Nieuws van politieke partijen in Veenendaal inzichtelijk

5 documenten

Busje komt zo...

SP SP Veenendaal 26-10-2019 09:46

Lijn 87 doet oost aan

Het was al jaren een doorn in het oog van verschillende bewoners van Veenendaal Oost - en van de SP. Er reed geen bus door de wijk. Maar daar gaat nu verandering in komen: Syntus lijn 87 gaat door Veenendaal Oost rijden!

De bus zal rijden vanaf station Veenendaal-de Klomp, via Rondweg Oost, verder richting Petenbos.

Het gebrek aan OV in de wijk is verschillende malen een punt van discussie geweest. Onder andere rond het besluit over de verbreding van de rondweg. Het invoeren van openbaar vervoer in Veenendaal Oost maakte onderdeel uit van het alternatief dat de SP aandroeg tegenover de verbreding. Dit alternatief sloot aan bij de wens van de klankbordgroep van omwonenden.

Tijdens de verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten, eerder dit jaar, was het realiseren van een busverbinding in Veenendaal Oost een belangrijk punt voor de SP. De Veenendaalse Statenkandidaat, Jan Breur, heeft in de wijk een filmpje opgenomen om dit te onderstrepen. Vier jaar eerder maakten de kandidaat-Statenleden een bustour door de Provincie - in lijnbussen - om het belang van OV duidelijk te maken.

Vanaf 16 december zal lijn 87 rijden in Veenendaal Oost.

Bekijk het filmpje
Zie ook: Terugblikken Wonen

Van wens naar werkelijkheid

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 05-02-2019 19:25

https://veenendaal.christenunie.nl/k/news/view/1263372/554113/39CB7396-F130-4EF2-9FE4-5CDA064E3CD0.jpegVrijdagmiddag 1 februari was de gemeenteraad uitgenodigd om op locatie de in aanleg zijnde autotunnel aan de Voorpoort en fietstunnel nabij de treinovergang aan de Nieuweweg-Noord te bezichtigen. Hoe bijzonder daar te zijn, met in gedachten dat wij vanuit de fractie van de ChristenUnie 10 jaar geleden voor deze onderdoorgangen onder het spoor hebben gepleit. Want veiligheid en bereikbaarheid vinden wij belangrijk.

Het was november 2009 dat wij als fractie in de raadscommissie een consultatiebrief met vragen ter behandeling hebben aangeboden. Een van onze vragen betrof de stand van zaken met betrekking tot de Voorpoortvariant, de ontsluiting bedrijventerrein De Batterijen naar de Klompersteeg. Het was de wens dat er een fietstunnel zou komen en het overige autoverkeer door de ondertunneling via de Voorpoort onder het spoor zou worden geleid.

Op die manier kon de Nieuweweg-Noord autoluw worden gemaakt en de bereikbaarheid van Veenendaal en het winkelcentrum beter worden geborgd.

Op 1 februari 2019 waren vanuit de fractie van de ChristenUnie Sanny Brunekreeft, Henk van Soest en Tineke Bette bij deze raadsexcursie aanwezig. In de mooie ambiance van het Grebbeline bezoekerscentrum heeft onze wethouder Engbert Stroobosscher de aanwezigen welkom geheten. Vervolgens hebben de projectleider van ProRail en de projectleider van de gemeente Veenendaal een interessante toelichting gegeven. Na de inhoudelijke informatie zijn wij naar de beide tunnels gegaan. Door de projectorganisator van Bam zijn we breed geïnformeerd over de imposante werkzaamheden die tot nu toe zijn gerealiseerd. 

Het is was dan ook werkelijk imposant om in de autotunnel, die 1400 ton weegt, te staan. Als de weersomstandigheden het toelaten, zal vanaf april 2019 de auto’s gebruik kunnen maken van de nieuwe Voorpoorttunnel. Het is de verwachting dat de fietstunnel in oktober of november klaar is.

Van wens naar werkelijkheid

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 05-02-2019 19:25

https://veenendaal.christenunie.nl/k/n6171/news/view/1263372/63167/39CB7396-F130-4EF2-9FE4-5CDA064E3CD0.jpegVrijdagmiddag 1 februari was de gemeenteraad uitgenodigd om op locatie de in aanleg zijnde autotunnel aan de Voorpoort en fietstunnel nabij de treinovergang aan de Nieuweweg-Noord te bezichtigen. Hoe bijzonder daar te zijn, met in gedachten dat wij vanuit de fractie van de ChristenUnie 10 jaar geleden voor deze onderdoorgangen onder het spoor hebben gepleit. Want veiligheid en bereikbaarheid vinden wij belangrijk.

Het was november 2009 dat wij als fractie in de raadscommissie een consultatiebrief met vragen ter behandeling hebben aangeboden. Een van onze vragen betrof de stand van zaken met betrekking tot de Voorpoortvariant, de ontsluiting bedrijventerrein De Batterijen naar de Klompersteeg. Het was de wens dat er een fietstunnel zou komen en het overige autoverkeer door de ondertunneling via de Voorpoort onder het spoor zou worden geleid.

Op die manier kon de Nieuweweg-Noord autoluw worden gemaakt en de bereikbaarheid van Veenendaal en het winkelcentrum beter worden geborgd.

Op 1 februari 2019 waren vanuit de fractie van de ChristenUnie Sanny Brunekreeft, Henk van Soest en Tineke Bette bij deze raadsexcursie aanwezig. In de mooie ambiance van het Grebbeline bezoekerscentrum heeft onze wethouder Engbert Stroobosscher de aanwezigen welkom geheten. Vervolgens hebben de projectleider van ProRail en de projectleider van de gemeente Veenendaal een interessante toelichting gegeven. Na de inhoudelijke informatie zijn wij naar de beide tunnels gegaan. Door de projectorganisator van Bam zijn we breed geïnformeerd over de imposante werkzaamheden die tot nu toe zijn gerealiseerd. 

Het is was dan ook werkelijk imposant om in de autotunnel, die 1400 ton weegt, te staan. Als de weersomstandigheden het toelaten, zal vanaf april 2019 de auto’s gebruik kunnen maken van de nieuwe Voorpoorttunnel. Het is de verwachting dat de fietstunnel in oktober of november klaar is.

Hoe gaat het eigenlijk met de ...

JouwVeenendaal JouwVeenendaal Veenendaal 23-11-2018 07:39

Hoe gaat het eigenlijk met de Intercity-status van Station Veenendaal-De Klomp zul je je misschien afvragen? In maart hielden wij een petitie waarin we wilden laten zien hoe belangrijk dat is. Massaal werd de petitie door jullie ondertekend, met als resultaat; 4.814 handtekeningen. Na onze inspanning gingen ook andere partijen zich ermee bemoeien, moest de wethouder reageren en werd bepaald dat het college zich er voor moest gaan inspannen. Zelfs de Regio FoodValley ging ermee bezig. Wij hebben de petitie ingeleverd op het hoofdkantoor van de NS (het filmpje staat op onze FB-pagina, 19 maart), maar daarna bleef het eigenlijk stil. En toen was daar ineens bericht. De provincie Utrecht en Gelderland hebben gezamenlijk aan het Ministerie van Infrastructuur een advies gegeven. Daarin staat onder andere dat op 'De Klomp' minimaal 2 maal per uur een trein moet stoppen. Hetzelfde als nu dus. Hier zijn we heel blij mee. Nu hopen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. https://veenendaalsekrant.nl/lokaal/provincie-wil-intercitystatus-veenendaal-de-klomp-behouden-516605

Petitie voor behoud Intercity Veenendaal-De Klomp

JouwVeenendaal JouwVeenendaal Veenendaal 09-02-2018 01:20

Naar aanleiding van een bericht in de Veenendaalse Krant is JouwVeenendaal een petitie gestart om de Intercity-status van station Veenendaal-De Klomp te behouden en de dienstregeling op de stations Veenendaal Centrum en West te behouden zoals het nu is.

In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) wordt het traject Schiphol-Nijmegen aangepakt. In één van de opties zou station Veenendaal-De Klomp haar Intercitystatus kwijtraken. Waar er nu nog twee Intercity’s per uur stoppen op het station, zouden dat er dus nul worden. In plaats daarvan zou er een Sprinter gaan rijden tussen Utrecht en Ede-Wageningen die wel stopt op Veenendaal-De Klomp

Dit is natuurlijk slecht nieuws voor de duizenden scholieren, studenten en forensen die naar of vanaf Veenendaal reizen. JouwVeenendaal is hier dan ook fel op tegen en daarom zijn we een petitie gestart om deze plannen tegen te houden. Wat ons betreft gaat deze voor Veenendaal zeer nadelige optie van tafel!

JouwVeenendaal gaat de politiek in!

Afschaffen referendum is angst voor de kiezer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.