Nieuws van politieke partijen in Overbetuwe inzichtelijk

4 documenten

Elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Onze raads en burgerleden stoeien ook in in hun persoonlijke leven met de keuzes die ze moeten maken. Hoe zorg ik dat ik daar kan komen waar ik moet zijn? Een belangrijke vraag voor iedereen in de samenleving. Met de beperkingen in het OV en beperkte actieradiussen van oudere elektrische auto's in het achterhoofd besloot burgerlid Manon Wille tot een opvallende keuze.

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Column Manon Wille; elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

GroenLinks Overbetuwe is blij dat de ...

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 18-02-2019 09:04

GroenLinks Overbetuwe is blij dat de provincie wil onderzoeken hoe zij het openbaar vervoer in het Rivierenland en de verbinding met de grote steden Arnhem en Nijmegen kan verbeteren. Op verzoek van het college van B&W van Overbetuwe is hier de optie aan toegevoegd om het spoortraject tussen Tiel en Elst te asfalteren en er een bus over te laten rijden. Wat GroenLinks betreft is het vervangen van de trein door een bus echter geen optie; in tegenstelling tot de bus is de trein een volwaardig en alternatief voor de auto. GroenLinks ziet dan ook graag dat de provincie zich richt op een ‘upgrading’ van de spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem.

CDA Overbetuwe pleit voor toezicht bij Station Elst & Zetten-Andelst

CDA CDA Overbetuwe 07-01-2018 18:40

CDA Overbetuwe pleit voor toezicht bij Station Elst. De fractie van CDA Overbetuwe stelt dinsdagavond vragen aan het College van B&W over toezicht op het station in Elst.In 2014 zijn hierover afspraken gemaakthet toezicht werd uitgebreid van de fietsenstallingen bij station Elst naar de fietsenstallingen bij station Zetten-Andelst en (met ingang van 2015) de parkeergarage. Het lijkt er nu op dat het nieuwe bedrijf Scalabor (de opvolger van Presikhaaf Bedrijven)het voornemen heeft om bij het toezicht rond station Elst de inzet van toezichthouders te verminderen, met het oog op besparing van kosten.Verder hebben wij geconstateerd dat ‘de restauratie’ aan de centrumkant van station Elst op dit moment gesloten is, naar verluidt omdat (weer) een exploitant het bedrijfseconomisch niet kon bolwerken. Mogelijk dat ProRail ook (ver)bouwplannen heeft rond “de restauratie’.De CDA fractie wil dat het toezicht op hetzelfde niveau blijft, dat de veiligheid wordt gegarandeerd en dat er ook voldoende werkplekken voor mensen blijven bestaan. Klik hier voor de volledige lijst met vragen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.