Nieuws van politieke partijen in Leeuwarden inzichtelijk

3 documenten

Het succes van wijkgebouw Bilgaard

CDA CDA Leeuwarden 25-01-2020 09:49

Vandaag een bezoek gebracht aan het epicentrum van de sociale infrastructuur in de wijk Bilgaard, het wijkcentrum. Na een hartelijk ontvangst bij de balie krijg ik een uitgebreide rondleiding van de recent uitgeroepen ‘lokale held’ Dick Bootsma. Deze veelzijdige spin in het web werkt aan allerlei activiteiten, projecten en samenwerkingen. Hij zorgt voor een soepele en professionele vrijwilligersorganisatie die altijd toegankelijk moet blijven, en dat lukt hem en zijn collega’s erg goed. De gemeente is bezig met het opzetten van buurtkamers, het CDA heeft altijd gezegd dat er al initiatieven als deze bestaan en die moeten ook blijven. Zo ook deze in Bilgaard. Maar liefst 143 vrijwilligers zorgen hier voor een scala aan mogelijkheden. Daarnaast zijn er nog tientallen sociale partners actief zoals de GGZ, Amaryllis, het Friesland College, het wijkteam en de reclassering. In samenwerking met de mensen in het wijkcentrum zorgen zij voor een sociaal vangnet in de wijk en daarbuiten! In het wijkgebouw zelf zijn er veel activiteiten maar ook daarbuiten. Binnen deze muren worden er cursussen aangeboden, zijn er vergaderruimtes te reserveren, zijn er spreekuren met wijkagent, worden er dans-, schilder- en ICT lessen aangeboden en zijn er avonden speciaal voor jongeren. In de wijk zijn er huisbezoeken, begeleiding en ook groenonderhoud wordt vanuit hier geregeld. Ik was verbaasd over de sociale cohesie, de diversiteit, de tomeloze inzet van alle betrokkenen maar ook de organisatie van deze kleine samenleving in onze gemeente. In 2015 is er begonnen met het project Lab Noord, wederom een samenwerkingsverband gericht op zorg en welzijn in de wijk. Hierbij ligt de nadruk op het vergroten van de rol van wijkbewoners bij het organiseren van de zorg en dienstverlening. Dit is een voorbeeld zoals wij het graag zien. Betrokken, toegankelijk en uitgaan van de kracht van mensen, verbindingen, verenigingen en organisaties. Bekijk de werkenden principes en probeer dit ook in andere wijken. Er zijn al meerdere projecten zoals deze dus dit moeten we behouden. De mogelijkheden in Bilgaard zijn simpelweg teveel om allemaal op te noemen maar kijk vooral even op de website voor meer informatie:www.bilgaardnet.nl Een volgende keer kom ik graag terug en neem ik de hele fractie mee!

De belangrijke zorg voor dak- en thuislozen

CDA CDA Leeuwarden 13-01-2020 19:17

Vrijdag 10 januari stond er een werkbezoek gepland bij het ACT team. Dit staat voor Assertive Community Treatment, het is een samenwerking van VNN, GGZ en Zienn. Een kleinschalig team dat werkt met dak- en thuislozen die buiten de reguliere zorgtrajecten vallen of zelfs zorg mijden. We begonnen de dag met een briefing en daarna gingen we op pad. De eerste stop was een dagopvang, hier verblijven elke dag zo’n dertig cliënten die even op adem komen, een spelletje spelen of wat eten. Kleding kan hier tegen betaling worden gewassen of nieuw verkregen en er zijn sanitaire voorzieningen beschikbaar. Het ACT team is hier regelmatig te vinden, dit is belangrijk voor de toegankelijkheid. Ze willen laagdrempelig in contact komen, ook absoluut nodig bij de doelgroep. De tweede halte van onze tocht was wederom een dagopvang, iets groter en even verderop in de binnenstad. Hier komen dagelijks zo’n vijftig mensen. Sommige om de gezelligheid op te zoeken en anderen om de post op te halen. Deze adressen mogen namelijk worden gebruikt als postadres, dit om de noodzakelijke administratie te regelen met de gemeente. Op beide plekken in gesprek geraakt met beroepskrachten en vrijwilligers. Ook hier geldt dat zonder deze vrijwilligers de locaties niet zo succesvol kunnen zijn. Bij een ieder merk je dezelfde passie en toewijding. De agenda’s van de medewerkers zijn leeg en vullen zich met gesprekken, ontmoetingen, administratie en contact met andere instanties. Het netwerk om deze doelgroep is groot maar de lijnen zijn kort, ze zijn in beeld en het ACT team is de sociale lijm tussen de samenwerkende organisaties. Een prachtige initiatief en zeker de moeite waard om te volgen!

Schriftelijke vragen over communicatie met bijstandsgerechtigden | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks Leeuwarden 11-05-2019 00:00

PAL GroenLinks heeft samen met Gemeentebelangen schriftelijke vragen gesteld over de brieven die mensen in de bijstand van de Gemeente Leeuwarden ontvangen. De brieven sluiten te weinig aan bij de leefwereld en welwillendheid van de client. Bovendien staan ze nog steeds vol met sanctionerende maatregelen terwijl de overgrote meerderheid zich altijd aan de regels houdt. Wij staan voor een inclusief Leeuwarden en we durven oplossingen boven regels te stellen.

 

Wij hebben van de dienst Sociale Zaken begrepen dat er aandacht is voor de communicatie en dat het de intentie is duidelijk en volledig te zijn. Wij horen regelmatig van mensen dat ze juist verkrampen en gedemotiveerd raken van de woordkeuze en formuleringen van de brieven.Vele hedendaagse onderzoeken erkennen dat een positieve, respectvolle en uitnodigende manier van communiceren vaker leidt tot het gewenste resultaat. Zie onder andere:

Het rekenkameronderzoeknaar re-integratietrajecten in de gemeente Veenendaal (zie de aanbevelingen en reactie op het rekenkamerrapport met betrekking tot ‘bejegening en communicatie cliënten re-integratie’)(11-2017) Rijksuniversiteit Groningen: ‘Harde aanpak van UWV en sociale dienst werktjuist averechts’(25-06-2018). Divosa: Hoe motiveer ik mijn klant (09-2018).

De moderne tijd vraagt om motiverende gespreksvoering die uitgaat van vertrouwen. Zie ook de werkwijze van de inclusieve stad. In het collegeprogramma staat (blz. 22):Trefwoorden van onze aanpak zijn: ‘persoonlijk’, ‘krachtig’en ‘maatwerk’. En (blz.8-9):de eindgebruikerstaat steeds centraal en niet de instelling of bestaande structuur. ‘We staan voor een inclusiefLeeuwarden’ en ‘we durven oplossingen boven regels te stellen’.

Daarom hebben wij de volgende vragen ingediend:

Is de huidige wijze van communiceren een bewuste keuze? Zo ja, waarom kiest het college hiervoor? Bent u bereid een meer persoonlijke, motiverende formulering te hanteren? Is in een eerste schrijven het noemen van sanctionerende maatregelen verplicht gesteld door de landelijke overheid? Is het mogelijk in het eerste aanschrijven af te zien van het noemen van repressievemaatregelen en een meer uitnodigend taalgebruik te hanteren? Heeft de afdeling werk & inkomen of sociale zaken onderzocht wat de ontvangers van de communicatie (brieven) vinden? Worden de uitgaande brieven gescreend door een onafhankelijk team of door de ASD? Bent u zich bewust van de afhankelijkheids- / machtsrelatie tussen systeem en cliënt? Vindt u het van belang om de kloof tussen leef- en systeemwereld te verkleinen. Zo ja, hoe doet u dat of gaat u dat doen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.