Nieuws van Stadspartij inzichtelijk

13 documenten

Laat ook de bewoners profiteren nu het financieel beter gaat: geen verhoging lokale belastingen en heffingen

Stadspartij Stadspartij Zutphen 03-11-2023 10:37

De Stadspartij stelt burgemeester en wethouders voor om de gemeentelijke heffingen en belastingen in 2024 niet te verhogen. De bewoners hebben in financieel minder goede tijden door verhogingen van de lokale heffingen bijgedragen aan het sluitend krijgen van de begroting. Nu het de gemeente financieel voor de wind gaat vinden we dat de bewoners daar ook van mogen profiteren. ‘Laat als gemeentebestuur zien dat je de bewoners serieus neemt, in goede en slechte tijden’, zegt fractievoorzitter Gerard Pelgrim.

De gemeenteraad besluit komende maandag, 6 november, over de begroting voor 2024. Burgemeester en wethouders stellen voor de lokale belastingen met 3,1 procent te verhogen, vanwege de inflatie. Nu de gemeente Zutphen 2023 met een groot positief resultaat afsluit, is dat volgens fractievoorzitter Gerard Pelgrim dè gelegenheid om de bewoners juist niet zwaarder te belasten.

‘Door de financiële tekorten in de afgelopen jaren hebben de bewoners via een verhoging van de lokale heffingen bijgedragen aan een sluitende begroting. Nu het financieel beter gaat vinden wij dat de bewoners ook mogen profiteren’.

Wat zijn die lokale heffingen en belastingen? Dat zijn onder andere de onroerend-zaakbelastingen (OZB), de afvalstoffenheffing, rioolheffing, parkeerbelasting en verschillende leges en rechten, zoals het verstrekken van een paspoort en het verlenen van een vergunning)

De gemeenteraad neemt maandag een besluit over het voorstel van de Stadspartij.

Wijkgericht werken

De Stadspartij heeft verder een voorstel ingediend om lokale initiatieven in de gemeente te versterken. Ook vraagt de Stadspartij aan het college om voor het project wijkgericht werken, waarin fors geinvesteerd wordt, een aantal KPI’s vast te leggen. KPI is de afkorting voor kritieke prestatie-indicator. Met kritieke prestatie-indicatoren kun je de prestaties en voortgang van het project wijkgericht werken meetbaar en concreet maken. Fracrievoorzitter Pelgrim: ‘Zonder die KPI’s is de gemeenteraad volgens ons niet in staat om zijn controlerende taak goed te vervullen en de realisatie van de gestelde doelen en gedane investeringen te monitoren.’

FacebookXWhatsAppEmailGoogle+LinkedIn

Laat ook de bewoners profiteren nu het financieel beter gaat: geen verhoging lokale belastingen en heffingen

Stadspartij Stadspartij Zutphen 03-11-2023 10:37

De Stadspartij stelt burgemeester en wethouders voor om de gemeentelijke heffingen en belastingen in 2024 niet te verhogen. De bewoners hebben in financieel minder goede tijden door verhogingen van de lokale heffingen bijgedragen aan het sluitend krijgen van de begroting. Nu het de gemeente financieel voor de wind gaat vinden we dat de bewoners daar ook van mogen profiteren. ‘Laat als gemeentebestuur zien dat je de bewoners serieus neemt, in goede en slechte tijden’, zegt fractievoorzitter Gerard Pelgrim.

De gemeenteraad besluit komende maandag, 6 november, over de begroting voor 2024. Burgemeester en wethouders stellen voor de lokale belastingen met 3,1 procent te verhogen, vanwege de inflatie. Nu de gemeente Zutphen 2023 met een groot positief resultaat afsluit, is dat volgens fractievoorzitter Gerard Pelgrim dè gelegenheid om de bewoners juist niet zwaarder te belasten.

‘Door de financiële tekorten in de afgelopen jaren hebben de bewoners via een verhoging van de lokale heffingen bijgedragen aan een sluitende begroting. Nu het financieel beter gaat vinden wij dat de bewoners ook mogen profiteren’.

Wat zijn die lokale heffingen en belastingen? Dat zijn onder andere de onroerend-zaakbelastingen (OZB), de afvalstoffenheffing, rioolheffing, parkeerbelasting en verschillende leges en rechten, zoals het verstrekken van een paspoort en het verlenen van een vergunning)

De gemeenteraad neemt maandag een besluit over het voorstel van de Stadspartij.

Wijkgericht werken

De Stadspartij heeft verder een voorstel ingediend om lokale initiatieven in de gemeente te versterken. Ook vraagt de Stadspartij aan het college om voor het project wijkgericht werken, waarin fors geinvesteerd wordt, een aantal KPI’s vast te leggen. KPI is de afkorting voor kritieke prestatie-indicator. Met kritieke prestatie-indicatoren kun je de prestaties en voortgang van het project wijkgericht werken meetbaar en concreet maken. Fracrievoorzitter Pelgrim: ‘Zonder die KPI’s is de gemeenteraad volgens ons niet in staat om zijn controlerende taak goed te vervullen en de realisatie van de gestelde doelen en gedane investeringen te monitoren.’

FacebookXWhatsAppEmailGoogle+LinkedIn

Kerkpad onbegaanbaar door gebrek aan onderhoud

Stadspartij Stadspartij Zutphen 05-10-2023 13:43

Bijna twee jaar geleden nam toenmalig burgemeester Annemieke Vermeulen de omleiding van het Kerkpad in gebruik. Het pad is bestemd voor wandelaars, rolstoelers, mensen met een rollator en mensen met een kinderwagen. Hoewel het laatste woord over het Kerkpad nog niet is gezegd, is de omleiding nagenoeg dichtgegroeid en het wandelpad verdwenen. De Stadspartij wil graag van burgemeester en wethouders weten waarom het wandelpad niet wordt onderhouden.

Vanaf het voorjaar attenderen wandelaars de gemeente al op deze situatie, helaas zonder resultaat. Op de foto links de situatie zoals het was en rechts de huidige situatie. Het wandelpad is bijna verdwenen. Wandelaars gebruiken daarom in toenemende mate het Kerkpad.

We hebben de volgende vragen aan het college:

1. Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud: de gemeente of de betreffende boer?

2. Als de betreffende boer verantwoordelijk is: welke afspraken tussen gemeente en boer zijn er gemaakt over het onderhoud? En waarom wordt het pad niet onderhouden?

3. Als de gemeente verantwoordelijk is: waarom wordt de omleiding niet onderhouden, zodat wandelaars, rolstoelers en mensen met een rollator of kinderwagen het weer kunnen (blijven) gebruiken?

4. Wanneer kan iedereen het pad weer gebruiken?

FacebookXWhatsAppEmailGoogle+LinkedIn

Kerkpad onbegaanbaar door gebrek aan onderhoud

Stadspartij Stadspartij Zutphen 05-10-2023 13:43

Bijna twee jaar geleden nam toenmalig burgemeester Annemieke Vermeulen de omleiding van het Kerkpad in gebruik. Het pad is bestemd voor wandelaars, rolstoelers, mensen met een rollator en mensen met een kinderwagen. Hoewel het laatste woord over het Kerkpad nog niet is gezegd, is de omleiding nagenoeg dichtgegroeid en het wandelpad verdwenen. De Stadspartij wil graag van burgemeester en wethouders weten waarom het wandelpad niet wordt onderhouden.

Vanaf het voorjaar attenderen wandelaars de gemeente al op deze situatie, helaas zonder resultaat. Op de foto links de situatie zoals het was en rechts de huidige situatie. Het wandelpad is bijna verdwenen. Wandelaars gebruiken daarom in toenemende mate het Kerkpad.

We hebben de volgende vragen aan het college:

1. Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud: de gemeente of de betreffende boer?

2. Als de betreffende boer verantwoordelijk is: welke afspraken tussen gemeente en boer zijn er gemaakt over het onderhoud? En waarom wordt het pad niet onderhouden?

3. Als de gemeente verantwoordelijk is: waarom wordt de omleiding niet onderhouden, zodat wandelaars, rolstoelers en mensen met een rollator of kinderwagen het weer kunnen (blijven) gebruiken?

4. Wanneer kan iedereen het pad weer gebruiken?

FacebookXWhatsAppEmailGoogle+LinkedIn

Relatieproblemen? Even Zutphen bellen!

Stadspartij Stadspartij Zutphen 15-08-2023 06:24

Relatiespreekuur Zutphen. Dit kopje in de nieuwsbrief van de gemeente zet me volledig op het verkeerde been.

Eindelijk, dacht ik enthousiast. Zutphen gaat bewoners serieus nemen. Om de relatie tussen bewoners en gemeente te verbeteren komt er een spreekuur.

Helaas, niets van dat. De tekst onder het kopje verwijst mensen met relatieproblemen naar een spreekuur. Ook belangrijk.

Maar voor relatieproblemen met de gemeente Zutphen kun je er niet terecht.

Heb je als bewoner relatieproblemen met de gemeente, dan ben je aangewezen op een zeer gedateerde klachtenregeling en de niet-onafhankelijke ombudsman. Als bewoner sta je met de huidige spelregels meteen al met 5 – 0 achter. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

Ik heb, nog niet eens zo heel lang geleden, een klacht ingediend over een bestuurder. De reactie uit het gemeentehuis was zodanig dat ik m’n klacht heb ingetrokken. Ik kreeg niet de indruk dat ik serieus werd genomen. Ik kan me voorstellen dat dit meer bewoners overkomt. Terwijl iedere klacht een gratis advies is aan het gemeentebestuur.

Burgemeester en wethouders zegden in februari 2022 toe dat er een overleg aan de bestaande regeling voor bezwaren en klachten gewijd zou worden. Meerdere raadsleden vonden dat die regeling toe was aan een update. Die toezegging is niet in daden omgezet.

Wel is er intussen een vacature voor een nieuwe gemeentelijke ombudsman. Dat is raar. Je komt een afspraak over een overleg over de verouderde klachtenregeling niet na, maar gaat intussen met de ombudsman wel op de oude voet verder. Waarom sluit Zutphen zich trouwens niet aan bij de nationale ombudsman? Waarom krijgt de de gemeentelijke ombudsman geen onafhankelijke positie?

Zo moeilijk is het nu ook weer niet om relatieproblemen met bewoners bespreekbaar te maken en op te lossen.

Gert Meijboom, voorzitter Stadspartij

FacebookXWhatsAppEmailGoogle+LinkedIn

Thema's:klachtenprocedureombudsman

Veel plannen, weinig visie – Aanpak woonoverlast kan niet wachten

Stadspartij Stadspartij Zutphen 30-06-2023 10:21

De gemeenteraad bespreekt vandaag de voorjaarsnota 2023. Daarmee stelt de raad de kaders vast voor de programmabegroting 2023-2027. Het college laat zien voor welke ontwikkelingen de gemeente Zutphen de komende jaren staat, wat daarvan de financiële consequenties zijn en hoe de gemeente die  gaat financieren. De coalitiepartijen zeggen met deze nota te bouwen aan een toekomstgericht en toekomstbestendig Zutphen. Hoe ziet het college ‘de toekomst’, waar willen we naar toe met Zutphen? We vragen het Gerard Pelgrim, de fractievoorzitter van de Stadspartij.

Vraag: Gerard, wat voor gemeente wil Zutphen zijn in 2030-2040?

Antwoord: Het rare is dat het college daar niets over zegt. Het gebruikt grote woorden als toekomstgericht en toekomstbestendig. Maar de voorjaarsnota 2023 kijkt niet verder dan tot 2026. Het zegt helemaal niets over de toekomst van Zutphen, het mist een visie voor de lange termijn.

Vraag: Kun je een voorbeeld geven?

Antwoord: Er is geen visie op de grote vraagstukken in onze samenleving en hoe we in Zutphen daar mee om willen gaan. Hoe gaan we om met de vergrijzing? Wat betekenen de veranderingen in de mobiliteit, klimaat, zorg, digitalisering en duurzaamheid? Allemaal vragen waarop het college het antwoord schuldig blijft. Een gemiste kans!

Vraag: Kun je dat nog wat concreter maken?

Antwoord: Er komt een visie voor de binnenstad, er ligt een plan voor de Polsbroek, er komt een verkeerscirculatieplan, er wordt gesproken over de aanleg van een derde brug. Het college komt met allerlei initiatieven die langdurige consequenties hebben, maar waarom ze iets doet is onduidelijk. Er is geen visie, geen integrale aanpak. Het zijn allemaal losse eindjes, terwijl al die ad hoc-plannen met elkaar te maken hebben, verweven zijn. Helaas ontbreekt het aan samenhang. Een wethouder bevestigde het ontbreken van die samenhang met de opmerking ‘dat klopt, maar het is niet mijn portefeuille. Daar ga ik niet over.’ Als raadslid verwacht je plannen en voorstellen die integraal zijn getoetst. Hoe kunnen we als raad deze plannen beoordelen als er geen strategie is?

Vraag: Wat moet het college nog voor de zomervakantie oppakken?

Antwoord: De woonoverlast is iets dat vandaag nog opgepakt moet worden. Dat kan echt niet meer wachten. Meerdere bewoners in verschillende wijken ondervinden veel hinder van allerlei vormen van overlast: geluidsoverlast, vernieling, drugs enzovoorts. Er is nog steeds geen plan om dit aan te pakken, terwijl de overlast al lang bekend is en alleen maar ernstiger wordt.

Vraag: Staan de bewoners nog steeds op 1 voor de Stadspartij?

Antwoord: Zeker! We constateren dat inwoners vaak als lastpakken of tegenstanders worden gezien. Maar onze inwoners reageren uit betrokkenheid, kennis en creativiteit. En dat dienen we te waarderen en te ondersteunen. De Stadspartij heeft onlangs een bijeenkomst gehouden over verkeersveiligheid in de gemeente. Tientallen bewoners hebben daarvoor input gegeven over onveilige verkeerssituaties, maar ze komen ook met mogelijke oplossingen. Dat was fantastisch! Daar gaan we mee aan de slag, met onze bewoners.

De inbreng van Gerard in het debat over de voorjaarsnota is terug te zien op de website van de gemeente.

FacebookXWhatsAppEmailGoogle+LinkedIn

Thema's:bewonersparticipatiefietsveiligheidwoonoverlast

Gemeente wordt projectontwikkelaar?

Stadspartij Stadspartij Wageningen 28-06-2023 15:09

Wageningen heeft zelf geen grond, dus zijn het altijd projectontwikkelaars die grond kopen en er, in overleg met het gemeentebestuur, mooie plannen voor ontwikkelen. Aan die plannen worden eisen opgelegd die te lezen zijn in de Woonvisie. Die eisen leiden vaak tot grote meningsverschillen tussen gemeente, projectontwikkelaar en omwonenden, wat weer tot vertraging in de bouw leidt. Tussen plan en oplevering kan wel tien jaar zitten. Nu heeft het college voorgesteld om op het vrijkomende terrein van Menzis zelf voor projectontwikkelaar te gaan spelen. Samen met Menzis wordt dan een mooi woningplan bedacht van ongeveer 300 woningen, Menzis verkoopt de grond aan de gemeente en de gemeente zoekt een bouwer. Op zich een prima plan waar voor onze gemeente voordelen aan kunnen zitten. Procedures kunnen sneller gaan, er wordt precies gebouwd wat nodig is en eventuele winst vloeit in de gemeentekas. Maar het kan ook verschrikkelijk mis gaan en op een financieel drama uitlopen. Voorbeelden genoeg in het land van gemeenten die investeerden en veel geld verloren. Toch heeft de Stadspartij voor dit plan gekozen. De woningnood is zo hoog dat alles gedaan moet worden om zo snel mogelijk voor diverse Wageningse doelgroepen te bouwen.

Gemeente moet verenigingen compenseren bij afschaffen oud papier ophalen

Stadspartij Stadspartij Zutphen 31-10-2022 16:13

De gemeente wil eind dit jaar stoppen met het ophalen van oud papier door

vrijwilligers van verschillende verenigingen. Dat betekent fors

inkomstenverlies voor deze verenigingen, wat niet even snel is aan te vullen.

Jaarlijks halen de verenigingen ruim 2000 ton oud papier op. Daarmee

verdienen ze samen ongeveer 70.000 euro. Dat valt eind dit jaar weg. De

Stadspartij wil het college met een volwaardige compensatie komt voor de

verenigingen. Alleen zo blijft het rijke verenigingsleven van Zutphen

behouden.

De leden van de tien verenigingen halen het oud papier vrijwillig op om zo de

clubkas te spekken. Jaarlijks zorgt dit voor een fijne bijdrage op de begroting.

De gemeenten Zutphen heeft met de verenigingen een overeenkomst gesloten

waarbij de verenigingen ongeveer 3 cent per kilo oud papier krijgen,

onafhankelijk van de marktprijs.

De oud papier prijs schommelt maar is in het algemeen zo rond de 6 cent. Begin

dit jaar lag de kiloprijs zelfs 15 cent.

De gemeente en Circulus verdient dus aan het ophalen van oud papier door de

vrijwilligers. Door het afschaffen van deze overeenkomst verdient de gemeente

dus extra geld. Volgens de gemeente is deze manier van papier ophalen

achterhaald omdat Circulus grotendeels met zijladers gaat werken.

Burgemeester en wethouders stellen een afbouwregeling voor van maximaal 5

jaar om verenigingen de gelegenheid te geven andere financieringsbronnen te

vinden. Dat lijkt op zich redelijk, maar de verenigingen waar het om gaat halen

juist oud papier op omdat ze weinig andere inkomstenbronnen hebben en ook

weinig mogelijkheden hebben om die te realiseren. Ze beschikken bijvoorbeeld

niet over een kantine of clubhuis waar ze inkomsten uit kunnen halen. De

inkomstenderving is voor de meeste verenigingen onmogelijk op te vangen.

De Stadspartij vindt dat er structurele regeling moet komen die er voor zorgt

dat Zutphen een rijk verenigingsleven blijft houden en deze verenigingen blijft

ondersteunen.

Het ophalen van oud papier is onderdeel van het grondstoffenplan dat door het

college op de lange baan is geschoven. Maar juist veranderingen in het ophalen

van oud papier worden wel uitgevoerd, met als gevolg dat de gemeente en

Circulus extra inkomsten hebben en de verenigingen hun inkomstenbron

verliezen. De Stadspartij wil daarom 70.000 euro uit het grondstoffenplan halen

en hiermee de verenigingen compenseren.

FacebookTwitterWhatsAppEmailGoogle+LinkedIn

Thema's:circulusoud papierverenigingen

Reactie van de Stadspartij op de ...

Stadspartij Stadspartij CDA Sittard-Geleen 31-07-2019 14:36

Reactie van de Stadspartij op de uitnodiging van GOB voor een gesprek in het kader van informatieronde Aan: politieke groepering GOB t.a.v. dhr. P. Meekels i.a.a. mevr. Y Salvino Beste Pieter, Onderstaand de reactie van de Stadspartij op uw verzoek voor een gesprek voor een informatieronde. November 2018 Citaat Algemene Beschouwingen bijdrage Stadspartij: “Allemaal stappen van een nieuwe coalitie, waar de Stadspartij niet voor staat te applaudisseren. Sterker nog, dit getuigt wat ons betreft van weinig vernieuwend beleid. Onze aanvankelijke steun van deze coalitie staat daarmee ook ter discussie. Moet deze gemeente wel met déze coalitie verder ? De coalitievorming na de verkiezingen kenmerkte zich onder leiding van een duur betaalde externe formateur, door verregaande politieke spelletjes, waarbij winnende partijen onterecht werden uitgesloten. Tegelijkertijd werden verliezers ten onrechte beloond. Voor de Stadspartij is duidelijk dat deze coalitie in déze vorm niets heeft toe te voegen aan een verbetering van het beleid van de gemeente Sittard-Geleen. Onze gemeente heeft ernstig behoefte aan verbetering van beleid dat breed gedragen wordt onder de bewoners én de raadsleden. Aangezien er voor de huidige coalitie slechts een broze meerderheid bestaat, zal deze coalitie de eindstreep in déze vorm waarschijnlijk niet halen.” Juni 2019 Nu, slechts enkele maanden later, zit onze gemeente in een diepe bestuurscrisis. Het draagvlak voor de coalitie daalde in januari j.l. al naar een minimale meerderheid van 19 raadszetels. In uw mail van 23 juli j.l. constateert U zelf dat “de huidige coalitie niét meer kan rekenen op een meerderheid” aangezien “mevr. Fredrix definitief te kennen heeft gegeven de fractie DNA te verlaten”. Juli 2019 Gezien de ontstane bestuurlijke situatie heeft de Stadspartij zich in de week na de laatste Raadsvergadering intern georiënteerd op een aantal uitgangspunten ten behoeve van mogelijke nieuwe college-onderhandelingen gericht op brede steun in de Raad. Hiertoe hebben wij voor ons zelf de volgende uitgangspunten geformuleerd: - Streven naar een stabiel College met een zo breed mogelijk draagvlak in de Gemeenteraad (Liefst 100% steun via een unaniem Raadsakkoord, maar in elk geval gericht op 75% steun in de Gemeenteraad en 75% steun van de partijen); - Samenwerking op basis van belangrijke thema’s met formulering van concrete resultaten in déze coalitieperiode; - Streven naar een College met 5 fte in te vullen door de 5 grootste fracties. Een 6e fte zou voor ons bespreekbaar zijn als daarmee 100% steun in de Raad wordt verkregen; - Het College bemensen met deskundige wethouders van bínnen de Gemeenteraad met grote dossierkennis; - Streven naar een evenwichtige portefeuilleverdeling met voldoende checks and balances, waardoor gelijkwaardige machtsverhoudingen ontstaan tussen collegeleden onderling en tussen College en Gemeenteraad. - Introduceren van duo-verantwoordelijkheid op zware thema’s; - Een zakencollege, naar voorbeeld van de Provincie, is bespreekbaar. Het streven van de Stadspartij was deze uitgangspunten vast te leggen in een soort manifest dat ondertekend zou worden door zoveel mogelijk partijen. Voorstel oppositie Vanwege het uitblijven van initiatief van de coalitie, nóch individuele coalitiepartijen, nóch de Burgemeester hebben wij vervolgens contact gezocht met mede-oppositiepartijen om de bestuurlijke situatie te bespreken. Het bleek dat de oppositiepartijen inmiddels elk voor zich al een strategie hadden uitgezet, die niet veel afweek van onze eigen uitgangspunten. In het vervolgoverleg dat volgde met álle fractievoorzitters van de oppositie werd vrij snel daarna een gezamenlijk voorstel geformuleerd en werd besloten om over dit voorstel met elke coalitiepartij het overleg aan te gaan. Dit voorstel en de uitnodiging tot een gesprek heeft ook uw fractie bereikt. Helaas is het tot op heden niet gekomen van dit door de oppositie voorgestelde overleg omdat uw partij, maar ook de andere coalitiepartijen niet zijn ingegaan op de inmiddels 2 gestuurde uitnodigingen. Andere werkwijze Het voorstel van de oppositiepartijen gaat uit van het maximaliseren van de invloed van elke fractie en elk raadslid en is gericht op evenwichtigheid en gelijkwaardigheid van raadsleden. Binnen het College heeft géén van de partijen de overhand, binnen de Gemeenteraad kunnen clusters van partijen in steeds wisselende meerderheden streven naar bijstelling van beleid, waarbij strikte coalitiediscipline tot het verleden behoort. Uiteraard is de invloed van fracties groter naarmate het aantal leden van een fractie. Grote fracties kunnen in samenwerking met andere fracties sneller een meerderheid vormen dan kleine fracties of individuele raadsleden. Het is echter eenieder gegeven om zonder strikte coalitiediscipline meerderheden te vormen, zonder daarbij de stabiliteit van het College te ondermijnen. Per beleidspunt bepaalt elk raadslid of elke fractie haar koers. Deze bestuurscultuur is gemeengoed in Raden van Bestuur over de gehele wereld en zou ook in gemeenten kunnen gelden. Wethouders dienen op basis van overtuigingskracht en argumentatie voorstellen in eerste instantie in het voltallige College en daarna in de Gemeenteraad te verdedigen. Het is aan hun om via sterke communicatie, dossierkennis, tact en draagvlak in de samenleving het belang van de gemeente optimaal te dienen. Kans benutten Er is inmiddels veel kostbare tijd verloren gegaan voor onze gemeente sinds onze eerste waarschuwing in november 2018 dat deze coalitie in déze vorm niets heeft toe te voegen aan een verbetering van het beleid van de gemeente Sittard-Geleen. Deze waarschuwing werd door U en uw coalitiegenoten jammer genoeg in de wind geslagen. Zelfs al zou het afvallige raadslid alsnog besluiten de huidige coalitie te blijven steunen, dan blijft de totale steun voor de coalitie beperkt tot het absolute minimum en is het een kwestie van (korte) tijd alvorens nieuwe, nog grotere bestuursproblemen opdoemen. Vanuit uw eigen constatering dat de huidige coalitie niet meer kan bogen op een meerderheid in de Gemeenteraad ligt het in onze democratische Rechtsstaat voor de hand dat het College per omgaande het College demissionair verklaard. Dit opent de mogelijkheid om daadwerkelijk nieuwe Collegeonderhandelingen op te starten en de kansen te pakken die het oppositievoorstel biedt. Uitgestrekte hand Wij roepen U en de totale Gob-fractie op om alsnog de uitnodiging van de oppositiepartijen te accepteren in het belang van onze gemeente. U en Uw fractie speelt een cruciale rol bij het proces te komen tot een verbeterde bestuurscultuur in Sittard-Geleen. Stap over uw eigen schaduw en laat uw trots varen in het belang van de gemeente. Erken dat de vorig jaar ingeslagen weg is doodgelopen. In dit verband zijn uw uitlatingen in het recente krantenartikel op zijn zachtst gezegd weinig charmant. Deze leiden tot een verdere tweespalt tussen individuele raadsleden en fracties en staan een mogelijke oplossing van de bestuurscrisis in de weg. Het is verstandig uw verantwoordelijkheid te nemen. In het voorstel van de oppositie is ook ruimte ingebouwd voor een Wethouderspositie van GOB. In uw partij zijn ons inziens diverse personen die voldoen aan onze bovengenoemde kwaliteitscriteria voor het Wethouderschap van de gemeente Sittard-Geleen. Moedig Wellicht ten overvloede wijzen wij hier nog op het moedige uitgangspunt van de CDA-fractie die in het belang van voorspoedige collegeonderhandelingen heeft aangegeven in het oppositievoorstel te opteren voor slechts 1 wethouder. Daarmee geeft zij een optimale aanzet om de hoofddoelstelling van het voorstel te realiseren, zijnde stabiliteit, evenwicht en gelijkwaardigheid. Goed voorbeeld doet goed volgen De oppositiepartijen hebben een evenwichtig, vernieuwend voorstel gedaan om de bestuurscrisis in deze gemeente definitief op te lossen. Wij roepen U op samen met uw huidige coalitiepartners ons voorstel te omarmen, het gesprek met ons aan te gaan en op korte termijn, liefst vóór 22 augustus, te komen tot de vorming van een nieuw stabiel College van Sittard-Geleen Met vriendelijke groet, De Stadspartij voor Sittard, Geleen en Born Ton Raven, fractievoorzitter Nb: gezien de inhoud van ons antwoord zult U begrijpen dat wij niet ingaan op uw uitnodiging.

PERSBERICHT. Weinig woorden zijn ...

Stadspartij Stadspartij PvdA Sittard-Geleen 02-07-2019 15:47

PERSBERICHT. Weinig woorden zijn er vuil gemaakt aan de overstap van wethouder van Ballegooij van SP naar PvdA. Een wethouder die kort daarvoor officieel toestemming moest vragen om buiten de gemeente te mogen blijven wonen en daarbij niets aangaf over zijn plannen om kort daarna over te stappen naar een andere partij. Een wethouder die nooit in de Raad van Sittard-Geleen heeft gezeten, noch aan de verkiezingen in onze gemeente heeft deelgenomen, noch ooit in onze gemeente heeft gewerkt , gestudeerd of gewoond. Die in Roermond lijsttrekker was voor de SP, een zetel kreeg in de raad en kort daarna gevraagd werd als wethouder namens de SP in Sittard-Geleen. Een wethouder die sociale zaken in zijn portefeuille heeft en daarmee als wethouder een voorbeeldfunctie bekleedt voor onder andere een grote groep mensen die in de klem van de Sociale Dienst zitten en die zich geen enkele overtreding van de vele Sociale Dienst-regeltjes kunnen permitteren met het risico gekort te worden op hun schamele uitkering. Een wethouder die in onze gemeente een aardig bedrag aan salaris verdient en er voor kiest dat inkomen te behouden door niet op te stappen maar over te stappen naar de PvdA. Is het moreel aanvaardbaar dat een wethouder die zich niet langer kan verenigen met de huidige werkwijze van de SP en besluit om over te stappen naar de PvdA ervoor kiest wethouder te blijven? Een raadslid die namens de SP als wethouder naar voren geschoven is? Is het moreel aanvaardbaar dat het merendeel van onze 37 raadsleden daar geen vraagtekens bij zet en hier kritisch naar kijkt? Is het moreel aanvaardbaar dat het complete College en de coalitie stilzwijgend aanvaard dat dit gebeurt? Geen kritische vragen stelt, geen opmerkingen maakt? De Stadspartij heeft hier grote moeite mee. Wij vinden dat de heer van Ballegooij uiteraard de vrijheid heeft uit de SP te stappen en voor een andere partij te kiezen. We kennen de heer van Ballegooij als een empathisch persoon maar dat neemt niet weg dat we dit zakelijk en bestuurlijk moeten bekijken. Daarom vindt de Stadspartij dat wethouder van Ballegooij als gevolg van deze keus de morele plicht heeft op te stappen als wethouder. Hij is vanuit de SP naar voren geschoven als wethouder en het past niet om met behoud van een wethouderszetel over te stappen naar een andere partij. Het past ook niet dat alle andere partijen en het College dit kritiekloos en zonder vraagtekens accepteren. Dat kan er bij de Stadspartij niet in. De Stadspartij vraagt dan ook met klem bij deze aan de heer van Ballegooij vóór de raadsvergadering van deze week zijn verantwoordelijkheid te nemen en zijn wethouderszetel op te geven. Dat is voor hem persoonlijk geen gemakkelijk besluit maar de wetgever heeft er voor gezorgd dat wethouders die hun verantwoordelijkheid nemen recht hebben op een wachtgeldregeling waardoor er voor hem een financiële compensatie geregeld wordt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.