Nieuws van politieke partijen in Heusden inzichtelijk

4 documenten

25-10-2019: Milieubeleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 25-10-2019 07:08

Een uitspraak van de Raad van State over de wijze waarop in Nederland wordt omgegaan met stikstofproblematiek heeft vergaande gevolgen. De Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) voldoet volgens de Raad van State niet aan Europese wetgeving. De gevolgen van deze uitspraak zijn ingrijpend: de commissie Remkes heeft in een eerste rapport al aangegeven dat er forse maatregelen nodig zijn in de landbouwsector, bij het verkeer en bij de vergunningverlening in de bouw die inmiddels helemaal stil is komen te liggen.

Daarmee staat de stikstofproblematiek momenteel volop in de belangstelling; dagelijks zijn er wel weer nieuwe berichten. Meest prominent waren de afgelopen week wel de boerendemonstraties. Grote colonnes tractoren trokken de afgelopen weken over de snelwegen en veroorzaakten daarmee kilometerslange files. Opvallend genoeg reageerden veel mensen toch nog positief over de acties van de boeren; wat dat betreft kunnen de boeren wel op enige sympathie rekenen. En terecht want de problemen met de stikstof kunnen dan wel voor het overgrote deel veroorzaakt worden door de landbouwsector, dat wil niet zeggen dat individuele boeren daar de dupe van moeten zijn. Boeren zijn in de afgelopen decennia min of meer gedwongen hun bedrijfsvoering te “moderniseren” maar de nadelige gevolgen daarvan voor natuur (b.v. stikstof) en volksgezondheid (b.v. Q-koorts) zijn te lang genegeerd. Dat ligt niet aan individuele boeren, dat ligt aan het landbouwbeleid in Nederland en als we de gevolgen daarvan willen bestrijden, dan moet dat voor rekening van de gehele samenleving en niet ten koste van individuele boeren. Overigens is de stikstofdepositie in de afgelopen jaren al behoorlijk gedaald (zie bovenstaande grafiek), maar kennelijk nog niet voldoende.

Net alleen de boeren protesteren, ook de bouwsector komt op voor haar belangen. Want de vergunningverlening voor nieuwe bouwprojecten ligt stil met als gevolg dat veel bouwbedrijven nu al in de problemen komen. Deze week kregen we als gemeenteraad een brandbrief van diverse organisaties in de bouwwereld. Volgens die brief worden nu al 950 projecten direct geraakt waarvan 650 woningbouwprojecten. Het gaat daarbij om ruim 24.000 nieuwbouwwoningen waarvan de bouw is uitgesteld en mogelijk wordt afgesteld. Woningen waaraan, gelet op de spanning op de woningmarkt, grote behoefte is. Daarbij komt ook nog dat er 27.000 banen in de bouw op de tocht staan. En dat allemaal terwijl de bijdrage van de bouw aan de stikstofproblematiek minimaal is, aldus Bouwend Nederland. Als je naar de grafiekjes kijkt die de organisatie in haar brandbrief opneemt, dan kun je inderdaad stellen dat de bouwsector minimaal bijdraagt aan de stikstofproblematiek en dat de genoemde gevolgen buiten elke proportie zijn.

Ook in onze gemeente hebben we met deze problematiek te maken. Bijna dagelijks krijgen we als raadsleden vragen hierover, soms over het al dan niet doorgaan van bouwprojecten zoals de bouw van 40 woningen aan de Von Suppéstraat in Drunen of de woningbouw in het Geerpark. Maar vooral over de voortgang in het GOL-project, want begin 2020 zou toch de uitvoering van de GOL-plannen moeten beginnen en hoe staat het nou daarmee? Deze week kregen we nog een brief van bewoners van de Vijfhoeven in Vlijmen. Welnu, die nieuwbouw van woningen kan volgens de laatste inzichten gewoon doorgaan; wethouder Van Bokhoven gaf in de laatste raadsvergadering aan hier geen problemen te verwachten. Over het GOL-project is nog geen zekerheid te geven. Er wordt momenteel gewerkt aan de aanbestedingsprocedure, maar eerst zullen er toch een paar andere zaken afgewerkt moeten worden. Op de eerste plaats loopt de beroepsprocedure bij de Raad van State; die procedure zou in de loop van dit kwartaal tot een uitspraak moeten leiden. Hoe de Raad van State reageert op de ingediende bezwaren zullen we op zeer korte termijn dus gaan horen en dan is het vervolgens de vraag hoe om te gaan met de stikstofproblematiek. Of gaat de Raad van State de procedure opschorten totdat die stikstofproblemen zijn opgelost. Vooralsnog moeten we rekening houden met een aanzienlijke vertraging bij de verdere uitvoering van het project, te meer omdat er inmiddels nog een extra probleem is bijgekomen, de PFAS-problemen waarbij grondverplaatsing gebonden wordt aan zeer strenge regelgeving.

Drunen, vrijdag 25 oktober 2019

Kees Musters

08-03-2019: GOL

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 08-03-2019 08:09

Je hoorde er de afgelopen maanden weinig over: het project Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat leek tot stilstand gekomen, maar op de achtergrond is er wel degelijk hard gewerkt aan de realisatie van het GOL-project. Op verschillende fronten is veel werk verzet met als doel om eind 2019/begin 2020 toch echt met de uitvoeringswerkzaamheden te kunnen beginnen. En dat mag ook wel na zoveel jaren van plannenmakerij, want o.a. in Drunen-west en in Vlijmen-centrum zitten bewoners al jaren te wachten op een oplossing van de verkeersproblematiek in hun straten.

Wat is er in de afgelopen maanden zoal gebeurd? Op de eerste plaats loopt er een procedure bij de Raad van State. Er ligt een groot aantal bezwaren waar de Raad binnenkort een uitspraak over zal doen. De procedure bij de Raad van State duurt veel langer dan verwacht omdat de provincie een foutje bij de publicatie van het GOL-besluit had gemaakt. Men had namelijk vergeten in de publicatie te melden dat het gehele project onder Crisis- en Herstelwet zou moeten vallen. Dat foutje had ernstige gevolgen kunnen hebben in verband met bezwaarprocedures die nog jaren zouden kunnen duren. De provincie moest na de zomer van 2018 een nieuwe publicatie doen, dat probleem werd daarmee opgelost, maar inmiddels heb je dan wel weer een paar maanden vertraging opgelopen. De Raad van State zal naar verwachting binnenkort een uitspraak over de diverse beroepsschriften gaan doen en afhankelijk van die uitspraak zal het Gol-project verder zijn voortgang krijgen.

Lopende de procedure bij de Raad van State gaan andere werkzaamheden intussen natuurlijk wel verder. Zo is er afgelopen maanden druk gewerkt aan een uitvoeringsovereenkomst. Het gehele GOL-project wordt gerealiseerd in opdracht van de provincie. De provincie doet dat namens de partners bij dit project: de gemeenten Waalwijk, Heusden en Den Bosch en het waterschap Aa en Maas. Bovendien is ook Rijkswaterstaat als wegbeheerder van de A59 betrokken bij het project. Al die partijen hebben inmiddels een uitvoeringsovereenkomst opgesteld waarin vele afspraken zijn vastgelegd. Die afspraken hebben betrekking op de samenwerking in de realisatiefase en het beheer en onderhoud van de diverse GOL-projecten. Het gaat daarbij om projecten met een totale investering van om en nabij de 100 miljoen. Overigens wordt met Rijkswaterstaat nog een afzonderlijke uitvoeringsovereenkomst opgesteld.

En dan is er nog het aspect van de grondverwerving. Want voor de uitvoering van het project moeten er op diverse plaatsen gronden worden aangekocht. In dat verband loopt er momenteel een kavelruilproject. Daarin worden niet alleen gronden voor de uitvoering van het GOL-project verworven, maar er wordt ook gewerkt aan verbetering van de landbouwstructuur voor de agrariërs. Denk daarbij aan het bij elkaar brengen van landbouwgronden, afstandsverkorting e.d. Inmiddels zijn er al enkele kavelruilprojecten gerealiseerd en er zit nu weer een groot kavelruilproject aan te komen. Daarbij gaat het om 32 betrokken partijen (gemeenten, provincie, waterschap en agrariërs). De gemeente Heusden neemt in dit project logischerwijs een prominente plaats in: Heusden brengt bijna 36 hectare in met een waarde van bijna 2,3 miljoen euro en krijgt daarvoor bijna 25 hectare terug met een waarde van 1,8 miljoen. De gemeenteraad kan in zijn eerstvolgende vergadering zijn bedenkingen over dit voorstel naar voren brengen, maar naar verwachting zal dat geen probleem opleveren.

Veel werk is er dus al verzet, maar er is ook nog veel te doen. Allereerst nog de uitspraak van de Raad van State, dan nog het aanbestedingsproces en zo zullen er ongetwijfeld nog vele voorbereidingen moeten plaats vinden alvorens daadwerkelijk met het project kan worden begonnen. Naar verwachting gaat komend najaar of begin 2020 de schop dan eindelijk echt de grond in.

Drunen, vrijdag 8 maart 2019

GroenLinks zet zijn vraagtekens bij besluit tot volbouwing parkeerplaatsen in centrum Drunen | Heusden

GroenLinks GroenLinks Heusden 18-01-2019 00:00

GroenLinks Heusden heeft vragen neergelegd bij het college van B&W met betrekking tot de bouw van een appartementencomplex op het perceel van de voormalige Aldi in Drunen. Er is hiervoor een omgevingsvergunning afgegeven, waarbij, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, géén parkeerplaatsen op eigen grond hoeven te worden gerealiseerd. Wij vragen ons af waarom deze vergunning is afgegeven, terwijl er op korte termijn waarschijnlijk meer grond bebouwd zal worden. Het lijkt GroenLinks Heusden verstandiger om eerst een totaalvisie te realiseren voor dit stuk van het centrum van Drunen.

 

De gemeente baseert zich op een parkeerdrukmeting door Mobycon op 28 augustus 2018, waaruit zou blijken dat de parkeerdruk aanvaardbaar is. Echter zijn bij deze meting de particuliere parkeerplaatsen van de Jumbo meegerekend, terwijl niet uitgesloten kan worden dat deze parkeerplaatsen op termijn verdwijnen. De parkeerdruk in dit deel van Drunen is op sommige momenten al hoog en zal op deze manier alleen maar hoger worden.

GroenLinks Heusden heeft vragen ...

GroenLinks GroenLinks Heusden 17-01-2019 08:46

GroenLinks Heusden heeft vragen neergelegd bij het college van B&W met betrekking tot de bouw van een appartementencomplex op het perceel van de voormalige Aldi in Drunen. Er is hiervoor een omgevingsvergunning afgegeven, waarbij, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, géén parkeerplaatsen op eigen grond hoeven te worden gerealiseerd. Wij vragen ons af waarom deze vergunning is afgegeven, terwijl er op korte termijn waarschijnlijk meer grond bebouwd zal worden. Het lijkt GroenLinks Heusden verstandiger om eerst een totaalvisie te realiseren voor dit stuk van het centrum van Drunen. De gemeente baseert zich op een parkeerdrukmeting door Mobycon op 28 augustus 2018, waaruit zou blijken dat de parkeerdruk aanvaardbaar is. Echter zijn bij deze meting de particuliere parkeerplaatsen van de Jumbo meegerekend, terwijl niet uitgesloten kan worden dat deze parkeerplaatsen op termijn verdwijnen. De parkeerdruk in dit deel van Drunen is op sommige momenten al hoog en zal op deze manier alleen maar hoger worden. https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/groenlinks-trek-vergunning-voor-aldi-appartementen-drunen-in~a0364c3d/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.