Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

3 documenten

Kom in actie en stuur een stuitingsbrief tegen Lelystad Airport | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 11-02-2020 00:00

De gemeente en ons college lobbyen tegen de opening van vliegveld Lelystad. Als partij roepen we op tot protest. Stuur jij ook een brief?

De luchtvaart in Nederland loopt hard tegen de grenzen van mens, milieu en natuur aan. In Lelystad een nieuw vliegveld optuigen voor 45.000 extra vluchten gaat ten koste van het klimaat en van het woonplezier van de inwoners van vier provincies. GroenLinks is dan ook tegen de opening van Lelystad Airport, zoals bij te houden in ons Dossier.

Afgelopen maandagavond stelde een omstreden motie vanuit de Zwolse oppositie precies het tegenovergestelde voor. Het voorstel was om Zwollenaren te informeren over een zogenaamde ‘stuitingsbrief’ (zie hieronder). Dat lijkt sympathiek, maar de gemeente zou ermee de verantwoordelijkheid afschuiven op individuen. Dat is volgens ons niet de goede weg. 

Samen tegen Lelystad Airport

Wij hebben met wethouder Dogger afgesproken dat hij met andere gemeentes in de buurt samen een vuist maakt tegen de opening van Lelystad Airport. Dat doet hij namens álle inwoners van Zwolle, en niet alleen diegenen die in staat zijn een stuitingsbrief in te dienen. Ook de jongste generatie, maar bijvoorbeeld ook laaggeletterden, moeten zich gehoord weten. De wethouder is verantwoordelijk voor het tegengeluid namens Zwolle in het landelijk debat. 

Stuitingsbrief

Dat biedt de individuele burger nog steeds de mogelijkheid extra druk op minister Cora van Nieuwenhuizen te leggen. En dat doen we met een stuitingsbrief! 

SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) heeft een standaardbrief opgesteld. Die kun je hier vinden. 

SATL:

Op 1 april 2015 is het Luchthavenbesluit Lelystad in werking getreden. Op grond van de Wet luchtvaart (Wlv) kan een belanghebbende verzoeken om een vergoeding van de schade (Bijvoorbeeld: Schade door waardevermindering van je huis). In dit geval als gevolg van het Luchthavenbesluit Lelystad.

 

Het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit op 1 april 2020. Als je de veroorzaker niet binnen 5 jaar aansprakelijk hebt gesteld, loop je het risico op verjaring en kan je een mogelijke aanspraak op schade kwijtraken.

 

Het gaat nu dus niet om het daadwerkelijk claimen van schade. Maar om het veiligstellen van het recht om later eventuele schade te kunnen verhalen.

 

We gaan er niet vanuit. Maar áls het vliegveld wordt geopend en je hebt schade, dan kun je schade alléén claimen als je recht op aanspraak niet is verjaard. Doe je dit niet op tijd, dan kan je je aanspraak op schadevergoeding verliezen.

Een stuitingsbrief kan opgestuurd worden door iedereen die mogelijk schade gaat ondervinden van het Luchthavenbesluit Lelystad. Hoe meer brieven er worden verstuurd, hoe beter. Het is aan te raden de brief aangetekend te versturen, zodat je dan bewijs van ontvangst hebt.

 

De stuitingsbrief is speciaal voor Lelystad Airport opgesteld door een advocaat. Hier zijn kosten mee gemoeid. En alles wordt betaald uit giften en donaties. Jouw donatie aan SATL is zeer welkom. Dus als je gebruik maakt van deze stuitingsbrief, graag een donatie. Deze kan je eenvoudig en veilig doen via de SATL-site.

 

 

Update Lelystad Airport | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 31-05-2019 00:00

De opening van Lelystad Airport in 2020 komt verder onder druk te staan. Samen met omliggende gemeentes zetten we ons in tegen de komst van deze Airport.

De Raad van State heeft onlangs over het Nederlandse stikstofbeleid geoordeeld dat deze in strijd is met Europese wetgeving. In het Programma Aanpak Stikstof worden regels gesteld voor projecten die stikstof uitstoten (zoals veehouderij of snelwegen) in de omgeving van Natura 2000-gebieden. Voor deze projecten mag alleen een vergunning worden verleend als er maatregelen worden genomen om de schade van de stikstof aan de natuur in te perken. Deze uitspraak van de Raad van State is goed nieuws voor ons! Want ook Lelystad Airport gaat potentieel een gigantische hoeveelheid stikstof uitstoten. Door de uitspraak is er waarschijnlijk een nieuwe vergunningsaanvraag voor Lelystad Airport nodig. De opening van de Airport komt daarmee nog meer onder druk te staan.

 

Gezondheid

Het vliegtuig is de meest vervuilende vorm van transport. Extra vluchten betekent extra uitlaatgassen. Uitlaatgassen van vliegtuigen bevatten naast stikstof ook CO2, fijnstof en ultrafijnstof die bijzonder schadelijk zijn voor de gezondheid en ernstige ziektes veroorzaken voor mens en dier. Daarom pleit GroenLinks in de tweede kamer voor een eerlijke berekening van btw op vliegtickets en accijnzen op kerosine.

Daar komt bij dat de vliegtuigen de eerste jaren noodgedwongen laag vliegen, omdat het luchtruim vol is. Een flink deel van de vliegtuigen vliegt bijvoorbeeld over de gemeente Kampen, op een hoogte van slechts 900 – 1.800 meter. Dat duurt in elk geval tot het Nederlandse luchtruim is ‘heringedeeld’. Vliegtuiglawaai is slecht voor de gezondheid. Het zorgt onder meer voor hartaanvallen, suikerziekte en beroertes. Kinderen kunnen leerproblemen en geheugenproblemen krijgen.

 

Natuur en milieu

Het vliegtuiglawaai veroorzaakt natuurlijk enorme schade aan de flora en de fauna op de Veluwe waar deze vliegtuigen laag overvliegen. Voor vogels is dit een grote ramp. Daar komt bij dat het heel gevaarlijk kan zijn als vogels in de motoren van vliegtuigen terecht komen.

Tot nu toe is de Veluwe een stiltegebied waar veel gebruik van wordt gemaakt door natuurliefhebbers en recreanten, door mensen uit de regio en mensen uit de Randstad die de drukte ontvluchten tijdens hun vakanties. Door de uitbreiding van Lelystad Airport verliest de Veluwe alle stilte‐ en rustgebieden. Dit heeft ook nadelige gevolgen voor het toerisme op de Veluwe.

De verschillende uitlaatgassen van vliegtuigen versnellen de klimaatverandering enorm. Voorstanders van opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten zinspelen daarbij ook nog eens op de bereikbaarheid met de auto van Lelystad Airport. Dit zou voor meer asfalt en nog meer uitstoot leiden.

 

Samen tegen Lelystad Airport

De gemeente Zwolle trekt samen met omliggende gemeenten en de provincie op tegen de opening van Lelystad, voor de herindeling van het luchtruim. Op 20 mei stuurden deze samenwerkende gemeentes (Elburg, Hattem, Heerde, Kampen, Oldebroek en Zwolle) al een stevige brief (hier als .pdf) naar minister Van Nieuwenhuizen over recent gepubliceerde alternatieve routes voor vluchten vanaf Lelystad. De gemeenten geven aan ‘onaangenaam verrast te zijn door herziening van het luchtruim’ en schrijven: ‘U heeft gekozen de gevolgen van uw Startbesluit niet mee te nemen in de berekening van het aantal gehinderden van de routevarianten. U heeft daarmee ons vertrouwen geschaad. Wij ervaren dat wij hierin gesteund worden door verschillende bewonersgroepen’. GroenLinks Zwolle is heel blij met deze stevige brief. Raadslid Norman Finies: “Deze brief laat zien dat de gemeenten en de actievoerende bewonersgroepen zich niet langer tegen elkaar uit laten spelen door het ministerie. We houden elkaar vast en indien we verrast worden door weer een nadelig besluit van de minister, trekken we gezamenlijk op. Samen staat we sterk.”

Een aangename bijkomstigheid voor GroenLinks is dat Brussel autonome groei van Lelystad Airport als voorwaarde voor de opening stelt. Lelystad Airport mag dus niet uitsluitend een overloop van Schiphol worden, maar ook nieuwe vliegtuigmaatschappijen moeten gebruik kunnen maken van Lelystad. Finies: “De regeringspartijen in Den Haag zijn niet onverdeeld positief over die autonome groei. Mede omdat ondertussen wel duidelijk is dat een continue groei van de luchtvaartsector enorm nadelige gevolgen voor het milieu heeft. Door een gezamenlijk kritisch geluid vanuit onze regio, kan er uitstel of zelfs afstel van de opening van Lelystad Airport komen. Daar zetten wij ons voor in!”

We laten ons niet meer tegen elkaar uit spelen door het ministerie. Samen staan we sterk.
We laten ons niet meer tegen elkaar uit spelen door het ministerie. Samen staan we sterk.

Tweede Kamerlid Eppo Bruins verlangt garanties van minister over Lelystad Airport

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 17-05-2018 09:29

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1213058/597681/airport-lelystad

Dinsdag 15 mei debatteerde de Tweede Kamer over de toekomst van Lelystad Airport. Onze Zwolse wethouder Michiel van Willigen volgde vanaf de publieke tribune het debat. Eppo Bruins, woordvoerder van de ChristenUniefractie in de Tweede Kamer was kritisch over de onduidelijkheid inzake de laagvliegroutes boven het oude land en noemde daarbij wederom Stadshagen.

Eerder al pleitte Eppo Bruins voor uitstel. Nu dat gehonoreerd is door de minister, is de vraag aan de orde onder welke voorwaarden het vliegveld in Lelystad dan wel open kan in 2020. Daar is Bruins duidelijk over: Er moeten garanties komen voor nu en in de toekomst dat er geen sprake kan zijn van laagvliegroutes. Dat betekent ook hoog vliegen wanneer het aantal vluchten boven de kritieke grens van 10.000 vluchten komt. Dat geldt ook voor de herindeling van het luchtruim in 2023: "Er moet meer zekerheid komen dat de laagvliegroutes dan passé zijn" aldus Bruins.

Raadsleden Gerdien Rots en Jolien Elshof van de Zwolse ChristenUnie fractie volgen het dossier op de voet. Jolien Elshof: "In eerdere berichten hebben wij gedeeld welke stappen –ook raads-breed- hierin zijn ondernomen. Er is een constante lijn met Den Haag en we deelden onze zorgen met Eppo Bruins onder andere tijdens een bezoek aan Stadshagen, waarbij ook actiecomité Hoog Overijssel aanwezig was".

Gerdien Rots vult aan: “Dat werpt zijn vruchten af; Eppo Bruins neemt onze zorgen uiterst serieus en dat blijkt ook uit zijn stellingname in het debat. De ChristenUnie neemt het belang van de omwonenden serieus en is daarom kritisch. Dat geldt voor de overlast maar ook voor de groei van de luchtvaart. De ChristenUnie gaat voor de milieuwinst zoals Eppo Bruins het formuleert: "De ChristenUnie wil de garantie dat Lelystad Airport zal functioneren zoals het bedoeld is: als overloop van Schiphol. Het totale aantal vliegbewegingen van 500.000 geldt daarbij als het maximum”.

De minister kwam met meerdere toezeggingen in het debat: tot aan de herindeling zal het aantal vluchten maximaal 10.000 zijn, er komt een onderzoek naar ultrafijnstof en een hoorzitting met de Luchtverkeersleiding Nederland over de voorwaarden voor de herindeling van het luchtruim.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.