Nieuws van politieke partijen in Gooise Meren inzichtelijk

4 documenten

Wil je dat gemeenten armoede aanpakken, dan moet er boter bij de vis

Partij voor Leefomgeving en Klimaat (PLEK) Partij voor Leefomgeving en Klimaat (PLEK) DENK Gooise Meren 12-01-2022 09:59

PIETER PAUL, SLIKKER PVDA-FRACTIEVOORZITTER TE DEN BOSCH (Bron Trouw 11 januari 2022)

Getuige het regeerakkoord kan politiek Den Haag er niet langer omheen: de kloof tussen kansarm en kansrijk groeit. Dat is een ommezwaai, want nog niet zo lang geleden waren de vaste baan en volkshuisvesting volkomen uit de mode en had Nederland een premier die zei dat armoede hier niet bestond. Inmiddels is het kwartje gevallen: te veel mensen onder ons redden het niet zonder een steuntje in de rug.

Nu de zeepbel van zelfredzaamheid is doorgeprikt, komt er een minister van volkshuisvesting én één om de groeiende armoede te lijf te gaan. Goed nieuws, maar helaas blijft een diepgewortelde kwaal van de oude bestuurscultuur overeind. Namelijk dat de nationale politiek zichzelf als middelpunt beschouwt, zélf aan alle knoppen wil draaien en bovenop het geld blijft zitten. En dat terwijl de groeiende kloof tussen kansarm en kansrijk schreeuwt om meer armslag van gemeenten. Iets dat al jaren wordt nagelaten. Van de 355 gemeenten hadden er vorig jaar 276 een tekort op de begroting.

Armlastige steden en dorpen slagen er steeds slechter in om basisvoorzieningen op orde te houden. Burgemeesters en wethouders schrijven brandbrief na brandbrief. Over sociale veenbranden in wijken, over tekorten aan handhaving en in de jeugdzorg, over problemen bij steeds jongere kinderen en groeiende achterstand als ouders geen peperdure huiswerkbegeleiding kunnen betalen.

Uit het regeerakkoord blijkt dat die noodkreten aan dovemansoren gericht waren. Extra geld voor woningbouw? Een sigaar uit eigen doos. Want dat geld halen we bij het Gemeentefonds van álle gemeenten weg om in enkele gemeenten meer te kunnen bouwen. Extra geld voor jeugdzorg? Het nieuwe kabinet schuift de uitspraken van de arbitragecommissie terzijde en bezuinigt in een voor gemeenten onhaalbaar tempo op de jeugdzorg. Het eindelijk schrappen van de bezuiniging die hoorde bij de nooit bereikte opschaling van gemeenten? Alleen voor de komende paar jaar, waardoor gemeenten nog vele jaren rood zullen staan.

Ondertussen neemt de kloof in steden en dorpen toe. Neem als voorbeeld de Bossche volkswijk de Gestelse Buurt, slechts door een slootje van 2 meter gescheiden van de gegoede buurt de Meerendonk. Daar waar werkloosheid aan de ene kant van de sloot niet bestaat, treft dat lot de helft van de inwoners aan de andere kant. Waar inwoners van de Meerendonk hun vermogen op de bank én in de stenen van hun huis zagen groeien, steeg in de Gestelse buurt de afgelopen tien jaar de armoede en het aantal jongeren met een rugzakje.Tweedeling

Dat is tweedeling in de praktijk. Twee kinderen, gescheiden door niet meer dan een slootje starten het leven vanuit een volstrekt ander perspectief. De één met een rugzak gevuld met bakstenen, de ander met een zak vol kansen. Achterstand achtervolgt je een leven lang. Letterlijk tot de dood, want aan de kwetsbare kant van het slootje leef je vijftien jaar minder gezond en zeven jaar korter.

Er is in Den Haag geen politicus te vinden die niet zal wijzen op de rol van gemeenten voor het oplossen van deze problemen. In de fractiekamers zitten echter te weinig politici die bij lezing van het regeerakkoord boter bij de vis eisen. Het is ook aantrekkelijker om met een miljardje hier en daar te strooien voor leuke plannen dan een miljardeninvestering te eisen in de slagkracht van gemeenten. Dat doet immers geen enkele achterban glimmen van trots.

Toch is dat precies wat er moet gebeuren. Over de scheidslijnen van oppositie en coalitie heen dient de Tweede Kamer te laten zien dat ze de opdracht waar gemeenten voor staan serieus neemt. Door langjarig meer geld uit te trekken, aan te wenden door lokale bestuurders en niet als smeekpot bij het rijk. Want betaalbare woningen, veilige wijken en een uitweg uit kansarmoede – het begint allemaal bij sterke steden en dorpen.

Taart voor harde werkers!

CDA CDA Gooise Meren 30-10-2019 08:48

Geduld is een schone zaak....hoe een motie uit 2014 zichtbaar wordt. We schrijven september 2014. Op de agenda van de gemeenteraad in (toen nog) Naarden staat de toekenning van het krediet om het riool in het Thijssepark te vervangen. De wijk gaat daarbij helemaal op de schop. Bijna alle partijen hebben op initiatief van Herman de Hollander van het CDA een motie voorbereid. Die roept het college op om gelijk met de rioolwerkzaamheden ook een herinrichting van het kruispunt Rijksweg/ Churchillstraat mee te pakken. In 2011 kreeg dit project reeds de status ‘prioriteitsproject’. Maar het geld was nooit beschikbaar. De motie roept de wethouder dan ook op om mede-financierders te zoeken. Herman de Hollander: “een rotonde op die plek is de meest veilige oplossing en de toen geplande werkzaamheden boden een mogelijkheid om werk met werk te maken. Vandaar dat wij de wethouder hebben opgeroepen om haar best te doen om dat voor elkaar te krijgen”. En dan is het nu 2019. Exact 5 jaar later en de aanleg is in volle gang. Herman de Hollander en de destijds verantwoordelijk verkeerswethouder Marleen Sanderse kijken samen naar de werkzaamheden. Marleen Sanderse: “Ik word blij van het feit dat er nu resultaat ligt van de besluiten die we 5 jaar geleden namen. En ook van het feit dat de raad mij destijds deze opdracht heeft gegeven”. Om dit moment te vieren hebben de CDA’ ers voor de werkmannen iets lekkers voor bij de koffie meegenomen. Herman de Hollander: “Echt heel mooi om te zien dat je als raadslid echt invloed kan hebben op je omgeving en de gemeente weer een beetje veiliger kan maken”.

Algemene beschouwingen 2019 | Gooise Meren

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 31-10-2018 00:00

Hieronder staat de bijdrage van GroenLinks Gooise Meren voor de Algemene Beschouwingen van 31 oktober 2018:

De afgelopen collegeperiode werd gekenmerkt door veel verplichte nummers. De afwikkeling van de fusie, met de vele harmonisaties, en de noodzaak tot het opstellen van gezamenlijke visies op bijvoorbeeld Economie en Sport, gaf weinig ruimte om daarbovenop nog eens met concrete uitvoeringsvoorstellen te komen. De gemeente moest zichzelf ook deels nog uitvinden. De raad, het college en ook de ambtelijke organisatie kregen te maken met nieuwe dossiers, schaalvergroting, en in het geval van de ambtenaren, vaak nieuwe posities binnen een nieuwe organisatie.

Het is goed dat deze gemeente ervoor gekozen heeft om al na twee jaar (en niet pas na zes) mee te lopen in het landelijk schema van de gemeenteraadsverkiezingen. We sloten daarmee een lastige maar leerzame periode af en creëerden een startpunt voor de volgende fase van onze gemeente. Met een nieuwe raad, een nieuw college en een ingewerkte ambtelijke organisatie richten we nu onze blik op de toekomst en kunnen we de nasleep van de fusie grotendeels achter ons laten. En dat is ook nodig, want er wachten ons grote uitdagingen. Deze uitdagingen zijn nu vertaald naar concrete uitvoeringsvoorstellen in het college uitvoeringsprogramma. 

Allereerst de duurzaamheidsdoelen waar we allemaal, zowel burgers als overheid, mee te maken krijgen. Waar velen tien jaar geleden nog sceptisch waren over de nut en noodzaak, verdwijnt deze scepsis inmiddels sneller dan het ijs van de poolkappen. Gelukkig maar, want de gevolgen van ontkenning en struisvogelpolitiek zouden desastreus zijn. De gemeente speelt een belangrijke rol bij de inzet om deze doelen te halen. Van alle overheden staat de gemeente het dichtst bij de inwoners en het lokale bedrijfsleven. GroenLinks vindt het daarom goed dat we veel concrete voorstellen zien, waarbij de gemeente samen met inwoners en bedrijven optrekt. De gemeente geeft het goede voorbeeld, bijvoorbeeld door de verduurzaming van het eigen vastgoed, maar kan het niet alleen. Inwoners en bedrijven kunnen op hun beurt vaak de gemeente goed gebruiken, door concrete faciliteiten als de duurzaamheidslening en het energieloket. Daarnaast kan de gemeente in een coördinerende rol zorgen dat de effectiviteit van alle ideeën en initiatieven gemaximaliseerd wordt. Sommige initiatieven hebben een grotere kans van slagen als ze regionaal worden aangepakt, waarbij de gemeente het voortouw neemt en faciliteert. 

Dit sluit goed aan bij een ander speerpunt van de gemeente, het vernieuwend samenwerken. Deze samenwerking tussen gemeente, inwoners en bedrijven is een cruciale factor voor succes. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid, maar ook bij de implementatie van de Omgevingswet. Juist in onze gemeente vereist de grote verscheidenheid in kernen en wijken een nieuw instrumentarium en nieuwe mogelijkheden tot participatie, zoals het Right to Challenge en wijktafels. Deze vernieuwing is een continu proces, waarin we gezamenlijk al doende gaan leren. GroenLinks is blij dat we hier veel concrete voorstellen voor terugzien in het college-uitvoeringsprogramma. We zien wel een uitdaging om ook echt alle inwoners te betrekken, zodat participatie zich niet beperkt tot ‘the usual suspects’, die gemeente toch wel weten te vinden. We zijn blij met de focus op moeilijk bereikbare groepen, met de doorontwikkeling van het inwonerspanel en inzet op het betrekken van jongeren.

Goede samenwerking gaat ons helpen bij het verhogen van de kwaliteit van onze leefomgeving. Dit kan niet alleen vanuit deze raadszaal en dit gemeentehuis. Juist de input vanuit de wijken en kernen is nodig om hierin de juiste keuzes te maken. Vanuit het beheer van de openbare ruimte heeft de gemeente hier wel een eigen verantwoordelijkheid. Wij zijn als gemeente verantwoordelijk voor overkoepelende doelstellingen zoals klimaatadaptatie en het behoud en versterking van biodiversiteit. Daarnaast moet de gemeente onze belangen behartigen bij andere overheden en samenwerkingsverbanden, zoals Rijkswaterstaat, Schiphol, MRA en de regio Gooi en Vecht. Zo wil GroenLinks graag inzetten op maximaal 100 kilometer per uur op de A1-boog rond Naarden, om geluidshinder te verminderen, de luchtkwaliteit te verbeteren en de doorstroming van verkeer te bevorderen. 

Er kan een spanningsveld ontstaan tussen duurzaamheid en leefbaarheid en de wens tot economische groei. GroenLinks is blij dat hierin juist wordt gekeken naar kansen, zoals het creëren van banen vanuit de energietransitie en de circulaire economie. Slim inzetten op nieuwe vormen van werklocaties zoals ZZP-werkplekken kan de economie stimuleren zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid. Een visie voor het Waterfront moet wat ons betreft er voor zorgen dat lokaal recreatief gebruik van het water en behoud van de groene waarden van ons Natura 2000-gebied in balans blijven met groeiend toerisme en economie. 

Onze ambities zijn groot en dat is ook nodig, want de uitdagingen die voor ons liggen zijn ook ongebruikelijk groot voor een gemeente. We kunnen veel van deze ambities niet uitstellen. Dat vereist enerzijds directe inzet van financiële middelen, anderzijds een doordacht financieel beleid, zodat we als gemeente ook in de toekomst financieel gezond blijven en de lasten voor onze inwoners en bedrijven niet buitensporig worden. Het is goed dat er nu wordt ingezet vanuit de algemene reserve, maar GroenLinks meent dat de komende jaren deze inzet best nog verhoogd mag worden. Uitzonderlijke uitdagingen vragen immers om uitzonderlijke maatregelen. Gelukkig heeft onze gemeente deze middelen ruime voldoende beschikbaar. Over de vraag hoe en wanneer verder in te zetten, gaan wij graag de komende jaren het gesprek aan met deze raad, het college, de bedrijven en last but not least, onze inwoners. 

Namens de fractie van GroenLinks Gooise Meren

Freek Vos Fractievoorzitter  

CDA onaangenaam verrast over proces spoorwegovergang Comeniuslaan

CDA CDA Gooise Meren 09-10-2018 05:02

Interpellatiedebat met wethouder Munneke-Smeets aangevraagd De CDA fractie in de gemeenteraad van Gooise Meren heeft met spoed een zogenaamd interpellatiedebat aangevraagd. Hierin wil het CDA van wethouder Munnekes-Smeets en het College antwoorden op vragen over het proces van de heroverweging van het besluit van de spoorwegovergang Comeniuslaan-Zwarteweg. De vragen van het CDA hebben betrekking op het gevolgde proces en het functioneren/handelen van betrokken wethouder en College. Het CDA maakt zich grote zorgen over het democratisch gehalte bij het functioneren van de wethouder. De afgelopen weken ontstond veel ophef in Gooise Meren rondom het handelen van wethouder Munneke-Smeets. Plots bleek door de wethouder kort na haar aantreden, zonder medeweten van de gemeenteraad, een rapport te zijn aangevraagd bij ingenieursbureau Arcadis. Hierop werd door de wethouder aangegeven dat de eerder genomen besluiten omtrent de herinrichting van de spoorwegovergang Comeniuslaan-Zwarteweg moesten worden heroverwogen. Alle fracties werden separaat uitgenodigd voor een gesprek. Dat is zeer ongebruikelijk. Gebruikelijk is het dat de raad bij nieuwe informatie wordt ingelicht door bijvoorbeeld een raadsmededeling of thema-uur. Uiteindelijk is er – ook ongebruikelijk – een informeel gesprek georganiseerd met een presentatie door een ambtenaar van de gemeente en de burgemeester die als gespreksleider functioneerde. Aankomende woensdag 10 oktober wordt het interpellatieverzoek in de raad behandeld. Echter vanwege afwezigheid van wethouder Munneke-Smeets wordt de inhoudelijke bespreking in een extra hiervoor geplande raadsvergadering op donderdag 18 oktober gedaan. CDA Gooise Meren is benieuwd naar de antwoorden van de wethouder en College en ziet uit naar het interpellatiedebat. Een dergelijk debat is bedoeld om een wethouder uitgebreid te bevragen over de gang van zaken in een bepaalde kwestie. De specifieke vragen staan gepubliceerd op de website van de gemeente Gooise Meren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.