Nieuws van politieke partijen in Noordoostpolder inzichtelijk

5 documenten

Commissie BFE | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks SGP Noordoostpolder 12-05-2020 00:00

Op maandag 11 mei hebben we in de commissie Bestuur, Financien en Economische zaken de gelegenheid gehad om vragen te stellen aan de voorzitter van de Rekenkamercommissie (RKC) en de onderzoeker van het Rapport 'De gemeenteraad weer aan zet. Passend organiseren en de rol van de gemeenteraad'. 

Zoals we al eerder meldden kan de fractie van GroenLinks zich vinden in de conclusies en aanbevelingen. We waren dan ook blij dat de voorzitter van de RKC aangaf dat het goed zou zijn dat de Raad, het college en de ambtenaren samen aan de slag gaan om ervoor te zorgen dat iedereen hetzelfde beeld heeft van 'Passend organiseren'. Door samen op te trekken in dit proces, waarbij wel voor iedere partij een andere rol is weggelegd, moeten wij als raad weer op het juiste spoor zien te komen. 

Verder hebben we nog stilgestaan bij de jaarrekening 2019 en de programmabegroting 2021 van de Veiligheidsregio Flevoland. Als raad en college hebben wij daar een zienswijze op ingebracht in verband met de nieuwe betalingsmethodiek. Als GroenLinks vinden we het heel belangrijk dat de veiligheid van al onze inwoners zo goed mogelijk wordt gewaarborgd. De betaalbaarheid is natuurlijk wel een aandachtspunt.

Ook lag de ontwerpbegroting 2021 en de meerjarenraming 2022-2024 van de GGD voor. De begroting is opgesteld voor de coronacris en deze is dus niet hierin meegenomen. Wel vinden wij het belangrijk om te weten wat voor invloed dit zal hebben op het beleid en de bijbehorende kosten.

Samen met de CU/SGP en VDD fractie hebben wij het verzoek om te kijken naar de mogelijkheden voor aanpassing van de OZB  voor instellingen van sociaal belang nogmaals bij de wethouder neergelegd. Wij hebben de toezegging gekregen dat we dit in juni tegemoet kunnen zien.

Als laatste punt hebben we op verzoek van de SP nog even van gedachten gewisseld over het besluit van het ministerie om de rekenkamercommissie (interne en externe leden) af te schaffen en alleen te gaan werken met rekenkamers (extern). Als GroenLinks fractie zijn we heel tevreden hoe het nu bij onze gemeente georganiseerd is. Afgesproken is dat de SP een motie zal schrijven betreffende dit onderwerp. 

Digitale raadsvergadering | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks Noordoostpolder 15-04-2020 00:00

Op dinsdagavond 14 april heeft de eerste digitale raadsvergadering van Noordoostpolder plaatsgevonden.

Ook deze vergadering was online te volgen. Hoewel het natuurlijk voor iedereen even wennen was leek iedereen zich gemakkelijk in deze nieuwe situatie te bewegen. Onze burgemeester dhr Westmaas opende de vergadering met een terugblik en schets van de huidige situatie. Hij sprak uit dat er veel werk is verzet en toonde zich dankbaar richting alle medewerkers en burgers die hier aan hebben meegewerkt. Naast de hamerstukken die op de agenda stonden hebben we het gehad over de nota Uitgangspunten Dokter Jansenlocatie. Zoals bekend is de gemeente eigendom van deze locatie en zal daar woningbouw plaats gaan vinden. D’66 had een amendement ingediend waarbij zij extra aandacht vragen voor betaalbare woningen voor senioren. Onze fractie vind dit een sympathiek standpunt mede gezien het feit dat wij ruimte zouden willen bieden aan burgerinitiatieven op dit terrein. Helaas heeft het amendement niet genoeg steun in de raad gekregen. Bij het vaststellen van de woonvisie zullen we nauwlettend blijven volgen of hier voldoende ruimte voor blijft. Ook werd er raadsbreed een motie aangenomen waarin alle partijen die meedoen aan de landelijke verkiezingen 2021 opgeroepen worden de beoogde Lelylijn in het landelijk verkiezingsprogramma op te nemen. Voor een eerste digitale vergadering kunnen we zeggen dat alles goed verlopen is, al waren er soms wat onwennigheden betreffende de techniek, we kunnen tevreden zijn. Natuurlijk hopen wij dat we binnen afzienbare tijd weer gewoon samen kunnen zijn zoals we gewend zijn, maar we maken er het beste van.

 

SUBSIDIEDILEMMA

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 28-06-2019 19:33

24 Juni 2019 was een interessante dag. De commissies van de Gemeenteraad Noordoostpolder vergaderden samen (een verhit avondje). In de middag was de subsidie verantwoordingsbijeenkomst

in het, eveneens flink opgewarmde, Voorhuys.

Hier presenteerden een paar ontvangers van subsidie van de gemeente Noordoostpolder hun werkzaamheden en was er ruimte om vragen te stellen en met de ontvangers in gesprek te gaan.

Eén van de instellingen die een presentatie gaf was Humanitas. Zij vertelden iets over thuis administratie. Een interessant verhaal.

Om dit te faciliteren heeft Humanitas 2 coördinatoren in dienst. Die zorgen ervoor dat de vrijwilligers aan de slag kunnen met mensen die behoefte hebben aan thuisadministratie. Een enthousiast raadslid, die ook als vrijwilligster voor Humanitas werkt, vroeg mij: Wij zoeken nog vrijwilligers, is dat niets voor jou?

Nou, daar heb ik toch wel wat bedenkingen bij. Het volgende speelt: Humanitas ontving voor thuisadministratie in 2018 € 110.000 subsidie van de gemeente Noordoostpolder.

Uit de presentatie maakte ik op dat ze daarmee 100 huishoudens hebben geholpen.

Per huishouden was dit dus € 1.100,-

Ik heb respect voor de vrijwilligers. Zij zullen hun taken ongetwijfeld integer en met verstand uitvoeren. Waar ik een probleem mee heb is de verdringing. Het bedrijfsleven wordt verdrongen door iets waar stevig subsidie op wordt verleend. Hoe kun je daar nou in hemelsnaam mee concurreren?

Ooit, lang geleden, begon ik een administratiekantoor. Dit administratiekantoor zou het werk prima kunnen doen (beetje arrogant misschien maar vermoedelijk zelfs beter omdat ik daar nu eenmaal voor geleerd heb). Voor sommige vrienden en familie doe ik dit zelfde werk nu al zelfs helemaal voor niets of voor de spreekwoordelijke appel en ei omdat ze op de één of andere wijze kwetsbaar zijn of niet goed bekend zijn met de huidige stand van de techniek.

Mocht ik onverhoopt geld verdienen met mijn administratiekantoor dan betaal ik daar belasting over dat dan (onder meer) weer gebruikt wordt om mijn concurrent te subsidiëren. Welkom in Nederland..

Democratische vernieuwing brengt ons The Right to Challenge ( https://

Ik denk dat ik die uitdaging wel aandurf. Het veranderen van de methode lijkt mij niet zo ingewikkeld. Waar mensen dit nodig hebben verwijst gemeente, wijkteam of bezorgde leverancier. Bij financiële onmacht gaat de rekening voor het werk naar de gemeente. Ik denk dat er voor dat geld evenzoveel mensen kunnen worden geholpen en misschien zelfs wel meer en beter.

Met een opbrengst van € 110.000 per jaar, en ongeveer € 20.000 aan kosten zou ik een vrij riant inkomen hebben als mijn onderneming dit werk zou doen. Mijn klanten kunnen mijn werk beoordelen en, als het niet bevalt, een andere leverancier zoeken. Zo zou de markt moeten werken, je doet je best om je klanten tevreden te maken zodat ze klant blijven. Als je dat niet doet dan gaan ze vanzelf naar een andere leverancier. Met alle respect voor Humanitas, maar dit element is in de bestaande constructie niet terug te vinden.

Martin Mulder

ONS Noordoostpolder

ONS vraagt aandacht voor "Stichting Samen zijn we er voor elkaar"

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 06-12-2018 13:19

ONS Noordoostpolder wil dat de gemeente de Stichting Samen zijn we er voor elkaar helpt. Omdat deze stichting mensen helpt die bijvoorbeeld in een zogeheten armoedeval terecht zijn gekomen, maar zelf te weinig financiële middelen heeft om haar werk door te zetten.

In de gemeente Noordoostpolder komt helaas armoede voor. We onderscheiden, economisch, twee oorzaken:

Armoede doordat er een laag inkomen is,

Armoede doordat er hoge kosten zijn.

Waarbij de armoede dominanter kan worden als er zowel een laag inkomen als hoge kosten zijn.

De eerste soort (laag inkomen) wordt redelijk goed opgevangen. Mensen met een laag inkomen hebben recht op (onder meer) zorgtoeslag, huurtoeslag en diverse gemeentelijke regelingen (kwijtschelding van gemeentelijke lasten en meedoen regelingen om een paar voorbeelden te geven).

In sommige gevallen is het zo dat iemand door de combinatie van uitkering en bovengenoemde zaken op een hoger netto te besteden inkomen uitkomt dan iemand die voor een laag loon werkt. Dit noemen we de armoedeval… Het verhogen van het bruto inkomen levert netto minder op.

Voor mensen uit de tweede categorie zijn er, onder meer, budgetcursussen en een schuldhulp infrastructuur (GKB, die in 2019 moet worden vervangen door een lokale regeling).

Maar, wat ga je doen als je niet (meer) voor de Voedselbank in aanmerking komt? Als je probleem in categorie 2 zit, of je door de armoedeval financieel gestraft wordt door aan de slag te gaan? Juist deze groep is bijzonder kwetsbaar.

Gelukkig worden deze mensen gesteund door een fantastische stichting: Stichting samen zijn we er voor elkaar. https://www.stichtingsamenzijnweervoorelkaar.nl/ . Vorige week vroeg ik de mensen van deze stichting hoe het er mee gaat. Dit was het antwoord dat ik kreeg.

“Wij helpen momenteel tachtig gezinnen, maar helaas hebben wij een stop moeten zetten op het aantal gezinnen dat wij kunnen helpen wegens ruimtegebrek. Door deze ontwikkeling hebben wij dus nu een wachtlijst waar wij totaal niet blij mee zijn, want ook deze gezinnen hebben recht op eten. Hoe raar het ook klinkt, elke week stromen de aanmeldingen binnen voor gezinnen/mensen die onze hulp hard nodig hebben.’’

,,Ook worden door verschillende instanties gezinnen doorverwezen naar ons. Helaas kunnen wij ook hen dus niet altijd helpen omdat wij simpel weg niet meer kwijt kunnen in de ruimte die wij nu tot onze beschikking hebben. Alles gebeurt namelijk nu nog vanuit huis en onze grootste zorg is voor nu dan dus ook een pandje waarin wij meer spullen/voorraad kwijt kunnen zodat wij dus ook meer gezinnen kunnen helpen.’’

,,Verder hebben wij in 2017 cadeaus ingezameld en uitgedeeld tijdens sinterklaastijd. Dit hebben wij toen gedaan met vier Zwartepieten die vrijwillig hun vrije dag wilden opgeven om de kinderen uit de stichting een fantastische dag te bezorgen. Dit jaar zouden wij dit nogmaals doen, dit keer met een sinterklaas die al geregeld was, maar doordat wij in een jaar erg gegroeid zijn kon dit niet meer vanuit huis. Een ruimte om dit wel in te kunnen doen hebben wij ondanks al onze pogingen helaas niet kunnen bemachtigen.’’

,,Tijdens de kerst willen wij onze gezinnen weer een kerstpakket bezorgen, omdat ook zij wat lekkers verdienen tijdens de feestdagen. Dit hebben wij vorig jaar gedaan met behulp van Coop Greidanus en Deen Swifterbant en dit jaar doen wij dat nog eens over, want ook dit jaar mogen wij weer in deze winkels staan om producten te verzamelen. Dit doen wij door in het begin van de winkel mensen aan te spreken en een flyer mee te geven met de vraag of zij misschien (een aantal) houdbare producten voor ons zouden kunnen sponsoren om zo kerstpakketten te maken voor gezinnen die het hard nodig hebben en dus goed kunnen gebruiken. Zo kunnen wij weer licht brengen in andermans duisternis!’’

,,Omdat wij een non-profit stichting zijn wordt het voor ons helaas steeds lastiger om de auto rijdende te houden, zowel in onderhoud als in brandstof. Als non-profit organisatie zijn wij afhankelijk van sponsoren en donaties en helaas redden wij het daar niet altijd meer mee. Zo is er al verscheidene keren brandstof aangeschaft van ons eigen weekgeld. Zouden wij dit niet doen dan kunnen wij geen producten binnen halen en zouden wij genoodzaakt zijn om uitgiftes over te slaan. Geen producten betekent namelijk ook dat wij niemand kunnen helpen.“

Dit bericht van de Stichting samen zijn we er voor elkaar kunnen we gebruiken als wake up call voor de politiek in de Noordoostpolder:

Zorg voor een ordentelijk pand voor deze stichting.. zoveel leegstand (loop door de Lange Nering, kijk eens op de industrieterreinen en tel de borden te huur maar eens)

Zorg voor een beetje geld voor deze stichting om hun auto aan de praat te houden en de dienstverlening mogelijk te houden

Werk samen met deze stichting en houd op deze manier contact met de inwoners die het lastig hebben. Dit helpt om meer mensen op een passende manier te helpen.

Respect voor Coop Greidanus, Deen in Swifterbant en alle andere bedrijven die deze stichting ondersteunen. Als het even kan zullen we daar met plezier gaan winkelen!

We hopen dat de vrijwilligers van Stichting samen zijn we er voor elkaar en hun cliënten een geweldige kerst hebben en dat deze stichting in 2019 de cliënten nog beter kan helpen.

Martin Mulder / Everet van Dorp.

(Burgerraadsleden ONS Noordoostpolder)

Vragen ONS inzake de financiële aspecten van het armoedebeleid.

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 13-10-2017 17:46

INLEIDING

Op 25 september 2017 presenteerde u de Ontwikkelagenda Krachtig tegen Armoede. De fracties werden geïnformeerd over de plannen die u heeft met betrekking tot deze agenda.

Het Beleidsplan Minimabeleid 2015-2018 komt tot een einde en in samenspraak met allerlei partners wordt een nieuw plan ontwikkeld. De fractie van ONS juicht dit initiatief toe. Ten einde een afweging te maken met betrekking tot de beleidswijzigingen en de resultaten waartoe dit leidt onderzochten wij de jaarstukken over 2016. Wij troffen daar de volgende informatie aan:

We willen dat het geld dat beschikbaar wordt gesteld vanuit het Rijk voor de

bestrijding van armoede aan dat doel wordt besteed. Als inkomensgrens voor

regelingen gaan we uit van 110% van het minimumloon. Verruiming van deze grens is

te overwegen als er financiële ruimte voor is.

Inkomensondersteuning voor financieel kwetsbare groepen

a. Door ontwikkelen en actualiseren van financiële regelingen voor minima, waaronder:

• bijzondere bijstand;

• forfait vergoeding meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten;

• collectieve zorgverzekering;

• maaltijdstrippenkaart

Collectieve zorgverzekering is met ingang van 1 januari 2016 beëindigd. De overige

regelingen voor minima worden uitgevoerd zoals voorzien. Actualisering van

beleidsregels bijzondere bijstand is continu proces.

Evaluatie van het minimabeleid is vertraagd. Het eerste deel van de evaluatie, de

armoedemonitor – 2e vervolgmeting, is uitgevoerd.

Concreet geeft u aan dat het minimabeleid in 2016 uit de volgende zaken bestaat

VRAAGSTELLING

Als de raad een afweging wil maken tussen het huidige beleid en het voorgenomen beleid is het van belang wat meer details te weten over de huidige besteding. Nu stopt de kennis van de raad bij de detaillering die in de jaarstukken 2016 wordt gegeven:

Bevorderen van participatie van inwoners (en hun kinderen) met een laag inkomen € 3.524.711

Inkomensondersteuning voor financieel kwetsbare groepen € 1.020.747

Bevordering participatie vreemdelingen en etnisch-culturele minderheden € 230.577

Het zou de raad helpen de detaillering van deze posten onder minimabeleid te weten. Hier iets specifieker in: wat is er gedaan. hoeveel mensen zijn hiermee geholpen?

Daarnaast is het interessant om uw visie over het volgende te horen: In 2016 is de collectieve verzekering voor mensen die in een bijstandsuitkering zitten komen te vervallen. Deze was tot en met 2015 als dienst te verkrijgen. De kosten tbv de participatie (onderdeel 1) stijgen desondanks in 2016 met ongeveer € 500.000. Oprechte vraag is of dit samenhangt.

Namens de ONS fractie

Berthoo Lammers Geacht college,

De ONS fractie heeft een aantal vragen inzake de financiële aspecten van het armoedebeleid.

INLEIDING

Op 25 september 2017 presenteerde u de Ontwikkelagenda Krachtig tegen Armoede. De fracties werden geïnformeerd over de plannen die u heeft met betrekking tot deze agenda.

Het Beleidsplan Minimabeleid 2015-2018 komt tot een einde en in samenspraak met allerlei partners wordt een nieuw plan ontwikkeld. De fractie van ONS juicht dit initiatief toe.

Ten einde een afweging te maken met betrekking tot de beleidswijzigingen en de resultaten waartoe dit leidt onderzochten wij de jaarstukken over 2016. Wij troffen daar de volgende informatie aan:

We willen dat het geld dat beschikbaar wordt gesteld vanuit het Rijk voor de

bestrijding van armoede aan dat doel wordt besteed. Als inkomensgrens voor

regelingen gaan we uit van 110% van het minimumloon. Verruiming van deze grens is

te overwegen als er financiële ruimte voor is.

Inkomensondersteuning voor financieel kwetsbare groepen

a. Door ontwikkelen en actualiseren van financiële regelingen voor minima, waaronder:

• bijzondere bijstand;

• forfait vergoeding meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten;

• collectieve zorgverzekering;

• maaltijdstrippenkaart

Collectieve zorgverzekering is met ingang van 1 januari 2016 beëindigd. De overige

regelingen voor minima worden uitgevoerd zoals voorzien. Actualisering van

beleidsregels bijzondere bijstand is continu proces.

Evaluatie van het minimabeleid is vertraagd. Het eerste deel van de evaluatie, de

armoedemonitor – 2e vervolgmeting, is uitgevoerd.

Concreet geeft u aan dat het minimabeleid in 2016 uit de volgende zaken bestaat

VRAAGSTELLING

Als de raad een afweging wil maken tussen het huidige beleid en het voorgenomen beleid is het van belang wat meer details te weten over de huidige besteding. Nu stopt de kennis van de raad bij de detaillering die in de jaarstukken 2016 wordt gegeven:

Bevorderen van participatie van inwoners (en hun kinderen) met een laag inkomen € 3.524.711

Inkomensondersteuning voor financieel kwetsbare groepen € 1.020.747

Bevordering participatie vreemdelingen en etnisch-culturele minderheden € 230.577

Het zou de raad helpen de detaillering van deze posten onder minimabeleid te weten. Hier iets specifieker in: wat is er gedaan. hoeveel mensen zijn hiermee geholpen?

Daarnaast is het interessant om uw visie over het volgende te horen: In 2016 is de collectieve verzekering voor mensen die in een bijstandsuitkering zitten komen te vervallen. Deze was tot en met 2015 als dienst te verkrijgen. De kosten tbv de participatie (onderdeel 1) stijgen desondanks in 2016 met ongeveer € 500.000. Oprechte vraag is of dit samenhangt.

Namens de ONS fractie

Berthoo Lammers

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.