Nieuws van politieke partijen in Gennep inzichtelijk

2 documenten

Mogelijk rechtstreekse verbinding tussen Gennep en Maas voor langzaam verkeer

CDA CDA Gennep 10-09-2019 17:52

De reconstructie van de N271 tussen Heijen en Gennep als 2 x 2baansweg is aanstaande. Door de provincie Limburg wordt gewerkt aan de noodzakelijke voorbereidingen. Bekend is dat de N271 een barrière vormt tussen het centrum van Gennep en de Maas. Ter versterking van haar toeristisch, recreatieve ambities heeft de gemeente Gennep de wens uitgesproken om meer met de Maas te willen doen. Een verbinding voor langzaam verkeer over of onder de N271 doorkan de toegankelijkheid en beleving van hetMaasdalverhogen. Tevens kan daarmee dehistorische, maar ook logische verbinding tussen het stadscentrum met de Maashersteld worden.Zo’nverbinding sluit ook aan op de toeristisch/recreatieve ambities van de provincie Limburg om extra te investeren in waterrecreatie. Mogelijk dat een dergelijke verbinding bij gelegenheid van de aanstaande reconstructie meegenomen en gerealiseerd kan worden. Om die reden heeft de (volledige) raad op initiatief van het CDA Gennep een motie aangenomen die daar op gericht.Burgemeester en wethouders hebben gezegd dat ze daar graag mee aan de slag gaan, zodat een dergelijke verbinding mogelijk meegenomen wordt bij de reconstructie van de N271.

OV in Limburg: "Systeem moet op de schop"

SP SP Gennep 09-03-2019 12:08

Het hele systeem van aanbesteding en marktwerking in het openbaar vervoer moet op de schop. Dat zeiden SP-Kamerlid Cem Lacin en Limburgs SP-lijsttrekker Marc van Caldenberg gisteren in Gennep.

Het tweetal was te gast in ‘t Hökske, waar de SP onder het motto ‘Klaar met volle bussen en treinen!’ een themabijeenkomst over het openbaar vervoer hield. Overvolle bussen, vertragingen op de Maaslijn, duurdere kaartjes, de onbegrijpelijke 'knip' in lijn 83 bij Milsbeek, etcetera: reizigers in de regio weten er alles van. En dat is nog maar de ene kant van het verhaal. Want de verhalen die buschauffeurs tijdens de bijeenkomst vertelden hakten er behoorlijk in. Agressie en bedreigingen lijken aan de orde van de dag. Een chauffeur zei zelfs te trainen om zo lang mogelijk het plassen uit te stellen, omdat er domweg geen tijd voor een plaspauze is.

Vragen en suggesties uit de zaal

 

Tal van oplossingen passeerden de revue. Dubbelspoor op de Maaslijn, stewards op de bus, strengere regie door de provincie, betere arbeidsvoorwaarden voor personeel. Uiteindelijk draait het allemaal om meer geld, andere keuzes. Marc van Caldenberg: "De provincie Limburg investeert 80 miljoen in Maastricht Aachen Airport, maar bezuinigt op bussen en treinen." Cem Lacin: "Het publieke belang is verdwenen. De aanbesteding begon in Brussel en Nederland heeft dat helaas geaccepteerd. Vanavond bespreken wij de gevolgen daarvan. Onze ambitie moet zijn dat we in Nederland ons eigen openbaar vervoer weer gaan regelen. Dus ook landelijk verantwoordelijkheid nemen voor datgene wat wij belangrijk vinden en wat van ons allemaal is."

 

Marc van Caldenberg en Cem Lacin

 

Vlnr: SP-wethouder Peter Lucassen, Marc van Caldenberg, Cem Lacin, Rob Janssen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.