Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

GroenLinks Amstelveen wil debat over verantwoordelijkheid voor geblunder bij Urbanus brand | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 26-04-2019 00:00

De Inspectie Justitie en Veiligheid oordeelt in een rapport over de brand in de Sint Urbanuskerk snoeihard over het falend beleid van de gemeente Amstelveen. De 370 meldingen over kapotte brandkranen zijn blijkbaar in een la gelegd. Onduidelijk is wat er is gebeurd met de 160.000 euro die de gemeenteraad beschikbaar had gesteld om ze te laten repareren. GroenLinks Amstelveen vindt dat de gemeente in haar reactie de ernst van de bevindingen van de inspectie niet onderkent. De gemeente denkt er van af te zijn met de constatering dat inmiddels alle brandkranen weer op orde zouden zijn. Maar de kern van de zaak is volgens de grootste oppositiepartij dat de beheer- en controleprocessen bij de gemeente slecht of niet worden uitgevoerd, waardoor dit zo faliekant fout kon gaan. En dat is niet de eerste keer. Eerder is de gemeente al op de vingers getikt omdat de financiële processen niet op orde waren, vorig jaar was er een ICT crisis omdat het IT beheer een janboel was en nu blijken essentiële werkzaamheden in het brandveiligheidsdomein niet te worden uitgevoerd.

GroenLinks Amstelveen stelt opnieuw vast dat dit meestal niet aan individuele ambtenaren ligt, maar dat er veel mis is in de aansturing en dat de gemeentelijke organisatie de basisprincipes van administratieve vastlegging en controle niet toepast. Fractievoorzitter GroenLinks Amstelveen, Martin Kortekaas, zegt daarover: “Er ligt een uitstekend rapport van de inspectie, maar het college laat in haar reactie in een rammelende raadsbrief en dito persbericht zien dat ze er helemaal niets van begrijpen. De burgemeester lijkt heel tevreden te zijn met de constatering dat alle brandkranen inmiddels weer gemaakt zouden zijn en wil overgaan tot de orde van de dag.”

Opvallend is volgens GroenLinks ook dat de gemeente deels het boetekleed aantrekt, maar tegelijkertijd begint te wijzen naar brandweer en waterschap en stelt dat het in andere gemeenten ook wel eens niet op orde blijkt te zijn. Blijkbaar is dit allemaal bedoeld om de aandacht van het eigen falen af te leiden.

GroenLinks Amstelveen vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente niet meteen na de brand zelf een onderzoek heeft gedaan naar de eigen processen. Dan had er al lang een plan van aanpak kunnen liggen om de boel nu wel op orde te krijgen. De partij wil van het college nu in een debat antwoord op belangrijke vragen.

Voorjaar | Westland

GroenLinks GroenLinks Westland 12-04-2019 00:00

Voorjaar 

Wat een spectaculair mooi seizoen is dat toch. Iedereen en alles is in de weer. En met het uurtje zomertijd er bij, kunnen we er extra lang van genieten. Prachtig om te zien hoe de natuur haar afval van vorig jaar recyclet en daarmee weer tot leven komt. 

Voorjaar 

Wat een spectaculair mooi seizoen is dat toch. Iedereen en alles is in de weer. En met het uurtje zomertijd er bij, kunnen we er extra lang van genieten. Prachtig om te zien hoe de natuur haar afval van vorig jaar recyclet en daarmee weer tot leven komt. 

Niet alleen in de natuur vind je bezige bijtjes; ook de ambtenaren van het Westland kunnen er wat van. Namens GroenLinks zat ik afgelopen maand een werkgroep-overleg bij. Dat ging over het afvalbeleid van de gemeente Westland. Daar kregen we van een enthousiaste gemeenteambtenaar te horen hoeveel restafval wij per jaar per inwoner produceren. En dat is een hoop, meer dan 200 kilogram. Een groot deel daarvan is GFT, dat thuis van het restafval gescheiden kan worden. Daarmee vermindert de hoeveelheid restafval. Afval is niet alleen lastig, maar het is ook erg duur. En waar de gemeente nu nog enige vergoeding krijgt voor sommige van de materiaalstromen die worden gescheiden, zijn die inkomsten afhankelijk van de kwaliteit van het aangeleverde afval. 

GroenLinks is groot voorstander van het streven van de gemeente Westland om het restafval in 2020 naar 100 kilogram per inwoner per jaar terug te brengen. Niet door na-scheiding, zoals door sommige partijen wordt geadviseerd, maar door scheiding aan de bron. 

De gemeenteambtenaar daagde ons uit: om mee te denken over het afvalbeleid en om onze ambitie uit te spreken voor een schoner Westland. Natuurlijk accepteert GroenLinks die uitdaging. Maar dit kunnen we niet alleen. Volgens ons is scheiding aan de bron het beste. Toch is dit niet voor iedereen mogelijk. Ik hoor graag bij wie dit lastig is, en wat en waar de knelpunten zijn. En als er oplossingen zijn, dan hoor ik die ook graag. 

Marcel Kortekaas  Steunraadslid GroenLinks 

GroenLinks: Lelystad Airport helpt niet tegen overlast Schiphol | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 18-03-2019 00:00

GroenLinks heeft op een bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart met de inwoners gesproken over de overlast van Schiphol in de regio. De partij en de aanwezigen lieten weten dat het grote aantal vluchten op Schiphol grote gevolgen heeft voor de gezondheid van de omwonenden. GroenLinks wil dat er in Europa snelle treinverbindingen komen, waardoor er minder gevlogen wordt.

Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, was vorige week op bezoek in Amstelveen om samen met GroenLinks Amstelveen te luisteren naar inwoners uit de regio.   Veel inwoners bezochten de bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart en lieten weten hoeveel overlast van Schiphol ze hebben. Ook kwamen er interessante ideeën naar voren hoe het verder moet met het luchtverkeer. Martin Kortekaas, fractievoorzitter GroenLinks Amstelveen, vat het samen: “Schiphol kan echt niet nog verder groeien. De gezondheid en veiligheid van de inwoners is belangrijker dan nog meer economische groei.”

Tweede Kamerlid Kröger maakte duidelijk dat Lelystad Airport niet gaat helpen om de overlast van Schiphol te verminderen. Op dit moment mag Schiphol maximaal 500.000 vluchten per jaar verwerken. Maar dat wordt niet minder als in de toekomst Lelystad Airport toch nog open zou gaan. Die omstreden luchthaven zou maximaal 45.000 vluchten extra kunnen verwerken en dat betekent niet dat er dan minder op Schiphol wordt gevlogen. “De 45.000 vluchten op Lelystad Airport komen er alleen maar bij en zorgen niet voor minder vluchten en overlast op Schiphol. Het betekent wel dat de mensen op de Veluwe óók in de herrie zitten”, valt Kortekaas haar bij.

Om de overlast van Schiphol te beperken en ook om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zijn volgens GroenLinks andere maatregelen nodig. De partij pleit er voor dat nu eerst alle vluchten op korte afstanden binnen Europa vervangen worden door snelle treinverbindingen.

GroenLinks Amstelveen stelt vragen over groei Schiphol | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 06-12-2018 00:00

GroenLinks Amstelveen heeft kritische vragen gesteld aan het college van B&W over Schiphol. Amstelveen is één van de belanghebbenden van Schiphol die binnenkort advies uitbrengen over de mogelijke groei van de luchthaven. GroenLinks wil weten hoe de wethouder zich op belangrijke punten gaat opstellen en bepleit een einde aan de groei van Schiphol, omdat de partij nog meer overlast in Amstelveen niet acceptabel vindt.

GroenLinks wil van het college van B&W duidelijkheid over de opstelling als het gaat om de mogelijke groei van Schiphol. Schiphol heeft vorige week de langverwachte concept-milieueffectrapportage (MER) uitgebracht, waarin onder andere staat dat er mogelijkheden zijn om door te groeien van 500.000 vluchten per jaar naar 540.000 vluchten. De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is nu gevraagd om in de komende weken advies uit te brengen over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. In de ORS is wethouder Raat de vertegenwoordiger namens Amstelveen. GroenLinks wil dat het totaal aantal vluchten niet verder mag groeien dan het aantal van  500.000 vluchten per jaar dat nu al bereikt is. De partij wil weten of het college groei boven de 500.000 vluchten wel gaat accepteren. Een heikel punt daarbij is ook het aantal nachtvluchten, dat boven Amstelveen heel veel overlast geeft. GroenLinks fractievoorzitter Martin Kortekaas: ‘Wij  houden de wethouder aan zijn eerdere uitlatingen dat het aantal nachtvluchten tot het absolute minimum beperkt moet worden.’ De overlast in Amstelveen wordt vooral veroorzaakt door het overmatig gebruik van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Schiphol heeft met de huidige afspraken te veel ruimte om deze banen naast de Polderbaan te gebruiken. GroenLinks vraagt de wethouder dan ook om vast te houden aan beperking van het gebruik van deze banen. Ook ter discussie staat de manier waarop Schiphol tot nu toe berekent hoeveel overlast er is door geluid en door de slechte luchtkwaliteit. Martin Kortekaas daarover: ‘GroenLinks pleit al langer voor het meten van de herrie en de luchtkwaliteit en te stoppen met kunstmatige berekeningen die geen goed beeld geven van de werkelijk beleefde overlast.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.