Nieuws van politieke partijen in Katwijk inzichtelijk

2 documenten

ChristenUnie stemt tegen een referendum

ChristenUnie ChristenUnie D66 Katwijk 21-05-2019 15:48

In de afgelopen raadsvergadering heeft D66 de gemeenteraad voorgesteld om een lokaal raadgevend referendum mogelijk te maken. D66 mist het referendum in de mogelijkheden van burgerparticipatie in onze gemeente.

Wat de ChristenUnie betreft moeten we ons blijvend inzetten voor het vergroten van de effectiviteit van burgerparticipatie, maar een raadgevend referendum draagt daar naar ons inzien niet aan bij. Het is al meermaals gebleken dat een dergelijk referendum een verkeerde indruk bij inwoners wekt. De uitslag van het referendum wordt niet altijd overgenomen door de politiek, wat kan leiden tot onbegrip en frustratie bij inwoners.

De ChristenUnie hecht veel waarde aan de huidige representatieve democratie. De gemeenteraad is gekozen en vertegenwoordigt de burgers van Katwijk, wij debatteren in het openbaar en moeten verantwoording afleggen over besluiten die wij nemen. Daarbij past het niet om complexe besluiten terug te leggen naar een anonieme groep burgers, die slechts een klein deel van de inwoners vertegenwoordigt. Wij als raadsleden moeten onze eigen verantwoordelijkheid nemen.

ChristenUnie raadslid Geesje Haasnoot: “Als mensen zich niet gehoord voelen is dan is het aan ons als raadsleden om daar verandering in te brengen en nog meer met inwoners in gesprek te gaan. Onze fractie doet dit bijvoorbeeld door op bezoek te gaan bij verenigingen en (vrijwilligers)organisaties en te horen wat er leeft. Op deze manier kunnen we informatie en nieuwe inzichten in winnen voordat er een besluit wordt genomen. Deze gesprekken helpen de samenwerking tussen burger en politiek te versterken.”

Katwijk Marketing voor gemoedelijke familiebadplaats

ChristenUnie ChristenUnie Katwijk 20-02-2019 23:43

De gemeenteraad heeft het evaluatierapport van Katwijk Marketing besproken. De citymarketingorganisatie met focus op toerisme en recreatie voert promotieactiviteiten uit, coördineert de toeristische informatievoorziening via het VVV Agentschap en ontwikkelt acties en arrangementen. 
 
Uit het onderzoek blijkt dat Katwijk Marketing in het algemeen afspraken nakomt en dat het beschikbare budget adequaat wordt besteed. Echter een duidelijke visie en strategie ontbreekt, daarom is een transitiejaar nodig en moet in 2019 de basis gelegd worden voor de totstandkoming van het meerjarenplan voor de citymarketing. De kosten hiervoor zullen voor de helft gefinancierd worden door gemeente Katwijk op voorwaarde dat de andere helft wordt toegekend vanuit het bedrijfsleven.
 
Tijdens dit overgangsjaar zal er geen aanvullend marketingbudget beschikbaar worden gesteld door gemeente Katwijk. Hier werd door Katwijk Marketing met onbegrip op gereageerd. Het marketing budget dat in 2017 en 2018 door gemeente Katwijk is vertrekt was echter maar tijdelijk en ook niet toegezegd voor komend jaar. ChristenUnie raadslid Geesje Haasnoot: “De ChristenUnie is altijd terughoudend geweest in het stoppen van gemeentelijk geld in de marketing van de toeristische sector. In het verleden droeg het bedrijfsleven zelf de kosten van campagnes. Wij zien geen problemen dat dit voor dit jaar niet zou kunnen lukken.”
 
In september praat de gemeenteraad verder over een brede strategie van city marketing mogelijk ook op het gebied van wonen en werken. Het accent moet liggen op het verschuiven van promotionele activiteiten naar citymarketing met een lange termijn strategie. Wat de ChristenUnie betreft staat éé doel voor dit meerjarenplan al vast: Katwijk blijft een gemoedelijke familiebadplaats.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.