Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk inzichtelijk

452 documenten

Inleiding gespreksnotitie Hoogwaardig Openbaar Vervoer in West 15-05-2024

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 20-05-2024 19:31

https://raad.ridderkerk.nl/Vergaderingen/Commissie-Samen-wonen-RK/2024/15-mei/20:15

Het voorlopig ontwerp voor cluster 1 is afgerond. Nu kan je

zien hoe de aanpassingen moeten gaan worden. Er is een filmpje van gemaakt waarop te zien is hoe dit stukje Burgemeester de Zeeuwstraat-Populierenlaan er uit moet gaan zien: Video R-net snellere busverbinding Rotterdam – Ridderkerk. Dit is de portefeuille van wethouder Meij.

PvdA en BURGER OP 1 hebben dit opgesteld omdat:

-Wij de aanpassingen een grote verslechtering te weeg brengen voor de veiligheid omdat er veel harder gereden zal worden op dit stukje.

-De bus wint er geen tijd mee (wat de aanleiding is voor deze aanpassing)

-Absurd hoge kosten voor ca. 500 meter weg.

-Aanpassingen door de rest van Ridderkerk t.b.v. de snelle busverbinding worden niet voor 2035 gerealiseerd

-Veel volwassen bomen moeten verdwijnen daarvoor komen sprieten terug

-de weg komt een stuk dichter langs de woningen aan de Jasmijnstraat

Het doel van de vragen hieronder is het verkrijgen van informatie van het college.

Welke aanpassingen uit het voorlopige ontwerp Populierenlaan vloeien voort uit de eisen van R-net en welke aanpassingen zijn een eigen keuze van de gemeente? Antwoord: R-net (de snelle bus) wil minimaal goede haltes en voorzieningen om fietsen veilig te stallen.

Inwoners die wij gesproken hebben, geven aan bezorgd te zijn dat er na de aanpassingen voor de bus veel harder gereden zal worden over de Populierenlaan, doordat de ‘druppels’ en de rotonde verdwijnen. Welke snelheidsbeperkende maatregelen gaan er genomen worden om te voorkomen dat de Populierenlaan straks mogelijk verandert in een ‘racebaan’? Antwoord:Smiley borden en veelvuldig aangeven dat 50 hier de max. snelheid is.

De aanpassingen moeten ervoor zorgen dat het voor de bus comfortabeler wordt om over de Populierenlaan te rijden. Dit betekent dat het ook voor het overige verkeer comfortabeler wordt. Hoe gaat u ervoor gezorgd worden dat het vrachtverkeer van en naar Nieuw Reijerwaard en overig sluipverkeer dat over de Populierenlaan rijdt niet verder toeneemt? Er lopen al vele jaren overleggen om dit terug te dringen en een toename staat hier haaks op. Antwoord, wij verwachten geen toename

Hoe wordt ervoor gezorgd dat de oversteekplaatsen voor de rotonde straks echt veilig zijn? Veel mensen steken over voor een boodschap bij de Aldi, bewoners van de Riederborgh maken een wandeling in het park en veel scholieren maken gebruik van deze route om naar school te gaan. Antwoord: er komt een middenberm tussen de rijbanen waardoor dit veiliger wordt.

Bewoners van de Jasmijnstraat zijn bezorgd dat de trilling overlast door de aanpassingen toeneemt. De muren die hun tuinen scheiden van de Populierenlaan hebben nu al last van scheurvorming. Hoe denkt u dit te ondervangen? Antwoord: juist vanwege die klachten verwijderen wij de ‘druppels’ op het asfalt.

In de bestuursovereenkomst R-net staat: De infrastructurele ontwikkeling en exploitatie van de R-netlijn is afhankelijk van een aantal factoren en alle drie de Partijen spelen een belangrijke rol spelen om de R-netlijn te realiseren, één daarvan is dat: De gemeente Ridderkerk in het mobiliteitsplan van Ridderkerk de first and last mile voorzieningen naar knooppunten heeft voorzien. Is hierin inmiddels voorzien? Zo ja, waaruit bestaan deze voorzieningen? Antwoord: goede bushaltes en voorzieningen om fietsen veilig te stallen.

Er worden 25 volwassen bomen gekapt, daarvoor komen 34 jonge boompjes terug. Worden deze langs dit deel van het traject gezet of elders in Ridderkerk? En hoe wordt ervoor gezorgd dat er een buffer blijft tussen de woningen die het dichtst tegen de Populierenlaan aan liggen en de weg? Antwoord: dat is hier niet anders maar er komt heel veel groen voor terug.

Er wordt 3500 m2 aan nieuwe beplanting toegezegd, waar wordt dit gepland? Antwoord: met name langs de Populierenlaan

Eerder is uitgesproken dat de R-netlijn 6 keer per uur moet gaan rijden. Is dit nog steeds de beoogde frequentie? -En is dit haalbaar nu de RET al langere tijd een uitgeklede dienstregeling rijdt, onder andere vanwege financiële tekorten en personeelsgebrek? R-net is de beste garantie op 6x per uur een bus maar 100 % zeker is dat niet

De R-netlijn rijdt straks over hoofdwegen. Betekent dit dat het ov straks veel minder door de wijken rijdt? En in hoeverre is bij de beoogde tijdwinst van enkele minuten rekening gehouden met het feit dat inwoners langer onder weg zijn naar een halte? Antwoord: R-net is er voor de snelle hoofdroute, we proberen de wijken ook zoveel mogelijk te bedienen.

Wat zijn de kosten voor deze aanpassingen? Antwoord, 3,3 miljoen, als we het daarmee redden in de aanbesteding. De MRDH betaald hier 2/3 aan mee.

Het doel van deze vragen is het van gedachten wisselen met de andere fracties over het ontwerp, gevolgen en ophalen aandachtspunten.

Wat vinden jullie van het voorlopig ontwerp Populierenlaan? Uitkomst: VVD, SGP en EVR hebben zich niet uitgesproken en geen vragen gesteld. CDA, CU, GL, 18+ en LR vinden het een mooi plan. PvdA en BURGER OP 1 vinden dit geldverslinding en zouden het liefst grote aanpassingen zien.

Wat vinden jullie van de impact van de beoogde aanpassingen op de leefomgeving? Algemeen, het heeft geen negatieve impact

Waar zitten voor jullie de aandachtspunten en risico’s en hoe moet daarmee volgens jullie worden omgegaan? Let op de veiligheid

De 5 stappen zijn hieronder opgenomen.

We beginnen op de Burgemeester de Zeeuwstraat, net voorbij de kruising Jonkheer de Savornin Lohmanstraat-Vuurdoornlaan. Hier staan nu ook bushaltes en daar beginnen ook de aanpassingen aan de weg.

De bestaande bushaltes worden aangepast. Er is een zebrapad net voor deze kruising (staat net niet op de foto) zodat oversteken veilig is.

De halte aan de zijde Lohmanpark gaat over in een vrije busbaan met een lengte van ca 50 meter. Vlak voor de rotonde moet het regulier verkeer invoegen op de busbaan.

De halte wordt verlengt en verbreedt en het fiets- voetpad verlegd.

Voor o.a. deze aanpassingen moeten 25 volwassen bomen gekapt worden, 5 bomen verplaatst maar daarvoor komen 34 jonge bomen terug, inclusief 3500 m2 extra aan beplanting.

De diameter van de rotonde wordt groter voor meer comfort in de bus, maar dat geeft ook mogelijkheden om met hogere snelheid de rotonde te passeren met een personenauto en maakt het meer aantrekkelijk voor vrachtwagens.

De vrije busbaan is weer weg vóór de rotonde en de bus rijdt met de vracht – en personenauto’s de normale baan op de rotonde.

Automobilisten zullen mogelijk proberen hier vóór de bus op de rotonde te komen waardoor men met snelheid op de zebrapad afkomt. Daar steken veel bewoners over o.a. van de Riederborgh om naar het park te gaan. De middenberm maakt oversteken veiliger, de verhoogde snelheid van de auto’s maakt dat op een andere manier onveiliger.

Het langzaam verkeer heeft op alle verkeer voorrang, ook op de bus.

De rotonde gaat over in de Populierenlaan richting het viaduct A15/A16.

Ook hier een zebrapad, met vrije middenberm, waarvan veel bewoners o.a. van de Riederborgh, gebruik maken om naar de winkels aan de overkant te gaan. Uiteraard heeft ook hier het langzaam verkeer altijd voorrang, ook op de bus. Dus ook leerlingen van IKC de Driemaster, het Farel College en het Gemini College.

De bus krijgt nu op de andere baan een vrije busbaan van ca. 50 meter, waar ook vlak voor het zebrapad de vracht – en personenauto’s weer invoegen. Hier zal mogelijk hetzelfde gebeuren, automobilisten zullen proberen vóór de bus op de rotonde te komen waardoor ze ook hier met snelheid op het zebrapad af komen.

Op de Populierenlaan, richting het viaduct A15/A16, naderen we de kruising met de Goudenregenlaan-Seringenstraat. Hier is ooit een rotonde gekomen, o.a. om de snelheid verlagen en de kruising veiliger te maken.

Volgens de plannen worden het twee banen die om een middenberm buigen waar de bus zonder afremmen, met snelheid door kan rijden. Auto’s en vrachtwagens kunnen dit dan ook.

Dit maakt het voor vracht- en personenauto’s mogelijk aantrekkelijker om deze route (al dan niet als sluiproute) te nemen. Er wordt al jaren nagedacht hoe vrachtverkeer/sluipverkeer op de Populierenlaan terug te dringen.

Van de Seringenstraat naar de Goudenregenlaan, dus de kruising of ovonde over, levert bijzonder manoeuvreren op, zie de foto.

Er lopen voet-en fietspaden doorheen en veilige oversteekplaatsen ontbreken, zowel op de weg als op de fietspaden. Dit terwijl al het verkeer hier op snelheid door kan rijden, immers de ro(to)nde bochten zijn weg

De bus, waarvoor deze aanpassingen zijn, kan niet op snelheid deze kruising over omdat hij net voor/voorbij de kruising moet halteren. Ook hier zijn geen zebrapaden, niet over de weg en niet over de fietspaden. Ook hier heeft langzaam verkeer voorrang op de bus.

Vanaf hier wordt het nieuwe tweerichtingenfietspad weer een vrijliggend fietspad aan beide zijden van de weg waardoor oversteken hier meer zal plaatsvinden.

Deze aanpassingen kosten miljoenen.

Het voorgestelde tracé heeft aan het begin en aan het einde bushaltes, halverwege twee oversteekplaatsen, één rotonde, één kruising (ovonde) en twee keer een invoegstrook voor regulier verkeer (personen – en vrachtauto’s) op de busbaan. Op belangrijke plekken ontbreken zebrapaden die zullen daar ook gerealiseerd moeten worden, met het oog op de veiligheid.

Het doel van de R-netlijn is uiteindelijk meer passagiers in de bus en minder auto’s in het verkeer.

Dit probeert men te bereiken door een comfortabele bussen en haltes en veilige fietsparkeermogelijkheden. Dit is al grotendeels gerealiseerd in Ridderkerk. Hogere frequentie, betrouwbaarheid en tijdwinst moet hieraan bijdragen.

De overige aanpassingen staan gepland voor 2035. Deze worden uitgevoerd afhankelijk van het succes van deze aanpassingen.

Vandaag staan we stil bij vrijheid!

VVD VVD Ridderkerk 04-05-2024 06:51

De Tweede Wereldoorlog is steeds langer geleden, elke minuut verder weg. Daarom wordt het alsmaar belangrijker dat we elkaar blijven herinneren aan de historische opdracht die we meekregen van al die mensen die destijds voor onze vrijheid vochten, in verzet kwamen en wier familie werd vermoord. 

Velen stierven door oorlogsgeweld of uitputting, zowel in Europa als in Zuidoost-Azië. Ook zijn veel mensen vermoord omdat zij in verzet kwamen. Zes miljoen Joden, waarvan 104.000 uit Nederland, werden vermoord of kwamen om tijdens de Holocaust. De Holocaust was de opzettelijke en georganiseerde vervolging van en moord op Joden. Ook Roma en Sinti werden slachtoffer van genocide door de nazi’s.

Wij moeten ervoor zorgen dat dit leed en deze offers nooit aan betekenis inboeten. Want vrijheid krijgt pas echt betekenis als we beseffen wat onvrijheid betekent. De oorlog in Oekraïne maakt dat op griezelige wijze heel tastbaar. Vrijheid is nooit vanzelfsprekend. Daarom zijn we vanavond 2 minuten stil

De Fakkel: Op weg naar een toekomstbestendig sport- en ontspanningscentrum voor Ridderkerk

VVD VVD Ridderkerk 30-04-2024 07:26

Sport, ontspanning, relaxen en plezier maken vinden we bij de VVD heel belangrijk. Het belang van een gezonde levensstijl en het bevorderen van sociale contacten wordt door ons aangemoedigd. Een faciliteit zoals De Fakkel speelt hierin een cruciale rol. Echter, de tijd heeft zijn tol geëist en renovatie is noodzakelijk geworden.

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/55409/de-fakkel-op-weg-naar-een-toekomstbestendig-sport-en-ontspanningscentrum-voor-ridderkerk
De noodzaak van vernieuwing

Het bezoek aan De Fakkel vorig jaar maakte één ding duidelijk: het is hoog tijd voor verandering. Oude installaties, slechte isolatie en betonrot in de fundering tekenen het beeld van een verouderd complex. Voor de VVD Ridderkerk is het cruciaal om te zorgen voor een toekomstbestendige accommodatie waar iedereen, ongeacht achtergrond of leeftijd, kan sporten en ontspannen.

Visie voor de toekomst

De visie van VVD Ridderkerk reikt verder dan simpelweg het vervangen van oude structuren. Een zwembad moet een multifunctionele ruimte zijn, waar optimaal gebruik wordt gemaakt van zowel water als ruimte. Duurzaamheid staat hierbij centraal, met aandacht voor verwarming en waterzuivering. Dit alles met als doel om een breed scala aan activiteiten aan te bieden, van recreatief zwemmen tot doelgroepgerichte activiteiten.

De keuze voor nieuwbouw

Na een zorgvuldige afweging heeft de gemeenteraad gekozen voor nieuwbouw als de meest haalbare optie. Renovatie bleek te kostbaar en onzeker, terwijl nieuwbouw de mogelijkheid bood om te innoveren en tegemoet te komen aan de behoeften van de gemeenschap. De keuze viel op twee mogelijke scenario's: een uitgebreid subtropisch zwembad en een gecombineerd recreatie- en doelgroepenbad.

Voorkeur voor efficiëntie en diversiteit

De voorkeur van de VVD Ridderkerk gaat uit naar een gecombineerd recreatie- en doelgroepenbad. Dit scenario biedt de mogelijkheid om efficiënt gebruik te maken van ruimte en water, zonder in te leveren op de diverse activiteiten die De Fakkel zo geliefd maken. Hierdoor blijft het aanbod aantrekkelijk voor een breed publiek, van gezinnen tot sportliefhebbers.

Naar een concreet voorstel

Het college gaat nu aan de slag met het uitwerken van de gekozen scenario's en zal voor de zomer terugkeren naar de raad met een concreet voorstel. De VVD Ridderkerk kijkt uit naar deze volgende stap in de ontwikkeling van De Fakkel en staat open voor verdere vragen en suggesties vanuit de inwoners.

Blijf op de hoogte

Wil je meer weten over de voortgang en de verschillende scenario's? Neem dan een kijkje op de website van de gemeenteraad via deze https://raad.ridderkerk.nl/Vergaderingen/Commissie-Samen-wonen-RK/2024/16-april/20:00. Heb je specifieke vragen over de ontwikkelingen rond De Fakkel? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Dat kan via de contactpagina op de website, maar ook via ons Instagram-, Facebook- en LinkedInaccount.

De toekomst van De Fakkel staat voor de deur, en samen bouwen we aan een bruisend centrum voor sport, ontspanning, en plezier in Ridderkerk!

Ridderkerk bereikbaar of geldverslindende plannen

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 28-04-2024 20:08

We zien de rijkswegen steeds vaker dichtslibben. Dat ademen we ook in en gaat hand in hand met de toename van de geluidsbelasting en dat is niet goed.

Ridderkerk wil daarom inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV. Begin maart is het concept ontwerp voor het aanpassen van wegen in Ridderkerk West gepresenteerd. Daarbij hoort een filmpje  https://www.ridderkerk.nl/direct-regelen/wonen-leefomgeving-verbouwen/verkeer-en-vervoer/r-net/  Het inzetten op sneller busvervoer kan daarin iets verbeteren met mooie bussen, wifi en goede haltes en veilige fietsenstallingen. De MRDH, die ons openbaar vervoer betaald namens het rijk, doet hierin mee.  Er zitten echter, met name in de route naar Zuidplein, knelpunten die de gemeente niet zo maar op kan lossen en waarover ook niet gesproken wordt.

Eén daarvan is de Verbindingsweg die vanaf de Populierenlaan, door Nieuw Reijerwaard. Twee banen breed, veel verkeerslichten, steeds drukker en geen mogelijkheden om vrachtwagens te passeren. Ook de HOV-bus moet aansluiten. Vervolgens de nieuwe IJsselmondse Knoop. Deze kruising hád een vrije busbaan naar de A15, nu niet meer. Eindelijk komt de bus op de A15 waar deze eerst de afslag  Europoort over moet steken, voordat de afslag Zuidplein genomen kan worden. Ziet u ook de vertraging  oplopen in de spits? Dit kunnen wij dus nauwelijks beïnvloeden. De gemeente presenteert nu een plan wat ons 2 miljoen kost en de MRDH  nog eens 7 miljoen! Voor een stukje van ca ½ km!

Nu zal je denken, wouw, een wonder-baan! Hoera voor het snelle HOV! Echter inzoomend  op de plannen betreffen deze alleen de kruising Burg.de Zeeuwstraat-Populierenlaan én Populierenlaan-Goudenregenlaan/Seringestraat. De eerste rotonde wordt groter en op de Zeeuwstraat én de Populierenlaan vóór de Riederborg, komt een ‘busbaan’ van ca. 50 meter, die beiden vóór de rotonde alweer overgaan in de reguliere baan voor iedereen. Dus een heel kort passerstrookje. Levensgevaarlijk omdat menig automobilist zal proberen de bus vóór te blijven bij aankomst op de rotonde! Daar tussendoor moeten ook fietsers en voetgangers oversteken. Er zijn scholen en een bejaardentehuis in de wijk.

De rotonde bij de Goudenregenlaan/Seringestraat verdwijnt! De weg blijft twee banen maar krijgt een middenberm. Zo zou de bus tijd winnen. Echter als de bus daar harder kan rijden kunnen alle auto’s en vrachtwagens dit ook. Immers de ro(to)nde-bochten zijn er uit. Direct na die kruising zijn twee bushaltes. Dag, tijdwinst voor de bus, hij moet halteren. De vervolgplannen binnen de gemeente zijn gepland voor 2035!

Wij zijn geschrokken van dit uitgewerkte voorstel, deze onzinnige/dure aanpassingen die de bus niét faciliteren maar de auto’s wel én waarvoor veel volwassen bomen gekapt moeten worden. Wij denken niet dat dit er veiliger en beter op wordt!

Petra van Nes-de Man, BURGER OP 1

Wie is het woensdag: Paul Bakker

VVD VVD Ridderkerk 24-04-2024 09:30

In de rubriek 'Wie-is-het-woensdag' stelt vandaag burgerlid Paul Bakker zich voor ->

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/55341/wie-is-het-woensdag-paul-bakker

Naar aanleiding van de positieve ontvangst van het interview met onze fractievoorzitter, Michel Borst, hebben we veel positieve reacties ontvangen waarin werd aangegeven dat het leuk was om meer te weten te komen over de personen die betrokken zijn bij VVD Ridderkerk. Daarom hebben we de rubriek "Wie is het woensdag" in het leven geroepen. Elke maand, op woensdag, zullen we iemand van onze partij in de schijnwerpers zetten en uitleggen welke rol diegene binnen de partij vervult.

Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 is Paul Bakker geïnstalleerd als burgerlid voor VVD Ridderkerk. Hieronder stelt hij zichzelf voor en deelt hij zijn motivaties om de politiek in te gaan. 

 

‘Mijn naam is Paul Bakker, gelukkig getrouwd met Sabine. Onze dochter Veerle en twee katten maken het gezin compleet. Mijn werk bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat richt zich op het verbeteren van de waterkwaliteit en het beschermen van de drinkwaterkwaliteit. Dit betekent ook dat ik af en toe ondersteuning mag bieden tijdens debatten in de Tweede Kamer.

 

Wat me daar opvalt, is dat politieke discussies vaak worden overschaduwd door partijretoriek en ideologische strijd. Steeds vaker zie ik dat de relatie tussen keuzes en consequenties lijkt te vervagen. Juist daarom blijft persoonlijke verantwoordelijkheid één van de belangrijkste principes in mijn leven. Het betekent dat ik besef dat mijn keuzes directe gevolgen hebben voor mijn eigen leven en dat van anderen.

 

Maar het omarmen van persoonlijke verantwoordelijkheid is niet altijd gemakkelijk. Het vraagt om moed, discipline en een sterk geloof in de kracht van het individu. Het betekent ook dat we niet alleen de successen vieren, maar ook de verantwoordelijkheid dragen voor onze fouten en de gevolgen daarvan accepteren, hoe moeilijk dat soms ook is. Met politici of andere de schuld geven kom je nergens. 

 

Persoonlijke verantwoordelijkheid gaat verder dan alleen onszelf. Het is een oproep tot empowerment, waarbij elk individu wordt aangemoedigd om zijn eigen pad te kiezen. Het betekent niet dat we andere aan hun lot overlaten. Integendeel, het vereist samenwerking tussen individuen, gemeenschappen en overheden om de omgeving te creëren waarin iedereen het beste uit zichzelf kan halen. 

Als burgerlid zie ik het als mijn taak om een cultuur van empowerment en eigenaarschap te bevorderen. We moeten investeren in onderwijs, gezondheidszorg en sociale programma's die mensen in staat stellen om alles uit het leven te halen wat erin zit. Ongeacht waar je vandaan komt, wat je overtuiging is en hoe je jezelf ziet. 

 

In een wereld vol uitdagingen en onzekerheden moeten we samenwerken om dit fundamentele principe te koesteren en te versterken. Alleen dan kunnen we echte vooruitgang boeken en een samenleving creëren waar vrijheid, welvaart en menselijke waardigheid voor iedereen vanzelfsprekend is.’

 

Wat doet een burgerlid bij VVD Ridderkerk?

Burgerleden zijn van onschatbare waarde, vooral voor een betrekkelijk kleine fractie zoals die van ons, VVD Ridderkerk. Ze fungeren als onverkozen vertegenwoordigers van onze partij en nemen deel aan commissievergaderingen. Tijdens deze vergaderingen wordt de technische voorbereiding van de onderwerpen voor de aankomende raadsvergaderingen besproken. Dit betekent dat ze inhoudelijke vragen kunnen stellen over de onderwerpen, zonder daarbij meningen te uiten, zoals dat wel gebeurt tijdens de raadsvergaderingen.

Burgerleden ondersteunen de fractieleden bij het voorbereiden van vergaderingen door samen de documenten door te nemen en vragen voor te bereiden. Bovendien wonen ze de commissievergaderingen en andere kennisdelingssessies bij. Ze dragen bij aan de voorbereiding van raadsvergaderingen door vooraf deel te nemen aan discussies en zo mede het standpunt van de partij te bepalen, wat bijdraagt aan de besluitvorming.

Nieuwbouw of renovatie voor zwembad De Fakkel?

Echt voor Ridderkerk Echt voor Ridderkerk Ridderkerk 17-04-2024 14:53

Afgelopen dinsdag 16 april 2024 was er een commissievergadering over de plannen voor renovatie dan wel nieuwbouw voor Recreatiecentrum De Fakkel. Deze plannen waren in een haalbaarheidsonderzoek aan de politieke fracties toegezonden.

Echt voor Ridderkerk (EvR) heeft na grondige bestudering van het haalbaarheidsonderzoek gekozen voor nieuwbouw. Renovatie vinden wij te kostbaar. Wij kiezen dan voor een combivariant, optie 4, waarbij er een recreatief water en een les/doelgroepenbad komt. Bij deze variant kan er ons inziens het meest efficiënt gebruik gemaakt worden van álle baden tegen een investeringsbedrag dat in de middenmoot van de te kiezen opties lag.

Wel hebben we gevraagd om nogmaals te kijken naar alternatieve locaties, om de negatieve gevolgen van deze nieuwbouw, namelijk eventuele sluiting van het zwembad voor bepaalde tijd, zoveel mogelijk te beperken. We willen immers dat leszwemmen en alle andere (sport)activiteiten gewoon door kunnen gaan.

Van leegstand naar leefruimte: VVD Ridderkerk's ambitie voor betaalbare woningen op de voormalige huishoudschoollocatie

VVD VVD Ridderkerk 15-04-2024 04:14

Al twee jaar staat de voormalige Huishoudschool in Ridderkerk leeg, een gemiste kans in een tijd waarin onze inwoners snakken naar nieuwe woningen.

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/55255/van-leegstand-naar-leefruimte-vvd-ridderkerk-s-ambitie-voor-betaalbare-woningen-op-de-voormalige-huishoudschoollocatie

Bij VVD Ridderkerk geloven we in actie. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 hebben we al gepleit voor het transformeren van deze plek tot een bruisende woonomgeving. En daar strijden we nog steeds voor! 

VVD Ridderkerk heeft daarom begin deze maand het college al schriftelijk benaderd met vragen over de voortgang rond de Huishoudschool. We willen weten wanneer de plannen voor deze historische locatie aan de gemeenteraad worden voorgelegd, welke soorten woningen hier zullen komen en hoeveel woningen er gebouwd zullen worden. Al deze vragen staan in de bijlage van dit artikel.

Het is in onze ogen van groot belang dat het college tempo maakt, gezien de dringende vraag naar betaalbare en duurzame huisvesting in onze stad. Laten we samen werken aan een florerend Ridderkerk, waar iedereen zich thuis voelt en een geschikte, betaalbare woning kan vinden.

Column buiten de raad

Echt voor Ridderkerk Echt voor Ridderkerk Ridderkerk 06-04-2024 11:09

Schimmelloket al lang in Ridderkerk

In onze vorige column schreef mijn fractiegenoot Jim Kloos al over ons dossier schimmelwoningen van Wooncompas. Een dossier waar we al bijna 1,5 jaar mee bezig zijn. Voor enkele Ridderkerkers hebben we succesvol kunnen bemiddelen en zijn de klachten totaal verdwenen of werd er een nieuwe woning toegewezen. Voor anderen loopt het proces nog. Het blijkt echter niet alleen een Ridderkerks probleem te zijn, want in Rotterdam is onlangs een schimmelloket geopend. Daar kunnen mensen melding maken van hun schimmelwoning. Dat kan in Ridderkerk al sinds oktober 2022. Hebt u last van schimmel? Meld het ons op info@echtvoorridderkerk.nu en we gaan ook voor U aan de slag! Zelf kunt u er ook iets aan doen: goed ventileren. Kijk voor handige tips op onze website www.echtvoorridderkerk.nu bij het nieuws.

Eigenaar caravan/camper/aanhanger? Let op!

Onlangs is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op diverse punten aangepast. Eén van die punten betreft eigenaren van een caravan, camper of aanhanger. Deze mochten tot voor kort maximaal 3 dagen op de openbare weg geparkeerd staan. Wilde men langer staan, dan kon de eigenaar/gebruiker ontheffing aanvragen (kosten € 59,20). Dat werd niet tot nauwelijks gedaan. Evenals handhaving hierop. Deze ontheffing is helaas komen te vervallen. U mag nu slechts maximaal 3 dagen het voertuig parkeren op de openbare weg. Echt voor Ridderkerk heeft met slechts één andere partij tegen dit lid in de APV gestemd. Sterker nog, wij hadden een amendement ingediend om van 3 dagen 7 te maken. Waarom? Om te zorgen dat mensen met bijvoorbeeld groot tuinonderhoud of verbouwing in huis wat langer de tijd krijgen om dat werk te verrichten. Een caravan of camper kan ook vaak maar op één dag in de week worden opgehaald. Dan dient deze te worden schoongemaakt en ingericht voor een vakantie. Dat vergt vaak langer dan 3 dagen. Maar helaas; ons amendement heeft het niet gehaald. Dus bezitters van zo’n voertuig: opgelet! U kunt nu eerder worden bekeurd als uw buren of anderen een melding maken van het parkeren van uw voertuig.

De Christelijke vastenperiode van 40 dagen eindigde op Eerste Paasdag. De Ramadan, islamitische vastenperiode, eindigt op 9 april. Deze perioden gaan over wilskracht (jezelf voor een bepaalde tijd  dingen ontzeggen) maar ook over bezinning. Na de vastenperiode, maar ook vaak ervoor, zijn er mensen, die te weinig geld hebben om voedsel te kopen. Er zijn helaas meer en meer mensen in Nederland, óók in Ridderkerk, die gedwongen worden te ‘vasten’, omdat hun inkomen onvoldoende is om goed voedsel te kopen. Zij zijn afhankelijk van organisaties als de voedselbank of Social Store. Twee prachtige initiatieven die mensen helpen in moeilijke tijden. Ook Echt voor Ridderkerk draagt haar steentje graag bij. Zo doneren we geld of nieuwe kleding én organiseren we evenementen voor alleenstaanden en mensen met een Ridderkerkpas. Houd onze media kanalen in de gaten, want binnenkort organiseren we weer een gezellige Bingo-Dansant voor onze inwoners waar, naast gezelligheid, ook nuttige prijzen te winnen zijn.

Heeft u iets te melden? Wilt u iets veranderen in Ridderkerk? Hebt u interesse in de lokale politiek? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We zijn u graag van dienst. Alles voor een beter Ridderkerk! Zie www.echtvoorridderkerk.nu voor onze contactgegevens of bel mij op 06 5516 8311.

Fractievoorzitter Echt voor Ridderkerk

Minimabeleid wordt onderzocht

Echt voor Ridderkerk Echt voor Ridderkerk Ridderkerk 04-04-2024 10:27

De Rekenkamer van de gemeente Ridderkerk heeft de organisatie Lorenz gevraagd onderzoek te doen naar het minimabeleid van de gemeente Ridderkerk. Onderdeel van het onderzoek is het bevragen van inwoners die op de een of andere manier te maken hebben (gehad) met het minimabeleid. Doet u ook mee?

Waarom een onderzoek onder inwoners?

Een onderzoek naar het minimabeleid in Ridderkerk is niet volledig zonder concrete ervaringen van inwoners. Hiervoor vraagt Lorenz inwoners op de link www.ridderkerkvertelt.nl een ervaring te beschrijven en vragen daarover te beantwoorden door een digitale vragenlijst in te vullen. Zij vragen GEEN persoonsgegevens of gegevens uit over de inhoud van de ondersteuning. Beantwoording van de vragenlijst is volledig anoniem.

Wat gebeurt er na het invullen van de vragenlijsten?

Lorenz verzamelt alle ingevulde vragenlijsten digitaal en bekijkt deze tijdens één of meerdere Rondetafelgesprekken met raadsleden, ambtenaren, partners én inwoners. Doel hiervan is het bespreken van het onderzoek.

Echt voor Ridderkerk hoopt op veel ingevulde vragenlijsten zodat wij goed zicht krijgen op de effectiviteit van het minimabeleid en eventueel verbeteringen kunnen voorstellen aan het college van B&W. De deelnemers helpen hier dus alle inwoners mee.

De Rekenkamer bespreekt de resultaten van het onderzoek met de gemeenteraad.

IKC De Driemaster

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 29-03-2024 08:11

Raad 22-03-2024

IKC de Driemaster, verhoging van het investeringsbudget i.v.m. stedenbouwkundige eisen

Ons raadsbetoog hierover:

Mooi dat werk gemaakt wordt van nieuwe huisvesting basisscholen. De Driemaster is de eerste, Noord, Wingerd Klimop en Regenboog zitten in de planning.

In mei 2023 hebben we het ‘Huisvestingsplan Onderwijs en Integrale Kindcentra 2023-2026’ aangenomen als wijziging op de Verordening voorziening huisvesting onderwijs Ridderkerk 2021.

Wijziging vanwege: huisvesting van Integrale Kindcentra – ruimte voor passend onderwijs en extra begeleiding van leerlingen – huisvesting van een schakelklas mogelijk maken – én vanaf januari 2021 moeten nieuwe gebouwen voldoen aan de BENG-eisen.

Mooie ontwikkelingen.

In dat huisvestingsplan staat een overzicht met de uitgaven voor de jaren 2023-2025.

Voor de Driemaster en kinderopvang staat een bedrag van ( 3,4 miljoen)  € 3.400.000, dit was dus 25 mei 2023.

Echter in februari 2022 heeft de raad al ingestemd met een investeringsbudget voor nieuwbouw IKC De Driemaster, inclusief indexatie i.v.m. BENG  van 3,9 miljoen € 3.920.000,– ! Toen was bekend dat de school in wijk West zou komen inclusief de stedenbouwkundige randvoorwaarden. In september dat jaar hebben wij de inloopbijeenkomst over de nieuwbouw bezocht en daar werd een plan gepresenteerd zoals we dat nu ook bij de stukken hebben, een pand met een ‘knik’.

Waarom was dit krediet, vastgesteld in februari 2022, niet opgenomen in het ‘Huisvestingsplan …  2023-2026’ wat in mei 2023 in de raad is behandeld, dus bijna 1 ½ jaar later.

In juni 2023 wordt wederom een verhoging van het krediet gevraagd van ruim 5 ton € 501.500, — nu ten behoeve van passend onderwijs, terwijl dit al benoemd is in het ‘Huisvestingsplan Onderwijs en Integrale Kindcentra 2023-2026’ van mei 2023….

Nu, maart 2024 wordt wederom extra aanvullend investeringsbudget gevraagd van 2 ¼ ton € 224.200 vanwege Stedenbouwkundige eisen die al verwerkt waren in het ontwerp van september 2022, inloop bewoners.

Snapt u het nog?

Februari 2022:  Driemaster vraagt de gemeente een krediet van 3,9 miljoen

Mei 2023: ‘Huisvestingsplan Onderwijs en Integraal Kind-Centra’ € 3,4 miljoen voor de Driemaster ( dus bijna 1.5 jaar later, 5 ton minder!!)

Juni 2023: Driemaster vraagt de gemeente aanvullend krediet van € 5 ton,!

21 Maart 2024, nu: Driemaster vraagt aanvullend krediet van € 2 ¼ ton.

De architect is door de schoolvereniging aangesteld en lastig op de verhoging van budget/bouwkosten aan te spreken en de aanbesteding moet nog plaatsvinden.

Moet de raad dan zomaar overal mee instemmen? Schept dit een precedent voor de andere scholen die in de planning staan voor Nieuwbouw?

In het debat hierover bleek dat elke partij hierbij stevige vraagtekens had. De wethouder had aanvankelijk gedacht dat dit een simpel voorstel zou zijn waar de raad gemakkelijk mee akkoord kon gaan.

Dit was dus een misvatting. De wethouder wordt verweten geen grip op deze zaken te hebben, hetgeen een probleem is omdat er dus nog vier scholen in de planning voor nieuwbouw zitten. Volgens de wethouder zit het probleem bij het ‘bouwheerschap’ wat in dit geval bij de schoolvereniging ligt. Heeft de gemeente dit dan hebben we wel meer grip. Dit is echter ook bij de nieuwbouw van de Gemini aan de orde geweest, ook daar moest fors meer geld bij.

Wettelijk is vastgelegd dat schoolverenigingen de eerste keus hebben om het bouwheerschap te voeren maar daar ligt ook een norm voor de vergoeding voor nieuwe scholen. Gemeenten mogen daarvan afwijken, hetgeen nu dan ook royaal is gebeurt

Er is ook gesproken over een gele kaart voor de wethouder, hetgeen wij ook onderschreven hebben.

Het voorstel is aangenomen omdat niemand nog meer vertraging wil voor de Driemaster maar we zullen als gehele raad wel alert blijven op dergelijke budgetoverschrijdingen.

Zie op de foto het ontwerp van september 2022 en het ontwerp van maart 2024, de stedenbouwkundige eisen van de gemeente, in de vorm van de ‘knik’ zat er toen ook al in, wat aangeeft dat de aanleiding voor het extra budget niet hierin kan zitten maar op een andere manier is ontstaan, wij kregen echter niet duidelijk wat dan wel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.