Nieuws van politieke partijen in Gelderland inzichtelijk

3 documenten

SP: Tekort Achterhoeks spoor oplossen door schrappen doortrekken A15

SP SP Gelderland 27-01-2020 09:37

De SP-Statenfractie stelt voor om het geld dat is gereserveerd voor het doortrekken van de A15 te gebruiken voor de aanleg van dubbelspoor en een snelle trein naar de Achterhoek. Inmiddels is gebleken dat de kosten veel hoger uitvallen dan de 80 miljoen die de provincie eerder al had gereserveerd. SP Statenlid Maurits Gemmink: “We kunnen beter geld investeren in beter openbaar vervoer dan in nog een snelweg die binnen de kortste keren weer volloopt.”

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/01/tekort-achterhoeks-spoor-oplossen-door-a15-te-schrappenWoensdag 29 januari spreken Provinciale Staten over de plannen voor de RegioExpres Achterhoek. Dit bestaat uit verdere spoorverdubbeling tussen Arnhem en Doetinchem en het laten rijden van een sneltrein tussen deze steden. SP Statenlid Maurits Gemmink: “De lijn Arnhem-Winterswijk is een van de drukste regionale spoorlijnen van het land. Het is echt een levenslijn voor de Achterhoek. Al jaren heeft de lijn te kampen met problemen, onder andere doordat een groot deel van het traject enkel spoor is. De Achterhoek verdient een fatsoenlijke spoorverbinding en daarom strijdt de SP samen met de Achterhoekers al jaren voor dubbelspoor.”

In 2018 hebben Provinciale Staten besloten geld beschikbaar te stellen voor verbetering van de spoorlijn. Dat ging aanvankelijk om 80 miljoen. Maar inmiddels is gebleken dat de plannen wel 137 miljoen gaan kosten. Wat de SP betreft geen reden om het sein weer op rood te zetten. Gemmink: “Dat flinke bedrag is voor sommige partijen ongetwijfeld een reden om de keutel weer in te trekken. Maar de resterende miljoenen kunnen zo weggehaald kunnen worden bij de A15. Daarvoor zijn 420 miljoen euro gereserveerd. Door de stikstofuitspraak is de doortrekking van de A15 op losse schroeven komen te staan. Als we dan toch willen investeren in de bereikbaarheid van Gelderland kunnen we beter investeren in openbaar vervoer dan in nog een snelweg die binnen de kortste keren weer volloopt.”

De SP stel niet alleen voor het geld van de A15 te gebruiken. Gemmink: “Laat Gedeputeerde van der Meer zijn beste pak aantrekken en de trein naar Den Haag pakken en zorgen dat de minister eindelijk eens meebetaald aan een bereikbare Achterhoek.”

 

Lobby voor verbeterde buslijn 673 succesvol.

ChristenUnie ChristenUnie Gelderland 20-11-2019 10:51

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1281696/1084246/Arriva buslijk 673 foto.jpgDe dreiging van het wegvallen van een goede openbaar vervoer regeling in het westen van gemeente West Betuwe is teniet gedaan. Door stevig lobbywerk van onze fractie samen met de directies van de scholen voor voortgezet onderwijs in Gorinchem heeft Arriva een verbeterde dienstregeling tussen Leerdam en Gorinchem vastgesteld. De nieuwe buslijn 673 vervangt de lijnen 73 en 141 en gaat per 15 december 2019 in. Goed nieuws voor met name scholieren uit Asperen, Heukelum en Spijk die in Gorinchem naar school gaan. Lijn 673 rijdt dan zowel 's morgens als 's middags vier keer en wel van maandag tot en met vrijdag. De dienstregeling staat op internet bij Arriva:

https://www.arriva.nl/consumenten/reisinformatie-1/dienstregeling.htm?city=Gorinchem&travelby=bus&line=673:1&direction=1&start=&end=&stop=Gorinchem%2C+Anna+Blamanstraat&stopcode=&tmgpoint=&tripdate=15-12-2019&action=SWITCH_DIRECTION#dienstregeling

Na het bekend worden van de voorgestelde nieuwe dienstregeling voor 2020 bleek dat Arriva de route Leerdam - Gorinchem zodanig gewijzigd had, dat dit grote nadelige gevolgen had voor reizigers, en met name scholieren, uit de kernen Asperen, Heukelum en Spijk. De ChristenUnie heeft toen in de gemeenteraad het college gevraagd om haar invloed aan te wenden bij het provinciebestuur en bij Arriva om tot een acceptabele dienstregeling te komen voor deze buslijn. Ook de directies van de scholen in Gorinchem hebben hun bezwaar kenbaar gemaakt. Via onze Statenfractie hebben we ook nog aangedrongen om tot een goede regeling voor het openbaar vervoer in deze regio te komen. Al het lobbywerk heeft tot het gewenste resultaat geleid en daar zijn we heel tevreden over. Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland hebben de nieuwe dienstregeling van Arriva inmiddels goedgekeurd.

Foto: van facebookpagina Waar zouden we zijn zonder deze LIJN - 73.

Noordtak Betuweroute Achterhoek is een spoor te veel

SP SP Gelderland 12-07-2019 15:18

De mooie regio Achterhoek mag niet met een 30 meter brede betonbak voor de Noordtak van de Betuweroute worden doorsneden. Het Openbaar Vervoer is in de Achterhoek de laatste jaren sterk achteruit gegaan. Kleine dorpen en buurtschappen zijn met het OV niet meer te bereiken. Het Rijk weigert een paar miljoen bij te dragen aan verdubbeling van de succesvolle regionale spoorlijn tussen Arnhem en Doetinchem. Maar eens in de zoveel jaar komt zij wel met het miljardenplan om voor de Betuweroute een Noordtak aan te leggen. Weggegooid geld, gezien de prestaties van de huidige Betuweroute. De Achterhoek heeft verder niets aan deze spoorlijn waarover alleen goederentreinen tussen Rotterdam en Duitsland zullen rijden. Een goederensnelweg over het spoor, dwars door de Achterhoek, is voor de SP echt een spoor te veel.

De Noordtak, langs de A18 door de Achterhoek, moet het goederenvervoer over bestaand spoor, tussen Arnhem - Apeldoorn en Enschede, terugdringen. De SP staat hier volledig achter. Vervoer van (vaak) gevaarlijke goederen over bestaand spoor door woonkernen is niet meer van deze tijd. Maar of daarvoor een Noordtak van de Betuweroute de oplossing is? De Betuweroute wordt nu nog maar voor de helft van de capaciteit gebruikt en leidt een verlies van 37 miljoen per jaar. Treinen naar Noord-Duitsland kunnen via de bestaande Betuweroute richting Duisburg om daar over Duits spoor naar het Noorden te gaan. Pas als de bestaande Betuweroute vol is kunnen we over een Noordtak gaan praten …

De Betuweroute, tussen de Rotterdamse haven en de grens bij Babberich-Elten, is als goederenspoorlijn aangelegd om de vervoersdruk op de weg en water te verlichten. Het werd een financiële ramp: de kosten van de aanleg zijn meer dan verdubbeld en het beloofde aanbod van containers valt vies tegen.

‘Als je het mij vraagt wordt de Betuweroute vooral ingezet om de prijzen van vervoer in Nederland onder druk te zetten’, zegt Maurits Gemmink, SP woordvoerder mobiliteit in de Gelderse Staten. ‘Het waren de Rotterdamse havenbedrijven die met klem om een goederenspoorlijn dwars door Nederland naar het Duitse achterland vroegen. Ze waren zelfs bereid mee te investeren in de Betuweroute. Toen puntje bij paaltje kwam trokken de havenbaronnen dit aanbod terug, maar ministers Netelbosch en May-Wegge drukten toch door waardoor we nu met een onrendabele goederenspoorlijn zitten.’

De aanleg van de Betuweroute zorgde voor veel leed. Diverse dorpen worden doorsneden met de spoorlijn die langs de A15 dwars door Nederland loopt. In de Gelderse regio Liemers moesten talloze boerderijen worden gesloopt en verzakten huizen door de aanleg van de tunnel in Zevenaar. De regio’s, waar het spoor doorheen gaat, hebben verder geen voordeel van het spoor. De provincie Gelderland wil dat verbeteren door een railterminal aan te leggen bij Valburg, maar kenners zeggen dat dat het volgende financiële debacle gaat worden. Er is niet voldoende aanbod van goederen in de regio om deze railterminal rendabel te maken.

Een goederensnelweg over het spoor, dwars door de Achterhoek, is voor de SP dus een spoor te veel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.