Nieuws van politieke partijen in Enkhuizen inzichtelijk

26 documenten

Vragen aangaande het REZ Geacht ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 03-06-2019 18:32

Vragen aangaande het REZ Geacht college, In de Enkhuizer samenleving is veel commotie ontstaan over ontwikkelingen die zich voordoen inzake en rondom het project REZ: - OREZ is overgenomen door Droomparken, - er zijn vanuit de bevolking bijna 1000 bezwaren tegen de REZ-plannen bij de gemeente binnen gebracht, - de Provincie en het ministerie van OCW brengen via zienswijzen bezwaren in tegen de plannen in de huidige vorm, - Ijsselmeervereniging gaat zienswijzen indienen, - de bond van Heemschut gaat zienswijzen indienen, - het Zuiderzee Museum maakt bezwaren tegen de plannen in de huidige vorm om de aantasting van de intentie van het museum en de daarbij behorende museale beleving. Wat in alle commotie opvalt is dat er naar degenen toe voor wie het plan om het REZ te gaan ontwikkelen bedoeld is, namelijk de burgers en de middenstand van Enkhuizen die hoofdbelanghebbenden zijn, nauwelijks tot geen informatiestroom plaatsvindt die aan hen verduidelijkt wat er gaande is en wat eventuele consequenties van dit alles voor de burgerij en haar vertegenwoordigers in de raad zijn. Daarom de volgende vragen: Vraag 1: Worden partners waarmee de gemeente belangwekkende zaken doet of grote projecten aangaat, onderworpen aan iets dat gelijk is of lijkt op een BIBOP-procedure? - Zo ja: Is dit gebeurd met OREZ? Wat was het resultaat van dat onderzoek en wat maakte dat het college OREZ als betrouwbare partner aan de raad heeft aanbevolen? - Zo nee: Waarom niet? Vraag 2: In het televisieprogramma ā€œRadarā€ van de AVRO en de TROS dat op 11-04-2016 is uitgezonden, wordt zacht gezegd op onderbouwde wijze geen vrolijk beeld van Droomparken neergezet. Daarom de volgende vragen: A - Wat verandert er in juridisch opzicht voor de gemeente Enkhuizen aangaande de ontwikkeling van het REZ nu OREZ is overgenomen door Droomparken? B - Wat verandert er in financieel opzicht voor de gemeente Enkhuizen aangaande de ontwikkeling van het REZ nu OREZ is overgenomen door Droomparken? C - Wat verandert er in de mogelijkheden voor besluitvorming van de raad over het REZ op het eerstkomende moment van relevante besluitvorming van de raad? Welk moment is dat? D- Wat verandert er op financieel en juridisch gebied in mogelijke gevolgen van besluitvormingen aangaande het REZ door de raad nu OREZ in handen van Droomparken is? Vraag 3: Het project REZ heeft voor vrijwel geheel Enkhuizen gevolgen en is opgezet ten bate van de burgerij van Enkhuizen. Gezien de ontstane commotie betreffende ontwikkelingen aangaande het REZ, is het merkwaardig dat er slechts summiere tot vrijwel gĆ©Ć©n informatiestroom naar de burgers en middenstand van Enkhuizen plaatsvindt. - Waarom vindt er, gezien de ontstane commotie bij de hoofdbelanghebbenden van ontwikkeling van het REZ, burgers en middenstand van Enkhuizen, geen noemenswaardige informatiestroom plaats door het college naar deze hoofdbelanghebbenden in Enkhuizen toe? - Als u het niet eens bent met dat de informatiestroom summier tot nauwelijks bestaand genoemd kan worden: welke informatiestromen heeft u actief, relevant en duidelijk naar deze eerstbelanghebben laten gaan en welke media zijn daar actief en duidelijk bij betrokken geweest? Welke informerende communicaties hebben tijdens en na de ontstane commoties plaatsgevonden met en richting deze eerstbelanghebbenden of groepen uit deze burgerij? Met vriendelijke groet, Hans Langbroek, fractievoorzitter Het Enkhuizer Alternatief.

Mooi initiatief!Stichting ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Enkhuizen 22-03-2019 13:14

Mooi initiatief!

Voor de vrouwen onder ons ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Enkhuizen 20-03-2019 08:44

Voor de vrouwen onder ons !

Boerenkool uit Spanje? In de ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Enkhuizen 19-03-2019 21:34

Boerenkool uit Spanje? In de aanbieding bij de supermarkten was "boerenkool uit Spanje" terwijl we ook zo veel boerenkool hebben van Noordhollandse Bodem. Voor een paar cent meer misschien.. dat hebben we toch wel over voor Nederlandse #telers, die we zelf vragen om betere #bestrijdingsmiddelen te gebruiken voor ons eigen #landschap, natuur en ..onze kinderen! LTO Noord Landschap Noord-Holland

Goede zaak, ook voor ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Enkhuizen 16-03-2019 13:42

Goede zaak, ook voor Enkhuizen! ..want groente en fruit groeien gewoon op Noord-Hollandse bodem en hoeven niet van ver te komen! #Enkhuizen #duurzaam ProeVkantoor Matthijs Post Esther Kaper-Hartenberg WBG - Westfriese Bedrijvengroep je bent Enkhuizer als...

We gaan van het gas af. Nederland ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 22-02-2019 16:09

We gaan van het gas af. Nederland gaat te maken krijgen met een energietransitie. Onze regering wil om politieke redenen van het gas af. Men wil namelijk niet afhankelijk worden van Rusland, Noorwegen en de Verenigde Staten. De rest van Europa zit daar niet mee en gaat juist wĆ©l overal tot gebruik van aardgas over. Vanaf ongeveer 65 jaar geleden heeft de Nederlandse regering onder druk van de NAVO ons Nederlandse gas voor zeer weinig geld naar ItaliĆ« getransporteerd. De Italianen hebben al die jaren heel goedkoop gas van ons gekregen, tegen gratis aan kun je eigenlijk haast wel zeggen. De NAVO wilde dat om ItaliĆ« bij het Westen te houden. Ze waren bang dat de Italiaanse regering naar Rusland zou neigen, omdat in ItaliĆ« destijds de communisten mee regeerden. De winst op het gas die de Nederlandse regering daardoor misliep, heeft de regering evengoed binnengehaald door ons Nederlanders al die jaren lang heel veel extra accijnzen te laten betalen voor gas en elektriciteit. Wij burgers hebben dus het NAVO-beleid betaald. Wat dit betreft heeft de Nederlandse burger van alle burgers in NAVO-landen veruit het meest betaald aan NAVO-politiek. Nu gaan we daardoor dus meer dan een eeuw eerder dan eigenlijk nodig geweest zou zijn, van het gas af. Dat moeten wij burgers allemaal zelf gaan betalen, ondanks dat we ook al 65 jaar lang heel veel extra betaald hebben voor energie omdat wij ItaliĆ« ons gas leverden. HEA heeft vragen gesteld over het gasloos worden van Nederland, en dus Enkhuizen, naar aanleiding van een verbouwing van oude huizen in Eindhoven. Dat waren huizen uit de jaren '50 die nu gasloos gemaakt zijn. Dat kostte tussen de 100.000 en 130.000 euro per huis. Dat is veel geld, reden voor HEA om hier het college over aan te schrijven. Tenslotte hebben veel Enkhuizers oude huizen in bezit, vooral in de binnenstad. Daar zullen de kosten om gasloos te worden nĆ³g hoger kunnen uitvallen. Eindhoven is een prima praktijkvoorbeeld tenslotte. Hier staan de gestelde vragen van HEA: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/7257367/1/20190122%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20ENERGIETRANSITIE%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN Hier staan de antwoorden van het college op deze vragen. Ze zijn niet heel bevredigend, er moet nog over nagedacht worden. Er zijn nog veel onzekerheden: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/7351626/1/20190219%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20ENERGIETRANSITIE%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN%20-%20BEANTWOORDING Veel leeswerk, maar wĆ©l interessant allemaal. Ook boosmakend, als je meerekent hoe dit ontstaan is.

Onderstaand een verzoek van ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 11-02-2019 17:44

Onderstaand een verzoek van Milieudefensie Afdeling Medemblik naar de Nederlandse overheid over Airport Lelystad: Zienswijze over het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport Van de Lokale afdeling Milieudefensie Medemblik Gemachtigden: Siem Zeilemaker. Maria Weeber Aan de directie participatie Ovv Lelystad Airport Postbus 20901 2500 EX Den Haag 28-1-2019 Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen, Excellentie, Hierbij ontvangt u mijn reactie op het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage. De plannen voor Lelystad Airport komen erop neer dat vanaf 2020 boven grote delen van Nederland laag wordt gevlogen. Dit is onacceptabel. Voor onze regio West-Friesland betekent dit geluids- en milieuoverlast bij Andijk en Twisk. Naast deze geplande laagvliegroutes is er een aanmerkelijke toename van het Schiphol luchtverkeer in West-Friesland. Zonder dat hier ook maar is overlegd met besturen en inwoners alhier. Een gewijzigd luchthavenbesluit voorleggen aan ons, kan alleen als er een totaal schema bij zit van vluchtverkeersbewegingen alhier. Dit is selectieve en onrechtmatige besleidsvoering. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en dan onderzoeken of Lelystad nog nodig is. Mijn bezwaren tegen het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage zijn de volgende: 1. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens in de wereld wordt er over een dergelijk lange afstand laag gevlogen. Dat is niet voor niets; het is op alle fronten onverantwoord. 2. Laagvliegen gaat ten koste van waardevolle natuur-, stilte- en Natura 2000-gebieden. Dit is in strijd met het beleid in onze provincies; 3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in ernstige mate aan; 4. Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor honderdduizenden mensen; 5. Laagvliegen tast de toeristische sector aan. De toeristische economie van vele gebieden in het oosten is gebaseerd op natuur, rust en recreatie. Laagvliegen betekent een ernstige aantasting van deze kernwaarden. In het MER is deze economische gevolgschade niet in beeld gebracht. 6. Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2020 zijn onvoldoende aangetoond; 7. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisicoā€™s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht; 8. Laagvliegen en uitbreiding van de luchtvaart in zijn algemeenheid dragen negatief bij aan klimaatverandering terwijl onze regering juist maatregelen daartegen zou moeten nemen. 9. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu alleen een zienswijze kan indienen tegen de actualisatie van het MER. Als ik in 2014 had geweten van de laagvliegroutes, had ik zeker toen al een zienswijze ingediend over het MER 2014. Ik verzoek u nu de zienswijzeprocedure op te rekken inclusief het MER 2014. 10. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu al een zienswijze in moet dienen terwijl er nog geen akkoord is van de Europese Commissie. Men wil in Brussel pas in Mei 2019 antwoord geven op de uitspraak over de vakantievluchten. Hoe kan er nu een MER liggen, terwijl daar geen overeenstemming is? 11. Ik ben het er niet mee eens dat de informatiebijeenkomsten pas in februari zijn. Deze verkort de termijn van 6 weken voor het indienen van een zienswijze. Ik verzoek u de zienswijzeprocedure te verlengen tot eind maart. 12. Ik verzoek u dat u in het luchthavenbesluit zelf vastlegt dat vrachtverkeer op Lelystad Airport niet is toegestaan. 13. Ik verzoek u om in het MER alle milieueffecten van alle vliegroutes en varianten in beeld te brengen. Niet alleen van de B+ route. 14. Ik verzoek u de milieueffecten van boven de 3000 voet op te nemen in het MER. 15. Ik ben het er niet mee eens dat er wordt geĆ«xperimenteerd met vliegroutes. Het verschuiven van de vliegroutes is nooit een verbetering omdat de overlast van (piek)geluid verplaatst wordt naar andere woonkernen zoals in NH bij Twisk, op de Noord-Veluwe: Elburg, Oldebroek, ā€˜t Harde, Epe, Heerde, Oene. Het experimenteren en verplaatsen van de vliegroutes na de formele inspraakprocedures kan echt niet. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en besluitvorming over openstelling nadat is gebleken dat laagvliegen boven Nederland nooit hoeft plaats te vinden. 16. Ik verzoek u om het ministerie opdracht te geven een 0-meting van het geluid onder laagvliegroutes te doen en het geluid van de eerste 2000 vliegbewegingen te meten en openbaar te maken, indien u toch besluit het vliegveld te openen. Wij, lokale afdeling Milieudefensie en inwoners van Andijk, Wervershoof en Twisk in de Provincie NH van de gem Medemblik zijn diep verontrust over deze gewijzigde luchthavenbesluiten. Er zijn geen laagvliegroutes over dit gebied en dat willen we zo houden. Uw laagvliegroute planning gaat net over het waterspaarbekken van Andijk en dit is stiltegebied. Ook geeft dit wateroppervlakte verontreiniging. Dit water is bestemd voor heel Noord-Holland Uw elektronische metingen geven aan dat het niet boven de norm van verontreiniging is, maar u hebt niet meegerekend dat hier windstromingen zijn. Uw norm vertrouwen wij niet meer, gezien uw fouten in de MER hierover Er was afgesproken dat er geen slots en vliegbewegingen zouden zijn na 23 uur. Nu is dit opgerekt tot 24.00. De inwoners hier zijn landbouwers en harde werkers op bouwvakgebied. Zij slapen om 22.30 om op 5.30 weer op pad te gaan om uw zo nodige nieuwbouwhuizen in heel NH mee te helpen bouwen. Zij kunnen niet gestoord worden door vliegtuigoverlast na 22.30 Duidelijke brief van Milieudefensie uit Medemblik. Ook HEA heeft in Enkhuizen afgelopen juli een motie ingediend over Airport Lelystad. De raad van Enkhuizen stemde die weg, ze vonden de motie niet nodig omdat het over landelijke politiek ging. Omdat men liet merken te gaan tegenstemmen, heb ik die motie toen ingetrokken. Maar zoals HEA doet: hij komt wĆ©l weer in de raad op een gegeven moment! Nu begint bij een aantal partijen toch de ongerustheid op te komen en worden ze onrustig. Zoals altijd in Enkhuizen een wat laat politiek inzicht, dat gaat hier niet zo vlot. De motie is hier te lezen: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/6682326/1/Kadernota_2018-2022_-_INGETROKKEN_MOTIE_-_LANGBROEK_inzake_airport_Lelystad

Enkhuizen: ā€™Meer lichtblauw nodig op ...

Voor Enkhuizen Voor Enkhuizen CDA Enkhuizen 30-01-2019 13:04

Enkhuizen: ā€™Meer lichtblauw nodig op straatā€™ SP, CDA, Het Enkhuizer Alternatief en Enkhuizen Vooruit (initiatiefnemer) willen meer ā€™lichtblauwā€™ op straat. Zij vroegen het college dinsdagavond te kijken naar een bredere, professionelere en efficiĆ«ntere inzet van de buitengewoon opsporingsambtenaren (boaā€™s) in Enkhuizen. De gemeente zette in de afgelopen vijf jaar doordeweeks twee boaā€™s in. Het gaat daarbij om Ć©Ć©n eigen ambtenaar (36 uur) en Ć©Ć©n extern ingehuurde kracht (32 uur). ā€™s Avonds en in het weekend wordt flexibel capaciteit ingehuurd. Het totale boa-budget is 180.000 euro. Parkeerbonnen De vier fracties constateren dat de boaā€™s nu vooral worden ingezet voor de controle en handhaving van regels in de APV (waaronder evenementen), drank- en horecawet, afvalstoffenverordening en wegenverkeerswet. ,,Inwoners hebben het gevoel dat de boaā€™s er slechts zijn voor het uitschrijven van parkeerbonnenā€™ā€™, aldus MichĆØl de Jong (EV). Door bezuinigingen en administratieve rompslomp is er minder ā€™blauwā€™ op straat, wat de onveiligheidsgevoelens bij burgers vergroot. ,,Inwoners zouden bij overlastsituaties niet alleen de politie, maar ook de handhavers moeten kunnen bellen of appen op een speciaal 06-nummer.ā€™ā€™ Problemen Vandaar een motie met als strekking de boaā€™s ook in te zetten op problemen als zwerfvuil, vernieling, vandalisme en hondenpoep. Tegelijk kunnen zij dan andere ergernissen, zoals achterstallig onderhoud en overdadige onkruidgroei, signaleren en melden bij de verantwoordelijke afdelingen binnen de gemeente. Politie Burgemeester Eduard van Zuijlen vond het signaal ā€™sympathiekā€™, maar de motie ging hem op dit moment te ver. Hij wees er op dat bepaalde bevoegdheden - zoals de opsporing - wettelijk zijn voorbehouden aan de politie. Ook zijn er verschillen tussen boaā€™s (die wel mogen bekeuren) en toezichthouders, die in Enkhuizen vaak in koppeltjes werken. Boaā€™s meer bevoegdheden geven kan wel, maar dat vraagt extra opleiding en dus geld. Hetzelfde geldt voor uitbreiding van de capaciteit. Uiteindelijk ging de motie van tafel, na een harde toezegging van Van Zuijlen dat hij de mogelijkheden op korte termijn gaat inventariseren. Bron: Noordhollands Dagblad 30 januari 2019 door Paul Gutter

Parkeren op Recreatieoord Enkhuizer ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 20-01-2019 16:25

Parkeren op Recreatieoord Enkhuizer Zand Het Enkhuizer Alternatief is het er absoluut niet mee eens dat op het Recreatieoord Enkhuizer Zand 200 of meer parkeerplaatsen voor het Zuider Zee Museum zouden moeten worden gecreƫerd. Het ZZM geeft aan dat mensen tegenwoordig steeds korter musea bezoeken, hooguit 2 tot 3 uur, ook hun museum. Als dit zo is, dan kunnen we op hoogtijdagen in de zomer rekenen op 3x het aantal auto's dat die parkeerplaatsen kunnen bevatten per dag. Dat betekent dat op hoogtijdagen 600 auto's van bezoekers per dag heen Ʃn terug rijden over het REZ. Dat houdt dus in 1200 autobewegingen per dag Ʃxtra (buiten de bezoekers per auto om van mensen die in de vakantiehuisjes wonen en de regio gaan bezoeken) over het REZ, geconcentreerd tijdens de openingsuren van het ZZM. Die extra 1200 autobewegingen voeren langs woongebieden en door woongebieden van Enkhuizen. Ook voeren ze langs de recreatiegebieden, vakantieverblijfsgebieden en toegangsweg van sportcomplex Immerhorn. Er ontstaan nu zomers op mooie dagen al files op de Nelson Mandeladreef vanaf de Noorderweg tot aan de verkeerslichten. Straks zouden die beperkte wegen dus verkeer van vankantiegangers Ʃn bezoekers van het ZZM moeten gaan verwerken... Dat gaat niet lukken. Een mooi vakantiepark aanleggen op de A-locatie van het REZ is top. Daar gaat Enkhuizen op vooruit. Het REZ wordt mooi, de recreatiegebieden voor Enkhuizers en mensen uit de subregio worden mooi opgeknapt en uitgebreid, de binnenstad kan weer gaan bloeien. Maar die 1200 autobewegingen geconcentreerd tijdens de openingsuren van het ZZM extra per dag door recreatiegebieden en woongebieden: nee! Het parkeerblik doet qua zicht ontzettend afbreuk aan wat nu een prachtig groen A-locatie recreatiegebied gaat worden en de infrastructuur om het REZ heen kan dit totaal niet verwerken. Dus wat HEA betreft: Nee!

Openbare Europese aanbesteding ...

Voor Enkhuizen Voor Enkhuizen Enkhuizen 17-01-2019 11:54

Openbare Europese aanbesteding afvalinzameling en/of verwerking Moet een nieuwe opdracht/gunning voor de inzameling en verwerking van afval openbaar Europees aanbesteedt worden? Nu onderhandelt men alleen met HVC. Deze vraag hebben wij gesteld aan de verantwoordelijke wethouder en verwachten binnenkort een antwoord. Toelichting: De DVO (dienstverleningsovereenkomst) met HVC voor de inzameling en verwerking van afval is per 31 december 2018 door de gemeente Enkhuizen opgezegd. Op dit moment zijn er onderhandelingen gaande over een nieuwe DVO tussen de GR CAW (waar de gemeente Enkhuizen onderdeel van is) en alleen HVC. Een nieuwe DVO betekent een nieuwe overeenkomst voor de dienstverlening die HVC aanbiedt, met andere woorden; er vindt op dit moment een nieuwe gunning plaats. Er zijn meer partijen in Nederland en Europa die gelijkwaardige diensten aanbieden als HVC. Deze partijen zouden op basis van Europese wetgeving de kans moeten krijgen mee te dingen naar de verkrijging van deze nieuwe opdracht tot inzameling en verwerking van afval. Een openbare aanbesteding kan ook zeer in het voordeel van de burgers uitwerken omdat er concurrentie is. Slechts twee minuten rondneuzen op het internet geeft een lange lijst van gemeenten in Nederland die de inzameling en/of verwerking van afval openbaar Europees aanbesteed hebben. Onze vragen die wij hebben gesteld: Moet deze nieuwe overeenkomst (gunning) voor de inzameling en verwerking (al dan niet los van elkaar) van afval voor de GR CAW, en specifiek voor Enkhuizen, volgens de Europese wetgeving openbaar Europees aanbesteedt worden? Indien ā€œneeā€, waarom dan niet? Indien ā€œjaā€, waarom gebeurt dit nu niet? Wat is ongeveer het bedrag dat gemoeid is met deze opdracht in totaal (dus op GR CAW niveau) en specifiek voor Enkhuizen en ligt dit boven of onder de norm voor verplichte Europese aanbesteding?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.