Nieuws van Dorpsbelang over PvdA inzichtelijk

2 documenten

Plotseling wordt Eemnes overspoeld ...

Dorpsbelang Dorpsbelang PvdA Eemnes 05-05-2018 05:30

Plotseling wordt Eemnes overspoeld met informatie over het "Huis van Eemnes". Wel een beetje laat. Was dit maar eerder gebeurd! U hebt inmiddels begrepen dat dit alles komt, omdat de nieuwe coalitie van DorpsBelang en PvdA besloten heeft voordat werkelijk met de bouw wordt begonnen, een draagvlak onderzoek te doen. Er is immers veel weerstand, terwijl er toch ook veel mensen voorstander zijn. Het nieuwe college van B&W heeft geprobeerd om zo objectief mogelijke informatie te geven. Of dat helemaal gelukt is? U mag het beoordelen. Daarvoor heeft u al een folder van het bestuur van het nieuwe HvE gekregen, waarin de voordelen nog eens worden aangegeven. Verder staan in de kranten interviews met politici die ook nog eens hun mening geven. Niet gering allemaal. Er zijn natuurlijk best vragen te stellen over de nieuwbouw. Is de plek goed? Is de combinatie van sporthal en sociaal-culturele functies verstandig? Wordt het niet erg duur? Bij zo'n 2500 Eemnessers ligt nu een enquete in de bus. Wij gaan u niet vertellen wat u zou moeten invullen. Maar we zijn wel heel erg benieuwd, hoe u, als inwoners van Eemnes, nu denkt over de HvE plannen. Daarom een verzoek aan ieder, om de enquete ook werkelijk in te vullen. Daarvoor alvast onze dank!

De afgelopen 4 jaar is er door de ...

Dorpsbelang Dorpsbelang D66 VVD PvdA Eemnes 16-02-2018 22:27

De afgelopen 4 jaar is er door de Gemeente Eemnes vrijwel niets uitgevoerd om de knelpunten in het Eemnesser wegennet op te lossen. Gerommel in de coalitie De oorzaak was de instabiliteit in de samenstelling van het College. Achtereenvolgens verlieten eerst de VVD en daarna de Fractie van den Berg de coalitie. Uiteindelijk trad de PvdA toe. Verkeer en Vervoer, eerst door D66 beheerd, “verhuisde” naar de PvdA wethouder. Hij is wel voortvarend aan de slag gegaan om de problemen te benoemen en met oplossingen te komen. Laarderweg afsluiten? Allereerst is onderzocht hoe de verkeersdrukte en overlast door hoge snelheid en trillingen door zwaar vrachtverkeer op de Laarderweg kan worden opgelost. Oplossingen zoals het afsluiten voor doorgaand verkeer, of éénrichtingsverkeer op de Laarderweg, kreeg bij de Raad en andere betrokkenen onvoldoende steun. Afwaarderen Uiteindelijk is voor een minder drastische variant gekozen. Dit is dan het “afwaarderen van de Laarderweg”, waarmee bedoeld wordt de weg zodanig in te richten dat de maximum snelheid van 30 km niet kan worden overschreden en er voor fietsers en voetgangers meer ruimte en veiligheid komt. DorpsBelang heeft deze afwaardeervariant ondersteund omdat andere oplossingen leiden tot het verplaatsen van het probleem. Totaal belang Als gemeentebestuur moet je toch altijd naar het totaal belang kijken. Het mag niet zo zijn dat de verbetering voor de één, leidt tot aanzienlijke verslechtering voor anderen. Vervolgens is het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) 2017 – 2021 ontwikkeld waarin alle knelpunten en mogelijke oplossingsvarianten aan de orde komen. Fietsers in de knel De benoemde knelpunten zijn het kruispunt Braadkamp / Minnehof, de bocht Laarderweg / Wakkerendijk en het met chicanes versmalde deel van de Wakkerendijk waar het zware vracht- en landbouwverkeer regelmatig over de stoep rijdt waardoor fietsers en voetgangers in de knel komen. Rotonde Braadkamp Uiteindelijk heeft de Raad dit GVVP goedgekeurd. Alleen de oplossing voor een rotonde bij Braadkamp / Minnehof is weggestemd omdat deze niet past in het dorpse karakter. Daarvoor is dus een andere oplossing nodig. DorpsBelang wilde het geheel van Laarderweg en begin Wakkerendijk als één prioriteit zien. Omdat het zo verbonden is. Helaas is de herinrichting van de Laarderweg nu qua prioriteit door de raadsmeerderheid (ver) naar achteren gezet. Een gemiste kans denken wij. Kritisch volgen DorpsBelang blijft het verkeersdossier kritisch volgen. Het herinrichten zodat de maximum snelheid van 30 km niet wordt overschreden is complex. De uitvoering moet in samenspraak met de bewoners worden uitgevoerd waarbij overlast door trillingen zoveel mogelijk moet worden beperkt. Landbouwverkeer Wij denken dat we ook iets kunnen doen aan het zware landbouwverkeer in het dorp, door het doortrekken van de Eikenlaan (langs de A27). Dit alles wordt uiteraard makkelijker als DorpsBelang de verkiezingen wint en vanuit het college direct bij de uitvoering betrokken wordt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.