Nieuws van politieke partijen in Horst aan de Maas over CDA inzichtelijk

2 documenten

De nieuwe omgevingswet

CDA CDA Horst aan de Maas 24-09-2019 14:00

We zijn in Nederland aan de slag met het invoeren van de nieuwe omgevingswet. In 2021 moet de basis voor deze wet er liggen. Dat betekent dat de gemeentelijke overheden, dus ook Horst aan de Maas, hier actief mee aan de slag zijn. Dit onderwerp lijkt droge kost, maar is het niet. Deze wet waar de leefomgeving, ruimte voor maatwerk en een goede omgevingsdialoog centraal staat is van belang voor ons allemaal. Deze nieuwe wet is toegesneden op de snel veranderende wereld waarin we leven. Ten opzichte van de huidige wetten worden een paar fundamentele wijzigingen doorgevoerd. Ten eerste komt de initiatiefnemer centraal te staan, ten tweede gaan we van goede ruimtelijke orde naar kwaliteit van de leefomgeving en ten derde gaan we van regels naar de bedoeling van initiatieven. Wat betekent dit dan voor mij vraagt u zich wellicht af? Dat betekent onder andere het volgende: er is ruimte voor initiatieven, we gaan van controle naar vertrouwen, er is ruimte voor participatie en actieve betrokkenheid (omgevingsdialoog) en we gaan van “nee, tenzij” naar “ja, mits”. Dit spreekt ons als CDA erg aan. Vorige week dinsdag zijn we met de gemeenteraad in dialoog geweest over de structuurvisie, die als basis gaat dienen voor de omgevingsvisie. Sommigen gaven aan dat alles aan de voorkant afgetimmerd moet zijn (zwart – wit), maar tijdens de sessie bleek dat het merendeel voor maatwerk is. Dit past ook in de geest van de nieuwe wet. We gaan met de nieuwe wet de initiatieven belonen die op waarde worden geschat binnen en door de leefomgeving. Eric Brouwers Raadslid CDA Horst aan de Maas

Antwoord GS Limburg op vragen SP over veiligheid Stationsomgeving

SP SP CDA Horst aan de Maas 27-04-2019 14:26

Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg heeft antwoord gegeven (zie bijlage) op vragen van de SP-fractie in Provinciale Staten over de onveilige verkeerssituatie bij het station Horst-Sevenum (lees hier het artikel over de door de SP-fractie gestelde vragen). Kort samengevat komt het er op neer dat het College van GS van mening is dat Horst aan de Maas aan zet is om een keuze te maken uit drie mogelijkheden: een rotonde, een fietstunnel of een voetgangersbrug. Volgens GS bieden deze drie opties voldoende verkeersveiligheid, ook voor fietsers en voetgangers.

Opvallend in het antwoord van GS: het college doet geen uitspraak over de meest verkeersveilige oplossing. De tunnel is - volgens de SP - de meest verkeersveilige optie. Dat blijkt ook uit nader onderzoek van Bureau Kragten. De provincie heeft - zo blijkt uit de antwoorden aan de SP - in een ambtelijk overleg met de gemeente Horst aan de Maas wel aangegeven wat men maximaal vanuit de provincie wil bijdragen om prijsstijgingen in de bouwsector en een lagere dan verwachte rijksbijdrage op te vangen. Daarbij gaat het om een extra bijdrage tot maximaal € 2,45 miljoen voor een veilige oplossing met gelijkvloerse oversteek voor fietsers en voetgangers en tot maximaal € 3,1 miljoen voor een oplossing die voorziet in een fietstunnel. Daarmee resteert een tekort van € 1.36 miljoen. Dat vraagt volgens GS om een aanvullende gemeentelijke financiering, waarover de gemeente Horst aan de Maas nog dient te besluiten, aldus GS.

De gemeenteraad heeft signalen ontvangen dat B&W van Horst aan de Maas bereid zou zijn de portemonnee te trekken voor de helft van het bedrag dat ze tekort komt, dus zo'n 6 ton, onder de voorwaarde dat de Provincie dit ook zal doen. Naast de SP staat het CDA ook voor de veiligste oplossing, de fietstunnel! En ook andere partijen in de gemeenteraad van Horst aan de Maas lijken voor deze oplossing te kiezen. De provincie is nu dus aan zet.

Het blijft afwachten wat uiteindelijk het resultaat zal zijn van het overleg tussen de gemeente Horst aan de Maas en de provincie. De SP in Provinciale Staten en in de gemeenteraad van Horst aan de Maas zullen er alles aan doen om de bestuurders te overtuigen dat ze die bijdrage voor een veilige oplossing in de vorm van een fietstunnel verstrekken.

Zie ook: Verkeer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.