Nieuws van GroenLinks in Tilburg inzichtelijk

2 documenten

Ruimte voor fietsen en lopen in coronatijden | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 30-04-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe. Vandaar de volgende vraag rond dit thema:1. Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen. Het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid kan volgens D66 en GroenLinks een goede maatregel zijn om het multimodaal ruimtegebruik te vergroten (conform het advies van de Fietsersbond). Bijvoorbeeld in straten als de Goirkestraat, Korvelseweg of Besterdring. Op deze manier krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte, wat de kans op besmetting verkleint.

Hieromtrent een aantal vragen:2. Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? 3. Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? 4. Denk het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al langetermijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Tilburg beter bereikbaar door meer fiets en OV | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 21-11-2019 00:00

Er is een onderzoek dat aantoont dat meer investeren in de fiets en het openbaar vervoer loont. Ook voor autogebruikers! En het is goed voor het klimaat. Raadslid Bas van Weegberg vraagt het college hoe ze dit ook echt gaan doen.

Het is beter om te investeren in fiets en openbaar vervoer in plaats van de auto. Dat zorgt voor een 3 tot 4 keer betere bereikbaarheid én is goed voor het klimaat. De uitstoot van broeikasgassen neemt af tot 10% en fijnstof tot 8%. Dit blijkt uit een recent onderzoek ‘Een nieuwe kijk op bereikbaarheid’, uitgevoerd door CE Delft en Move Mobility. Meer informatie over dit onderzoek vind je hier.

Ook de bereikbaarheid van Tilburg is onderzocht. De conclusie is dat investeringen in fiets en OV leiden tot een betere bereikbaarheid, lagere gebruikskosten, meer milieuwinst, meer geluidsreductie en minder ruimtebeslag. 

Voor GroenLinks is dit onderzoek reden tot nieuwsgierigheid. Vandaar de volgende vragen aan het college:

1.    Hoe kijken jullie naar de resultaten van dit onderzoek? 2.    Wat gaat het college doen met deze resultaten? a.    Nemen jullie het bijvoorbeeld mee in het nieuwe fietsbeleid en in de nieuwe concessie voor OV? 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.