Nieuws van politieke partijen in Hulst inzichtelijk

7 documenten

Ja ik wil, zegt Hulster raad: Hulstenaren mogen hun eigen trouwambtenaar kiezen

Algemeen Belang Groot Hulst Algemeen Belang Groot Hulst Forum voor Democratie Hulst 15-11-2022 08:46

Stellen die willen trouwen in de gemeente Hulst mogen voortaan zelf kiezen wie hen in de echt verbindt. Een voorstel van het pasgetrouwde raadslid Jelle Roelands kreeg veel bijval: ja ik wil, zei een grote meerderheid van de Hulster gemeenteraad.

Jelle Roelands van Algemeen Belang Groot Hulst trouwde vorige maand met zijn Iemke. Niet in de gemeente Hulst maar in Terneuzen, met een reden. Het stel wilde graag getrouwd worden door de vader van Roelands, maar dat mocht niet. Hulst heeft vier vaste trouwambtenaren, waar je uit kunt kiezen. Hulst zegt te hechten aan eisen van handelingsbekwaamheid en deskundigheid.

Roelands vond dat een bruidspaar juist de vrijheid moet krijgen om een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) zelf te kiezen, omdat trouwen een persoonlijke aangelegenheid is. In Sluis en in Terneuzen mogen koppels wel kiezen wie hen trouwt, bijvoorbeeld een familielid. Die persoon moet daarvoor naar de rechtbank en mag één huwelijk op een bepaalde dag voltrekken.

Assistentie

Roelands stelde aan de rest van de gemeenteraad voor om

voortaan een BABS voor één dag te kunnen kiezen

. Een bode of vaste BABS zou kunnen assisteren of er op toezien dat alles goed verloopt. Hulst loopt volgens Roelands ook leges mis, door huwelijken die elders plaats vinden.

Bijna alle raadsleden zeiden ja tegen het voorstel van Roelands, Forum voor Democratie stemde tegen. ,,We zijn van mening dat de vaste trouwambtenaren prima voldoen en recht doen aan de officiële status van het huwelijk”, zei Fred Walravens. De fractie vreesde ook dat een BABS voor één dag kostenverhogend werkt omdat er assistentie of toezicht nodig is.

Bron:

https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/ja-ik-wil-zegt-hulster-raad-hulstenaren-mogen-hun-eigen-trouwambtenaar-kiezen~a7307872/

OOK HULST SLUIT ZICH AAN BIJ GELIJKE KANSEN ALLIANTIE

CDA CDA Hulst 27-05-2022 13:16

Deze week sloten de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten zich aan bij de Gelijke Kansen Alliantie. Dat gebeurde tijdens het werkbezoek van minister Wiersma aan Zeeuws-Vlaanderen. Namens de gemeente Hulst ondertekende CDA-wethouder Denis Steijaert de agenda’s van de alliantie. Daarin staan acties die de kansengelijkheid bevorderen. Ook zijn er afspraken gemaakt over de samenwerking tussen gemeente, scholen en maatschappelijke organisaties en de ondersteuning vanuit de Gelijke Kansen Alliantie. “Binnen de gemeente Hulst staat het onderwerp ‘gelijke kansen voor alle kinderen’ breed op de agenda. ‘Iedereen doet mee’ is dan ook binnen het coalitieakkoord de slogan. Het feit dat we nu samen met de andere gemeenten de Gelijke Kansen Alliantie aangaan, maakt dat we nog intensiever aan de slag kunnen met deze uitdaging”, aldus wethouder Denis Steijaert. Over de Gelijke Kansen Alliantie Het bevorderen van kansengelijkheid is een brede maatschappelijke opgave. Daarin zit een belangrijke rol voor het onderwijs. Het vertrekpunt is het versterken van de verbindingen binnen de driehoek school – thuis – omgeving. Binnen de Gelijke Kansen Alliantie werkt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen samen met gemeenten, scholen en maatschappelijke partners. Organisaties en personen worden gemobiliseerd en ondersteund om in netwerken vanuit de eigen context een bijdrage te leveren aan het bevorderen van gelijke kansen in het onderwijs. Ondertussen bestaat het netwerk uit ruim honderd gemeenten, honderden scholen in het funderend onderwijs, duizenden professionals, vertegenwoordigers van talloze maatschappelijke organisaties en van het bedrijfsleven. De GKA brengt dit netwerk in verschillende samenstellingen bijeen en maakt de verbindingen.

Lid in de Orde van Oranje Nassau: Ronnie Roctus, André Fokker en Fons Dobbelaer

Algemeen Belang Groot Hulst Algemeen Belang Groot Hulst Hulst 25-03-2022 08:56

Op donderdag 24 maart 2022 reikte burgemeester Jan-Frans Mulder – namens Zijne Majesteit de Koning - drie Koninklijke Onderscheidingen uit. Dit gebeurde tijdens het afscheid van de oude gemeenteraad van Hulst. De volgende personen zijn benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau: Ronnie Roctus, André Fokker en Fons Dobbelaer. De drie heren kregen de onderscheiding voor hun inzet voor de gemeenschap.

In Hulst is het traditie dat wie twaalf jaar of langer raadslid is geweest, bij het afscheid geëerd wordt met een Koninklijke Onderscheiding. Deze eer viel donderdagavond drie vertrekkende raadsleden ten deel, toevallig alle drie van Algemeen Belang Groot Hulst. Fons Dobbelaer was in totaal ruim twintig jaar lid van de gemeenteraad en was anderhalf jaar wethouder. Ronnie Roctus zat er zestien jaar, deels ook als fractievoorzitter. André Fokker was ‘slechts’ vier jaar raadslid in Hulst, maar hij was daarvoor acht jaar raadslid in Vlaardingen voor de Christenunie/SGP. En dat telt ook

Ronnie Roctus

Ronnie was sinds maart 2006 lid van de gemeenteraad van Hulst. Hij nam op 24 maart 2022 na zestien jaar raadslidmaatschap afscheid. Daarnaast is Ronnie Roctus o.a. actief als bestuurslid van zowel de Parochie H. Maria Sterre der Zee als de parochiekern Ter Duinen - cluster Noord.

André Fokker

André was sinds april 2018 lid van de gemeenteraad van Hulst. Hij nam op 24 maart 2022 afscheid als raadslid van Hulst. Gedurende de perioden van april 2004 tot maart 2010 en van september 2011 tot maart 2014 was hij raadslid in de gemeente Vlaardingen. Verder zette hij zich o.a. in voor de Protestantse Gemeente Oosthoek (Hulst - Kloosterzande) en voor Motorclub Zeeuw-Vlaanderen.

Fons Dobbelaer

Fons was in totaal ruim twintig jaar lid van de gemeenteraad van Hulst. Daarnaast was hij anderhalf jaar wethouder van Hulst. Zijn raadslidmaatschap vervulde hij in de perioden van januari 2003 tot september 2008 en sinds maart 2010. Op 24 maart 2022 nam hij afscheid. Fons Dobbelaer was wethouder in de periode van september 2008 tot maart 2010. Daarnaast was hij actief in diverse besturen van het waterschap. Ook was hij o.a. 37 jaar voorzitter van Stichting Jaarmarkt Sint Jansteen en is hij bestuurslid van gemeenschapscentrum De Warande in Sint Jansteen.

Vragen over de Veiligheidsregio Zeeland

PvdA PvdA Hulst 19-10-2019 07:57

Voor de commissie ABZ van maandag 21 oktober 2019 heeft PvdA-raadslid Bennie Saman voor de agendapunten over de Veiligheidsregio Zeeland de volgende vragen geformuleerd.

Punt 7A en 7B De extra kosten voor de VRZ worden wel verantwoord en zijn nodig. Het is echter jaarlijks dat er tekorten zijn en de begroting eigenlijk nooit toereikend is. Een zorg voor onze fractie want volgende jaar zal wellicht het volgende tekort zich aandienen. Op welke wijze kan de VRZ tekorten voorkomen? Zijn er mogelijkheden uitgaven te beperken bijvoorbeeld bij inhuur en overheadkosten etc? Is hier al onderzoek naar gedaan? Zijn de begrotingen wel realistisch gezien de steeds terugkomende en oplopende tekorten? Moet er niet gewoon in één keer geld bij zodat we bij voorbaat weten wat we als gemeente kwijt zijn?

De VRZ is belangrijk voor de samenleving en de organisatie zet zich in om haar doelen en bestaansrecht goed vorm en inhoud te geven. Medewerkers verdienen daarvoor respect. Echter jaar op jaar steeds tekorten roept vragen op en nopen tot een herziening tussen datgene wat aan middelen nodig is en datgene wat maatschappelijk verantwoord ingezet kan worden. Hoe kan dit gerealiseerd worden? Deelt de portefeuillehouder en het college onze zorg? En wat gaan we en kunnen we als gemeente eventueel ondernemen?

Punt 7B Kan het voorgaande in het verdere proces van samenwerking meegenomen worden? Samenwerking is nodig en kan voordelen opleveren. Echter als samenwerking beoogd goedkoper en veel efficiënter te werken dan is het nog maar de vraag of dat zal gebeuren. Voorbeelden genoeg dat samenwerking juist tot meer kosten kan leiden en / of tot logge dure organisaties. Hoe kunnen we dat voorkomen en is hier nadrukkelijker dan uit stukken blijkt oog voor? Hoe gaan we het verlagen van de kosten voor deelnemende partijen concretiseren en welke invloed hebben ( individuele ) partijen hier op? Optimaliseren van kwaliteit wordt genoemd als toetsingskader. Erg algemeen, wat betekent optimaliseren?

Samenwerking is geen doel op zich wordt aangetekend. Dat klopt, wat de PvdA betreft gaat het om de inhoud, om kwaliteit en verantwoorde inzet van middelen. Daarna komt de vorm. Daartoe is het nodig betrokkenen die met het proces aan de slag gaan duidelijke kaders en doelen mee te geven. Anders dan meetbare zaken bedoelen we ook nadrukkelijk de proceskant en de verschillende culturen die al gauw met elkaar te maken krijgen en kunnen botsen.

Belangrijk ook is het niet alleen een proces van adviesbureaus en managers te laten worden. Met andere woorden het betrekken van alle partijen en nadrukkelijk ook de medewerkers. Hoe gaat men dit vorm geven? Kan het college voorgaande onderschrijven en hoe gaan we dat mee aansturen / aan laten sturen? Wat gaat de verkenning samenwerking daadwerkelijk kosten?

Punt 7A – 7B – 7C Bestuur en veiligheid met name politie. De PvdA heeft 23 oktober 2018 zorgen uitgesproken en vragen ingediend omtrent beleidsplan politie. Volgens ons zijn de vragen nog steeds relevant en zijn er nog grote knelpunten. Hoe is de stand van zaken nu? Hoe is de bezetting van de politie In het algemeen en meer specifiek voor Zeeland, Zeeuws Vlaanderen en nadrukkelijk voor onze gemeente? Is deze bezetting toereikend? Zijn er knelpunten en zo ja welke?

De wijkagenten moeten volgens onze gegevens 80 procent van hun tijd in hun wijk kunnen werken en daarnaast 20 procent onregelmatig / elders. Zijn de wijkagenten in staat hun verwachte besteding van taken / werk in de wijk vorm en inhoud te geven? Is onze veiligheid wat betreft bereikbaarheid en beschikbaarheid van politie verantwoord geregeld of zijn er hiaten? Werken de politiemensen en wijkagenten onder druk? Komen ze toe aan hun taken? Hoe hoog is het ziekteverzuim? Wat vinden politiemensen zelf? Wordt er naar ze geluisterd?

Bij grote gemeenten zijn er grote problemen wat betreft bovenstaande. Graag toelichting. Is het college bereid om richting Provincie en Rijksoverheid te appelleren aan bovengenoemde? Hoe gaan we dat doen?

Het bericht Vragen over de Veiligheidsregio Zeeland verscheen eerst op PvdA Hulst.

CDA Hulst stelt vragen over slechte staat van de begraafplaats in Graauw

CDA CDA Hulst 02-07-2019 07:34

Het CDA Hulst raadslid Carry Nijskens - de Maat heeft aan het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd naar de slechte toestand van de gemeentelijke begraafplaats in Graauw. Nijskens: ‘Het vuil staat meters hoog en de looppaden zijn niet goed onderhouden’. Ook de paden van de begraafplaats zijn door het vuil slecht begaanbaar waardoor het voor mensen met een rolstoel of rollator moeilijker wordt om de begraafplaats te bezoeken. Op dit moment ligt de begraafplaats er oneerbiedig bij. Het CDA Hulst vraagt om een spoedig onderhoud van de begraafplaats. Vragen aan het college van B&W: 1. Is het college op de hoogte van de erbarmelijke toestand op de gemeentelijke begraafplaats in Graauw? 2. Wanneer is er voor het laatst (groot) onderhoud gepleegd aan de gemeentelijke begraafplaats in Graauw? 3. Kan het college van B&W toezeggen dat op korte termijn de gemeentelijke begraafplaats in Graauw in orde wordt gemaakt? Zo nee, waarom niet en op welke termijn kan u wel garanderen dat de begraafplaats er weer netjes bij ligt? 4. Hoe staat het met het onderhoud om andere gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Hulst? 5. Hoeveel keer per jaar wordt er onderhoud gepleegd aan de gemeentelijke begraafplaatsen in Hulst en op welke momenten in het jaar? 6. Op de gemeentelijke begraafplaats in Graauw zijn enkele graven in zeer slechte staat. Dit kan tot onveilige situaties leiden. Kan de gemeente ervoor zorgen dat deze graven gerestaureerd worden en / of de beheerders van de grafrechten aangesproken worden op het goed onderhouden van het graf / de graven?

CDA Hulst stelt vragen over slechte staat van de begraafplaats in Graauw

CDA CDA Hulst 02-07-2019 07:34

Het CDA Hulst raadslid Carry Nijskens - de Maat heeft aan het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd naar de slechte toestand van de gemeentelijke begraafplaats in Graauw. Nijskens: ‘Het vuil staat meters hoog en de looppaden zijn niet goed onderhouden’. Ook de paden van de begraafplaats zijn door het vuil slecht begaanbaar waardoor het voor mensen met een rolstoel of rollator moeilijker wordt om de begraafplaats te bezoeken. Op dit moment ligt de begraafplaats er oneerbiedig bij. Het CDA Hulst vraagt om een spoedig onderhoud van de begraafplaats. Vragen aan het college van B&W: 1. Is het college op de hoogte van de erbarmelijke toestand op de gemeentelijke begraafplaats in Graauw? 2. Wanneer is er voor het laatst (groot) onderhoud gepleegd aan de gemeentelijke begraafplaats in Graauw? 3. Kan het college van B&W toezeggen dat op korte termijn de gemeentelijke begraafplaats in Graauw in orde wordt gemaakt? Zo nee, waarom niet en op welke termijn kan u wel garanderen dat de begraafplaats er weer netjes bij ligt? 4. Hoe staat het met het onderhoud om andere gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Hulst? 5. Hoeveel keer per jaar wordt er onderhoud gepleegd aan de gemeentelijke begraafplaatsen in Hulst en op welke momenten in het jaar? 6. Op de gemeentelijke begraafplaats in Graauw zijn enkele graven in zeer slechte staat. Dit kan tot onveilige situaties leiden. Kan de gemeente ervoor zorgen dat deze graven gerestaureerd worden en / of de beheerders van de grafrechten aangesproken worden op het goed onderhouden van het graf / de graven?

MILJOENENSTROP VOOR HULST HulstPLUS ...

HulstPLUS HulstPLUS Hulst 19-06-2018 11:34

MILJOENENSTROP VOOR HULST HulstPLUS vreest dat de gemeente Hulst tegen een strop van enkele miljoenen euro's aan loopt, nu de gemeente een rechtszaak voor de Hoge Raad rond de kabelbelasting heeft verloren. In schriftelijke raadsvragen aan het college van B en W wil HulstPLUS weten wat precies de financiële gevolgen zijn. De gemeente Hulst dacht de gemeentekas te kunnen spekken door zogenaamde precariorechten te heffen op kabels en leidingen in de grond. Net als voor het plaatsen van terrassen en winkelspullen op het trottoir. Nutsbedrijven gingen in beroep tegen de belastingaanslag voor 2015 en werden door het Gerechtshof in Den Haag in het gelijk gesteld. De meenten is verplicht kabels en leidingen in haar grond te gedogen en mag daar geen geld voor vragen. De gemeente ging op haar beurt in cassatie bij de Hoge Raad en heeft de zaak nu definitief verloren. Dat betekent dat de gemeente naast de 520.800 euro grijpt die ze dacht te vangen. Dat geld is echter al wel uitgegeven. Fractievoorzitter Jos van Eck van HulstPLUS heeft in de raadsvergadering van april al gewaarschuwd voor de financiële strop. HulstPLUS vreest dat de tegenvaller ook van toepassing is op de jaren na 2015 en heeft daarover nu dus in schriftelijke raadsvragen om opheldering gevraagd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.