Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over D66 inzichtelijk

2 documenten

Proces Driehoek Noordpolder

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:58

Gaat er nu wel of niet woningbouw plaatsvinden op de Driehoek Noordpolder? Het is een vraag die niet beantwoord zou worden in de commissie ruimte van begin deze maand. Wethouder Arends sloeg deze vraag wat D66 betreft over en vroeg instemming aan de commissie voor het instellen van een werkgroep verkeers die naast belanghebbenden en vertegenwoordiging van de gemeente ook bestaat uit bewoners van de Edelsteenwijk waaraan de Driehoek Noordpolder gelegen is.

De bewonerscommissie sprak in: “Wij zijn de kalkoen die mag meepraten over het menu van het Kerstdiner.”

Historie 50 jaar geleden is de Edelsteenbuurt in ontwikkeling gekomen. Vanwege een beoogde snelweg A14 is een stuk van deze buurt nooit in ontwikkeling gekomen, de zogeheten Driehoek Noordpolder. De snelweg is er nooit gekomen en de bestemming, agrarisch, van de Driehoek is nooit gewijzigd. Door de tijd heen is in bestemmingsplannen wel opgenomen dat het mogelijk bebouwd zou gaan worden. De locatie is hedendaags de noordgrens van de Berkelse bebouwing en zorgt voor een groene verbinding met het Annie M.G. Schmidtpark.

De projectontwikkelaar/eigenaar van de grond heeft zich bij de gemeente recent aangeboden om de Driehoek te gaan bebouwen. Tijdens een informatiebijeenkomst vorig jaar kon men zich al inschrijven voor de nieuwe woningen. Uit navraag van omwonenden bleek dat het niet alleen om de Driehoek zelf ging, maar ook om een aangrenzende strook genaamd “Schinkel”. De gemeente was dit echter ‘vergeten’ mee te nemen in de presentatie aan Raad en omwonenden. Een protest uit de aangrenzende buurt volgde. Maar liefst 600 handtekeningen werden opgehaald, ruim 90% van de Edelsteenwijk. Voor D66 het signaal bovenop het participatieproces te zitten.

Bouwen of niet bouwen? Waarop baseren we nu of de Driehoek wel of niet bebouwd moet worden? Die variabelen zijn schokkend weinig. Moet niet eerst globaal worden verkend of woningbouw op de Driehoek voldoet aan de nieuwe eisen die worden gesteld aan woningbouwlocaties? Misschien is het wel beter de groene polder te houden zoals deze is of om deze te betrekken bij het Annie MG-Schmidtpark als onderdeel van de noordelijke groenbuffer, vroegen wij ons bij de behandeling hardop af. Er is uiteraard een algemeen bekende woningbehoefte in de regio, maar hoe en waar die woonbehoefte wordt ingevuld is niet volledig duidelijk vanwege een ontbrekende woonvisie. Een integrale beoordeling of de Driehoek bebouwd zal worden zal nu volgen bij de behandeling van de woonvisie.

Participatie De commissie Ruimte besloot uiteindelijk dat er een werkgroep verkeer zich zal buigen over de ontsluitingsmogelijkheden van de Driehoek Noordpolder. Deze zal adviserend rapporteren aan de gemeente en de informatie dient als input voor de gemeenteraad om te komen tot een principebesluit inzake bouwen of niet bouwen. Een integrale behandeling volgt dus nog. Wat D66 betreft kan de toevoeging van nieuwe woningen op de Driehoek niet gerealiseerd worden zonder forse afbreuk te doen aan bestaande wijken en leefbaarheid van de omgeving. Voor D66 is dit onwenselijk en onbespreekbaar. De Driehoek zien wij niet als een makkelijke inbreilocatie en zien de inspanning van de gemeente liever naar kansrijkere locaties verplaatsen. Mocht een positief principebesluit desondanks volgen dan dient compensatie, parkeeroplossingen en ontsluiting, wat D66 betreft volledig ten laste te komen van de ontwikkelaar. D66 vindt ook dat de bestaande omwonende echt mee moet kunnen beslissen over de ontwikkelingen in hun omgeving. Een stap verder dus dan de huidige adviserende rol in de werkgroep verkeer.

Woningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 Lansingerland 06-10-2019 10:16

Woningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag 3 oktober de “Nota van Uitgangspunten Berkel Centrum Oost (Hergerborch)” vastgesteld.

Het gaat om het bouwen van 60 tot 80 sociale huurwoningen van 3B Wonen, de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij het visrestaurant The Naked Fish en de supermarkten Hoogvliet en Aldi met minimaal 120 en hoe je op een betere en verkeersveilige manier met auto en fiets van en naar het gebied Berkel Centrum Oost kan rijden (de ontsluiting van het gebied).

Leefbaar 3B vindt dat alles op alles gezet moet worden om op het terrein van het voormalige verzorgingshuis Hergerborch minstens 80 sociale huurwoningen moeten worden gebouwd, omdat in Lansingerland een tekort is aan sociale huurwoningen. lees meerWoningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

Voor de extra parkeerplaatsen zijn drie varianten, die door het college onderzocht gaan worden:

1. Op de plaats van het huidige parkeerplein een parkeergarage bouwen met één parkeerlaag onder de grond en één laag op het maaiveld. Levert ongeveer 120 extra parkeerplaatsen op.

2. Op de plaats van het huidige parkeerplein een parkeergarage bouwen met twee parkeerlagen onder de grond, zonder maaiveld parkeren. Levert ongeveer 160 extra parkeerplaatsen op.

3. Het huidige parkeerplein handhaven en bij/onder de nieuwbouw van 60 tot 80 woningen van de 3B Wonen een ondergrondse parkeergarage bouwen. Hoeveel extra parkeerplaatsen deze variant oplevert, is nog niet bekend.

De gemeenteraad wacht het onderzoek van het college af en besluit later welke van de drie varianten het meest haalbaar en betaalbaar is. De raad heeft met een ruime meerderheid een amendement van D66 aangenomen dat in ieder geval de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen minimaal 120 moet zijn

Er is door het college een heel goede ontsluiting van het winkel- en woongebied Berkel Centrum Oost bedacht. De Molenwerfstraat wordt verplaats richting Berkelsedijkje en vervolgens kunnen parallel aan het fietspad auto’s richting rotonde bij Berkelse Poort rijden. Als dit niet gerealiseerd zou kunnen worden, stelt het college een terugvaloptie voor om de directie autoverbinding tussen parkeerplein of parkeergarage en Laan van Romen via de Raadhuislaan te handhaven. Deze route midden in het centrum van Berkel wordt met de te verwachten toename van het autoverkeer dan nog verkeersonveiliger. Vandaar dat Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk in een amendement (wijzigingsvoorstel) voorstelde deze terugvaloptie te schrappen uit de Nota van Uitgangspunten. Dat was in de raad niet haalbaar. Het amendement is daarna aangepast. Als de ontsluiting via de verplaatste Molenwerfstraat en het Berkelsedijkje niet te realiseren is, dan wordt te zijner tijd de ontsluiting met mogelijke andere oplossingen in de raadscommissie Ruimte opnieuw besproken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.