Nieuws van politieke partijen over Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS inzichtelijk

6 documenten

Reeks uitgangspunten voor de energietransitie

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Peel en Maas 16-09-2019 13:03

https://pvdagroenlinks.nl/reeks-uitgangspunten-voor-de-energietransitie/ Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden van de progressieve raadsfracties op zaterdag 14 september 2019 te Panningen is een reeks uitgangspunten voor de energietransitie opgesteld. In deze uitgangspunten wordt het accent gelegd op maatschappelijke aspecten van de energietransitie. De progressieve fracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray benadrukken dat de energietransitie kansen biedt: kansen voor gemeenschapsontwikkeling, kansen voor een toekomstbestendige lokale economie, kansen voor een verbetering van de leefsituatie voor iedereen. Die positieve benadering van de energietransitie is uitgewerkt in negen uitgangspunten. De progressieve raadsfracties stellen voor deze uitgangspunten op te nemen in de Regionale Energiestrategie van de regio Noord- en Midden-Limburg.

Progressieve raadsfracties zien sociale kansen in energietransitie

Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden van de progressieve raadsfracties op zaterdag 14 september 2019 te Panningen is een reeks uitgangspunten voor de energietransitie opgesteld. In deze uitgangspunten wordt het accent gelegd op maatschappelijke aspecten van de energietransitie, op de invloed die de energietransitie heeft op de wijze waarop wij met elkaar samen leven: hoe we wonen, hoe we ons verplaatsen, hoe we eten, hoe we produceren en consumeren. De progressieve fracties benadrukken dat de energietransitie kansen biedt: kansen voor gemeenschapsontwikkeling, kansen voor een toekomstbestendige lokale economie, kansen voor een verbetering van de leefsituatie voor iedereen. Die positieve benadering van de energietransitie is uitgewerkt in negen uitgangspunten. De progressieve raadsfracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray stellen voor deze uitgangspunten op te nemen in de Regionale Energiestrategie van de regio Noord- en Midden-Limburg. Iedere regio moet op korte termijn een Regionale Energiestrategie (RES) opstellen. Daarin stelt de regio vast welke concrete bijdragen zij levert om de doelen van het klimaatakkoord te halen. Het gaat daarbij met name om de doelen wat betreft de opwekking van duurzame elektriciteit en de doelen wat betreft warmtetransitie in de gebouwde omgeving (van fossiele naar duurzame bronnen). De gezamenlijke colleges van B&W van de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten hebben een startnotitie gemaakt, waarin ze aangeven hoe ze het opstellen van de Regionale Energiestrategie willen aanpakken. Het is vooral een technologisch en ruimtelijk verhaal geworden. De progressieve fracties van de gemeenteraden van Noord- en Midden-Limburg zijn van mening dat sociale aspecten minstens zo belangrijk zijn bij de energietransitie.

Uitgangspunten Energietransitie

Opgesteld door progressieve raadsfracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray

De progressieve raadsfracties stellen voor de volgende uitgangspunten te hanteren voor de energietransitie:

A – Energietransitie is een kans voor gemeenschapsontwikkeling:

1. Energietransitie is niet louter een technische en ruimtelijke operatie; het is op de eerste plaats een sociaal proces. Dat betekent dat er tijd en geld ingezet moeten worden om mensen mee te krijgen, enthousiast te maken, aan te zetten tot moeilijke beslissingen, maar ook tot collectief meedenken en handelen. Gemeenten kunnen daarin een gezamenlijk initiatief nemen, bij voorbeeld door het inrichten van een duurzaamheidstrefpunt met concrete voorbeelden hoe je energie kunt besparen of een vergroeningsactie kunt starten in de buurt.

2. Energie is een collectieve voorziening. Het opwekken van schone energie wordt collectief aangepakt: van, voor en door burgers. Motto: eerlijk en samen. Via bewonersinitiatieven en lokale bedrijven, onder regie van de lokale overheid, met de nadrukkelijke afspraak dat de lokale samenleving steeds een meerderheidsbelang houdt en alle burgers – ook zij die niet financieel deel (kunnen) nemen aan de productie van schone energie – meedelen in de opbrengst.

3. Er wordt regionaal een ‘gideonsbende van transformatoren’ gevormd, dat is een deskundig team van opbouwwerkers, die de sociale infrastructuur van buurten, wijken, dorpen vertrouwd maakt met de kansen die energietransitie biedt voor processen van gemeenschapsvorming (stimuleren van lokale economie en het vergroten van sociale en culturele veerkracht).

B – Energietransitie is een kans voor een andere en meer lokale economie:

4. Door mensen niet alleen aan de voorkant van het proces te betrekken, maar ook in de uitvoer een rol te geven, ontstaat lokale werkgelegenheid en sociale cohesie. Door investeringen en besparingen lokaal zichtbaar en besteedbaar te maken, ontstaat meer lokaal besteedbaar inkomen. En door samen te werken aan de energietransitie ontstaan netwerken die gaan renderen op sociaal, maatschappelijk en cultureel vlak. (zie: https://www.lsabewoners.nl/wp-content/uploads/2018/06/Essay-Wijk-voor-de-wijk-bewonersgedreven-energietransitie.pdf)

5. Door te kiezen voor een lokale, bewonersgedreven en collectieve aanpak met steun van de juiste intermediairs, ontstaat lokaal draagvlak, wordt noodzakelijke expertise toegevoegd en is de kans groot dat de energietransitie soepel gaat verlopen. Een collectieve aanpak via een gebiedscollectief biedt de beste kansen om op haalbare en betaalbare wijze duurzame energie te produceren.

6. Als de energietransitie beperkt blijft tot het realiseren van andere energiebronnen teneinde de huidige wijze van leven, produceren en consumeren ongewijzigd voort te zetten, is zo’n transitie een onvoldoende antwoord op het klimaatvraagstuk. De energietransitie moet een stap zijn naar het verkennen en realiseren van andere, meer toekomstbestendige, wijzen van leven, produceren en consumeren. Alle energie die minder wordt gebruikt, hoeft niet meer duurzaam opgewekt te worden. Energietransitie begint dus met energie besparen.

C – Energietransitie is een kans voor verbetering van de leefsituatie voor iedereen

7. Iedereen, ook mensen die het niet zo breed hebben, moeten mee kunnen doen met energietransitie. Hogere inkomens profiteren het meeste van subsidies die verstrekt worden om energietransitie in gang te zetten; de energielasten voor deze huishoudens zullen dalen, terwijl de energielasten zullen stijgen voor de lagere-inkomensgroepen die geen geld hebben om veranderingen te bekostigen. Daardoor groeit de toch al grote kloof tussen rijk en arm. In aanvulling op het rijk moeten gemeenten en partners in de energietransitie, zoals woningcorporaties en lokale bedrijven, maatregelen nemen om die tendens te keren.

8. Energietransitie moet niet alleen betaalbaar zijn voor mensen met een kleine portemonnee, maar ze moeten er ook in financiële zin meteen voordeel van hebben. Daarom ontwerpt de gemeente een regeling om met name aan groepen mensen met lage inkomens – huurders en mensen met een eigen woning – renteloze leningen te verstrekken die terugbetaald kunnen worden met een deel van het geld dat uitgespaard wordt door lager energieverbruik. Omwille van de haalbaarheid moet ook een deel van het uitgespaarde geld blijven zitten in de portemonnee van de mensen die meedoen met de energietransitie.

9. De energietransitie moet worden gebruikt om de kwaliteit van de leefsituatie, waaronder de woning en de woonomgeving, te verbeteren. Voor iedereen!

Panningen, 14 september 2019 Progressieve raadsfracties van de gemeenten van Noord- en Midden-Limburg

De Raad van de gemeente Peel en Maas in vergadering bijeen op 2 juli 2019

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:55

constaterende • dat het kabinet op 28 juni 2019 het klimaatakkoord gepresenteerd heeft; • dat dit akkoord een ingrijpende energietransitie noodzakelijk maakt; • dat het kabinet draagvlak voor deze transitie van cruciaal belang acht; • dat het kabinet wil zorgen voor een brede en actieve betrokkenheid van iedereen; • dat het kabinet daarbij een voorname taak legt bij gemeenten;

overwegende • dat het realiseren van de energietransitie gedurende vele jaren grote inspanningen vergt van onze gemeenschappen, organisaties, instellingen en bedrijven, alsmede van onszelf als gemeente; • dat voorkomen moet worden dat door de energietransitie de kloof tussen rijk en arm in de samenleving groter wordt; • dat naast landelijke maatregelen de lokale overheid de mogelijkheid heeft aanvullende maatregelen te nemen om ook voor lage inkomensgroepen de energietransitie haalbaar en betaalbaar te houden;

roept het college op • om in kaart te brengen welke taken de Rijksoverheid in het klimaatakkoord rekent tot de verantwoordelijkheid van gemeenten; • om in kaart te brengen welke aanvullende maatregelen de gemeente Peel en Maas zou kunnen nemen om inwoners te ondersteunen bij het nemen van maatregelen in het kader van de energietransitie en wat hiervan de kosten zijn; • om in kaart te brengen welke kansen er voor lokale gemeenschappen en lokale initiatieven zijn om tijdig in te spelen op de energietransitie en welke steun de gemeente hierbij kan bieden; • om voor 15 december 2019 een eerste rapportage van de gevraagde inventarisaties ter bespreking aan te bieden aan de gemeenteraad; • om in bedoelde rapportage een plan op te nemen voor een brede maatschappelijke dialoog over energietransitie, samen op te zetten met dorpsgemeenschappen en met andere hiervoor in aanmerking komende partijen/organisaties

en gaat over tot de orde van de dag.

Fractie PvdA/GroenLinks Annigje Primowees Frits Berben Raf Janssen

Al fietsend ’gevoel’ krijgen bij en wennen aan de SED (Stede Broec, Enkhuizen, Drechterland)

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Stede Broec 03-05-2019 07:25

Deze sportievelingen hebben wel zin in de SED-fietstocht.

GROOTEBROEK

Toerclub Grootebroek verzorgt op zondag 19 mei de allereerste SED-fietstocht. Twee routes van 25 en twee van 40 kilometer voeren fietsers langs de mooiste plekjes van Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland.

Bedoeling van de SED-fietstocht is volgens Kaagman om inwoners en clubs in de drie gemeenten wat meer met elkaar te verbinden. ,,De drie gemeenten werken ambtelijk al langere tijd samen, maar burgers hebben nog helemaal geen gevoel bij de SED. Toch krijgen we er met zijn allen wel steeds meer mee te maken. Zo moest ik als inwoner van Stede Broec laatst ook naar het gemeentehuis in Drechterland om iets te regelen.’’

Het kan volgens Kaagman niet anders of in de nabije toekomst komt er een volledige gemeentelijke fusie. ,,Dus we kunnen maar beter alvast een beetje met z’n allen aan het idee wennen. We hebben alle verenigingen in de drie gemeenten actief aangeschreven met de vraag om met de tocht mee te doen. Ook de burgemeesters van Enkhuizen en Stede Broec hebben al toegezegd mee te fietsen’’, vertelt voorzitter Peter Kaagman. ,,En natuurlijk zijn alle inwoners welkom.’’

Door de verschillende lengtes zijn de routes zowel geschikt voor ’gewone’ als elektrische toerfietsen, maar kunnen ook de sportievere fietsers aan de bak. Starten bij de SAV-kantine aan de Raadhuislaan, voor de 25 km tussen 9 en 12 uur, voor de 40 km tussen 9 en 10.30 uur. Deelname is gratis, inschrijven kan via de knop op de website: www.toerclubgrootebroek.nl

De vertrouwensbreuk: Er bereiken ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Son en Breugel 22-02-2019 11:11

De vertrouwensbreuk: Er bereiken ons vragen waarom de PvdA voor de motie van wantrouwen heeft gestemd om de wethouders van FNP-huize te verzoeken af te treden. Die vraag wordt eveneens gekoppeld aan onze opstelling ten aanzien van de zandwinning. 1) In de Raadsbijeenkomst over de zandwinning hebben we al duidelijk gemaakt dat wij een dergelijke ontwikkeling in een Natura 2000 gebied op die lokatie niet willen. Ruimtelijk is het wat ons betreft niet passend en we kregen vanuit de opgestarte petitie ondertekenaars steun voor onze opstelling. Onze huidige fractie heeft zich vanaf het begin uitgesproken tegen de zandwinningsontwikkeling op dit lokatie. De wethouders van de FNP waren daar wel voor en ook de FNP ging pas laat "draaien" en koos met ons tegen de zandwinning. Tot zover de zandwinning. 2) Wat de Motie van wantrouwen betreft, wij hebben in de Raadsvergadering van 20 februari jl. er bij de FNP op aangedrongen, evenals andere fractie trouwens, om de Wethouders van FNP-huize terug te trekken, zodat een Motie van Wantrouwen niet nodig zou zijn. Het is nooit fraai om dat te moeten doen. De FNP wilde dat niet, men wilde dat de Raad de wethouders zou wegsturen. De opmerking van 1 der wethouders dat de wethouders nu men in het college zat, geen FNP wethouders meer waren, klopt niet. Er zijn in dit college geen partijloze wethouders benoemd, maar door de FNP voorgedragen FNP-vertegenwoordigers in het college benoemd.Wat het duale systeem betreft, de wethouders van de FNP zaten ook bij overleggen van de FNP fractie, dus onafhankelijk waren ze niet. Hoeft ook niet, zij zijn er namens de partij in gezet. De coalitie-breuk had te maken met het niet meer hebben van vertrouwen in elkaar, dus... er was een vertrouwensbreuk, de coalitie kon niet meer door 1 deur. Men kwam er niet uit met elkaar en de Raad werd daardoor gedwongen een keus te maken. De wethouders weigerden af te treden. Onze partijlijn bij de fractie is dat als onze fractie niet meer wordt vertrouwd, wij onze mensen uit het bestuur terughalen Dat is een zuivere politieke lijn. Daar kan men anders over denken, maar wij trekken daar 1 lijn. Daarom hebben wij de motie gesteund, het niet steunen zou betekenen dat de voorstanders van zandwinning in het college blijven zitten, terwijl de Raad een andere mening heeft en er geen vertrouwen meer is tussen coalitie partijen.Dat is een ongelukkige situatie. Je zou kunnen zeggen, we laten de wethouders zitten tot er een nieuw college is, dat klinkt sympathiek, maar dat zou betekenen dat de gemeente in het geval van 1 wethouder na 1 maart tenminste 1,5 jaar extra wachtgeld zou moeten betalen met uiteindelijk hetzelfde resultaat, nl. dat men moet opstappen. Het zou de gemeente duizenden euro's kosten, dus extra kosten opleveren wat weer door de burger moet worden opgehoest. Zoals hierboven gezegd, de hoofdreden is, dat wij onze mensen terughalen als wij geen vertrouwen meer krijgen, de FNP kijkt daar anders tegenaan, dat mag, maar zij dwong ons daardoor wel te moeten kiezen, niet tegen de wethouders maar wel voor de voor ons van belang gevonden politieke zuiverheid. Het is een wat lang verhaal geworden, maar wel onze toelichting op de gang van zake tot nu toe. Wietze de Haan Fractievoorzitter PvdA de Fryske Marren

MOTIE 2 vreemd aan de orde van de ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Tholen 20-12-2014 17:15

MOTIE 2 vreemd aan de orde van de dag. De raad van Tholen, in vergadering bijeen op 18 december 2014, Constaterende dat: • Het college zojuist motie 1 heeft afgeraden en de raad in meerderheid motie 1 heeft verworpen tot het in gang zetten van een ontslagprocedure inzake de eerdere aanstelling van zogeheten weigerambtenaren; • daarmee het college, gelet op de datum van beëdiging en het bekend worden van de persoonlijke opvattingen van deze ambtenaren, willens en wetens afstand neemt van de intenties van de Algemene wet gelijke behandeling; • dit minachting impliceert voor de wetgever; • de scheiding tussen kerk en Staat niet in stand wenst te houden door de benoeming te handhaven; • kennelijk de sollicitatieprocedure zo te hebben ingericht dat welhaast geconcludeerd moet worden dat hier van een vooropgezet plan sprake is geweest door de vacature op 2-10 vacant te stelen, de sluitingstermijn vast te stellen op 11-10 en te benoemen op 28-10; drie (!) dagen voor het in werking treden van de nieuwe wet; • het college van mening is dat burgers van gelijk geslacht van Tholen die wensen te huwen kennelijk geen recht hebben op een neutrale overheid; • door het handhaven van de weigerambtenaren, paren van gelijk geslacht daardoor impliciet onnodig worden gegriefd en geprovoceerd; Overwegende dat: • Bovengenoemde standpunten afkeurenswaardig zijn alsmede de gevoerde procedure; • een gemeente als neutrale overheid heeft te handelen, dus niet alleen naar de letter van de wet maar zeker ook naar de geest van de wet heeft te handelen; • dit te meer indien de intenties van de wet zo overduidelijk zijn en men dus niet juist voor het in werking treden van de wet over had moeten gaan tot het benoemen van weigerambtenaren; • om verdere imagoschade voor de gemeente te voorkomen, de raad minimaal een krachtig signaal moet afgeven naar het college en de samenwerkende gemeenten; • dat de discriminerende opvattingen van het college niet die van de raad zijn. Verzoekt de raad van de gemeente Tholen: • Zijn afkeuring uit te spreken over de(impliciet) ingenomen standpunten alsmede de door het college gevoerde procedure. En gaat over tot de orde van de dag. Fractie van de PvdA, Fractie van de SP,

MOTIE 1 vreemd aan de orde van de ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Tholen 20-12-2014 17:13

MOTIE 1 vreemd aan de orde van de dag. De raad van Tholen, in vergadering bijeen op 18 december 2014, Constaterende dat: • Het college in het burgemeester loze tijdperk op 28 oktober j.l. een vijftal babs-en heeft benoemd; beëdigd op 3 december j.l. dus juist voor en nadat de Algemene wet gelijke behandeling in werking is getreden; • het doel van de wet is: te verzekeren dat ambtenaren van de burgerlijke stand de wet onverkort uitvoeren en bij de uitoefening van hun taken en niet discrimineren, tenzij dat gebaseerd is op een wettelijk voorschrift; • het vertrouwen in de eed of belofte die ambtenaren van de burgerlijke stand afleggen te herstellen; • de scheiding tussen kerk en Staat te handhaven, en daarmee het uitgangspunt dat een burgerlijk huwelijk louter een neutrale overheidshandeling is, waarbij godsdienstige overwegingen geen enkele rol spelen, niet bij de Staat, en ook niet bij de betrokken trouwambtenaar; • het juridisch waarborgen dat alle huwelijken waartegen het burgerlijk recht geen beletselen ziet, in iedere gemeente kunnen worden voltrokken. • pas na beëdiging drie van de vijf aangestelde babs-en te kennen hebben gegeven dat men gewetensbezwaarde is; • het college daarmee kennelijk onwetend was van de gewetensbezwaren van drie van de vijf aangestelde babs-en. Overwegende dat: • Met de aanstelling de geest van de op 1 november in werking getreden wet ernstig wordt geschonden; • de burger recht heeft op een neutrale overheid waarbij persoonlijke opvattingen geen beletsel mogen zijn om namens de neutrale overheid op te treden; • kennelijk de zogeheten weigerambtenaren pas na beëdiging hun persoonlijke standpunt kenbaar hebben gemaakt en dat daarmee de afgelegde eed of belofte door de weigerambtenaren ernstig wordt geschonden gelet op de op 1 november j.l. in werking getreden wet; • het handhaven van deze weigerambtenaren, gegeven de commotie op landelijk en regionaal niveau alsmede de media aandacht, tot ernstige imagoschade heeft geleid voor de gemeente Tholen; • het handhaven van voornoemde ambtenaren de gemeente willens en wetens medewerking verleent aan ongeoorloofde discriminatie van mensen van gelijk geslacht die willen trouwen dan wel hun partnerschap willen registreren; • het handhaven van deze ambtenaren een regelrechte provocatie is voor van deze burgers alsmede blijk geeft van minachting van de door de wetgever beoogde intenties met de Algemene wet gelijke behandeling. Verzoekt: • Het college om per direct een ontslagprocedure in gang te zetten voor de zogeheten weigerambtenaren. En gaat over tot de orde van de dag. Fractie van de PvdA, Fractie van de SP,

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.