Nieuws van politieke partijen in Hengelo inzichtelijk

3 documenten

Besluitvorming inzake de Omgevingswet

CDA CDA Hengelo 29-10-2022 13:43

De Omgevingswet, die naar verwachting op 1 juli 2023 in werking gaat treden, vraagt om een andere aanpak en besluitvorming. We moeten goed voorbereid zijn als de Omgevingswet werkelijk van start gaat. Om deze reden hebben wij onlangs twee collegevoorstellen goedgekeurd. Het ‘Delegatiebesluit Omgevingsplan’ en ‘Regeling adviesrecht buitenplanse omgevingsactiviteiten’. Met de Omgevingswet wil de overheid deregels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. De nieuwe wet zorgtvoor een samenhangende aanpak van de leefomgeving, meer ruimte voor lokaal maatwerk en betere en snellere besluitvorming. Daarnaast wordt met de Omgevingswet de participatie bevorderd. Met behulp van één digitaal loket wordt het in het vervolg makkelijker om ruimtelijke projecten te starten. De Omgevingswet zal dus een groot impact hebben, niet alleen op de fysieke leefomgeving, maar ook op ons handelen. Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief en de vergunningverlening zal versneld worden. Dit zal ons inziens een verbetering zijn ten opzichte van de huidige situatie. De Omgevingswet geeft ook een omschrijving van de rol van de gemeenteraad en het college. De gemeenteraad blijft de kaders en het strategisch beleid van de gemeente vaststellen. Daarnaast toetst en controleert zij het college of het beleid volgens afspraak en naar tevredenheid is uitgevoerd. Het bestaande raadsinstrumentarium in de Gemeentewet blijft ook in de Omgevingswet onveranderd. Het college krijgt nu wel meer bevoegdheden bij de uitvoering van het beleid. Immers de Omgevingswet vraagt om een snellere besluitvorming. En natuurlijk willen we geen ongewenste situaties krijgen. Daarom is het noodzakelijk dat het college in dit soort gevallen snel kan handelen en hiervoor is een wijziging in de besluitvorming nodig. Daarom hebben wij als gemeenteraad het ‘Delegatiebesluit Omgevingsplan gemeente Hengelo’ goedgekeurd. In dit delegatiebesluit is ook de bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit opgenomen. Het voorbereidingsbesluit is een besluit dat tijdelijke ontwikkelingen inperkt die op grond van de geldende regels mogelijk zijn. Het voorbereidingsbesluit heeft tot doel om de ongewenste impact op de fysieke leefomgeving te beperken of tegen te gaan. Het kan bijvoorbeeld gaan om iets dat is toegestaan op grond van het huidige planologische regime, maar niet volgens het Omgevingsplan dat in voorbereiding is. De bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit kan op grond van de Omgevingswet worden gedelegeerd aan het college, omdat het college een Omgevingsplan voorbereidt en daarmee dan ook goed in staat is om op een effectieve wijze een voorbereidingsbesluit te nemen. Een voorbereidingsbesluit wordt uitsluitend genomen in lijn met de door de gemeenteraad vastgestelde strategische ambities en doelen uit de omgevingsvisie of andere vastgestelde beleidskaders. Indien de gemeenteraad zich niet kan vinden in een genomen voorbereidingsbesluit is het aan de gemeenteraad het voorbereidingsbesluit via het eerstvolgende presidium te agenderen voor de eerstvolgende raad, waarin via een motie kan worden besloten het college de opdracht te geven het voorgenomen besluit te heroverwegen. Deze aanpak zorgt enerzijds voor snelle en slagvaardige besluitvorming en anderzijds is de controle van het genomen besluit door de gemeenteraad verzekerd. Een ander collegevoorstel dat wij in het kader van de Omgevingswet goedgekeurd hebben is de ‘Regeling adviesrecht buitenplanse omgevingsactiviteiten Hengelo’. In dit adviesrecht zijn gevallen aangewezen waar het college niet zonder tussenkomst van de gemeenteraad kan besluiten over een omgevingsvergunningaanvraag die afwijkt van het Omgevingsplan. Dit verplichte adviesrecht komt in de plaats van het onder de huidige wetgeving bekende fenomeen ‘verklaring van geen bedenkingen door de gemeenteraad’. Op twee thema’s bevat de ‘Regeling adviesrecht buitenplanse omgevingsactiviteiten Hengelo’ zelfs een uitbreiding van de betrokkenheid van de gemeenteraad ten opzichte van de huidige situatie. Bij bouw van meer dan 20 woningen en bij de aanleg van zonnevelden groter dan 50 m² en windturbines hoger dan 25 meter dient de gemeenteraad betrokken te worden. Op deze wijze hebben we goed gewaarborgd wat de Omgevingswet van ons verwacht. Het wachten is nu op het moment dat de Omgevingswet daadwerkelijk in werking gaat treden want dan kunnen deze besluiten van kracht zijn. Nuri Akfidan, Gemeenteraadslid Foto rechtenvrij

Mondelinge vragen over de Regionale samenwerking

PvdA PvdA Hengelo 17-12-2019 18:43

Mondelinge vragen over de Regionale samenwerking voor de raadsvergadering 17 december 2019:

De burgemeester van Almelo sprak zich de afgelopen dagen in de pers uit over regionale samenwerking: “ik ben af en toe best een lastpak” en “Een uitgesproken burgemeester neemt de regio op sleeptouw” (artikelen TC Tubantia 13 december 2019). Eerder konden we in dezelfde krant lezen “Samenwerking in Twente is gered- ondernemers en onderwijs krijgen plek aan tafel”. Het leest weg als enige juiste wederopstanding van de regio! Want alles wat de regio en regionale samenwerking betreft gaat namelijk op de schop.

De PvdA-fractie is voor regionale samenwerking en erkent dat die complex is. Elk samenwerkingsmodel heeft tekortkomingen. Bovendien zet regionale samenwerking altijd democratische principes onder druk bijvoorbeeld ten aanzien van besluitvorming in de regio versus de rol van gekozen politici in de gemeente. Zaten we in feite nog in de evaluatiefase van de nadelen van het collegemodel in gemeenschappelijke regelingen, komt daar nu onder aanvoering van Almelo een complexe dynamiek bij: onderwijs en ondernemers krijgen evenveel invloed als de overheid om publiek geld uit te geven, zoals in de regiodeals.

De PvdA-fractie in Hengelo is bezorgd en heeft dan ook de volgende mondelinge vragen aan het college:

Hoe kijkt het college van Hengelo aan tegen de uitspraken/mening van de Burgemeester van Almelo en de richting die hij voor ogen heeft met regionale samenwerking? Hoe borgt het college dat de gemeenteraad niet buitenspel gezet wordt (door regiobestuur, ondernemers en onderwijs)? Hoe worden in deze beoogde nieuwe samenwerking besluiten genomen, en wat is daarin de rol van gekozen politici zijnde raadsleden? Leidt deze samenwerking niet tot onherstelbare verwatering van democratische legitimiteit? Zo ja, wat is daarvan de consequentie? Wat zijn de voor- en nadelen van de beoogde nieuwe samenwerking waar het gaat om de controle op en evaluatie van rechtmatigheid en doelmatigheid van de besteding van publieke middelen? Waarom werd/wordt de raad niet per omgaande geïnformeerd over een dergelijk belangrijk besluit waar het woord “gemeenteraad” geen enkele keer genoemd wordt? En bij wijze van eerste commentaar: wat heeft een gemeentebestuurder die straks bij toerbeurt maar eens in de zoveel jaar in het 3O-bestuur zit in de melk te brokkelen tegenover ondernemers en schoolbesturen?

Met vriendelijke groeten

Marie-Jose Luttikholt

Fractievoorzitter PvdA Hengelo

Het bericht Mondelinge vragen over de Regionale samenwerking verscheen eerst op PvdA Hengelo (Ov).

Een bruisende binnenstad

LokaalHengelo LokaalHengelo Hengelo 11-12-2018 21:50

De afgelopen 20 jaar is Hengelo van “de uitgaansstad” afgegleden naar een “spookstad”. Steeds vaker ontvangen LokaalHengelo informatie over verloederde plekken in de binnenstad. De laatste melding heeft geresulteerd in een brief van ons Raadslid Jeffrey Scholten over de desolate toestand van de binnenstad.  Laten we hopen dat er eindelijk actie ondernomen gaat worden en we geen ontwijkende antwoorden. We hebben in Hengelo een echte bruisende stad nodig

Geachte college,

Recent werden wij door enkele inwoners benaderd die zich zorgen maken over het aanzien van het centrum van Hengelo. De binnenstad staat hoog op de agenda van dit college en er zijn mooie plannen om de leegstand aan te pakken. Sterker nog, wethouder Gerrits gaf onlangs in de media aan dat ondernemers die Hengelo verlaten de boot zullen missen. Dat er hard gewerkt wordt is ons duidelijk en dat stemt ons ook positief. Maar wij moeten helaas concluderen dat er meer ondernemers vertrekken, dan zich vestigen in de binnenstad. Zo heeft Triple B na vele jaren de zaak moeten sluiten, gaan er geruchten over het vertrek van onder meer de New Yorker en het is al een geruime tijd stil omtrent een mogelijke herhuisvesting van de C&A. Inwoners van Hengelo omschrijven het centrum als een spookstad.

Vraag: Kunt u aangeven of het college een goed beeld heeft van ondernemers waarvan de huurcontracten op korte termijn verlopen en die wellicht voornemens zijn om Hengelo te gaan verlaten? Zo ja, kunt u aangeven wat het college doet om deze ondernemers voor Hengelo te behouden?

In de media lezen wij vaak hoe druk het college is om de binnenstad weer bruisend te maken. Er worden de nodige projecten ten uitvoer gebracht om Hengelo weer aantrekkelijk te maken. De binnenstad is het visitekaartje van een stad. Een aantal inwoners die wij hebben gesproken vindt de binnenstad echter meer op een achterstandswijk lijken. Dit komt mede door graffiti op muren en winkelpuien, het slechte onderhoud van bankjes en een wildplak van posters. Wij hebben samen een ronde door de binnenstad gelopen en enkele foto’s gemaakt, welke ik heb bijgesloten.

Vraag: Een schone en goed onderhouden binnenstad is voor ondernemers veel aantrekkelijker om zich te vestigen en zal ook bijdragen aan een positieve beeldvorming van bezoekers. Bent u het met ons eens dat de huidige staat van enkele plekken niet bijdraagt aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers? Wij zouden graag zien dat de binnenstad beter wordt onderhouden en de graffiti en poster(resten) worden verwijderd en hier beter op wordt gehandhaafd. Kunt u ons toezeggen dat deze werkzaamheden op korte termijn worden uitgevoerd en dat hier in de toekomst beter op wordt gehandhaafd?

E

en ander punt waar wij ons zorgen om maken is de hoeveelheid appartementen die in de binnenstad worden gerealiseerd. Inmiddels zijn in de Telgen en boven Nano appartementen gecreëerd. Daarnaast zijn er plannen om op andere winkellocaties, zoals boven het V&D pand en het C&A pand appartementen te realiseren. Woningen in de binnenstad zorgen voor meer leven in de binnenstad, maar maakt dat onze binnenstad bruisender en aantrekkelijker voor ondernemers en bezoekers?

Vraag: Deelt de wethouder onze zorgen, dat de binnenstad meer in een woonwijk dan in een stadscentrum met een gezonde mix van wonen, detailhandel en horeca verandert? Zo niet, wat vindt u een goede verhouding van wonen, detailhandel en horeca? Ondervinden de reeds gevestigde ondernemers in de toekomst geen negatieve gevolgen van de bestemmingsplanwijzigingen van detailhandel naar wonen? Dragen de huidige ontwikkelingen positief bij aan het vestigingsklimaat voor ondernemers Zo ja, waaruit blijkt dat?

Wij kijken uit naar het antwoord op onze vragen.

Met vriendelijke groet,

Jeffrey Scholten

Raadslid LokaalHengelo

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.