Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

3 documenten

KRAPPE TIJDEN VOOR ARM DANTUMADIEL

CDA CDA SGP VVD Dantumadiel 12-11-2018 14:50

Met deze ‘kop’ vatte de journalist van de Leeuwarder Courant de raadsvergadering over de (meerjaren) begroting 2019 – 2022 van 5 november jl. samen. Wellicht een tikkeltje overdreven, maar de journalist wist wel de vinger op de pijnpunten in de begroting 2019 van de gemeente Dantumadiel te leggen.Niet alleen het CDA, maar ook Tom Bakker van de SGP, wezen op de financiële gevaren. Om de Baten & Lasten in balans te brengen, worden voor 2019 de financiële reserves voor bijna € 700.000 aangesproken. Daarnaast kleuren de cijfers achter de cijfers (risicotabel, netto schuldquote en solvabiliteitsratio) donkeroranje. De financiële risico’s voor 2019 worden ingeschat op ruim 4 miljoen. Doordat er een drietal risico’s niet met een risicobedrag zijn ‘benoemd’ en de risico’s in het Sociaal Domein volgens het CDA te laag zijn ingeschat, dienen de financiële risico’s voor 2019 tenminste vastgesteld te worden op € 4.5 miljoen en misschien wel op 5 miljoen. Wat betekent dit mogelijk voor de Algemene reserves?In 2019 wordt in totaal 52.3 miljoen uitgegeven. Daarnaast zeggen de rekenmeesters van DDFK: beste raadsleden en college, de kans dat deze uitgaven met een bedrag tot 4.5 miljoen hoger kunnen uitvallen is reëel te noemen. M.a.w.: houd rekening met mogelijke tegenvallers tot een bedrag van € 4.5 miljoen! Iedere extra uitgaaf gaat ten koste van de Algemene reserve, dus in 2019 kan dit bedrag oplopen tot 4.5 miljoen. Dit betekent dat de Algemene reserve - per 1.1.2018 nog € 9.6 miljoen - per 31-12-2019 is gedaald tot 2.3 miljoen niet is uitgesloten. In twee jaar een daling van 7.3 miljoen = 76%. Ook de schulden hebben per 31-12-2018 het plafond bereikt en de solvabiliteit van 20% (het percentage dat de verhouding aangeeft tussen het Eigen Vermogen en het Totaal Vermogen) is gedaald naar het absolute dieptepunt. Het roer moet dus om. Gaat dat lukken?Dat zal de (nabije) toekomst moeten uitwijzen. De coalitiepartners kijken thans nog wat optimistischer naar de financiële cijfers. De coalitieleider vatte deze zonnige blik als volgt samen:Wy ha no de tiid mei en krije de wyn wer yn de seilen! En de altijd kritische en deskundige Tom Bakker dan? Tom merkte o.a. bij de risicotabel op dat het ziekteverzuim, ingeschat op een tegenvaller van € 226.100, waarschijnlijk voor 100% gerealiseerd zal gaan worden. Tom: waarom neemt het college dit bedrag alvast niet op als een uitgaaf? Een volkomen terechte opmerking. De ‘âlde Tom’ zou gelijk met een amendement op dit punt zijn gekomen. De ‘gedoog Tom’ benoemt het punt en gaat vervolgens over tot de orde van de dag….. In de raad werd Tom onlangs al aangesproken als de heer Tom Bakker van de CU….Conclusie: alleen de oppositie (CDA, de VVD en de FNP) zal blijven proberen het roer om te buigen, maar hebben met 7 zetels helaas geen meerderheid. Wat heeft het college in het afgelopen halfjaar gedaan?Het college is de afgelopen zes maanden druk bezig geweest met van alles en nog wat en dat wordt van een college ook verwacht. Het college heeft echter ook goed voor zichzelf gezorgd. Ik noem de verhoging van het aantal fte’s bij de wethouders van 2.4 naar 2.9 fte. Ook het salaris van de gemeentesecretaris is verhoogd met 12.5% tot 1 fte (bruto € 104.050 per jaar), te betalen door de inwoners van Dantumadiel.Is deze laatste verhoging wel te rechtvaardigen? De hoogte van een salaris hangt in de eerste plaats af van de zwaarte van de functie. Daarnaast is het aantal benodigde uren voor het goed kunnen uitvoeren van de functie bepalend. Voorheen gaf de gemeentesecretaris in Dantumadiel ook leiding aan bijna 200 medewerkers (direct en indirect). De huidige gemeentesecretaris heeft geen medewerkers om aan te sturen, toch krijgt hij thans hetzelfde salaris als zijn voorganger. Heeft het college wel opnieuw een weging laten doen van de nieuwe functie van gemeentesecretaris van Dantumadiel? Maar zegt het college: onze secretaris werkt tenminste 36 uur per week (en dat zal ongetwijfeld) en heeft daarom recht op een fulltime beloning als gemeentesecretaris…….Dit is natuurlijk krom geredeneerd en een doelredenatie. Het college vergeet dat de functie van gemeentesecretaris van Dantumadiel sinds de ambtelijke fusie aanzienlijk is verlicht (gedevalueerd) en daardoor is er thans sprake van overbeloning. Met een salaris van 0.8 fte, waarvoor de gemeentesecretaris vorig jaar is aangesteld, zou de huidige functie van gemeentesecretaris van Dantumadiel meer dan voldoende zijn beloond en ook voor die beloning mag je best fulltime werken!! Klaas Houtstra,Riedslid CDA gemeente Dantumadiel

Schriftelijke vragen over aanbesteding doelgroepenvervoer

SGP SGP Dantumadiel 17-07-2017 00:00

 

Aanbesteding doelgroepenvervoer Noordoost Fryslân

Schriftelijke vragen SGP-fractie Dantumadiel

1. Op 12 juni 2017 zijn wij door middel van een bijeenkomst in Burgum geïnformeerd over een aantal zaken met betrekking tot de aanbesteding van het doelgroepenvervoer. Op die bijeenkomst is gesteld van de OPOV-regeling alleen gaat over het vaste personeel. Klopt dat? (Volgens telefonische informatie van de Stichting Sociaal Fonds Taxi gaat het ook over oproepkrachten (“flexibel personeel zonder vast contract”).

2. Door middel van Nieuwsbrief nr. 6 d.d. 20 juli 2017 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân zijn wij geïnformeerd over een aantal zaken met betrekking tot de aanbesteding van het doelgroepenvervoer. In die Nieuwsbrief schrijft u: “Er komt een nieuwe CAO, maar daarover is op dit moment nog geen overeenstemming tussen werkgevers en werknemers. Vooral de aangescherpte OPOV-regeling is punt van discussie.” Volgens telefonische informatie van de Stichting Sociaal Fonds Taxi is de aangescherpte OPOV-regeling geen punt meer van discussie. Daarover zouden partijen het eens zijn. Zij zouden nog wel van mening verschillen over andere zaken. Hoe zit dat?

3. Wij zijn van mening dat het voor alle bij het doelgroepenvervoer betrokken partijen van het grootste belang is dat bij overgang van vervoer ook het personeel overgaat. Dat is goed voor:

a. de doelgroepen (zij behouden het vertrouwde personeel);

b. het personeel (zij behouden hun werk en opgebouwde rechten);

c. de ondernemingen die tot nu toe het vervoer verzorgden (zij hoeven geen personeel te ontslaan – met alle kosten van dien).

Bent u dat met ons eens?

4. Wij zijn van mening dat de nieuwe – aangescherpte – OPOV-regeling beter is dan de oude omdat zij erin zal resulteren dat een groter deel van het personeel overgaat. Bent u dat met ons eens?

5. In de Nieuwsbrief schrijft u dat u wel rekening gehouden hebt met het nieuwe loongebouw uit de nieuwe cao, maar niet met de aangescherpte OPOV-regeling uit de nieuwe cao. Waarom hebt u geen rekening gehouden met de aangescherpte OPOV-regeling uit de cao?

6. Is het juridisch mogelijk de voorwaarden van de aanbesteding alsnog te wijzigen in die zin dat u de nieuwe – aangescherpte – OPOV-regeling van toepassing verklaart in plaats van de oude?

7. Bent u bereid de voorwaarden van de aanbesteding alsnog te wijzigen in die zin dat u  de nieuwe – aangescherpte – OPOV-regeling van toepassing verklaart in plaats van de oude?

SGP-fractie

Tom Bakker

SGP Dantumadiel over draaginsignes

SGP SGP CDA Dantumadiel 02-06-2017 00:00

 

‘Draaginsignes binne net in soart ijsko’s’

DAMWALD De gemeente Dantumadiel zal niet een zoektocht starten naar VN-militairen binnen haar grenzen die in aanmerking komen voor een draaginsigne.

Tom Bakker (SGP) drong er dinsdagavond per motie op aan het draaginsigne ‘Nobelprijs VN-militairen’ aan hen te laten aanbieden vanuit de gemeente. Hij verwees hierbij naar soortgelijke onderscheidingen die er eerder in Leeuwarden er Smallingerland zijn uitgereikt. Het college zou volgens hem dienen te onderzoeken welke inwoners van Dantumadiel voor een draaginsigne in aanmerking zouden kunnen komen. Vlak voor de stemming trok Bakker na een emotioneel betoog van burgemeester Sicko Heldoorn zijn motie in. Jan Jitse Visser (CDA) was de enige politicus die een korte reactie gaf. De CDA-fractie had zich volgens Visser in een besloten zitting alleen afgevraagd of de uitreiking een gemeentelijke taak betreft. Niemand waagde zich aan een debat na de uitleg van Heldoorn.

In eerste instantie benadrukte Heldoorn voorzichtig te zijn met het geven van onderzoeksopdrachten per motie, omdat er ook andere methodes zijn zoals het stellen van schriftelijke vragen. “Jo moatte it net middels in moasje devaluearje”. De motietekst van de SGP drong naar zijn mening de suggestie op alsof de gemeente de aangewezen instantie zou zijn voor het uitreiken van hoge militaire onderscheidingen. “In draaginsigne is earfol. Dêr geane wy as gemeente net oer, mar de minister fan definsje”. Heldoorn vertelde als burgemeester van Assen diverse malen militairen namens de minister te hebben onderscheiden. “It is in hiel emosjoniel en grut barren. De suggestje dat wy it as gemeente útrikke is de suggestje dat it in soart ijsko is. Ek in keninklike ûnderskieding is gjin rjocht, mar in ear. Wy ha hjir as gemeenteried alhiel neat mei fan dwaan”. Voor Bakker was deze uitleg van burgemeester Heldoorn voldoende aanleiding om de motie in te trekken en dus niet in stemming te geven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.