concept luchtvaartnota indienen met de genoemde punten.

 

Het bericht Stop de verder groei van Schiphol verscheen eerst op PvdA Teylingen.

BLOG 250: Vleugels!

VVD VVD Lochem 03-03-2019 08:51

Afgelopen week kocht Nederland een stukje KLM terug. Het bedrijf is nu voor 14% weer van ons. Marktwerking? Liberalen krijgen kritiek? Gaat het om banen? Invloed. Ik denk er het volgende over. Lees maar.

https://lochem.vvd.nl/nieuws/34240/@destentor

Al sinds het bestaan van de mens kijkt men jaloers naar de vogel. Een droom, onweerstaanbaar, vrijheid! Van Icarus en Montgolfier, de gebroeders Wright en Anthony Fokker. Allemaal pioniers die hun leven leefde voor de droom te kunnen vliegen. En met succes! 

Anno 2019, amper honderd jaar na de eerste gemotoriseerde vlucht, is vliegen bereikbaar voor nagenoeg iedereen. Vliegen is de veiligste manier van reizen en dankzij het moderne vliegtuig is onze hele wereld bereikbaar. Mobiliteit is vrijheid. Onze economie vaart er wel bij, het gaat om heel veel banen, maar ik vind het nog steeds ongelooflijk bijzonder dat je instapt op Schiphol en enkele uren later in een heel ander deel van de wereld kunt zijn. 

Toen de staat in 2008 de failliete boedel van ABN kocht ging het om meer dan 30 miljard, later die maand stopten we nog eens 10 miljard in ING. Nodig om ons financiële systeem te redden. Nu koopt Nederland voor 750 miljoen invloed en positie in onze nationale trots. Ik las een negatief stuk in het NRC over dit soort investeringen in Nederlandse bedrijven. Ondanks kapitaal gingen ze toch failliet. Dat mag zo zijn echter KLM staat er heel goed voor. Deze investering is geen noodhulp zogezegd. 

Kijk, als het gaat om het klimaat dan vind ik ook best dat je goedkope vakantievluchten kritisch mag bekijken. Waarom je voor drie tientjes wel met het vliegtuig naar Barcelona kunt maar niet met de trein zou overigens in het hoofdkantoor van NS vraag één moeten zijn. En toeslagen op brandstof in de luchtvaart mogen van mij ook, maar dan wel in heel Europa. 

Nederland heeft een paar toonaangevende bedrijven. KLM is daar zeker één van. Het bedrijf is een metafoor voor onze vrijheid. Elk kind kijkt omhoog als er een vliegtuig passeert. Niet vanwege het lawaai maar vanwege de vraag waarheen. Onbekende reizen, avontuur, ontdekking, vrijheid! En het is die emotie, dat gevoel dat maakt dat ik het prima vind, dat KLM weer een beetje van Nederland is. KLM maakt Nederland zichtbaar liberaal. Onze zwaan, ons gevoel van vrijheid. Onze vleugels!

D’r an.

Erik Haverkort, fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.