Nieuws van politieke partijen in Midden-Groningen inzichtelijk

6 documenten

Midden-Groningen zoekt uw verhaal omtrent de aardbeving problematiek en de NAM

SP SP Midden-Groningen 24-08-2020 19:59

Zondag 16 augustus 2020: acht jaar na Huizinge. Tienduizenden Groningers wachten sinds die tijd op schadeherstel en/of het veilig maken van hun huis. De manier waarop de staat met ze omgaat leidt tot gezondheidsproblemen bij veel van hen. De bureaucratie is enorm, het beleid gebaseerd op wantrouwen, beloften worden keer op keer gebroken.

Dit onrecht moet stoppen. Wij blijven met gedupeerden de strijd aangaan. 

Daarom gaan we deze week een aantal avonden dorpen langs in Midden-Groningen en met nam 'oud' gemeente Slochteren. Deze verhalen komen in het derde zwartboek dat Sandra Beckerman, Tweede Kamerlid, aan het maken is.

“De staat heeft meer schade aangericht dan de aardbevingen zelf,” aldus Beckerman. “Acht jaar na de aardbeving bij Huizinge wachten tienduizenden gedupeerden nog steeds. Wij leggen ons niet neer bij dit gigantische onrecht en blijven de strijd aangaan.”

“Hoe hopeloos de situatie nu ook lijkt”, vervolgt Beckerman haar verhaal, “Door met elkaar een vuist naar Den Haag te maken, wordt het onmogelijke mogelijk.”

Zien we elkaar niet en u wilt wel uw verhaal vertellen?

 

Mail dan naar sbeckerman@sp.nl

Zie ook: Gaswinning

Laat er geen nieuwe ereschuld ontstaan bij andere mijnbouw.

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 02-11-2019 20:18

https://midden-groningen.christenunie.nl/k/n43420/news/view/1281108/1124593/ondergrond groningen.jpgOver het gestapelde effect van verschillende vormen van mijnbouw is te weinig bekend. We hebben te maken met een kwetsbaar gebied omdat de bovengrond voor een groot deel bestaat uit veen afwisselend op zand of klei. Daardoor zal er bij verdere bodemdaling aan sterkere bemaling moeten worden gedaan. Gevolg extra inklinking en versnelde en ongecontroleerde bodemdaling direct aan het aardoppervlak. Zeker voor gebouwen die niet zijn gefundeerd op een dieper liggende zandlaag kan dat zorgen voor verschillen in zetting.

In eerdere gevallen van schade wees de NEDMAG naar het waterschap en ontstond er een discussie over de schuldvraag. Dat is op dit moment onvoldoende opgelost omdat de aanbeveling van de SODM om dit bij de tijdelijke commissie mijnbouwschade neer te leggen nog niet is geconcretiseerd. 

Valt er iets meer te zeggen over de stand van zaken en de ontwikkelingen op dit punt?

In 2022 loopt de overeenkomst over de kosten van de bodemdaling als gevolg van de zoutwinning af. Deze afspraak geldt voor een deel van het grondgebied van voormalig Menterwolde, maar niet voor het gebied dat nu wel wordt beïnvloed door deze nieuwe plannen. Duidelijkheid over de verdeling van de kosten, ook voor het totale grondgebied, zijn van belang. 

Wordt er gewerkt aan een dergelijke overeenkomst voor het totale gebied?

De effecten van zout op de gaswinning is ook onvoldoende onderzocht.

Het zout fungeert als een schokdemper, denkt seismoloog Dost van het KNMI. Zoutsteen verstrooit een deel van de aardbevingsgolven, zoals een prisma licht verstrooit, en verspreidt daarmee de energie van de trillingen over een groter gebied. Dat vermindert de sterkte van de trillingen. Een ander deel van de aardbevingsgolven die vanuit de diepte tegen de zoutlaag aanbotsen wordt naar beneden teruggekaatst, en bereikt het aardoppervlak dus nooit.

Zout is onvoorspelbaar, betoogd aardwetenschapper Giessen. Op lange tijdschalen gedraagt het zich als een stroperige vloeistof, die door zijn lage dichtheid de neiging heeft omhoog te kruipen. “Bovendien lopen er een paar grote breuken vanuit de zoutlaag tot vlak onder het aardoppervlak”. Breuken in de korst zijn de plaatsen waar de aardbevingen optreden.

Er is veel onzekerheid en daarbij zou moeten gelden dat ook hier het voorzorgprincipe als geldend principe bepalend is. In het voorliggende winningsplan is de economische factor bepalender dan de vraag wat dit doet met de gebouwde omgeving. Zoutwinning is verder, in tegenstelling tot gaswinning, niet van nationaal belang.

Mijnbouw heeft in onze omgeving een geloofwaardigheidsprobleem.

Het winningsplan van de Nedmag is nu bijna een jaar beschikbaar. Kunt u aangeven waarom er niet eerder een om een tussenadvies of advies is gevraagd? Nu staat dit onder enorme tijdsdruk. In de tussenliggende periode zijn er twee bestuurlijke overleggen geweest over dit plan. Heeft dit gezorgd voor bijstellingen? Zo ja, welke waren dit op voorstel van de gemeente? De NEDMAG gaat er, vooralsnog, vanuit dat het winningsplan eind 2019 van kracht zal zijn.

In het winningsplan komen vier uitgangspunten naar voren waaraan het plan moet voldoen. Zo moet er aandacht zijn voor.

Nadelige gevolgen voor mens en milieu. Schade door bodembeweging. De veiligheid. Het belang van een planmatig beheer van delfstoffen. 

Onduidelijk blijft een eenduidige omschrijving van veiligheid. Veiligheid en veiligheidsbeleving zijn grotendeels subjectief, maar kunnen zeker effect hebben op het welbevinden van mensen. Dit zien we onvoldoende terug in de plannen. Het gaat om een technisch verhaal met veel aandacht voor de geologische geschiedenis en geologische gesteldheid van de ondergrond.

Wanneer het al gaat om effecten op de regio voeren werkgelegenheid en de goede samenwerking met het UMCG over wellicht positieve medische toepassingen de boventoon. Dat maakt het plan op het punt van sociale actoren in disbalans.

Ook wordt er vooral gekeken naar de effecten van zout. Naar onze mening kan die niet los worden gezien van de effecten van de gaswinning.

Draagvlak.

In haar reactie gebruikt de gemeente Midden-Groningen het argument draagvlak. Hoewel dit misschien niet als juridisch argument geldt vinden we het van belang dat dit wel is opgenomen. De gemeente is er in de eerste plaats voor haar inwoners en zal daarom die geluiden uit de samenleving een plek moeten geven. Wij ondersteunen daarin wat er door hoogleraar Bröring is gezegd en ik citeer:

'Als er geen maatschappelijk draagvlak is, kan het op de langere termijn wel van belang zijn', vervolgt hij. 'Als er steeds wordt gezegd: er is geen maatschappelijk draagvlak, dan kun je daar op termijn als bedrijf wel last van krijgen. Dat hebben we ook bij de NAM gezien. Juridisch gezien liep de toestemming voor de NAM door, maar er was zoveel verzet, dan houdt het wel op." 

De reacties van inwoners en andere partijen zijn duidelijk. Zij wensen geen verdergaande winning. De mijnbouw heeft een geloofwaardigheidsprobleem in ons gebied.

Naar aanleiding van het advies van het SODM heeft de gemeente gereageerd met teleurstelling. Dat begrijpen we en omdat het een belangrijk document is bij de afweging die de minister zal maken.

Directeur Bert Jan Bruning van de NEDMAG heeft over de reactie van de gemeente Midden-Groningen in kwalificerende zin gereageerd. Ik citeer ik uit de berichtgeving van RTV Noord op 23 oktober 2019.

'Midden-Groningen geeft advies over zaken wat wij niet in ons plan hebben opgeschreven', 'De discussie die zij willen voeren, hoort bij minister Eric Wiebes op tafel. 'Ik denk dat Midden-Groningen een kans laat liggen om op inhoud ons winningsplan te beoordelen en waar nodig bij te sturen.'

Hoe kwalificeert de portefeuillehouder deze uitspraken?

'Of ik boos ben?', vervolgt Bruning. 'Boos krijg je me niet, maar wat ik wel vind is dat burgers recht hebben op een inhoudelijke discussie. We moeten goed naar de feiten kijken.'

Ook hierbij de vraag hoe kwalificeert de portefeuillehouder dit en is zij bereid om de NEDMAG uit te dagen tot een discussie op inhoud waarbij de feiten goed naar voren komen?

 Want als één ding duidelijk naar voren komt in het winningsplan dan is het dan er veel zaken niet met zekerheid zijn te zeggen. Het incident is daarvan een voorbeeld. Ondanks monitoring gebeurde het toch. Nu kan en incident op zichzelf staan maar het geeft wel te denken.

In politiek Den Haag wordt gesproken over ereschuld. We gaan ervan uit dat het er deze minister alles aan gelegen is om te voorkomen dat er zo’n nieuwe schuld naar de Groningers ontstaat.

 

NPG biedt perspectief voor Groningen, maar is ook pas een begin.

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 15-07-2019 10:12

https://midden-groningen.christenunie.nl/k/n43420/news/view/1278077/1124593/ondergrond groningen.jpgPerspectief voor Groningen. Dat is waar het in het Nationaal Programma Groningen om moet gaan. Een gebied waar we best wel eens trotser op mogen zijn. Te veel en te vaak lijkt er het idee te hangen van ’t was niks, ’t is niks en ’t zal ook nooit wat worden. Het is aan ons om dat beeld te doorbreken en er ook stelling tegen in te nemen. Ook, of misschien wel juist, als politiek en bestuur. Meer trots op een gebied, dat echt volop mogelijkheden heeft en met het startkapitaal van het NPG extra kan investeren in de toekomst voor Groningers van nu en in de toekomst.

Burgerparticipatie is voorwaardelijk.

Want voor die Groningers doen we het toch? Daarom vragen we in de zienswijze nadrukkelijk om meer dan nu burgerparticipatie tot zijn recht te laten komen. Een van de belangrijkste pijlers voor de uitwerking en realisatie van plannen is namelijk dat inwoners actief iets te zeggen hebben over hun eigen woon- en leefgebied.

Eerst een veilige woning.

Die inwoners willen vooral en eerst een veilige woning, waarvan de schade op een goede manier is opgelost, zonder dat zij moeten wachten op ellenlange procedures. Dat is een recht dat niemand hen kan en mag ontzeggen. Geld daarvoor moet dan ook absoluut niet uit het Nationaal Programma Groningen komen. Er moet een duidelijke scheiding zijn tussen geld voor de versterking en geld voor de plus op die versterking.

Sociaal economische versterking van het gebied.

Bij die plannen stellen we de sociaal economische verbetering van het gebied voorop. De plannen moeten daar dan ook vooral op gericht zijn. Daarbij moeten lokale en regionale plannen goed op elkaar worden afgestemd. Wij adviseren om de doelstellingen daarbij te toetsen aan generaties, doelgroepen en wijken en dorpen. Dit denkraam dat is ontwikkeld biedt goede aanknopingspunten om ingezette ontwikkelingen te volgen en resultaten te meten en zorgt voor goede dwarsverbindingen tussen verschillende initiatieven.

Doelstellingen zijn dan niet alleen beter te volgen, waar nodig bij te sturen en de financiële inzet te verantwoorden. 

De brede welvaartsmonitor, waarbij het landelijk gemiddelde voor ons het uitgangspunt is waarnaar we streven, en waarbij we het projectmatig en programmatisch niveau van elkaar scheiden is een goed en gevalideerd instrument. Zo blijven kleinere en grotere projecten goed te volgen en kunnen ze in samenhang een plek krijgen in het grotere geheel. Op die manier hebben en houden we bovendien zicht op de kortere en langere termijn.

De zes prioriteiten van Midden-Groningen.

 We prioriteren daarbij binnen het totaal aan prioriteiten de volgende zes doelstellingen. Te weten het:

Verbeteren van de gebiedsidentiteit met respect voor de historische waarde; Verbeteren van de kwaliteit van de sociale leefomgeving; Bij deze doelstelling vragen we specifiek aandacht voor de sociale achterstanden; Versterking van het ondernemers- en vestigingsklimaat; Bijdragen aan meer fysiek en mentaal gezonde jaren in eigen omgeving; Verbeteren van de afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt en vergroten duurzame inzetbaarheid mensen; Versterken economische structuur door investeringen en het vergroten van kansrijke innovaties, die bijdragen aan en passen bij de maatschappelijke opgaven van de regio.

Bij deze laatste doelstelling hebben we bewust “die bijdragen aan en passen bij” toegevoegd.

Vooral op de korte termijn moet voor inwoners echt zichtbaar worden dat er concreet iets gebeurt. We moeten het ook echt kunnen zien. We moeten het gaan merken. Alleen dan doorbreken we het onterechte beeld van ’t was niks, ’t is niks en ’t zal nooit wat worden.

Laten we daar als politiek en bestuur mee beginnen. Want van het beeld dat gemeenten en bestuurders in Groningen voortdurend over elkaar heen buitelen wordt echt niemand beter.

In het besef het NPG startkapitaal en niet eindkapitaal is.

Laat samen het uitgangspunt zijn. Laat de inwoner centraal staan. Doe wat nodig is voor Groningers van nu en Groningers van de toekomst.

Het programmabureau wensen we veel wijsheid toe bij het meenemen van alle suggesties en ideeën van de verschillende raden en de Staten.

 

Een begroting waarvan nog chocola moet worden gemaakt.

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 25-03-2018 21:29

https://midden-groningen.christenunie.nl/k/n43420/news/view/1207329/1124593/OZBTijdens deze raadsvergadering bespreken een samengestelde begroting van de oude gemeenten voor de nieuwe gemeente. Daardoor is deze begroting vrij algemeen, 'technisch' en zonder volgorde in thema's die we belangrijk vinden om eerst aan te pakken. Geen nood, die thema's zijn opgenomen in het coalitieakkoord en bij de bespreking daarvan is al wel duidelijk geworden dat er voor de zomer een collegeprogramma komt waarin de thema's zoals benoemd in het akkoord een uitwerking krijgen in de begroting.

Dat maakt het voor de fractie van de ChristenUnie wel wat lastig om nu iets zinnigs over déze begroting te zeggen. Daardoor krijgt onze bijdrage iets van een Algemene Beschouwing, waarbij wij aangeven op welke thema's wij vooral zullen letten bij de doorwerking van het coalitieakkoord in de programmabegroting.

Aardbevingen

Afgelopen maanden is al wel gebleken dat daar één thema bovenuit steekt. De gevolgen van de aardbevingen raken ons als gemeente en onze inwoners, op sommige plaatsen zelfs zo dat de gevolgen ervan ontwrichtend zijn. Wij vinden het belangrijk dat dit een plek krijgt in het programma. Op een manier waarop niet alleen oog is voor de technische gevolgen van de schade, maar ook de emotionele kant een plek krijgt en waarvoor inwoners ten allen tijde kunnen aankloppen bij de gemeente, zodat er niet alleen tijdens aardbevingen die het nieuws halen aandacht is maar juist ook wanneer alles voor de buitenwacht rustig lijkt. Want de stres gaat dan niet weg, niet uit de gebouwen en niet uit het hoofd.

Naast de gevolgen van de gaswinning heeft de ChristenUnie ook zorgen over de gevolgen van zoutwinning. Wat ons betreft houden we daar als raad en college een stevige vinger aan de pols.

Groots in kleinschaligheid

De aanpak van de gevolgen van de aardbevingen en de ondersteuning van onze inwoners past wat ons betreft goed bij het thema Groots in Kleinschaligheid. Omgaan met onze inwoners op een manier die recht doet aan de gevoelens en inzet van onze inwoners en hun (meer) invloed geeft op de eigen leefomgeving. Dat sluit aan bij de uitgangspunten die we hebben geformuleerd in het Kompas voor onze nieuwe gemeente. 

Daar zien wij mogelijkheden in met een gebiedsfonds,

de mogelijkheid water/recreatie versterken (afslag Geerlandweg/ N33, Schildmeer, Zuidlaardermeer, Borgmeren)

cultuurlint inclusief erfgoed (monumenten)

 

Sociaal Domein

Het Sociaal Domein heeft ook onze aandacht. Mochten wij in de vorige periode al samenwerken aan een zachte landing voor de overdracht van taken naar de gemeente(n), Deze periode gaat het er om spannen. Is het gelukt? Wat kunnen we, nu we als gemeente aan het stuur zitten, nu echt anders gaan doen om problemen aan te pakken en kan dat financieel uit? De scenariodiscussie zal daar nog een belangrijke plaats in vinden. Vooral in de jeugdzorg is het nu financieel erg spannend.

Ouderen

Juist als het op bepaalde gebieden als jeugdzorg spannend wordt lopen andere gebieden kans om uit het oog te raken. De ChristenUnie vraagt aandacht voor de ouderenzorg. Ouderen nemen een belangrijke plaats in onze gemeente in en verdienen het om waardig ouder te worden. De uitvoering van/ het aanhaken bij het manifest 'waardig ouder worden' volgen wij dan ook met blijvende belangstelling

GKB

De rente die onze gemeentelijke kredietbank rekent voor leningen was 11,1%. Dat vonden wij als fractie aan de hoge kant en niet (meer) marktconform. Wij zijn dan ook blij dat de gemeente dit reeds heeft opgepakt en heeft gewijzigd naar 8%. Wij snappen het spanningsveld tussen de inwoners die hier op zijn aangewezen een goede toegang bieden tot deze voorziening en de kosten die de gemeente hier zelf voor maakt. Wel vragen wij ons af of dit het laagst haalbare percentage is, en of het College dit gekozen percentage kan onderbouwen.

OZB/ ondernemers Slochteren

OZB harmonisatie zonder keuze voor het ingroeimodel. Dat bleek financieel lastig te realiseren zonder andere lastige keuzes te hoeven maken (op het gebied van het sociaal domein).

Daarom is in het coalitieakkoord afgesproken dat er een fonds komt voor het Midden- en KleinBedrijf in Slochteren ter compensatie van de relatief hoge stijging van het OZB-tarief.

De fractie van de ChristenUnie vindt het belangrijk dat de toegankelijkheid van dit fonds voor de doelgroep gewaarborgd is. Het kader waarin ondernemers een beroep op het fonds kunnen doen moet breed genoeg zijn, zonder andere subsidiemogelijkheden daarbij uit te sluiten. Het is van belang dat de middelen in het fonds ook echt weer bij de ondernemers terecht komen. Wij zelf denken dan aan mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid, werkgelegenheid en maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen. Daarnaast liggen wat ons betreft ook kansen bij het formuleren van een visie over werkgelegenheid en economie met flankerend beleid (kansrijke werkgelegenheid, toerisme/recreatie, vestigingsbeleid).

De in het akkoord genoemde evaluatie in 2019 zien wij als een mogelijkheid om te beoordelen of het subsidiekader geschikt is gebleken (moet het nog toegankelijker of is het succesvol genoeg) en of er mogelijkheden zijn dit verder in de gemeente uit te rollen. Zeker niet om dit na een jaar al te beëindigen, doel is dit fonds structureel neer te zetten.

Duurzaamheid

Nu wij als gemeente Midden-Groningen een andere schaal hebben bereikt passen daar ook andere ambities in en zijn er wellicht andere mogelijkheden. Op het gebied van de duurzaamheid wordt daarin wat ons betreft breed gekeken, er zijn veel mogelijkheden om slagen te maken op het gebied van:

Nieuwbouwprojecten Verduurzaming eigen maatschappelijk vastgoed Bedrijven (zowel vastgoed als productieproces) Woningvoorraad corporaties Particuliere woningvoorraad Energietransitie Afval Prioriteiten

Toch alweer een heel verlanglijstje geworden. Met de bijdragen van de andere partijen wordt dat lijstje alleen maar langer. Hier ligt voor het College de uitdaging om dit met het coalitieakkoord te vertalen in een collegeprogramma. Het spanningsveld tussen de ambities die wij met elkaar uitspreken, de thema's die we benoemen en de middelen die we hebben voor de uitvoering voelen wij. Het is wat ons betreft dan ook belangrijk om een duidelijke prioritering te geven. Wij zien dat in het programma dan ook met belangstelling tegemoet.

En om in de traditie van een van mijn voorgangers (Jeanette Wiersema) en haar kookkunsten te blijven: De fractie van de ChristenUnie wenst het college veel succes om hier chocola van te maken, en wenst daarbij Gods onmisbare zegen toe.

Uitnodiging Ledencafé PvdA Midden-Groningen met aansluitende ledenvergadering op 14 februari

PvdA PvdA Midden-Groningen 12-02-2017 12:30

Op 22 november 2017 zijn de verkiezingen voor de gemeenteraad van de op 1 januari nieuw te vormen gemeente Midden-Groningen. Ook de PvdA moet dan klaar zijn voor het behalen van een zo goed mogelijke uitslag. Tijdens de laatste ledenvergadering op 23 november 2016 zijn de eerste stappen gezet. Stappen die nu verder uitgewerkt moeten worden.

Op 14 februari zijn twee onderwerpen aan de orde. De inhoudelijke thema’s voor het verkiezingsprogramma en het proces om te komen tot de kandidatenlijst (profiel voor kandidaat-raadsleden en kandidaat-wethouders, instellen kandidaatstellingscommissie en vaststellen opdracht voor die commissie) . Daarover willen we samen met jullie, onze leden, in gesprek voordat we tot vaststelling overgaan. Dit leidt tot het volgende programma voor de avond:

Datum: 14 februari 2017 Tijdstip: 19.30 – 22.00 Locatie: De Klabbe, Pluvierstraat 11, Foxhol

19.30: Opening door de Voorzitter

19.35: Uitleg over de opzet van de avond

19.40: In roulerende groepen praten over de onderwerpen voor het verkiezingsprogramma:

Domein Sociaal ((Jeugd)Zorg, Participatiewet, Onderwijs, Sport en bewegen) Domein Economie (Werkgelegenheid) Leefbare dorpen en wijken (voorzieningenniveau, ouderenhuisvesting, volkshuisvesting, zeggenschap over de eigen buurt en dorp, bereikbaarheid en openbaar vervoer) Aardbevingsproblematiek

Afhankelijk van het aantal deelnemers kunnen groepen samengevoegd of gesplitst worden.

20.40: Pauze

20.50: Terugkoppeling uit groepen over wat belangrijk is voor de inhoud van ons verkiezingsprogramma

21.00: Profielschetsen kandidaat-raadsleden en kandidaat-wethouders /opdracht voor de Kandidaatstellingscommissie

Na een korte toelichting met elkaar in gesprek over het voorliggende concept van deze profielen en de daaruit voortvloeiende opdracht voor de kandidaatstellingscommissie.

21.30: Conclusies formulieren over de profielen

21.40: Opening Formele Ledenvergadering

Formeel moment om een aantal besluiten te nemen:

Opening Ledenvergadering Vaststellen Plan van Aanpak voor het verkiezingsprogramma (met name de richting voor wat betreft de inhoudelijke thema’s) vaststellen profielen kandidaat raadsleden en kandidaat wethouders instellen kandidaatstellingscommissie vaststellen opdracht kandidaatstellingscommissie. sluiten ledenvergadering

21.55: Vervolg

Schetsen vervolg proces om tot een lijst en een verkiezingsprogramma te komen.

Hoe worden de leden verder betrokken bij de inhoud van het programma.

22.00: Einde

We horen graag van te voren of je komt door een reactie op deze mail aan wim.jelsma@hccnet.nl.

Het bericht Uitnodiging Ledencafé PvdA Midden-Groningen met aansluitende ledenvergadering op 14 februari verscheen eerst op PvdA Slochteren.

Uitnodiging Ledencafé PvdA Midden-Groningen met aansluitende ledenvergadering op 14 februari

PvdA PvdA Midden-Groningen 12-02-2017 12:28

Op 22 november 2017 zijn de verkiezingen voor de gemeenteraad van de op 1 januari nieuw te vormen gemeente Midden-Groningen. Ook de PvdA moet dan klaar zijn voor het behalen van een zo goed mogelijke uitslag. Tijdens de laatste ledenvergadering op 23 november 2016 zijn de eerste stappen gezet. Stappen die nu verder uitgewerkt moeten worden.

Op 14 februari zijn twee onderwerpen aan de orde. De inhoudelijke thema’s voor het verkiezingsprogramma en het proces om te komen tot de kandidatenlijst (profiel voor kandidaat-raadsleden en kandidaat-wethouders, instellen kandidaatstellingscommissie en vaststellen opdracht voor die commissie) . Daarover willen we samen met jullie, onze leden, in gesprek voordat we tot vaststelling overgaan. Dit leidt tot het volgende programma voor de avond:

Datum:        14 februari 2017 Tijdstip:      19.30 – 22.00 Locatie:       De Klabbe, Pluvierstraat 11, Foxhol

19.30: Opening door de Voorzitter

19.35: Uitleg over de opzet van de avond

19.40: In roulerende groepen praten over de onderwerpen voor het verkiezingsprogramma:

Domein Sociaal ((Jeugd)Zorg, Participatiewet, Onderwijs, Sport en bewegen) Domein Economie (Werkgelegenheid) Leefbare dorpen en wijken (voorzieningenniveau, ouderenhuisvesting, volkshuisvesting, zeggenschap over de eigen buurt en dorp, bereikbaarheid en openbaar vervoer) Aardbevingsproblematiek

Afhankelijk van het aantal deelnemers kunnen groepen samengevoegd of gesplitst worden.

20.40: Pauze

20.50: Terugkoppeling uit groepen over wat belangrijk is voor de inhoud van ons verkiezingsprogramma

21.00: Profielschetsen kandidaat-raadsleden en kandidaat-wethouders /opdracht voor de Kandidaatstellingscommissie

Na een korte toelichting met elkaar in gesprek over het voorliggende concept van deze profielen en de daaruit voortvloeiende opdracht voor de kandidaatstellingscommissie.

21.30: Conclusies formulieren over de profielen

21.40: Opening Formele Ledenvergadering

Formeel moment om een aantal besluiten te nemen:

Opening Ledenvergadering Vaststellen Plan van Aanpak voor het verkiezingsprogramma (met name de richting voor wat betreft de inhoudelijke thema’s) vaststellen profielen kandidaat raadsleden en kandidaat wethouders instellen kandidaatstellingscommissie vaststellen opdracht kandidaatstellingscommissie. sluiten ledenvergadering

21.55: Vervolg

Schetsen vervolg proces om tot een lijst en een verkiezingsprogramma te komen.

Hoe worden de leden verder betrokken bij de inhoud van het programma.

22.00: Einde

We horen graag van te voren of je komt door een reactie op deze mail aan wim.jelsma@hccnet.nl.

Het bericht Uitnodiging Ledencafé PvdA Midden-Groningen met aansluitende ledenvergadering op 14 februari verscheen eerst op PvdA Menterwolde.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.